Jakub Mach: Cílíme na globální trh aplikací pro G1 a iPhone - první vlaštovkou je Twoid

Zdeněk Cendra, 16.06.2009, 08:50, 7,599 přečtení

Jakub Mach

Společnost: MicroMedia s.r.o.
Pozice: ředitel, 2006 – dnes
Blog: Jakub Mach Blog
Profil: LinkedIN, Twitter, FaceBook

Jakub je výraznou ikonou místního mobilního internetu.

Ředitel společnosti MicroMedia, která stojí za řadou mobilních projektů (např. T-zones.cz) a reklamních kampaní. Milovník nových technologiíí, provozovatel mobilní platformy pro správu reklamního prostoru, distribuci SMS zpravodajství a audit mobilní návštěvnosti.

První část rozhovoru: Jakub Mach: Akcie MicroMedie by si měl koupit Daniel Dočekal

Jak se v současné době daří trhu s mobilními aplikacemi?

Záleží z jakého úhlu pohledu se na věc díváte. Klasický mobilní obsah, tak jak jsme ho po léta znali, tzn. java hry, vyzváněcí melodie a wallpapery vytrvale upadá. Nebál bych se použít lidový výraz, že „šel do kytek“. Uživatelé přišli na to, že vše co potřebují lze stáhnout zdarma a že nejlepší fotka na display telefonu, je nějaká vlastní, osobní.

Kudlu do zad mobilnímu obsahu dali všichni ti, kteří ignorovali nárust warezu, přitom za takovými weby stojí většinou snadno identifikovatelní amatéři, kteří se schovávají za stahování z jiného serveru. Na tomto trhu již mohou profitovat pouze globální hráči. Nadruhou stranu je nutno přiznat, že warez by se nerozšířil, pokud by mobilní operátoři nabídli uživatelům lepší podmínky (ceny, data, obsah).

Příchodem smartfonů se ale situace výrazně zlepšuje. Majitelé těchto hi-tech hraček (např. iPhone, G1) si rádi hrají a nemají problém za zábavu zaplatit. Situaci výrazně napomáhá nový obchodní model, kdy například Applu jednou svěřím údaje o své kreditní kartě a každý nákup je následně otázkou jednoho ťuknutí na display. Mnohé nákupy jsou pak impulsivní, což napomáhá dobrým prodejům. Faktem také je, že ceny se drží nízko, takže riziko, že koupím nějakou hloupost je akceptovatelné.

**Kde je v současnosti core business MicroMedie? **

MicroMedia provozuje robustní rešení určené mobilním operátorům a provozovatelům významných mobilních služeb. V našem produktovém portofóliu naleznete reklamní systémy, měřící systémy, platformy pro provoz placeného SMS/MMS zpravodajství, systémy pro náročný teréní sběr dat. Pro české mobilní operátory zajištujeme agregační a obsahové služby, prodáváme také mobilní reklamu. Tím hlavním ale pořád zůstává konverze internetových služeb do mobilního světa. Připravíme mobilní stránky, aplikace pro smartfony, zajistíme propagaci a marketing a průběžně vyhodnocujeme jejich užívanost. Vytvořením mobilní služby tak naše práce nekončí, snažíme se být našim klientům partnerem pro rozvoj jejich podnikání.

Vím že v Micromedii pracujete na vývoji aplikací pro iPhone a G1. Dostavil se úspěch v globálním měřítku s nějakou aplikací, kterou jste naprogramovali ?

Ještě nikoliv. Vývojem pro tyto smartfony pod vlastní značkou jsme se začali zaobírat teprve počínaje letošním rokem. Na výsledky si tedy musíme ještě počkat a pravdou je, že zatím v našich business plánech v oblasti developmentu hraje prim zakázkový vývoj pro naše klienty.

Nicméně můžete si vyzkoušet např. naši refereční aplikaci pro OS Android nesoucí jméno Twoid. Jedná se o mobilního klienta pro Twitter. Funkční analýzu jsem dělal osobně, takže teto projekt sleduji o to bedlivěji a je docela možné, že do budoucna dostane více prostoru než jsme původně zamýšleli.

