Jakub “Whitwa” Krčmář: Grafika pracujícího ve Windows bych si nenajal

Marie Grafová, 07.04.2009, 00:43, 13,953 přečtení

profilové foto Jakub „Whitwa“ Krčmář

Mladý (19) grafik na volné noze, v současné době student 1.ročníku marketingových komunikací na FMK UTB. Svůj web vytvořil ve 13 letech, v 16 napsal knihu Adobe Photoshop – praktický webdesign, publikuje v časopise Font a přednáší o webovém designu.

Portfolio: jakubkrcmar.cz
Profil: Facebook, LinkedIn, blog

Pozn.red.: Najděte 5 rozdílů mezi tímto rozhovorem a Jiří Tvrdek: Grafika pracujícího na Macu bych si nenajal.

Vzpomeneš si na své grafické začátky?

Začal jsem s blogem a vlastním webem. Takhle to dříve dělala a snad ještě dělá spousta začínajících grafiků. Tvoří vlastní projekty a nové verze portfolia, kterými portfolio samotné plní. I já byl tedy případ, kdy většinu náplně portfolia tvořily vlastní projekty a předešlé verze vlastního webu a blogu. Důležité pro mě však bylo nastřádat dostatek referencí a učit se za běhu. První práce pro klienty, jestli se jim tehdy takto vůbec dalo říci, byla ve znamení řady negativních zkušeností. Často jsem nedostal zaplaceno a byl jsem pouze využit typem lidí, kteří se orientují na mladé naivní grafiky. Když jsem se trochu otrkal, přenesla se moje práce konečně do nějaké profesionálnější úrovně.

Jsi samouk?

Jo, učil jsem se metodou pokus omyl. Byl to klasický postup – potřebuješ něco udělat, najdeš si tutoriál a zkoušíš tak dlouho, dokud z toho nevypadne to, co chceš. Inspiraci jsem vždycky bral ze zahraničí, protože ČR byla v tomto ohledu vždy několik let pozadu.

Jak tě napadlo napsat v 16 knihu o Photoshopu?

Nevím, jestli mám říkat ten prapůvodní důvod, ale byl to vlastně čistý „hec“ s kamarádem. Někdy v polovině roku 2005 mi psal o tom, že nějaký mladý Slovák napsal odbornou publikaci. Říkal jsem mu, že na tom nic není a on mi na to ironicky oponoval, že já bych to „určitě“ také zvládl. :)

No tak jsem oslovil jsem Gradu, poslal jsem jim osnovu, kterou odsouhlasili, a bylo to. Když jsem začal dělat knížku, byl jsem na úplně jiné úrovni, než když jsem končil. Ten samotný profesní progress byl tak výrazný, že jsem se musel opět vracet na začátek a knihu na mnoha místech zpětně přepracovávat.

Jak dlouho si ji psal?

Měl jsem na to čas nějakých šest sedm měsíců. V lednu, když jsem měl odevzdávat, jsem si nad půlkou první kapitoly a zlomkem z praktických příkladů řekl, že bych měl máknout. Tři týdny v kuse jsem pak nechodil do školy a dělal pouze na knize.

Jsou v ní věci, které bys dnes změnil?

Určite. Hlavně samotné praktické postupy, ty zastaraly. Teorie je dobrá, i když by chtěla taky oprášit. Pokud bych dnes měl tvořit další, od základu bych ji překoncipoval.

Nemáš v plánu napsat novou?

Tady v Čechách k tomu nejsou dobré podmínky a nakladatelství za to vlastně ani nemohou. Lidé v tomto oboru nepíší pro peníze, ale pro renomé. V ČR je 10 milionů lidí, z toho -když budu hodně přehánět- se o webový design zajímá třeba 50.000. A kolik lidí se o to zajímá natolik, aby si knihu koupili? Bestsellery v tomto oboru jsou u nás pomalu i knihy, které mají jen třeba 4.000 výtisků. Navíc je zde nepopiratelně kvalitnější materiál dostupný za oceánem.

Pomohlo ti to v tvé další práci?

Určitě. Když ale přepočítám samotné zisky z knihy oproti času, který jsem tomu věnoval, jsem na mzdě zedníka. Na druhou stranu jsem si utříbil věci v průběhu psaní knížky a určitě mi šlo i o určitou formu zviditelnění. Byl to takový výkřik do světa.

