Filip Korbel: Hledáme způsob, jak vzkřísit ITBiz.cz

David Šmehlík, 16.07.2009, 21:25, 13,798 přečtení

Filip Korbel

Pozice: spolumajitel Stickfish, s.r.o., AbcLinuxu.cz, 64bit.cz, ITBiz.cz, RayDesk
Profil: LinkedIn, Facebook, Twitter

Filip Korbel je majoritním vlastníkem společnosti Stickfish, s.r.o., provozovatele specializovaných IT serverů AbcLinuxu.cz a ITBiz.cz. Kromě toho provozuje internetový obchod 64bit.cz, který je jedním z největších autorizovaných dealerů společnosti Sun Microsystems v oblasti serverů a výpočetní techniky v ČR.

AbcLinuxu

Kdy a z jakého důvodu vzniklo AbcLinuxu ?

Musím přiznat, že u těch úplných počátků jsem nebyl. AbcLinuxu jsem koupil někdy v roce 2004 od Leoše Literáka už jako „zajeté“. K Ábíčku jsem tedy přišel už jako k hotovému, s cílem využít jeho možnosti.

Co vás lákalo na koupi už existujícího projektu?

Viděl jsem v něm velký potenciál a to nejenom z pohledu inzerce a obsahu, ale hlavně z pohledu lidí, kteří tam chodí. Byla to obrovská komunikační platforma se skvělým vertikálním záběrem. Desítky tisíc lidí, kteří rozumí své práci a nezajímají se pouze o bulvární spotřební IT zpravodajství.

Proč myslíte, že má dnes AbcLinuxu v komunitě tak vysoké postavení?

Leoš Literák by na mém místě možná řekl, že si nás váží, protože jsme tam nepustili reklamu Microsoftu – na rozdíl od konkurenčních linuxových portálů, ale to možná není ten hlavní argument.

Základním principem prestiže AbcLinuxu je podle mého způsob, jak pracujeme s komunitou, jak se jí vychází vstříc, jaký obsah jí poskytujeme. Protože „o tom to je“, lidé se na AbcLinuxu vrací z nějakých důvodů, a to, co tam nachází, je asi uspokojuje.

Ale taky musím přiznat, že jsme nejspíš už dosáhli stropu v návštěvnosti, víc linuxáků v ČR prostě není.

Co je podle vás tím největším přínosem AbcLinuxu?

Myslím si, že asi odbornost článků. Jdou opravdu do detailu, nevěnují se jen povrchnímu oznámení novinky na trhu, ale rozebírají, jak vyřešit problém v databázi, jaké závady má instalace Fedory, proč vyhrál Red Hat v komerčních distribucích…

Kolik AbcLinuxu měsíčně vydělá?

Mohu prozradit roční obrat v inzerci: ten se pohybuje mezi 2 až 3 miliony korun – a to i přes krizi, která se bezpochyby projevila i v propadu inzerentů. Jsme na 70% plánů loňského roku, a to je teprve červenec! I když všichni včetně mediálních agentur a velkých serverů brečí, že jim odchází inzerenti, nám se letos povedl majstrštych – díky firmám jako IBM a IMC máme přeplněno.

Co u vás inzerenti nejčastěji propagují?

Z 90% jde o personální inzerci, tedy nabídku pracovních míst. Zbylou část koláče zabírají především velcí vendoři: Nová vývojová a dohledová centra Sunu, DHL a IBM hledala přesnější zacílení v porovnání se širokospektrálním personálním serverem. AbcLinuxu jim jako jediné v republice takovéto cílení bylo schopné poskytnout.

AbcLinuxu se dostalo na dobré pozice ve vyhledávačích i na spoustu obecných dotazů, na druhou stranu ne vždy je kvalita odpovědi v jeho diskuzních fórech relevantní. Nemáte pocit, že tak trochu přehlcujete vyhledávací kritéria často poměrně nesmyslnými odpověďmi na otázky?

Máte pravdu. To, že před časem vypadávaly z vyhledavačů odkazy na AbcLinuxu na dotazy politického charakteru (jména předsedů našich nejsilnějších stran apod.), bylo trochu nešťastné. Nepopírám ale, že to mělo i humornou stránku.

Na druhou stranu, zájmové skupiny, speciálně diskuzní fóra, se snažíme dělit na kategorie. To znamená, že svoje fórum mají třeba ti, kdo se zajímají o databáze, nebo nedejbože i ti, kdo přicházejí s dotazy ohledně Windows Vista na původně linuxový portál. To znamená, že už teď je třídíme – a bude to ještě přísnější, abychom opravdu rozdělili zájmové segmenty tak, aby se nikdo nemusel zabývat balastem a našel přesně to, co potřebuje.

