Daniel Kostan: Nejlepší networking je společně plakat nad jednou cibulí

Marie Grafová, 29.04.2009, 00:01, 9,571 přečtení

Daniel Kostan

Projekt: Czech and Slovak Professional Community Pozice: zakladatel a koordinátor Profil: Facebook, LinkedIn

CSPC je nekomerční aktivita spojující profesionály v rámci České a Slovenské republiky.

Czech and Slovak Professional Community

Založil jste na LinkedIn skupinu Czech & Slovak Professional Community, která má v tuto chvíli bezmála 4.000 členů. Jak Vás to napadlo?

Zakládal jsem ji „z čistého patriotismu a nacionalismu“ – úmyslně trochu přeháním, ale byl jsem sám v moři LinkedIn mezi spoustou Američanů a dalších (krom Němců, ti jsou jinde). Postrádal jsem spojení s lidmi ze svého okolí (geograficky & zároveň podobného zaměření). Založil jsem tedy skupinu, abychom se snáze našli.

V prosinci 2007 dostala skupina schválení, že může fungovat, v lednu 2008 jsem poslal první pozvánky a v únoru už měla 333 členů. Úmyslně jsem některé lidi ze své sítě vynechal a odstartoval malý sociologický výzkum – čekal jsem, až mi přijde od nich request, že se chtějí přidat do skupiny, což trvalo asi další dva nebo tři týdny. A od té doby už skupina žije samostatným životem.

Účast ve skupině je volná, nebo jen na pozvánku? Může se stát, že žádost o vstup do skupiny nebude schválena?

Účast je prakticky bezmezně garantována každému profesionálovi, který je viditelně z ČR nebo SR (nemusí se tu v současné době ani vyskytovat). V ostatních případech se pokaždé ptáme na důvod, proč se dotyčný člověk chce stát členem a tam to přehodnocujeme případ od případu. Díky této strategii jsme možná o 100–200 lidí menší skupina, ale osobně věřím v její vyšší kvalitu a relevantnost.

Jaké je v CSPC zastoupení Čechů, Slováků a zde žijících cizinců?

To je možné odhadnout z grafu, který ukazuje, kde členové skupiny pracují. Je to trochu nepřesné, ve skupině jsou např. Slováci, kteří mají v profilu např. Bratislavu, ale aktuálně pracují třeba v Praze:

(obrázek kliknutím zvětšíte; údaje k 1.březnu 2009)

Kdybych měl odhadnout národnosti, tak asi 75% jsou Češi a Slováci, zbytek jsou cizinci žijící u nás. Zajímavé je, že ti jsou mezi sebou výrazně aktivnější, než jsou navzájem Češi a Slováci. Je to dáno tím, že žijí v „cizí“ zemi a jsou svým způsobem odděleni od svých původních komunit, takže se snaží zapojit do jiné komunity, která odpovídá jejich profesionální orientaci.

Jak řešíte multijazyčnost komunikace uvnitř skupiny?

Větší příspěvky vkládám v angličtině a slovenštině. V psaných diskusích se pořád váhá, zda první startovací příspěvek napsat i s anglickou mutací, nebo budou společně komunikovat jen Češi a Slováci a zvlášť cizinci. Ale nikdy jsem nenarazil na žádnou námitku, pokud bylo něco odstartováno jen v angličtině.

Říkal jste, že Němci využívají jiné sítě – jaké?

Němci jsou na Xingu (původně open BC ). Na LinkedIn jsou jen velmi málo, pokud vezmeme počet německých uživatelů na „profesních“ sociálních sítích, je to asi 5%. Je to dáno historickými preferencemi stejně jako třeba u nás používání ICQ.

Goran Djukanovic založil na Xingu podobnou skupinu, jako je pod LinekdIn CSPC. Mou osobní snahou je jednou zorganizovat něco pod společnou hlavičkou, to se však do dnešního dne nepodařilo. Snad jednou bude společný velký business network event – z LinkedIn, z Xingu a i z podobných dalších skupin.

Networkingová setkání

K čemu jsou taková setkání dobrá, co účastníkům přinášejí?

Osobně jsem zastáncem názoru, že virtualita už zachází příliš daleko, virtuální už je téměř vše. A právě ta možnost poznat do té doby „virtuální lidi“ face to face tomu dodává lidský rozměr. Fungovalo to už na setkání IRC před X lety a funguje to dodnes, pod každou platformou existuje snaha „Pojďme se všichni setkat osobně.“

Každý měsíc pořádáme setkání CSPC. Je to neformální možnost business networkingu. Lidé přijdou, poznají další profesionály z podobné a nebo jiné oblasti, vymění si vizitky, popovídají si, dostanou nové nápady. Velmi často odcházejí nejen s vizitkou v kapse, ale i s návrhem na další osobní setkání a jednání.