Účelem knihy samotné bylo zaplnit díru na trhu, ač v zahraničí byli v publikacích mnohem dál. My Češi jsme konzervy. Lidé u nás by dokázali psát oborové knihy, ale zadavatelé je nepoptávají, protože konzumenti je neočekávají.

Proč se podle tebe existující zahraniční publikace nepřekládají do češtiny?

Myslím, že to není zapotřebí. Většina grafiků je v angličtině zběhlá. Navíc si vezmi, jak takové překlady dopadají – není mnoho těch, kdo by dokázali text smysluplně přeložit a přitom věděli, o čem píší. Stačí se podívat na českou lokalizaci Photoshopu.

Jak se „graficky vzděláváš“?

Snažím se kultivovat si svého „estetického ducha“, chodím na výstavy a sleduju, co se děje v zahraničí a porovnávám to s tím, co dělám já. Samotná inspirace se najde ve všem.

Čteš odborné publikace?

Občas si něco koupím, ale je to spíš tak do poličky :). Vidím skvělou knížku a koupím si ji, ale pak už se k ní pořádně nedostanu. Nejvíce věcí se člověk stejně naučí při samotné práci než teoretizováním.

Studuješ marketingové komunikace na UTB. Přiblížíš nám svůj obor?

Zahrnují veškerou komerční i nekomerční komunikaci za účelem prodeje nebo zviditelnění. Je to velice široké.

Budeš pak pokračovat ve svém oboru, nebo zůstaneš grafikem?

Chci to spojit dohromady. Původně jsem šel marketingové komunikace studovat proto, abych se mohl zkusit věnovat i něčemu jinému než grafice, ale nakonec mě napadlo, že lze obojí propojit. Rád bych v budoucnu kreativní koncepty formoval a sám se na nich podílel, klidně i pod střechou agentury.

Jak na UTB hodnotíš obor grafický design a podobné?

Nemůžu jej objektivně posoudit, nikdy jsem na jejich přednáškách nebyl. Znám ale z tohoto oboru hodně studentů. Někteří teď očekávají, jestli se obor posune více do volné tvorby. Absolventi, kteří z něj teď vycházejí, jsou ideální třeba do reklamky, ale stále to není ono. Každopádně práce umělců z FMK UTB jsou na velmi vysoké úrovni a jejich výstavy si nikdy nenechám ujít.

Má podle tebe vůbec smysl grafiku studovat, nebo je lepší učit se sám?

Záleží samozřejmě na tom, jak samotné studium funguje v konkrétní škole. Pokud studenta práce nijak nerozvíjí a musí dělat striktně jen věci, které se mu předkládají… Těžko říct.

Já sám jsem na grafický design nešel, protože jsem dohromady s maturitou neměl čas učit se ještě dějiny umění a základy kresby.

Jaký je tvůj vztah k typografii?

Typografie je pro mě nesmírně důležitá. Chci dělat čisté věci, které se jen tak neokoukají. A to bez dobré typografie nejde, jelikož typografie je jejich základem. Stále mám však velké mezery, které bych rád zaplnil.

Od roku 2006 píšeš pro časopis Font. Jak ses k tomu dostal?

To jsme tak jednou měli mecheche u Honzy Tippmana. :) Byl tam i Ondřej Kafka a napadlo nás, že bych mohl zkusit něco napsat. To je celé.

Každopádně již dříve jsem aktivně sledoval top umělce a studia z celého světa a jejich práce. Nejdříve na deviantART a poté již z více zdrojů. Aktuálně je tedy představuji jak v seriále Perly internetu na stránkách tištěného Fontu, tak v seriálu Čtyřlístek grafických designerů na fontím webu. A občas když je čas přihodím nějaký odborný článek z prostředí webového designu.

Děláš designy na první dobrou?

Snažím se. Myslím, že cesta jednoho návrhu je lepší, než dělat několik finálních verzí. Vše ale záleží na kvalitě podkladů. Špatné podklady s nepodchycenými věcmi dávají spoustu prostoru odbočit do slepé uličky. Naštěstí klienti většinou hned první návrh berou, protože přesně splňuje jejich požadavky.