Kolik má v tuhle chvíli AbcLinuxu registrovaných uživatelů?

Tak to, přiznám se, nevím. ABCLinuxu je u nás tak trochu firma ve firmě. Ale poslední čísla, která jsem zaslechl, byla v řádu desítek tisíc lidí.

Jak v něm figurujete?

Jsem spíš v pozici, kde kontroluji náklady a příjmy střediska, ale i spravedlivé odměny na redaktory.

AbcLinuxu má svého šéfa, pod ním je Robert Krátký, šéfredaktor. Společně dělají svoje mediální plány a roční business modely. Také máme člověka na přímý prodej, ten si vyjede svůj inzertní plán, u mě se to sejde a já řeknu Je to dobrý, jdeme na to…

Máte aspoň nějaké představy o číslech, to znamená návštěvnost AbcLinuxu a podobně?

Ty představy mám velmi konkrétní. Musíme si hlídat hlídat každý měsíc nebo rok, že nás nikdo z naší pozice jedničky na trhu nesesadil.

Co se týká návštěvnosti, měsíčně jsme na nějakých 200 tisících unikátů a 2 milionech pageviews. V průběhu roku čísla samozřejmě oscilují.

ITBiz.cz

Z pohledu čtenáře ITBiz dlouhodobě padal. Jaké máte plány, co děláte pro to, aby se to nestávalo a proč se tak vůbec stalo?

ITBiz od začátku nebyl ITBizem, ale byl projektem LinuxBIZu, který byl společný s IDG. Časem se ale představy o něm začaly rozcházet, jak z pohledu příjmů, tak obsahu a business modelu. IDG přebírá přeložené tiskové zprávy svých zahraničních agentur, přebírá recenze, ale vlastní obsah, který by se týkal českého businessu (třeba jak se tady nasazuje SAP a jak se řeší CRM), postrádá.

Zavětřili jsme šanci věnovat se jen business zprávám z IT trhu, což v té době, na konci roku 2006, nedělal nikdo. Všichni se věnují spotřební elektronice, hardwaru a „počtu jader na křemíku“, případně IT bulváru, když to tak řeknu, ale nikdo se nevěnuje tomu prioritnímu businessu, tedy tomu, kde je peněz v telco nejvíc.

Samozřejmě, uchytit se v této oblasti není úplně jednoduché, takže křivka kvality možná šla nějakou dobu dolů z důvodu přerodu ITBizu, prostě se měnil a stále mění obsah, kterým se zabývá. To, jak z toho ven, bude snad do měsíce jasné, protože v ITBizu dojde k velkému redesignu (už je víceméně hotový, jsme ve fázi beta testů), který výrazně zvedne jeho uživatelskou přístupnost právě pro segment, kam cílíme. Jednáme také o spolupráci se známými osobnostmi ze segmentu IT businessu, které se stanou aktivními přispěvateli do média.

Proč je podle vás tak důležité věnovat samostatné médium tomu, jak společnosti aplikují SAP apod.?

Protože to nikdo jiný nezávisle na vendorech nedělá. Je hodně odborných firem, které spočítají, kolik boxů serverů se posunulo z Asie do Evropy nebo do Prahy, a jaký podíl má Oracle Standard proti IBM DB2. Nikdo již ale nevěnuje pozornost tomu, jaké to je prosadit dodávku takové větší databáze a ještě ji dobře nainstalovat.

Je pro vás v tuhle chvíli ITBiz zisková nebo ztrátová záležitost?

ITBiz je v současnosti ziskový obsahový produkt, v tuto chvíli jako jediný.

Nemáte pocit, že ITBizu za dobu jeho existence trošku ublížily časté změny šéfredaktora?

Je to pravda.

Na druhou stranu, médium je potřeba chápat nejenom z pohledu starosti o obsah, ale i z pohledu strategie, a Jana Budinská, která ITBizu šéfuje teď, má velmi jasno v tom, kam by toto médium mělo směřovat.

Jsou redaktoři, kteří tvoří kvalitní obsah, jsou šéfredaktoři, kteří umí řídit svoje redaktory, ale aby médium fungovalo dobře, je nutné najít kombinaci mezi tím. My věříme, že jsme ji teď našli.

Jakým stylem se bude „nový“ ITBiz profilovat? Co by mělo být jeho základním stavebním kamenem?