Párkrát se stalo, že účastníci byli před setkáním nesví co tam budu dělat apod., ale nikdy se to nepotvrdilo. Ostatní často proaktivně přicházejí vstříc novému člověku, kterého ještě neviděli, a vtáhnou jej do své debaty. Ještě jsem neviděl nikoho postávat v rohu, leda by sám chtěl.

Ze kterých sfér přicházejí lidé právě do CSPC a potažmo i na setkání?

Rámcově vzato se účastní IT, HR, lidé ze středního a vyššího managementu firem a freelanceři z různých oborů. Vnímám to jako benefit, máme široký záběr. Sféry nejsou svým početním zastoupením na úplně srovnatelné úrovni, IT je třeba zastoupeno podstatně silněji, takže je velká šance, že člověk potká někoho právě z IT. Proto se osobně aktivněji orientuji na lidi, kteří nezapadají do této majoritní skupiny a kteří podle mého názoru přinesou „extra“ hodnoty ostatním členům CSPC. Druhým aspektem jsou HR. Lidé na setkání často přicházejí s tím, že najdou novou šanci na zaměstnání, pokud ne přímo to, tak headhuntera nebo HR člověka, který aktuálně hledá. To se dnes stává ještě aktuálnějším.

(obrázek kliknutím zvětšíte; údaje k 1.březnu 2009)

Máte nějaké konkrétní příklady, kdy by z takového setkání vznikl nový projekt?

Nejen to. Konalo se například jedno setkání, kde se u jednoho stolu setkalo asi 10 lidí „between jobs“ a nebo se zrovna rozhodovali o změně. Byl to nejatraktivnější stůl z těch asi tří nebo čtyř, co tam byly, a postupně si u něj vyměnili místa všichni lidé z HR agentur, kteří se účastnili, aby si s nimi mohli popovídat a nabídnout jim nové možnosti.

Co se týče nových projektů, ty na setkáních vznikají také. Dostávám to zpětně jako feedback: „Díky, že jsem se mohl poznat s tím a tím.“ Konkrétní vyhodnocení, statistiky a jména ale nesbírám. Vše probíhá na zcela dobrovolné a neziskové úrovni, takže ani nemám zájem tlačit na lidi, aby mi referovali, jaký business uzavřeli a sbírat si z toho procenta.

Průběh večera setkání CSPC

Jak takový večer vlastně probíhá?

Setkání prošla docela velkým vývojem.

Úplně na začátku to bylo: „Pojďme se sejít v nějaké hospodě, máme rezervovaný stůl a třeba se z toho něco vyklube.“ Už po pár setkáních se ukázalo, že sezení za stolem/stoly je velmi nešikovné, protože se mezi sebou vymění jen pár lidí. Přešli jsme k tomu, že jsme hledali místa, kde se bude stát, případně tam budou jen barové stoly, aby se fluktuace lidí zvýšila. Už to nebylo jen sezení naproti sobě a násilné výměny míst s přenášením skleniček a talířů. Jen pak kvůli tomu lidé více hladověli (směje se).

Asi vrcholem bylo setkání, kam přišlo zhruba 70 lidí a kde jsem s sebou měl kravský zvon. Vyhlásil jsem speed networking (odvozeno od speed dating), kdy se zahlásilo: „Ok, tak teď si každý najděte svého pokec-partnera, jeden a půl minuty budete mít svůj monolog, jeden a půl minuty budete poslouchat jeho. Povíte si základní tři čtyři body o sobě, co děláte, co očekáváte od setkání a co momentálně řešíte.“ Po třech minutách zazvonil zvonec a následovala výměna ve stylu škatulata, hejbejte se. Jedno kolečko mělo asi šest výměn a setkalo se to s velkým úspěchem. Neměl jsem to šanci opakovat proto, že jsme se posunuli na další úroveň.

Získali jsme partnera ChefParade (škola vaření). Marcel Vargaeštok jakožto majitel nám nabídl spolupráci a vyřešil náš největší problém, a sice právě shánění místa. Poskytl nám své prostory, je to jedna obrovská kuchyně s několika modulovatelnými sporáky, kde se dá dělat prakticky cokoliv. Zavedli jsme setkání spojená s aktivitou a to je právě ta zmiňovaná třetí úroveň, kde jsme dnes.

Už to není jen čistý networking a hlučná debata, ale v určitém momentě přejdeme na jinou fázi. Je zorganizován kurz vaření pod vedením profesionálního šéfkuchaře, účastníci si mohou sami vyzkoušet nové věci a při tom networkingují dále. Tvrdím, že není lepšího networkingu než když dva lidé pláčí nad jednou cibulí (směje se).