Jsi při tvorbě přehnaně sebekritický? Znám grafiky, kteří si téměř hotovou práci několikrát smažou pod rukama a začnou znovu, protože se jim to přestane líbit.

To ne, takový cholerik nejsem. :)

Jen když děláš své portfolio, viď?

No… To byl porod. :) Myslel jsem, že ho snad zadám některému z kolegů jako klasickou zakázku. Vyjádřit sám sebe je neuvěřitelně těžké. Jsem sám sobě nejhorším klientem.

Čím se řídíš při návrhu designu?

Snažím se zachytit to, jak chce můj klient oslovit své zákazníky. Přizpůsobuji se tomu, jakou formu interakce s nimi chce vést.

Kde je ta míra mezi tím, jak si web představuješ ty a klient?

Snažím se vysvětlit mu to, s čím v mém návrhu nesouhlasí. Grafik by si měl umět svou práci obhájit, vysvětlit, proč použil zrovna takovou barvu a takto pospojoval prvky. A stejně tak by se neměl nechat hnát do věcí, se kterými jeho estetické cítění či logika nesouhlasí. Grafik by tedy měl umět i věcně oponovat. Pokud je klient otevřený a bere tě jako profesionála, protože doma by instalatérovi taky do práce nekecal, pak je komunikace mnohem lepší. Avšak také nestačí říct jen: „Já jsem grafik a takhle je to správně,“ to je zase opačný extrém.

Vnímáš rozdíly mezi tvorbou pro českou a zahraniční klientelu?

Připadá mi, že zahraniční klientela je ve webdesignu zběhlejší a lépe informovaná. Rovněž jejich estetické cítění má určitou úroveň. Záleží však od kraje.

Například v Jižní Koreji cpou vše do Flashe, dokonce i weby bank. Bavil jsem se s jedním klukem, který tam pracuje. Mají v agentuře patro 3D grafiků flashařů a někde v koutku se tam krčí jediný 2D grafik s Photoshopem.

Proč si myslíš, že v ČR je k flashi tak obrovská nedůvěra?

Hraje v tom obrovskou roli mýtus, že flash je špatný, vytvořený už před dlouhou dobou. Nevím proč, ale spousta lidí ho má stále zakotven v hlavě.

Dneska už flash umí přímé odkazování, kopírování atd., není tak nepoužitelný, jak býval. Obecně si myslím, že se hodí pro weby, na kterých prezentuješ nějaký výrobek, třeba představení nového auta je mnohem působivější v podání kreativní flashové minisite než staticky.

Trávíš nějaký čas analýzou klienta a toho, čeho se má prezentace týkat, než začneš pracovat?

Líbí se mi přístup jednoho mého kolegy, který při tvorbě logotypů zajde do dané firmy, sedne si tam a vnímá její atmosféru, seznámí se s tím, jak to u nich funguje a to se pak snaží v logu vyjádřit. Je to určitě osobnější a přináší i přesné výstupy. I já se snažím podobně klienta i jeho projekt celkově pochopit.

Žiješ a studuješ na Moravě. Nenarážíš na problém „Nejste z Prahy, tak nashledanou,“ s jakým se mi svěřil třeba jeden brněnský copywriter?

Nějak mě to obchází, s tímhle nemám vůbec problém. Možná je to dáno tím, že u menších projektů, které dělám, není zapotřebí pořádat tolik osobních schůzek. Krom toho se mi postupem času vcelku podařilo naučit se klienty filtrovat a oslovují mě takoví, které chci. Tedy lidi zběhlí a zkušení, kteří umí komunikovat a nelpí např. na svých oblíbených barvách a podobných hloupostech.

Jak se ti podařilo je „odfiltrovat“?

Koncipováním portfolia, způsobem komunikace, odvedenými pracemi. Je to zkrátka ucelená forma komunikace, kterou jsem zaměřil na určitý typ klientely.

Stal jsi se úspěšným relativně brzy a už jako středoškolák jsi pracoval pro movitější klientelu. Jaký to je pro tak mladého kluka pocit?

Člověk vyspěje velmi rychle a je potřeba naučit se zacházet s penězi. Ty pro mě ale nebyly počáteční motivací, dělal jsem grafiku proto, že mě to opravdu bavilo a také stále baví. Mnohem víc mě třeba těšilo, když mi někdo napsal, že se mu moje práce líbí a že by jednou chtěl dělat to co já a stejně tak dobře.

