David Čermák: Trh IPTV je pokřivený - část operátorů získává televizní signál nelegálně

Zdeněk Cendra, 05.01.2009, 05:40, 10,263 přečtení

David Čermák

Projekty: Prozeta.cz – velkoobchodní nabídka IPTV a live video streamingu
Pozice: CTO – PRO-ZETA Praha spol. s r.o.
Profil: Facebook, LinkedIN.com
Historické projekty: spoluzakladatel CZfree.net, spoluzakladatel Radio16.cz, vůdce hnutí PolicejniStat.cz – CzechTek 2005

IPTV

Jaká je dnes situace na trhu IPTV – kdo je typický divák?

IPTV se u nás posledním rokem teprve začalo zabydlovat. Jako označení pro jistý druh kabelové televize se již objevuje ve většině článků a stává se nedílnou součástí kabelového trhu. Telefónica O2 dokázala s podporou masivní reklamy předvést pěkný nástup služby, ačkoli je jejich penetrace z pohledu celkového počtu zákazníků ještě stále nízká. Faktem ale zůstává, že pro uživatele je stále rozdíl mezi IPTV, satelitem a kabelovou televizí předevšim v typu krabičky u televize.

Má-li divák v domácnosti možnost volby mezi kabelovou a IPTV televizí, kam směruje většinou finální volba?

IPTV nabízí různé služby, které kabelovky a ani satelit nabídnout nemohou. Jde zejména o video on demand, přehrávání televizních kanálů zpětně  – označované jako time-shift – nebo interaktivní služby. Určitý počet klientů si tyto služby oblíbí natolik, že již nikdy nepřejde na jinou platformu – jsou tedy v jistém smyslu návykové.

Reálně se ale uživatel rozhoduje především podle dostupnosti služby, nabídky programů, ceny a kvality obrazu. Na kvalitě obrazu například tratí satelitní platforma Digi TV. Nemá špatnou nabídku programů a ani cenu, ale platby za satelitní kapacitu jsou vysoké a tak se jednotlivým kanálům nedostává kapacity. Sledovat fotbalový zápas je pak spíše za trest.

„Počet domácností využívajích IPTV se současné chvíli pohybuje kolem 130 tisíc, což jsou 3% domácností.“

CSLink, se kterým úzce spolupracujeme, má podstatně lepší kvalitu obrazu, ale menší nabídku programů. O2TV má vysokou dostupnost, ale vyšší cenu.

Obecně platí, že lokální ISP a kabelové televize mají lepší vztah ke klientovi a jsou schopni mu službu prodat. Působí regionálně, nejsou „molochem“, znají potřeby klientů a lokální infrastrukturu dokáží lépe obhospodařit a zaplnit.

Jaký má na trhu podíl Telefónica O2 v porovnání s dalšími operátory?

Telefónica O2 je v tuto chvíli jasný market-leader. Získali spoustu klientů v místech, kde nejsou kabelové televize a mimo satelitu jsou jediným možným dodavatelem televizního obsahu. Na druhém místě jsme my s naším programovým partnerem HDD s.r.o. a poté další, většinou regionální, hráči. O2TV ale stále převyšuje počty klientů ostatních operátorů řádově.

Jaké je fyzické pokrytí resp. jakou konektivitu potřebuji, abych mohl sledovat IPTV nabídku?

My jsme se zaměřili především na operátory, kteří ve městech budují sítě FTTx (optické), takže mají až do bytu Ethernetovou připojku většinou s kapacitou 100Mbps.

Pak není problém mít televizi v opravdu nejvyšší kvalitě, nemusíš se přizpůsobovat kapacitě připojky. Každý televizní kanál můžeme pustit v takové kvalitě, o takovém datovém toku, že by se na satelitu nikdy nezaplatil. ¨ Zároveň můžeme účastníkům nabídnou více set-top-boxů do bytu. O tuto službu je velký zájem a v případě DSL přípojek je to velký problém. Navíc DSL přípojky mají problém s postupnou degradací – jak roste počet uživatelů DSL v jednom „kabelovém svazku“, vznikají přeslechy mezi kabely a snižuje se kvalita linky.

Paradoxně IPTV, které potřebuje nejvyšší kvalitu připojení je největším „rušičem“ v DSL kabelu, protože data přenáší stále a ve velkém objemu.

Dále se kapacita připojky dotýka vysíĺání v HD. Za poslední rok spustili HD vysílání Eurosport, HBO, Nova, Česká televize a pár méně známých kanálů. Tím se konečně začíná na trhu objevovat HDTV obsah a celá HD přestává být virtuální hrou dodavatelů televizí a další techniky. Co na tom, že se snaží Sony, Samsung, LG a další prodat nejlepší 1080p televizi, když jediný pořádný obsah pro ní můžes nakrást na internetu.