Zaměření bude vždy dáno vlastním názvem portálu: IT byznys. V menší míře nás to předurčuje věnovat se také tomu, jak tady čeští velcí hráči nasazují ERP u konkrétního výrobce, fabriky, nebo někdo implementuje SAPové řešení CRM, nebo třeba jen někdo vybírá nějaké CRM. V první řadě bychom však rádi byli pomocnou rukou IT manažera, ale třeba i běžného IT pracovníka, který chce mít přehled, co se v jeho oboru v děje. Tedy přinášet denní zpravodajství z oblasti, která se stýká IT a byznysu, a články o různých IT řešeních pro firmy, především z hlediska implementátora. ITBiz bude vždycky psát o IT řešeních pro byznys v IT firmách, a to z různých úhlů pohledu – hardwarových a softwarových řešení, ale například i marketingu nebo personalistiky. Důležitější v těchto doplňkových rubrikách není ta část „IT“, ale spíš „biz“.

Čtenáři i autoři ovšem potřebují také trochu odlehčení. I v oboru, který se zdá být možná až moc seriózní, se dají napsat čtivé a vtipné články. Velmi pozitivní ohlasy máme například na náš seriál o historii velkých korporací – přečíst si v jednom článku přehled jejich nejdůležitějších kroků i temnějších období existence je ohromující, a samozřejmě může být i inspirující. Velkou oblibu u čtenářů má také náš komiks ze života IT manažera.

Nemáte pocit, že co se týče implementace systémů, bude to zase jen opisování case studies známých firem?

Ano, a myslím si, že každý český IT manažer si radši přečte o tom, jak se to implementuje v České republice, ve společnosti, která má 3.000 uživatelů, než jak se implementovalo ERP řešení v DHL, kde je 100.000 uživatelů. Case musí reflektovat potřeby trhu. Zrovna tak jako Electroworld neuspěl se svým prodejním postupem na východ od nás v některých zemích, zrovna tak DHL ani HP nemůžou uspět se svými procesy někde v Thajsku u firem na Kao San.

Proč myslíte?

Protože každý region má svá specifika. Takže zrovna tak IT manažer z Thajska si chce přečíst o tom, jak to a to implementují jeho kolegové a ne německá pobočka desetkrát větší nadnárodní firmy.

Case v takových korporacích stojí na velkých zákaznících a nezohledňuje se, jak se to a to nasazuje zrovna v České republice nebo daném regionu. Slepé zavádění všeho, co funguje jinde, je cestou k problémům a konečnému zdražení.

ITBiz ale nikdy nebyl a ani se nehodlá stát jenom souborem case studies.

Kolik lidí se podílelo na „novém“ ITBizu?

Na návrhu designu se počítám podíleli tři, čtyři lidi, včetně šéfredaktorky a šéfa portálů, jeden kreativec je zodpovědný za grafický návrh. Je to člověk zkušený, který už dělal hodně velkých obsahových webů. Cena redesignu nebyla nízká, ale to, co přinesl, se nám hodně líbí.

Ale to není všechno, ITBiz čeká možná koncem roku i změna celého enginu a sjednocení řídícího systému redaktorů na společnou platformu AbcLinuxu a ITBizu. Přibudou mraky funkcí, které současný engine postavený na Drupalu nemůže poskytnout. Budeme mít jednotný billing autorů, výpočet jejich odměn a bonusů a budeme schopní řešit jazykové mutace, což je náš velký cíl, pohnout se s portály a nabídnout je mimo region.

Co se týče ABCLinuxu, nemáte pocit, že by mu taky prospěl redesign?

Přiznám se, že homepage je tak plná, že už se tam nedá vůbec nic přidat. Je to jedna z věcí, která nás čeká, nechci říct tenhle rok, ale rozhodně ta homepage bude procházet jakýmsi „ředěním“, aby se v ní návštěvníci lépe orientovali.

Další část rozhovoru s Filipem Korbelem, tentokrát o dalších aspektech jeho businessu, vyjde na 30minut.cz příští týden.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 11

Josef Stříbný

17.07.2009

Tak tohle je pěkný rozhovor, první, ke kterému píšu pochvalný komentář. Abclinuxu je pro mě zajímavé.

David Mach

17.07.2009

Rozhovor mě zaujal, tak jsem se na stránky ITBiz podíval. Bohužel jsem přišel na to, že drtivou většinu zpráv z července jsem už četl někde jinde (např. na ihned.cz). Jak je to tedy s vlastním obsahem?

Díky za rozhovor :-)
K redesignu Ábíčka: uživatelé jsou hodně konservativní, na to je potřeba dávat pozor.
Osobně bych uvítal modernější grafiku, ale po obsahové stránce bych „homepage“ více méně zachoval. Případně udělat drobné změny: http://www.abclinuxu.cz/…abclinuxu.cz#102
(V té diskusi se dost řešil vzhled Ábíčka)
mohli bychom se dopracovat k odlišné titulní stránce pro stálé čtenáře a nově příchozí…

David Kolibáč

18.07.2009

> K redesignu Ábíčka: uživatelé jsou hodně konservativní, na to je potřeba dávat pozor.
Přesně tak — ať to nedopadne jako Root.cz, tam co redesign, to katastrofa. Ábíčko nemusí být frí, kůl a in. Hlavně ať se dá používat.