Máš pocit, že tě tvoje práce naučila zodpovědnosti?

Určitě. Naučila mě spousty věcí.

Nejvíc mě v tomhle posunula komunikace s klienty. Musel jsem se naučit dobře komunikovat – jednat jako profesionál, i když jsem ještě ani neměl 18. Už to nebylo takové: „Hej, kámo, jo, jasně, udělám ti web,“ musel jsem působit dospěle. Velice těžké to bylo hlavně na osobních schůzkách, kdy se ke mě jako mladíkovi ze strany klienta vytrácí respekt a profesní přístup.

Patříš mezi switchery. Myslíš si, že platí tvrzení, že Mac je platforma pro grafiky?

(O přechodu z PC na Apple napsal Jakub čtivý článek na svém blogu, pozn.red.)

Mac v první řadě na graficích a DTP studiích vyrostl, získal na nich svou pověst. V poslední době mám pocit, že tuto základnu lidí, díky kterým se někam dostal, trochu zanedbává.

Osobně bych kreativního grafika s Windows nenajal. Ne proto, že bych měl něco proti platformě PC, ale na Mac-uživateli poznáš ten feeling a jiný způsob myšlení. Buď ho to k té platformě dovedlo nebo ho tím naplňuje. To, že je jejich filozofie jiná, je můj osobní názor, nechci nijak generalizovat.

Používáš Adobe Suite CS4, nebo jsi ještě neupgradoval?

Pořád mám trojku. Nemám důvod upgradovat, nepřinese mi to nic nového. Adobe stále mění GUI a není schopné zapracovat na jádru a klíčových funkcích. Přidají vždycky nějakou supercool funkci, kterou stejně většina lidí nevyužije, protože si dělají věci vlastním stylem už od dob sedmičky.

Co si myslíš o licenční politice Adobe?

Porovnej si, kolik si vydělá grafik u nás a v USA – má v průměru čtyřikrát více peněz. Pak se podívej na jejich a naše ceny software – jsou dvakrát vyšší. Je to absolutně šílený nepoměr. Na druhou stranu tu cenu z části chápu: nabaluje se na to logistika v Evropě, reklama, překlady do jednotlivých jazyků apod.

Osobně mám a používám SW dovezený z USA a nemám v úmyslu to jakkoliv měnit.

Považuješ za přínosné členství oborových organizacích jako je třeba Unie grafického designu?

Pokud chtějí nějakým způsobem aktivně ovlivnit úroveň „řemesla“, určitě ano. Ale nemůžou čekat, že vstoupí a samo se pro ně něco zlepší. Docela zajímavá diskuse k tomuto tématu proběhla na Designporálu. Někteří lidé bohužel do Unie vstupují jen proto, aby si to pak mohli napsat na web.

Máš pocit, že například na klienta členství grafika v Unii nějak zapůsobí?

Nevím, svůj business na tom nestavím.

Máš pocit, že ti „práce odmalička“ něco vzala?

Tak toto je pro mne velmi citlivé téma. V samotném souhrnu bych ale to co mi práce vzala, pokud bych se znovu rozhodoval, klidně obětoval vůči tomu, co mi přinesla a doteď přináší. Na střední, kdy jsem vlastně profesně začínal, to bylo velice obtížné. Ono psát knihu a být přitom v 1. ročníku střední průmyslové školy a ještě ubytovaný na internátě v pokoji s bandou kaličů :) není nic jednoduchého.

Ze začátku jsem také neuměl klientům říkat „Ne,“ a vlastně se to doteď učím. Často jsem tak býval zavalen práci, byl unaven psychicky i fyzicky a místo toho, abych chodil ven hrát fotbal s klukama, jsem často sedával u počítače a pracoval. Ale přesto mi to za to stálo. Myslím, že práce samotná, pokud se o ní dá vůbec jako o práci hovořit, mě zformovala jako člověka.

