Jakub Svoboda: Jednou si všechna nakladatelství uvědomí, že papír je drahá komodita

Zdeněk Cendra, 30.12.2008, 00:01, 8,979 přečtení

Jakub Svoboda

Projekty: IDG.cz, online manager
Firma: IDG Czech, a. s.
Profil: LinkedIN.com
Blog: Jakub Svoboda – Blog Sveek.cz
V minulosti: 2005 – 2007: Libimseti.cz -projekt manager, 2008: SEO Manager – Economia

Kde vznikl impuls pracovat v IDG – na pozici online managera pobočky v ČR?

Za dobu, kdy se člověk pohybuje v internetovém prostředí, získá spoustu kontaktů a díky nim se jednou ozvali lidé z IDG.

Jaké je Tvé aktuální poslání v IDG?

Mám na starosti vše okolo online projektů. Pro IDG na celém světě mají teď online věci největší prioritu. Celosvětově roste tento trh o 40% ročně a přijde doba, kdy si všechna nakladatelství uvědomí, že papír je drahý.

Chcete všechna tištěná média IDG přesunout na Internet?

V této chvíli weby už fungují a nám jde o to, pořádně je zviditelnit. V současnosti běží na Lotusu, ale od nového roku poběží na klasických Open source technologiích jako jsou PHP, Python, MySql. Chceme projekty rozjet s novou grafikou a službami.

Nový PCWorld pro ženy: „Půjdeme cestou otevíraní nových možností ženám, které s počítačem pracují.“

Konkrétně, o která média se jedná?

Budou to úplně všechny místní tiskoviny od IDG – PC World, Computer World, Business World, GameStar, HD World, Channel World. Jde nám jednoduše o migraci příjmu a tím i zisku z printu na Internet.

Jak probíhalo rozhodnutí o zrušení PC World?

To není otázka na mě – bylo to rozhodnutí z vyšších míst, ale je to vesměs o tom, že papír je drahý a navíc při současné finanční krizi je problém s konzumním sektorem, ke kterému primárně směřoval tištěný PC World.

Jakub Svoboda - Mistrovství světa ve skotačení

Proběnou v online verzích současných tištěných titulů obsahové změny?

Budeme je tvořit internetově.

Dobře, ale když zůstaneme u PC Worldu, jak se chcete odlišit od webů jako cdr.cz, digitalne.cz , extrahardware.cz, pctuning.cz a jim podobným, které se dají považovat za Vaši konkurenci?

PCWORLD.cz bude od ledna online magazín zaměřený na konzumní zákazníky, takže tam budou testy zajímavého hardware a my si chceme ukousnout kus trhu pro nás. Máme nápady, jak obsah nabízet lépe.

Nebudu zde říkat všechny tyto nápady, ale jedním z nich je PC World pro ženy. Přineseme články zaměřené na ženský segment jako např. růžové notebooky, stylové telefony, svůdné myši. Kromě produktových novinek připravujeme i „How to“ návody, ale nechceme z žen dělat hlupáky, kteří neumí s počítačem. Půjdeme cestou otevíraní nových možností ženám, které s počítačem pracují a baví je to.

Budete v budoucnosti rušit i další tištěná média nebo další tituly mají dostatek předplatitelů a vyplatí se je vydávat?

V tištěných médiích se chceme čistě zaměřit na „business to business“. Myslíme si, že tento segment bude neustále růst nebo bude mít stejný potenciál jako má dnes, a to se nám vyplatí.

Vraťme se k PC Worldu. V čem je rozdíl vydávat magazín internetově ve srovnání s klasicky tištěnou podobou?

Musíš si uvědomit pro koho to píšeš. Lidé co si vytáhnou PC World ze schránky se samozřejmě budou chovat jinak než čtenáři, kteří PC World sledují na internetu. Čtenář má ke každému titulu úplně jiný vztah a čte ho jinak.

Půjde nám o základní věci jako jsou rychlost, přehlednost a aktuálnost. Internetový obsah dává mnohem víc možností. Chceme zkusit video recenze, zjistit jestli o video recenze mají čtenáři zájem. Obecně budeme zkoušet podobné novinky.

Budete mít v online PC Worldu uživatelské recenze?

Ano. Doufáme, že se vytvoří uživatelská komunita, která bude ochotna přispívat vlastními názory, nejen formou diskuzí. Dáme lidem možnost založit si vlastní blog a každý den blog budeme propojovat s články internetového PC Worldu.

„Nehodláme platit za reklamu na naše weby, ale spíše se vydáme cestou partnerství.“

Jak vypadá typický den v IDG?