Franta Hadůvka

19.07.2009

Z legrace jsem kouknul na netmonitor a „200 tisíc unikátú a 2 miliony pageviews“ podle něj vypadá asi takhle

měsíc UIP PV
06/08 157 814 1 814 314
07/08 152 172 1 672 690
08/08 134 773 1 590 677
09/08 137 572 1 684 232
10/08 148 935 1 694 273
11/08 159 453 1 722 484
12/08 154 491 1 695 401
01/09 159 278 1 878 781
02/09 150 254 1 809 051
03/09 152 397 1 817 736
04/05 124 051 1 622 511
05/09 134 134 1 746 671

Na statistiky itbiz jsem už radši nekoukal, něco tady totiž dost smrdí. Čísla opravdu oscilují, ovšem nikoliv okolo uvedených hodnot, ale hodně pod nimi.

Dobré PR není o lhaní, pane Korbel!

Jana Budinská

20.07.2009

David Mach: pokud jde o témata zpráviček a krátkých aktuálních článků (rubrika Krátce), tomu se nevyhnete, přece jen toho, co se v byznys IT sféře děje, není neomezeně. Co se týče běžných článků, kromě několika případů mediálního partnerství by měly být unikátní (jak tematicky, tak zpracováním).

Filip Korbel

20.07.2009

Franta Hladůvka: Lhát se nemá, v tom s Vámi musím souhlasit :-) . Není ani vhodné dělat radikální úsudky a vynášet okamžitý ortel lháře, protože každý má právo na chybu a pak se slova můžou brát těžko zpátky. Ale k věci a lhaní v článku. Myslím, že používáme několik metod na měření a mezi další patří Google Analytics. Dnes jsem dostal od kolegů údaje, kde jsme dokonce na 232k UV a 537k V a to není sezóna :-) Musím s Vámi ale souhlasit, že v porovnání s netmonitorem jsem sem odchýlil o několik procent v uvedených číslech UV a za to se omlouvám. Jako někdo, kdo to u nás tak nějak celé vede, jsem se měl asi na rozhovor lépe připravit. Nosím toho v hlavě trochu víc, než čísla netmonitoru jedné z našich „webovek“. Díky za Vaší poznámku.

Petr

21.07.2009

Rozhovor je to skvělý, to ovšem nic nemění na tom, ze abclinux rád nemam vubec…

Luboš

30.07.2009

Trochu pozdě tohle komentuju. Váš ITBiz mám ve čtečce dlouho, jako jediný zdroj má v poli „od“: „titul neznámý“. Články odtud poznávám podle toho.

Jak ale dlouhou dobu pozoruji, všechny zprávičky jsou na ITBiz publikovány dost pozdě. Troufám si tvrdit, že snad kromě „Kdo a kam přešel“ by celý obsah zvládl jeden průměrný blogger a nechápu, na co má něco takového redakci.

To je můj osobní názor, nehledejte v tom něco osobního.

Nikola

30.07.2009

ITBiz je na zajímavé mezeře na trhu, avšak má několik ale:
– nejasně profilovaný (guláš zpráv)
– obsah výjimečně zajímavý, málo původních zpráv
– nízká návštěvnost
– zvyk čtenářů „business titul je na papíře“

Držím palce, ať se vám podaří obroda

Franta Hadůvka

06.08.2009

Filip Korbel: "Není ani vhodné dělat radikální úsudky a vynášet okamžitý ortel lháře, protože každý má právo na chybu a pak se slova můžou brát těžko zpátky. … Musím s Vámi ale souhlasit, že v porovnání s netmonitorem jsem sem odchýlil o několik procent v uvedených číslech UV a za to se omlouvám. … Nosím toho v hlavě trochu víc, než čísla netmonitoru jedné z našich „webovek“.

Filip Korbel, cituji článek „Ty představy mám velmi konkrétní. Musíme si hlídat hlídat každý měsíc nebo rok, že nás nikdo z naší pozice jedničky na trhu nesesadil.“

Vaše dvě tvrzení jsou v přímém rozporu. Ta čísla nelítají o několik procent, ale tak o 25 procent, což je čtvrtina. Mluvíte o prodeji inzerce, kde se údaje z Google analytics moc neberou a musíte používat Netmonitor. Viditelný rozpor v těchto tvrzeních potvrdil mé podezření, že jste neuvedl přesné údaje záměrně, tedy že jste lhal. Ostatní nechť si vytvoří úsudek sami.

Vložte svůj komentář