Ono celkově studovat, pracovat a ještě k tomu vést kvalitní osobní život, věnovat se své přítelkyni a nezapomínat na rodiče a kamarády je občas dost o nervy. Občas jsem se zastavil a řekl si, že vlastně nic z toho co dělám nedělám pořádně tak, jak bych chtěl. Nevyužívám plně potenciálu co mi škola nabízí, nemám tolik prostoru na práci kolik bych chtěl ani nemám tolik času, kolik bych pro lidi které mám rád potřeboval. Je to neustálé balancování a hledání priorit. Ale na druhou stranu, aspoň se nikdy nenudím.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 75

MadCap

07.04.2009

„Osobně bych kreativního grafika s Windows nenajal. Ne proto, že bych měl něco proti platformě PC, ale na Mac-uživateli poznáš ten feeling a jiný způsob myšlení.“
Takze kto nema/nepouziva Mac nie je „cool enough“, aby bol grafik? Este tam chyba, ze Jakub od pohladu pozna, ktory web je robeny na Windows – ze za tim vidi ten iny „feeling“ tvorcu. Aj tak to drtiva vacsina grafikov robi v produktoch Adobe a operacny system ci platforma je iba vrstva medzi HW a aplikaciou, takze aky feeling ci sposob myslenia? Nezacneme posudzovat maliarov podla znacky farby a stetca alebo fotografov podla znacky fotaku?
Sorry, ale vacsiu blbost uz som davno necital :-X

Kamil Vorel

07.04.2009

Jak se jmenuje ta tvoje kniha? Kde je mozne ji koupit?

Tengu53

07.04.2009

Iracionálním tvrzením o „Apple feelingu“ jste urazil jste spoustu dobrých grafiků, kteří v pohodě pracují ve Windows. Jinak přeji spoustu podnětných dní na FMK (bez ironie).

Martin

07.04.2009

Nevím, proč si malý kluk musí něco dokazovat rádoby „odbornou“ knihou. Viděl jsem ji, prolistoval jsem ji, vrátil jsem ji.

Její kvalita něco vypovídá nejen o autorovi, ale také o naprosté ztrátě soudnosti nakladatelství.

Peter

07.04.2009

„ten feeling“ – To je debil. Měl jsem o něm lepší mínění.

Roman Bílek

07.04.2009

MadCap tím, že jsi obklopenej jinou grafikou, propracovaným intuitivním prostředím atd. atd. tak to sám začneš zapracovávat do svých prací. Něco na tom je.

Martin

07.04.2009

K tomu switchnutiu na Mac, by som asi povedal, len toľko – áno, Mac má svoje výhody (A nechcem vyvolať žiaden flame teraz) atď. Ale hovorí sa – nástroj nerobí z učňa majstra.

Lisacisko

07.04.2009

řekl bych k tomu jen toto:

Osobně bych nenajal kreativního grafika, který tvrdí, že by si kreativního grafika s Windows nenajal.

Třeba proto (i když nemá nic proti platformě Windows), že si myslí, že feeling a smýšlení dělá volba platformy.

Hochu hochu, vzpamatuj se. Ale třeba až budeš starší a zkušenější… kdo ví :-)

Michal Marek

07.04.2009

Jeho názor, však proč ne, ale s tou odpovědí osobně nesouhlasím. Pod tu poslední otázku, resp. odpověď bych se klidně sám podepsal

tomáš

07.04.2009

omg co to je za blbost že grafik musí dělat na Macu ?

Petr Lněnička

07.04.2009

Jako pan Krčmář „vyrostl“ během 7 měsíců při psaní knihy, tak možná za rok si bude říkat že s tím „feelingem“ to byla blbost. Na druhou stranu, jeho kvality, jako grafika, to nesnižuje a navíc má můj respekt za cílevědomost v tak mladém věku.

Rival

07.04.2009

Jedna špatná věta a bulvární titulek a snese se takové kritiky? ;-) Ale no tak, lidi…

zaachi

07.04.2009

Zdravim,
znam spoustu vybornych grafiku, kteri funguji na windows, tvrzeni o macu se mi taky zda prehnane.
Jinak preju hodne stesti na UTB, pred dvema mesici jsem tam ukoncil studium :-)

Milos S

07.04.2009

Osobne som mal Jakuba za profika, ale po vete „Osobně bych kreativního grafika s Windows nenajal. Ne proto, že bych měl něco proti platformě PC, ale na Mac-uživateli poznáš ten feeling a jiný způsob myšlení.“
mi pride ako clovek, ktory sa iba nedavno naucil napatlat veci vo photoshope a potom vykrikovat aky je uzastny , pretoze ma maca, a kto maca nema, nieje kreativny.
Toto ma dostalo,sorry jakube, ale puberta u Teba este neskoncila.