Co dnes na trhu nabizi PRO-ZETA, kde jsi technickým ředitelem? Produktem je primárně IPTV nebo další aktivity?

Velkoobchodní nabídka Quickmedia IPTV pro internetové operátory je asi naše nejviditelnější aktivita, ale je to dlouhodobá investice, takže z pohledu obratu zatím není tak významná. Naší hlavní náplní je vývoj multimediálních software, stavba studií pro menší televize, zajišťování jejich distribuce a také stavba distribučních systémů včetně satelitních a DVB-T.

Loni jsme se navíc rozhodli zhodnotit naše investice do vývoje systému pro streaming videa, videokonference a týmovou spolupráci, což se nám začíná vyplácet.

Ostatně IPTV vzniklo právě jako průnik našich televizních a internetových aktivit.

V jakých oblastech jste dnes lepší, než-li Vaše konkurence? Kde je přidaná hotnota PRO-ZETY?

Hodně záleží na přidané hodnotě, na kterou se ptáš. V případě velkoobchodní nabídky IPTV prakticky konkurenci nemáme. Ostatní firmy nabízejí jen část služeb a nikoliv kompletní řešení, případně nabízejí kompletní řešení, ale nemají dořešené smlouvy, které potřebují pro legální přístup k obsahu. Takže často obsah získávají nelegálně a operátor, který bude nabízet jejich službu je potenciálně ohrožen jejich konáním.

Pokud jde o stavby televizních studií a internetové aktivity, zde vyhráváme především velkou agilitou našeho týmu, schopností nalézt vhodné a dostupné řešení pro klienta. Nebojíme se vývoje vlastních softwarových produktů, které mohou posunout dodávaná řešení o úroveň výše.

Jaký je aktuální tržní podíl IPTV na celkovém počtu diváků?

Počet domácností využívajích IPTV se současné chvíli pohybuje kolem 130 tisíc. Domácností v ČR je 4,5 milionu. Takže penetrace IPTV je kolem 3%. Domácností, které vyvužívají více než pozemní příjem – tedy satelit, kabelovou televizi nebo IPTV – je asi 2 milióny.

Kolik nových přípojek předpokládáš, že bude aktivováno letos u O2 a ostatních operátoru?

O2TV bude letos jistě pokračovat v růstu a nerad bych předvídal konkrétní čísla. Ostatní operátoři letos zaznamenají procentuálně velmi zásadní nárůst počtu klientů IPTV.

Počítám, že na konci roku se můžeme dostat na 300 až 400% nárůst počtu klientů. Od doby, kdy jsme IPTV spustili do oficiálního provozu jako první v ČR, se operátoři na služby připravili, postavili sítě, připravili marketing, vyřešili technické problémy a nyní jsou schopni IPTV opravdu nasadit.

„Snažíme se mít ve firmě špičkové odborníky a tím minimalizovat počet lidí a administrativu.“

My jim vycházíme vstříc minimalizací investičních nákladů a starostí se spuštěním a údržbou služby.

Jak velký team je potřeba pro zajištení chodu společnosti, která nabizí velkoobchodní IPTV služby?

Pro provoz služby máme 24×7×365 dohledové centrum, které bdí nad kvalitou služeb u našich klientů. Zároveň služby dohleduje několik automatizovaných dohledových software, které sledují více technické parametry služby. To máme jako jediní na trhu. Samotný vývoj a prodej služby zajišťuje cca 10 lidí, z toho 4 nedělají nic jiného. Snažíme se mít ve firmě špičkové odborníky a tím minimalizovat počet lidí a administrativu.

Jaké jsou v zahraničí inovace v oblasti IPTV? Mužes uvést několik poskytovatelů, které by mohl místní trh považovat za své sve „vzory“?

Tak určitě bychom se mohli podívat do Asie. Tam účastníci IPTV hrají přes set-top-boxy hry, nakupují a obecně ho použivají jako centrum domácí zábavy. Navíc mohou vybírat z obrovské nabídky titulů v archivu video-on-demand. Asie totiž není pro Hollywoodské distributory na rozdíl od ČR „rural area“, taková velká vesnice, kde není kam prodávat. Video-on-demand nabídka všech poskytovatelů tady je žalostná. Zajímavé jsou i nové způsoby navigace účastníků mezi nepřeberným množství televizních kanálů a obsahu na vyžádání. Systémy se postupně učí návyky uživatelů a vedou je přes co nejmenší počet „kliků“ za správným obsahem. Zákaznící jsou spokojeni a operátor kasíruje. Když klient nenajde to, co hledá, pak si další obsah neobjedná.

