Jakub Mach: Akcie MicroMedie by si měl koupit Daniel Dočekal

Zdeněk Cendra, 08.06.2009, 09:50, 9,069 přečtení

Jakub Mach

Společnost: MicroMedia s.r.o.
Pozice: ředitel, 2006 – dnes
Blog: Jakub Mach Blog
Profil: LinkedIN, Twitter, FaceBook

Jakub je výraznou ikonou místního mobilního internetu.

Ředitel společnosti MicroMedia, která stojí za řadou mobilních projektů (např. T-zones.cz) a reklamních kampaní. Milovník nových technologiíí, provozovatel mobilní platformy pro správu reklamního prostoru, distribuci SMS zpravodajství a audit mobilní návštěvnosti.

První část rozhovoru probíhala v prosklené kavárně v oblasti Pankráce, druhou část publikujeme tento týden.

Obyčejní lidé moc neznají MicroMedii…

Našimi klienty jsou mobilní operátoři nebo velké internetové brandy a to je důvod proč neinzerujeme, nejsme tolik vidět. O MicroMedii není velké povědomí, ale v podstatě nám to tak vyhovuje. Řešíme vztahy napřímo a to je strategie, která nám vychází.

Kdo jsou postavy dnešního českého mobilního internetu?

Určitě musím zmínit Ivana Mikulu ze Seznamu, který do toho našlápl, dal tomu drive a produkce Seznamu má pro trh určitě svůj význam. Trochu neskromně si myslím, že mezi velké hráče patříme i my. Snažím se, aby MicroMedia nebyla jen o mé osobě a zatím to tak vychází – kdo zná MicroMedii, vidí za ní minimálně pět silných osobností.

Na trhu jsou ale i další zajímaví hráči, ze kterých respektuji například Martina Niče z CrazyTomato. V minulosti byl hodně vidět Honza Řežáb, ten si ale své renomé pokazil a dnes se s tím trochu pere,. Tak jako tak trh pořád výrazně formují samotní mobilní operátoři, kteří určují hranice a především ceny.

Je správné dělit trh na normální a mobilní Internet?

Tohle je hodně hra se slovíčky. Já osobně nemám moc rád dělení na normální a mobilní internet. Smysl to má jen pro sledování návštěvnosti a prodej reklamního prostoru.

Daniel Dočekal tvrdí, že firmy dělající weby pro mobilní zařízení, za chvilku zkrachují, protože všechny telefony budou umět prohlížet normální stránky…

Já jsem v těchto názorech tak nějak uprostřed. Myslím si, že bez ohledu na schopnosti telefonů, bude dávat smysl optimalizovat pro jednotlivé malé obrazovky, ať už z důvodu rychlosti načítání, uživatelské přívětivosti nebo pro případ prodeje reklamy.

Sám vlastním telefony, které umí zobrazovat normální weby, ale když má daný web mobilní verzi, tak ji většinou okamžitě preferuji. Naopak kromě optimalizace pro mobilní přístup firmy začnou investovat do speciálních binárních aplikací pro nejpopulárnější smartphony jako ty s OS Android, iPhone nebo BlackBerry. Takže Dane, kup si naše akcie, ty pesimisto!

Připravuje se adresní standard pro mobilní verze webů? Každý tvůrce stránek si mobilní verzi řeší zcela jinak, na jiných adresách (wap.domena.cz, m.domena.cz, domena.cz/mobi).

Pokud se ptáte na standard ve volbě speciální domeny pro mobilní verzi, tak mám za to, že nic podobného neexistuje. Jak už to tak u mobilů bývá i toto je džungle. Jsou služby běžící na doméně wap., jiné zase preferují m. a jistě se už každý setkal s koncovkou .mobi. Snaha vyčlenit mobilní přístupy na odlišnou doménu je historický nesmysl, kterého se bohužel firmy stále drží a nedokáží se ani ujednotit na nějakém standardu.

Jediné správné řešení je nezatěžovat uživatele služby přemýšlením o doméně. Pokud přistoupím mobilním telefonem na klasickou www adresu, měl by server tento specifický přistup automaticky rozpoznat a nabídnout optimalizovanou verzi. Jestli ve finále na pozadí proběhne nějaký redirect na subdomenu je už jedno. Bohužel z důvodu zmíněných historických pochybení v tomto kontextu by se měl server dnes vypořádat ze všemy dalšími variantami adresy.

Trochu jiný úhel pohledu budete mít při svých marketingových aktivitách. Pokud chcete komunikovat zvlášť mobilní verzi (třeba ohlásit její vytvoření), pokud budete chtít dát důraz na to, že s mobilními verzemi pracujete, tak je asi nejvhodnější formát ve tvaru m.domena.com. To „emko“ je signifikatní, dostatečně krátké a nezprofanované jako wap.