Cory

07.04.2009

Mě kniha Jakuba jako prvni dovedla k tomu abych se začal zajímat o webdesign a byla první, které dokázala ukazat design prakticky a ne jen teoreticky…takže za mě díky. Teď už se „vzdělávám“ a inspiruji v zahraničí, třeba na psdtuts.com. Jinak s tím Macem taky nesouhlasím.

Roman

07.04.2009

S tím Mackem si to moc dobře nenapsal. Myslím, že dobrý grafik udělá kvalitní práci na jakémkoli systému. Plně souhlasím s MadCap, že malíře taky neposuzujeme podle značky barvy nebo štětce. Vždy se díváme na výslednou práci.

Robin Raszka

07.04.2009

S tim tvrzenim naprosto souhlasim. Potvrzuji to i lide a jejich weby, kteri tento vyrok zde zaporne komentovali.

Take verim tomu, ze kazdy druhy grafik na Windows si svuj system predelava tak, aby vypadal co nejvic cool jako OS X. A jediny duvod toho, ze Mac jeste nema je financni stranka veci.

Vembl

07.04.2009

Na to že je Jakub tak mladý, tak toho již hodně dokázal. Kolik z nás v jeho věku dosáhlo takových úspěchů jako on? Myslím si že jenom velmi málo lidí. A to s tím Macem a Windows? To je podle mého názoru jenom taková mladická nerozvážnost – časem dozraješ a budeš se na to dívat trochu jinak. Jinak to byl celkem podněntý rozhovor. Ač nejsem grafik, tu knihu si koupím a přečtu.

Jiří Tvrdek

07.04.2009

Chápu, že kontroverzní nadpis zvyšuje čtenost článku, ale má snad 30minut potřebu profilovat se jako bulvár?

Keff

07.04.2009

Ad Mac: důvody proti pro náročnějšího uživatele za mě výborně shrnul Tog v sérii Apple's Flatland Aesthetic http://www.asktog.com/…ignMenu.html#… – jednou, myslím, z té bojovné nálady i Jakub vyroste.

A jinak tip: Photoshop se dá koupit levně třeba na eBay, grafická studia se tam občas zbavují přebytečných/sta­rých licencí za opravdu dobré ceny, pokud vám stačí třeba CS2/3 (mě jo…).

Luděk

07.04.2009

Robine, je to hloupost:)

Ten výrok můžu hodně snadno záporně komentovat – můj kamarád a vlastně i kolega Tomáš Pojeta funguje na Win a nikdy by k Macu nepřešel. A ve vší úctě k ČR „Mac grafikům“, je trošku jinde ;)

Jakub chtěl asi vyvolat nějaký malinký flame nebo chtěl trumfnout české internetové celebrity (haha) v počtu komentářů :D Hehe.

Ed Brand

07.04.2009

Je to bullshit jako kráva. Beru počítač jako nástroj a pokud to v sobě mám, je mi upřímně jedno, jestli k výsledku dojdu na PC nebo s trochu odlišným postupem na Macu. Důležitý je výsledek a ten za mě „krásné prostředí Mac OS“ neudělá. Kubo, s tímhle jsi fakt ustřelil :(

Jakub Krčmář

07.04.2009

Myslím, že titulek to tu zbytečně bulvarizuje a vyvolává klasický mac vs. pc flame, který jsem určitě řešit nechtěl.

Každopádně rád si svůj postoj obhájím a uvedu věci na pravou míru. Nechci generalizovat. Vůbec neodsuzuji ani nechci urazit grafiky pracující na jiné platformě. Znám osobně řadu kolegů, kteří mají kvalitnější výstupy než já a pracují na PC. PC je platforma, která má své silné i slabé stránky stejně jako Mac OS. Svůj postoj beru pouze z hypotetické pozice zadavatele, kdy zkrátka ze svých zkušeností vím, proč bych dal přednost grafikovi pracujícímu na platformě Mac.