Twitter klientů je v Android Marketu spoustu (např. Twitta, Twit2go, Twidroid a TwitterRide) a my jsme nechtěli s nimi soutěžit co se týče množství podporovaných funcionalit. Analýza Twoidu byla tvořena pohledem uživatele. Je mi jedno zda www adresy bude zkracovat TinyURL nebo jiná služba. Naopak chci mít možnost jednoduché správy statusů mých přátel, jejich škatulkování, ale třeba také podporu více účtu či nového Twitter fenoménu: hashtagů. Twoid je první Twitter klient s přímou podporou uživatelského taggování i hashtagů. Ještě je mnohé co zlepšovat, v roadmapě toho máme moc a moc a třeba chybí i nějaký slušivý kabátek, ale priority jsou prostě někde jinde a tak nás potěší každý povzbuzující vzkaz.

Budete Twoid vždy zdarma?

Ano, přecijenom se jedná stále o refereční aplikaci, kterou chceme prezentovat, že vývoj pro tuto platformu umíme a že dokážeme být i kreativní v jejím návrhu. Vlastně vývoj Twoidu může být brán také jako neobvyklý marketing. Díky němu o MicroMedia napsalo již několik zahrančních magazínu a obecné povědomí o nás na globálním trhu i díky tomu rostě. S dalšími verzemi aplikace tento efekt bude ještě větší.

Vyvíjíte aplikace i pro Facebook platformu?

Předně chci říci, že jsem velký fanda a propagátor sociálních sítí, Facebook nevyjímaje. Doporučím vám provozovat zde firemní pages, doporučím vám zde inzerovat, ale investici do aplikací … to chce velkou rozvahu. Jen velmi málo aplikací si najde zajímavý počet uživatelů a málo z nich nalezne také dobrý způsob monetizace. Někteří s provozovatelů aplikací si navíc dokáží na Facebooku pošramotit své jméno vytrvalým spamováním svých kontaktů. Facebook má být privátní, má být zábava, ale někteří lidé jsou prostě „vtěroni“.

Vrátím se ale k vaší původní otázce. MicroMedia se vývojem Facebook aplikací nezabývá. Variantou to bylo, umíme to (včetně aplikací pro další socilání sítě), ale chci, aby se firma zřetelně profilovala. Tento signál jsme vyslali také ve formě nových firemních stránek viz. www.micromedia.cz. Přemýšlel jsem i o založení nové společnosti s touto specializací, ale zatím to má místo u mě v šuplíku.

Dnes se trh globálních marketů rozděluje mezi Apple, Symbian a Google Android. Jak vidíte jejich budoucnost?

Těch značkových marketů je více. Svůj má například Blackberry, Samsung a další. Apple ukázal cestu a všichni jej následují, protože to má hlavu a patu. Tento model vyhovuje všem zúčastněným stranám. Výrobci telefonu, vývojáři i uživateli a ve finále nebude prostestovat ani mobilní operátor, protože díky těmto novým smartfonům razatně stoupně poptávka po kvalitních datových tarifech. Taková shoda tu nikdy dříve nebyla. Tak snadné prodávat aplikace na globálním trhu také nikdy nebylo. Nyní rozhoduje kreativita a můžete tak soupeřit s věhlasnými značkami. Všimněte si, že není náhodna vidět v TOP 10 primitivní, ale přesto velmi zábavné dílko jediného programátora. Je to výzva, je to cesta.

Jak rozdílné jsou schvalovací procesy pro aplikace do Apple Store a Android Market?

Stačí dvě slova. Otevřenost vs. Paranoia. To jsou naprosto výstižná přirovnání. Když chcete nahrát aplikaci do Apple Store, musíte projít certifikací jako vývojář, pak se musí instalovat certifikáty a profily do počítače a testovacích telefonů, je potřeba mít zvlášť profil na testovací i publikační proces. Zorientovat se v tomto procesu není vůbec jednoduché. To vše komplikuje demonstrace rozdělané aplikace na telefonech klienta, nejednoznačné reakční lhůty mohou sabotovat vaše roadmapy. Oproti tomu aplikaci do Android Marketu jednoduše nahrajete a je tam! Chapů důvody, které Apple vedou instalaci takého aparátu, ale svůj hlas dávám jednoznačně Google. V jednoduchosti je a byla vždy síla a myslím, že do budoucna Android OS svůj potenciál jasně prokáže.