To zní zajímavě…

Jednou jsme měli téma mezinárodní kuchyně. U každého sporáku se kuchtilo něco jiného, měli jsme thajské kari, něco mexického, čokoládový dort, polévku… Osm rozdílných skupin vařilo to své, lidé mezi skupinami se pohybovali, takže se nejen seznámili s někým novým, ale také se podívali na jiný recept. Pak se samozřejmě všechno snědlo a networking pokračoval dále. Podobně zajímavý byl třeba sushi večer nebo míchání nápojů.

Kdy se chystá další setání CSPC?

Nejbližší budoucí setkání bude grilování. Koná se 14.5.2009 v Praze, opět v prostorách ChefParade. Setkání však organizujeme každý měsíc také v Bratislavě a já jsem díky tomu ještě více Čechoslovák než jsem byl doposud, protože se pokaždé také účastním osobně. Aktuální setkání v Bratislavě resp. na Slovensku bude hned den poté, 15.5.2009, a bude spojeno taky s paralelní aktivitou – golfem.

Kolik účast na setkání stojí?

Vzhledem k neziskovosti projektu se vybírá symbolických 100,– Kč za organizaci. Veškerý proviant, se kterým vaříme, poskytuje ChefParade, jídlo se neplatí, jen vlastní drinky. A prezentace jednotlivců jsou samozřejmě zdarma.

Prezentace na setkáních CSPC

Říkal jste, že na těchto setkání se mohu „prezentovat“­. Jak?

Zatím to funguje jako „být představen někomu, kdo pro mě může být zajímavý“. Funkci „dohazovače“ zastávám většinou já, pokud třeba vím, že ten a ten člověk hledá informace v oblasti, ve které se pohybuje tamten, nebo naopak když zjistím, že někdo mluví o tématu, o které se předtím zajímal někdo jiný. Pak ty dva chytím, odtáhnu je do kouta, vložím ruku do ruky a zase se ztratím (směje se).

Možnost odprezentovat se veřejně zde ale je také. Zatím jsem nepřemýšlel nad tím, jak by se prezentoval jednotlivec, ale firmy se už vyskytly. Tady se ale setkávám s tím problémem, že CSPC je neziskový a skoro až dobročinný spolek, takže nechci vyloženě podporovat reklamu. Pokud by něco mělo běžet pod firemní hlavičkou, řešil bych to spíše tak, že firma zastřeší nějaké téma a třeba formou panelové diskuse si vyslechne, co si o něm účastníci myslí. Ale určitě nikdy, a na tom nikdy si trvám, to neproběhne tak, aby se jen pouštěl slide show a firma se prezentovala komerčně.

A co když mám jako jednotlivec nápad na obrovský projekt a chci ho odprezentovat přede všemi?

Určitě. Byly už podobné podněty. Když si představím freelancera, který shání další nadšence pro svůj projekt, jsou pro něj taková setkání jako stvořená.

Zpátky k LinkedIn

Objevují se nějaké snahy o prezentaci přímo na platformě webového LinkedIn v rámci komunity?

Pokud to není vyloženě reklama, nechávám příspěvky typu hledám nebo nabízím práci.

Bohužel se objevují i snahy o spam/reklamu/ko­merční využití. To se snažím částečně moderovat. Pokud se objeví spam, ruším jej úplně. V případě komerčních prezentací a reklam je ruším také – s poznámkou, že pokud chce něco podobného využívat v rámci CSPS, můžeme se dohodnout na partnerství, kde pak dostanou možnost prezentovat se a na oplátku nějakým způsobem pomohou s chodem skupiny.

Pokud nejsem jednotlivec, ale třeba menší firma a hledám např. programátora, je možné začít diskusi: Hledáme programátora, máme ty a ty požadavky, nabízíme to a to?

Je to šedá zóna, nevyděláváte na nabídkách práce (nejste HR agentura), ale nejste ani jednotlivec, který prezentuje sám sebe při hledání práce. Několik takových příspěvků už se objevilo. Diskusi nechávám tak, jak je, ale ozvu se zadavateli s tím, aby zhodnotil, jaký to pro něj mělo přínos, a aby zvážil způsob, jakým by případně opět pomohl s chodem komunity.

Příspěvky a/nebo počátky diskusí jdou k předběžné cenzuře, nebo se to nechává běžet a pak je procházíte?

Zatím je to tak, že se několikrát denně dívám na nové aktivity a až zpětně mažu případné spamy.

Připravujeme vlastní portál. Ten už částečně existuje, ale zatím v nedotažené podobě, sháníme partnera, který by se podílel na jeho tvorbě. Pak by se diskuse přesunuly právě na něj. Bylo by možné je jednak lépe moderovat a jednak i kategorizovat. Funkcionalita LinkedIn je, co se týče kategorizace a funkcionality, dost omezená.