A ohledně knihy samotné – ke koupi ji již nedoporučuji. I když to z pozice autora bude znít divně, nebudu zde svou již tři roky starou publikaci stále stejně obhajovat. Kniha již zastarala, postupy také. Pro začátečníky to bude určitě stále dobrý odpich, hlavně díky dobře postavené teorii, která by měla stále fungovat, ale pro lidi zběhlejší je zde řada skvělých zahraničních publikací, po kterých bych já osobně sáhl spíše.

michal kruska

07.04.2009

publikovat a prednaset jeste nutne neznamena umet nebo alespon rozumet. myslim ze ted pan jakub predvedl ze je uplne mimo misu…

David Grudl

07.04.2009

Dobrý a poměrně otevřený rozhovor! Škoda jen toho flame v komentářích.

(čtu ho a tohle píšu s iPhone, takže ten feeling úplně cítím :-)))

alian

07.04.2009

Perfektny rozhovor, pan Krcmar toho vela dokazal na svoj vek. Jeho portfolio sa mi dost paci.
A na feelingu nieco bude …

btw: pri pojme „cesky webdizajn“ sa mi vybavi Jirka Tvrdek a Jakub Krcmar ;)

Hellish

07.04.2009

Zajímavý rozhovor, díky. Ale Jakube, už by sis měl pořídit nějaký jiný triko! ;)

Robin Raszka

07.04.2009

@Luděk: Praci tveho kolegy Tomáše Pojety neznam – tim padem je asi tam kde ma byt.

Dero

07.04.2009

Robin Raszka: Ale to vypovídá nikoliv o kvalitách T. Pojety, nýbrž jen o tvém špatném profesním rozhledu.

MadCap

07.04.2009

Feeling, feeling … proste bullshit. Nikto normalny sa nemoze pri vytvrani grafiky inspirovat na GUI operacneho systemu preboha. Ani ten operacny system ziadnym sposobom nemoze urcovat kvalitu jeho vystupu a ak to nahodou robi, tak je to zufalec vytvarajuci brushed metal grafiku so zoablenymi rohmi, gulatimi tlacitkami, modrou vecou na pozadi, prehnanym poctom odleskou a zrkadleni.
Skatulkovat firmy/ludi/business partnerov podla miesta pobytu, narodnosti, auta v akom jazdia ci vzhladu ich kancelarie … to je celkom obvykla nerest, ale delit ich podla pouzivanej platformy je fakt novinka, ktora je este o hodne viacej mimo nez ostatne menovane predsudky. Sam Jakub to v komentari potvrdil:
„Znám osobně řadu kolegů, kteří mají kvalitnější výstupy než já a pracují na PC. PC je platforma, která má své silné i slabé stránky stejně jako Mac OS. Svůj postoj beru pouze z hypotetické pozice zadavatele, kdy zkrátka ze svých zkušeností vím, proč bych dal přednost grafikovi pracujícímu na platformě Mac“ – malinko iracionalne a bez prezentovania tych skusenosti (asi kvoli tomu, ze by to bola este vacsia blbost ako vyrok v clanku).

Borek

07.04.2009

Jakube, víš, kolik dneska berou zedníci? :) Jinak dík za pěkný rozhovor.

Robin Raszka

07.04.2009

@Dero myslim ze muj profesni rozhled je velmi dobry.

Robin Raszka

07.04.2009

@Dero ale je mi jasny, ze grafik s Windows ho ma zajiste mnohem rozsahlejsi :D

Lukáš Churý

07.04.2009

Pěkný rozhovor a blázniví diskutující.

Dero

07.04.2009

Robin Raszka: Nejsem grafik, ale i přesto jsem T. Pojetu zaregistroval. Možná jsem tedy jen měl štěstí.

soundake

07.04.2009

Nikdy bych nenajal vývojáře .NET aplikací co nedělá na Windows. Och ten feeling!

Ale já ti rozumím…

Michal

07.04.2009

„Osobně bych kreativního grafika s Windows nenajal.“ – tak proc Tvoje portfolio vypada jak Win Vista?

„Na Mac-uživateli poznáš ten feeling a jiný způsob myšlení. Buď ho to k té platformě dovedlo nebo ho tím naplňuje. To, že je jejich filozofie jiná, je můj osobní názor, nechci nijak generalizovat.“ – chlapce Ty uz to fakt nehul!