Teď je to hodně netypické, protože převádíme všechny weby na nové systémy. Osobně jsem už dokončil fázi všech příprav a řešíme s programátory přechod na nové verze. Až vše poběží, doufám ve větší klídeček, kdy budeme vymýšlet další „blbůstky“, na které budeme lákat více uživatelů.

Jakým způsobem chcete propagovat vaše weby?

PCWorld.cz se uživí už teď, protože máme dobrý brand a schopné obchodníky. Myslím si, že v současnosti nikdo neví o nějakých webech IDG, co znamená, že prostor pro propagaci je zde enormní.

Chceme články propagovat v sociálních sítích. Máme vymyšlenu spoustu věcí, které potěší všechny technologicky zaměřené lidi a blogery. Budeme všude používat mikroformáty, pro přihlášení budeme používat Open ID a budou samozřejmě i mobilní verze. Určitě nehodláme platit za reklamu na naše weby, ale spíše se vydáme cestou partnerství.

Jak se stavíte k publikování kompletních článků formou RSS?

Procento uživatelů, kteří by o plné texty v RSS měli zájem, jistě není malé, ale RSS by ze své podstaty mělo být krátké. Člověk uvidí titulek, který ho zaujme, tak ho otevře, a nebo jde dál.

IDG připravuje i offline akce typu konference, ale na vašem webu jsem našel poslední zmínku z roku 2006. Ustupujete od konferenčních aktivit a opravdu chcete směrovat pouze k online produktům?

Určitě ne. Poslední zmínka na webu z roku 2006 je akorát kvůli neprobíhajícím aktualizacím – IDG v ČR připravuje několik konferencí ročně. Od nového roku budou mít konference samostatný web se všemi informacemi pro návštěvníky. Přemýšlíme nad novou formou konferencí, jak zaujmout další potenciální publikum. Konference se v ČR obecně dělají dost špatně a je potřeba zvolit jiný model.

Jaký český projekt Tě v posledním roce příjemně potěšil?

Super je Heureka.cz, ale ta už je myslím z minulého roku a letos se jim projekt pěkně rozjel. Heureku považuji za opravdu hezký nápad. Obecně se mi líbí věci, které vytváří Miton.

Ale projekt letošního roku… Spíše mě napadají ty špatné jako například spojení Atlasu s Centrem.

Dobrý je web nova.cz. Tn.cz je špatné, ale nova.cz je dobrý projekt a bude generovat spoustu peněz.

Ze zahraničních jsem letos začal používat Twitter, který je pro mě skvělá věc.

Co ti Twitter přináší? V čem je Twitter tak zajímavý?

Twitter chápu jako další sociální síť. Nedávno psal Robert Scoble, který je jeden z nejznámějších blogerů, jak budou vypadat média a zpravodajství budoucnosti. Psal o době, kdy člověk bude mít 5000 známých na Twitteru nebo jiné podobné síti a všechny novinky se dozví od těchto známých. Já Twitter používám úplně stejně – všechny novinky se z Twitteru dozvím nejdřív.

Nejlepších 30 minut prožitých v poslední době?

Mám nejraději, když můžu čas trávit u naprosto béčkového seriálu, kdy člověk nemusí vůbec nic řešit.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Dva komentáře

Jan

30.12.2008

Jsem muž. Když ovšem čtu představy pana Svobody o ženském PCW, tak buď jsem chlap až příliš, nebo je tady něco zatraceně špatně. Co chce taková žena po PC magazínu? A co si Svoboda myslí, že chce? Svůdné myši? Myš není make-up, osobně si myslím, že pro osmihodinovou práci chce ergonomii tak jako každý chlap. Růžový notebook? Dobře, některým to může přijít strašně cool, většina ale dostane firemní kovový Dell jako každý jiný a barvu může řešit tak akorát nálepkou. Kolik si ji bude kupovat a má to cenu řešit v PC magazínu?

Jinak, weby IDG jsou na tom dost bídně. Nad vodou je asi opravdu drží jen ten brand a schopní obchodníci. Takže uvidíme, co s tím od ledna začnou dělat.

bruna

30.12.2008

já osobně nedám na růžové vychytávky dopustit, a černé firemní ibm tomu nemůže zabránit! nemluvě o tom, že musím odlišovat firemní a soukromé. z toho firemního totiž moc online zábavy nepodniknu… vlastně žádnou :-)
a tip pro PCW: nezapomeňte na návykové a lehce dementní holčičí rpg hry!

Vložte svůj komentář