Internet video streaming

PRO-ZETA nepravidelně porádá online streaming zejména kulturnich akcí. Co vede jednotlivé strany k investici do online verze?

Tak pro uživatele internetu jsou určitě přímé přenosy zajímavou zábavou. A to ať už jde o koncert nebo sportovní utkání. Uživatelé, kteří se nemohou na samotný koncert dostat, o něj nemusí přijít a kapela má zajištěnou reklamu na celé turné a to včetně koncertů, které nejsou přenášeny. Za posledních několik let se přístup umělců k internetu zásadně změnil. Už to není zlodějské médium, ale obrovský marketingový nástroj. A při správném využití je reklama na internetu zcela zdarma. Větší portály mají své marketingové strategie, partnery a další pravidla, která mohou jednotlivým přenosům přinést velkou sledovanost, ale také zcela znemožnit jejich konání.

Jakou odezvu a sledovanost mají Vaše online přenosy?

Odezva z video přenosů byla vždy výborná, zvláště, když se snažíme přenosy dělat s dobrou kvalitou obrazu a zvuku. Sledovanost koncertů je ale zatím stále poměrně nízká, kolem 10 000 diváků současně sledujících přenos. Bohužel ale teď nemůžeš vědět, jestli to číslo odpovídá realitě nebo jsem si ho úplně vymyslel. Na internetu se s manipulací sledovanosti videopřenosů a vůbec všeho operuje opravdu hodně a současné CDN sítě – včetně naší – úplně znemožňují cizímu pozorovateli nezávisle zjistit počet uživatelů využívajících jejich služeb. Docela se občas zasměju, když čtu zdejší tiskovky o proběhlých přenosech.

Kdo dnes v ČR technicky dokáže zajistit online přenos z např. hudebního vystoupení nebo sportovního utkání?

Problémem je především zajistit dostupnost přenosu v případě, že přenos bude sledovat podstatně vyšší počet lidí, než bylo původně plánováno. Vlastní CDN (content delivery newtork – síť pro doručování obsahu pozn.red.), která dokáže obsloužit větší přenosy v ČR zatím provozuje pouze PRO-ZETA a Visual Connection a o zajímavé zákazníky se tedy dělíme my.

Samotný přenos, tedy zajištění kamer, režie, streamovacího hardware a software zde dokáže zajistit více firem a my rádi využiváme jejich služeb. Tyto firmy ale nemají kapacity pro odbavení koncových klientů.

Jaké jsou komplikace v rozvoji aktivit PRO-ZETy do zahraničí? Proč dnes nenabízíte Vaše služby i mimo ČR?

Ona to není tak úplně pravda. PRO-ZETA dlouhodobě působí v zahraničí pokud jde o výstavby distribučních sítí pro televize. Máme silné partnery, kteří prodávají naše služby. Jsme schopni nabízet hotové produkty, ucelená řešení a to především s integrací do existujících řešení. Nesnažíme se za každou cenu prodat celé řešení, zajistit si co největší obrat na každé zakázce. Preferujeme dlouhodobý vztah se zákazníkem. A upřímně – v zahraničí to jde často lépe než v Čechách.

„Vlastní CDN, která dokáže obsloužit větší přenosy v ČR zatím provozuje pouze PRO-ZETA a Visual Connection a o zajímavé zákazníky se dělíme.“

V minulosti, zhruba dva roky, dodávala PRO-ZETA video streaming pro Stream.cz. Proč byla splupráce ukončena?

Seznam.cz se rozhodl vytvořit vlastní distribuční síť pro obsah a to nejen pro video. Naše služba byla kvalitní, měla nejlepší možnou dostupnost, tedy číselně 100% za posledních 12 měsíců provozu. Spekuluje se o možném prodeji Seznamu a vlastní řešení pro distribuci a nezávislost na partnerech samozřejmě zvyšuje jeho hodnotu. Každopádně rozešli jsme se v dobrém a plánujeme spolupráci na dalších projektech.

Ohledně streamingu vzpomínám, kdy jste na Invexu v roce 1999 spouštěli vysílání Radia16.cz přímo z areálu veletrhu. Co se s projektem stalo a jak na něj zpomínáš?