Jestli se tedy dá mluvit o nějakém nastupující standardu, je jím „m“ před názvem normální domény…

Ano, když se podíváte na velké zahraniční weby, jako je kupříkladu Facebook, LinkedIn, SlideShare.net, Twitter, Flickr nebo nově Bing … všichni používají „emko“. Vypadá to jako jasná cesta.

Existuje v ČR audit návštěvnosti mobilních webů?

Existuje hned několik takových auditních služeb a jedna z nich dokonce z naší produkce. Když jsme se připravovali na práci WAP agregátora pro operátora T-Mobile, tak jsme řešili požadavek na monitoring návštěvnosti. Vytvořili jsme za tímto účelem vlastní nástroj, který se dříve jmenoval WAPZone a dnes se jmenuje ProfiMobi.com. Tento nástroj používají všichni partneři T-Mobilu, kteří skrze naši agregaci dodávají do nabídky T-Zones obsah a v dnešní době ho používají i další subjekty jako například společnost Mafra.

Letos se v rámci tohoto segmentu začal angažovat také SPIR (sdružení pro mobilní reklamu), má vlastní ambice s NetMonitorem, ale zatím předvedl jen pokus, který tuším neschválila ani APMS (Asociace Provozovatelů Mobilních Sítí), natož provozovatelé služeb. Podle jejich kódu se dá usoudit, že jde zatím o pokus hodně amatérský a musí se ještě hodně učit.

V zahraničí můžeme nalézt systémy jako Bango, Amethon, Mobilytics, AdMob, lze využít pomocí segmentace mobilních přístupů dokonce i Google Analytics. Co ale neexistuje je nějaká ustálená metodika, například pro identifikaci unikátního uživatele. To je také důvodem, že se zmíněné služby diametrálně liší v reportovaných číslech a to je velká škoda. V ČR vnikla nedávno asociace CAMM (Česká Asociace Mobilního Marketingu), jejiž jsme členy, tak je snad šance, že taková metodika spatří světlo světa alespoň v ČR.

Měl jsem ambice založit vlastní Sdružení pro Mobilní Reklamu a Televizi, ale zkratka názvu vyslala jasný signál, že toto mám přenechat jiným. Být hlavní SMRT také nevypadalo lákavě a to nemluvím o titulu pro případného slovenského kolegu. CAMM zatím vypadá nadějně, držme mu palce.

Provádí se měření obdobně, jako dnešního webu – například pomocí obrázku/JavaS­criptu?

Je to velmi podobné, nicméně nejúspěšnější není varianta obrázková, ale pomocí HTTP API. Obrázek nedokáže přenést všechna data a na druhou stranu umí udělat spoustu neplechy. Pokud je například služba zalinkovaná do nabídky mobilního operátora, je zařazena do konkrétního billingového pravidla. Tato pravidla se definují pomocí URL masky a jakmile se přenáší obsah z jiné adresy, dělá to problémy s učtováním dat zákazníkům.

Systémy, které znám používají výhradně HTTP API s variantami pro nejpopulárnější skriptovací jazyky a vypadá to jako správná cesta. Pozor se musí dávat na užití javascriptu nebo cookies, které nemusí být podporované mobilním telefonem nebo s nimi může manipulovat například WAPová gateway operátora atd.

Odkud přichází uživatelé mobilních verzích webů? Přichází přímo nebo např. z defaultních stránek každého operátora?

Většina návštěvníků přichází patrně z bookmarků (telefon nebo bookmarkovací služba). Z rozcestníků a katalogů mobilních operátorů zásadní traffic už nepřichází. Využívat mobilní vyhledávače se uživatelé teprve učí, ale význam vyhledávačů a optimalizace pro ně jistě roste.

Velkou výhodu operátorských mobilních portálů vidím v tom, že jsou často nastavené jako homepage web/wap browseru, tzn. když uživatel stiskne (a to třeba i omylem) na mobilním telefonu tlačítko pro rychlý přístup na internet, zobrazí se právě tyto hlavní stránky operátorů. Což má za následek bohužel velmi zkreslená čísla o návštěvnosti portálů mobilních operátorů, nicméně napovídá, že inzerovat na této homepage může být zajímavé.

Existuje seznam nejvíce navštěvovaných mobilních webů v ČR?

My ta data zhruba známe, ale nejsme v pozici, abychom je mohli publikovat. Osobně bych jen uvítal, kdyby tato data byla veřejně známá, aby s nimi mohli pracovat potenciální inzerenti, novináři a vlastně se tak podpořila i přirozená soutěživost.

Bylo znát, když Vodafone spustil akci Internet v mobilu zdarma na půl roku pro každého?