Jak se chcete zviditelnit v globálních obchodech, kde je silná mezinárodní konkurence?

Pokud máte na mysli zviditelnění vlastních produktů ve značkových eshopech, tak určitě nemáme v plánu přímou inzerci. Jediné co považuji za smysluplné je práce s komunitou stávajících i potenciálních uživatelů a proaktivní media relations. Například Twitter je úžasný marketingový nástroj a teď rozhodně nemám na mysli pouze provoz informačního zpravodaje. Základem je ale kvalita a kreativita. Lidé si o takových službach sami poví a takové doporučení má hodnotu. Když už inzerce, tak mobilní. Všimněte kolik se dá např. ušetřit cílením PPC kampaní na mobilní zařízení. Stejná klíčová slova jsou zde 25× levnější a přitom konverzní poměry zůstávají stejné.

IEA.cz konference živě na 30minut.cz

Tento čtvrtek, 18.6.2009 od 9:00 sledujte na 30minut.cz jediný on-line přenos z konference Effectiveness Awards 2009.

Na konferenci s příspěvky vystoupí celá řada osobností: Tomáš Jindříšek, Robert Haas, Dan Kafka a Zdeněk Hoffmann.

TIP: Nechte si poslat upozornění před live přenosem .
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 5

JR

16.06.2009

Já Ti nevím, jestli úplně aplikace typu TWOID jsou ta cesta, je to cool aplikace, to je jasné, na druhou stranu jde o neuvěřitelný niche a monetizovat navíc Twitter nedokáže sám Twitter, natož jeho malá aplikace, to vidím špatně. Na druhou stranu jde o dobrý pokus, určitě tomu fandím, ale komerčně je třeba dělat imho něco jiného. Něco podobného se povedlo např. firmě PLAYFISH, která zmonetizovala úspěšně Facebook hry a je v černozelených číslech za necelé 3 roky (bez počítání investovaných peněz, ty se vrátí postupně nebo prodejem), ale stále se zvětšují. Podobnou analogii vdím v mobilních aplikacích – stane se tam podobná věc.

faborio

16.06.2009

JR: V clanku je viackrat podotknute, ze Twoid ma byt referencna aplikacia a vobec u nej nejde o monetizaciu.

Pino

16.06.2009

Bohuzel nejspis nejslabsi rozhovor 30minut. Spousta balastu, marketingovych vycpavek (prosim, pokud jsem mala firma, nepouzivam termin robustni) a malo informaci – je poznat mailovy rozhovor … Minuly tyden na Wednesday bylo o aplikacich aspon min balastu a mnohem vic informaci, marketing dela kazdy.

Jakub Mach

16.06.2009

@Pino Kdyz neznam produkty, tak nehodnotim jejich robustnost. Kdyz neznam firmu, nevyjadruji se k jeji velikosti.

Vembl

17.06.2009

Monetizace těhle projektů bude velmi těžká. Já osobně mám 2 telefony – Nokii N95 a Androida a musím říci, že je využívám jenom k telefonování a ke stahování a čtení e-mailů. Twoid sice mám stažený a nainstalovaný, je to užitečná pomůcka, ale pořád je pro mě lepší sednout k netbooku nebo počítači a nějaké ty Tweety napsat klasicky. Myslím si, že podobně je na tom většina lidí. Mobilní internet podle má možná to nejlepší před sebou, ale bude ho využívat spíše mladší generace (14 – 20) než starší jedinci (20 – 40), takže inzerentů podle mě nebude moc, protože pro starší generaci se vyplatí inzerovat jinde (zatím). Každopádně přeji firmě Micromedia hodně štěstí. Je dobře, že se české firmy dokáží prosadit se svými produkty i v zahraničí a u velkých firem.

Vložte svůj komentář