Radio16.cz bylo úplně první internetové rádio u nás a myslím, že i ve střední a východní Evropě. Měli jsme vlastní studio a velká část pořadů probíhala živě. Byla to velká sranda, skvělá skupina lidí, streamování přes 28,8kbps modemy, party, které jsme pořádali. Konec přišel s boomem podobných – často ale plně automatizovaných – rádií na internetu. Neměli jsme ambici se s nimi utkat, byly jsme spokojení, že jsme něco dokázali nastartovat a pro – na tu dobu obrovský počet posluchačů – vysílat.

CZFree.net

V minulosti si stál u zrodu komunitní sítě CZFree.Net – kde vznikl nápad freenetu?

S původní ideou CZFree přišel Zdeněk ‚Deu‘ Janda. Potkal jsem ho při úplně jiné příležitosti a po pár větách o freenetu my bylo jasné, že se téhle epizody českého internetu chci zůčastnit. Pak už to šlo ráz na ráz. On se staral o fórum a budování sítě – antény a tak, já jsem vytvořil on-line mapu a softwarový základ sítě. Nakonec nebylo potřeba nikoho přesvědčovat o připojení – v té době byl internet za velké peníze a CZFree nabízelo alternativu pro více angažované uživatele. Spojila se obrovská skupina lidí, někteří se rozhádali, ale spousta z nich teď dělá další a další projekty.

Napadá Tě zajímavá situace, která nastala při provozu CZFree.Netu?

Tak těch bylo opravdu hodně. Napřiklad v roce 2003 jsme jeli se Zdeňkem přednášet do Bělehradu na konferenci Communications for Development, kterou pořádala místní vláda. Asi 50km za hranicemi nás zastavila hlídka policie s tím, že jsme o 30km v hodině překročili povolenou rychlost a už naznačoval, že to bude pro nás cizince opravdu drahé. Když jsme mu ukázali papír s pozváním na konferenci od předsedy vlády, tak se uklonil, omluvil a nabídl nám policejní doprovod až do Bělehradu. Ten byl jěště tak 200km daleko. A to tomu papíru nemohl rozumět, protože neuměl anglicky. Stačilo mu jen jmého a podpis premiéra.

Jaký vliv měl CZFree.Net na rozšíření internetu v ČR resp. na cenovou politiku velkých operátorů?

V Praze to bylo hodně znát, CZFree se šířilo obrovskou rychlostí a velmi rychle začalo ubírat klienty ostatním WiFi sítím a nakonec i DSL operátorům. Ceny šly dolů. Nebylo to jen kvůli CZFree, ale právě CZFree stanovilo v té době jistou laťku pro poměr cena/rychlost v připojení k internetu. Navíc v té době ještě Český Telecom měl na nás nasazeného člověka, který monitoroval naše aktivity. To pro nás znamenalo, že jdeme správnou cestou.

Jakou pozici má CZFree.Net dnes?

Popravdě teď už sleduju jen ty nejdůležitejší věci. Některé části CZFree vyrostly ve velká občanská sdružení – napřiklad KLFree, Pilsfree nebo Czela.Net – a z některých se staly komerční firmy. Většina z nich ale zachovala myšlenku svobodného a neomezeného propojení svých uživatelů a velmi často i možnost připojení s limitovanou kapacitou zdarma.

Tvých nejlépe prožitých 30 minut v loňském roce?

Kdyby bylo nejlepších jen 30 minut, tak bude něco špatně. Loňský rok jsem si užil celý, ale dobře: potápění v moří, hodně dlouhý skok na lyžích a tak :)

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 6

Keff

05.01.2009

Co to je za paskvil, 24×7×365? To jako „sedm let v roce“?:)

Mezi 24×7 a 24×7×365 je jeden drobný rozdíl, to první dává smysl, to druhé je termín ze zmrdspeaku.

Re: Keff

05.01.2009

24/7/365 je pouzivany pojem >>
http://www.google.cz/search?…

Keff

05.01.2009

Ovšem že je, ale 24×7×365 je blbost, 24/7/365 dává smysl díky tomu že se lomítka používají k oddělování souvisejících věcí, na rozdíl od násobítek! Ať už to bylo napsáno s dobrým úmyslemxz čiré hlouposti (see? :))

guug

05.01.2009

Hej jako je to radio1 nebo radio16? To je jako dcl rozdil. ^_^

Petr - korektor

05.01.2009

Opraveno, diky.

edois

06.01.2009

Já bych jen upřesnil, že věta „Vlastní CDN, která dokáže obsloužit větší přenosy v ČR zatím provozuje pouze PRO-ZETA a Visual Connection“ není tak úplně pravdivá, protože Stream.cz už takovou CDN taky má.

Vložte svůj komentář