Nárůst byl znát, ale přiznám se, že jsme se vyhodnocení této kampaně operátora nijak zvlášť nevěnovali. T-Mobile má také velmi levný datový tarif Surf+ za 99 Kč, takže akce od Vodafonu není nic přelomového, jak se může na první pohled zdát. Každopádně je dobře, že tu podobné kampaně jsou.

Z čeho získávají provozovatelé mobilních webů prostředky na jejich provoz?

To je zcela individuální. Většinou paradoxně spíše o marketingový výdaj s cílem podpořit značku resp. klasickou webovou službu. Některé služby benefitují ze spolupráce s mobilním operátorem a dělí si tak zisk z účtování dat, tarifů či předplatných zákazníkům operátora. V zahraničí je spíše obvyklý model, kdy se služba zapojí do určité sítě zprostředkovávající inzerci a to už jsme zase zpět u mobilní reklamy. Do budoucna asi právě ona bude tím hlavním zdrojem příjmů z provozu mobilní verze, stejně jak je tomu na klasickém internetu. Internet je prostě jeden.

Jaké výhody má reklama v mobilních webech oproti těm klasickým?

Primárně: je levnější a efektivnější. Stačí porovnat cenu za klíčové slovo u PPC kampaní (např. Google Adwords) a clickrate, abychom si udělali rychlý relevantní obrázek. Ve prospěch mobilní reklamy hraje také fakt, že ad servingové platformy (jako napřiklad ta naše) dokáží reportovat i další zajímavá data o struktuře oslovených uživatelů, jako například typ mobilního telefonu u některých služeb i třeba region nebo věk.

Mobilní operátoři dokaží přidat také data ze svých CRM systémů a to už pak lze cílit či reportovat třeba i podle útraty uživatelů u mobilniho operátora. Ja si umím představit i takovou variantu, že by provozovatel služby tagoval své uživatele a poté nabídnul cílení např. kosmetické firmě na uživatele, kteří mají problémy s pletí, atd. ale to už budeme všichni v Matrixu.

Pokračování rozhovoru: Jakub Mach: Cílíme na globální trh aplikací pro G1 a iPhone – první vlaštovkou je Twoid

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 6

JR

08.06.2009

Velmi dobrý rozhovor. S jednou věcí bych snad nesouhlasil. Mobilní reklama by neměla být úplně levnější než web, to jí degraduje, když je efektivnější. Nikdo v Česku jí navíc nenabízí levněji než web, snad mimo T-Mobile – ba naopak. Když se podíváme na ceníky a ceníkové ceny O2 a Vodafone, tak se z toho mnoha marketérům na plánovacích pozicích dělá zle, jak je to nechutně vysoká cena. Trošku dolů by tomu neuškodilo, ale na druhou stranu je to opravdu o hodně efektivnější, tak se to ve výsledku musí objednat.

Jakub Mach

08.06.2009

@JR Mobilni reklama je efektivnejsi, to ano, ale poptavka je zatim nizka, proto osobne tlacim na nizsi ceny, aby se nastartoval trh. Myslim, ze ji to nedegraduje, proste to bude dalsi vyhoda mobilni reklamy, ze je levnejsi. Za prijemne ceny se da nakoupit jiz nyni.

Jiří Rýdl

08.06.2009

Pekny rozhovor. Ttake se tesime na aktivity CAMM, byt jejich clenem je i „neuspesny“ Honza Rezab :-) Tam si take vyjasnime, jak je to s tou cenou za reklamu :-)

BTW: Ja nejsem vyse uvedeny JR :-)

Lukáš Jirovský

09.06.2009

Díky za zajímavý rozhovor; myslím, že velké plus akce Vodafonu bylo, že spousta lidí na reklamách viděla weby jako Novinky, Spolužáci atd. – že internet v mobilu může být i pro „normální lidi“ :).

Co mě ale překvapilo, že mnoho lidí v mém okolí používalo 3 měsíce internet v mobilu zdarma (akce O2) a to dost intenzivně (třeba mi od nich přišlo několik Facebook zpráv, protože byli zrovna v tramvaji, ICQ…) a jakmile 3m uplynuly, tak přestali.

Pro mě už je mob. internet nejdůležitější, ke štěstí by mi dneska stačila i jen předplacená karta s datovým paušálem.

Jan Kareis

10.06.2009

Zajímavý rozhovor. Pokud vidím reklamu na svém mobilu, tak mi procentuelně zabírá určitou část stránky( obvykle výraznou). Ze svých zkušeností a schopností ovládání mobilu E51 na reklamu kliknu cca v 50 % naprostým omylem.Třeba jsem ale jen nešikovný uživatel…

Jakub Pajer

17.06.2009

@Jan Kareis to bude mozna jeden z vysvetleni mnohem vyssiho CTR mobilnich kampani :-))))

Vložte svůj komentář