Obrovský nárůst nových lidí na LinkedIn vnímáte jako pozitivum, nebo negativum? Člověk už se v tom musí topit…

Spíše pozitivum. Pokud se v té záplavě umíte pohybovat a víte, co hledáte, co vás zajímá, dokážete si stále ještě vybrat to, co potřebuje.

A pokud člověk využije i aktivní produkty, tzn. pokud jen nevystaví svůj životopis, ale bude sám přispívat do diskusí a ptát se ostatních, navnadí „rybáře v moři“, aby si jej všimli. Je to skvělý potenciál pro obchodní spolupráci, hledání práce a tvorbu kontaktů.

V čem vidíte největší „užitečnost“ LinkedIn?

Na LinkedIn najdete spíše aktivní lidi na trochu vyšší odborné úrovni a ovládající minimálně angličtinu, ale nechci klasifikovat.

Kromě už klasický známé možnosti se prezentovat a najít si práci to je taktéž extrémně účinný způsob jak si nechat poradit nebo zjistit názor jiných profesionálů na danou problematiku, nový projekt nebo aktivitu. A to všechno je s trochou šikovnosti taky geograficky klasifikovatelné, což je zejména v notoricky známých případech rozdílu USA vs. Evropa velice přínosné.

Co Vy a ostatní sociální sítě?

Jsem vcelku aktivní na Facebooku, ale držím se toho, že si jej nechávám jako „osobní“, kdežto LinkedIn nechávám více otevřený. Jsem aktivní i na zmiňovaném Xingu.

Hodně mě zaujal Couchsurfing, což je zajímavý projekt. Nejde o klasickou sociální síť, je to spíše forma, jak si najít a zajistit přenocování v cizím městě a zároveň možnost poskytnout nocleh někomu, kdo přijíždí do vašeho města.

Jaké máte s CSPS plány?

Rozběhl jsem diskusi o tom, zda by se CSPC mohla kvalifikovat na dotace z Evropských fondů, a vypadá to, že ano. Právě díky tomu, že je to mezinárodní spolupráce, bychom mohli fungovat pod zastřešením některého z nich.

Na léto plánujeme jakýsi boot camp. Proběhne na pomezí ČR a Slovenska, několik dní společně v horách. Počet účastníků je zatím nedefinovaný. Co se týče programu, proběhnou školení, diskuze, networkingové aktivity, možná i malá konference. Každopádně se mi již ozvalo několik školitelů, kteří by měli zájem se na campu podílet.

Kolik času momentálně do činnosti kolem CSPC věnujete? Staráte se o ni sám, nebo Vám někdo pomáhá?

Úspěšně jsem přežil fázi „2 hodiny každý večer“. Jakožto šťastně ženat musím vyjádřit obrovskou vděčnost manželce, která to poslušně trpěla, dokonce aktivně pomáhala. Dnes aktivněji využívám další nadšence, kteří „za babku“ převzali některé z rutin. Tak dnes schvalování a prověřování členů dělá můj bratr Jozef a grafické návrhy velice talentovaný student Petr Pres. Statistiky a newslettery nadále zůstávají doménou manželky Erdenee.

Čím se živíte?

Byl jsem vždycky Salesman, v tuto chvíli pracuji na částečný úvazek pro jednu firmu vyrábějící plasty, pohybuji se v B2B.

Druhou část svého času investuji do snahy posunout celý networking na profesionální úroveň, přičemž se stále ještě krystalizuje, co a jak s tím. Networking je dost vágní pojem, není obecně určeno, co se dá označit jako služba a provozovat ji jako placenou. Určitě se to ale nebude týkat konkrétně CSPC, je to „dobrovolný“ projekt, který věnuji česko-slovenské komunitě. Ale je to určitě skvělý leverage, na kterém se svým způsobem učím, co lze použít a co ne.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Čtyři komentáře

Fringe

29.04.2009

Pan Kostan vypada jako pozorovatel z Fringe :-)

http://www.fringe-tv.cz/…li-epizodu-3

Pette

29.04.2009

Vyborny clovek a vyborny rozhovor.

Mystique777

30.04.2009

Klobuk dolu, je to nadsenec a „fanatik“ za dobru vec. Kym politici nas delia, a podotykam ze z nasich dani a proti nasej voli, konecne niekto dava nase narody do „historicky predurceneho stavu“, zvazku slovakov a cechov (umyselne v tomto poradi narodov, ako na znak ucty zakladetelovi komunity ;-) ).

Marta Kostanova

14.07.2009

Myslim si ze brasko robi fakt dobru pracu,ale skoda je ze ma malo casu na rodinku ;) ale fandim mu a budem vzdy napomocna ;)

Vložte svůj komentář