Nechapu proc si tento clovek porad na neco musi hrat, anebo si na nic nehraje a jenom ma o sobe velke mineni a ego az v oblacich, pritom posledni jeho prace jsou fakt otresne. Nepisu to ze zavisti, nemam duvod, delam uplne v jinem oboru, ale fakt nechapu, proc jste vsichni z neho tak posr*ni? V CR je daleko vice skvelych grafiku nez zde zmineny Jakub a nepise se o nich kazdy clanek. Jakub Krmac je Agata Hanychova grafickeho oboru. :]

Filosof

07.04.2009

> Robin Raszka – nu, ale práce s Googlem je u grafiků na Macu zřetelně horší než na Windows.. muhehe.. :-) http://www.pojeta.cz/ (dost bylo flejmů a slepé generalizace)

> ad designeři Mac x Windows – to je asi tak, jako diskuse nad Photoshopem x Corelem… každý má nějaký názor a na celkové kvalitě referencí a grafickém cítění těch i oněch to nic nezmění… :-)

> Jirka Tvrdek – jj, články jsou tu hezké, titulky mizerné… kdyby se do nich snažili dostat klíčová slova, tak to pochopím spíš :-)

Robin Raszka

07.04.2009

@Filosof no ale tam neni nic co bych mohl hodnotit, to uz jsem si nasel taky :)

sh

07.04.2009

Mně se ještě vybaví pixy a plaváček.

Mimochodem rozhodně bude relativně více špatných grafiků na pc než na macu ;)

Martin Pecina

07.04.2009

Osobně bych si černocha nenajal. Mají takové legračně odulé pysky a rozpláclé nosy. Víte, z bílejch mám úplně jinačí fílink.

ja

07.04.2009

Pecina: A co najmout róma do banky? Tam jsou řádově jiný fílinky což :P

Jirka

07.04.2009

Filosof> ad Photoshop x Corel – ProBoha! Corel??? To si snad děláš srandu, ne..?

Filosof

07.04.2009

> Jirka – ne.

Lukáš Strnadel

07.04.2009

A co tak si pripustit myslenku, ze na kvalite grafika nema platforma zadny vliv a je to pouze o talnetu?

crtec

07.04.2009

Tak koukám, že Kuba se tou jednou větou docela vytrestal :-D Ale to, co z toho udělalo stádečko diskutérů, kteří často místo argumentů používají osobní útoky, překrucují a parafrázují, to je teprve něco!
Větu o feelingu naprosto chápu – vše na 3 kliknutí na Macu vs. vnořená menu na Winech (jsem uživatel obou platforem) určitě ovlivní grafika, který tak přirozeně dělá stránky intuitivní (což pochopitelně může dělat i grafik na Winech).
Za mě – je uplně jedno, jestli grafik dělá na Linuxu, Winu nebo Macu, důležitá je kvalita jeho výstupu. Kuba má prostě rád Apple, já třeba taky. That`s it.

Proboha lidi začněte žít…

Jirka

07.04.2009

:-O

Michal Sobel

07.04.2009

Tak kouakm, ze se tradicne, jak byva v diskuzich zvykem, rozhorel boj mezi jabkama a widlema s pc. Rekl bych, ze myslet si, ze vyber os ma vliv na kvalitu prace je trochu mimo misu. Zaroven bych podotknul, ze vetsina designeru, ti co jsou fanatici do designu, se jim radi obklopuji, vsude. Proto si spis koupi jabko, protoze proste je designove perfektni a mit na jabku jinej os nez Mac je trochu ujety a kdyz uz to je zavedeny – designer = jabko, tak jenom jedou ve stejnych kolejich. To je duvod proc hodne designeru ma jabko a ne PC a widle. Polemizovat o tom jestli typek s widlema je hroznej looser jenom proto, ze nema jabko, anebo ze s jabkem je hroznej king, to asi ne. Jen pro uplnost, ja delam na jabku a pro me je prijemnejsi nez tradicni pccko s widlema a musim rict, ze tu nemam klavesu „Udelat to lepsi nez na widlich“.

Jirka

07.04.2009

crtec> Jedna věc je, co má nemá nemá kdo rád… Nicméně on explicitně prohlásil, že by „kreativního grafika s Windows nenajal“ – tzn. že pokud by měl někomu dát zakázku, tak ho nezajímá, co ten či onen grafik umí, ale na jaký platformě dělá…

Michal Sobel

07.04.2009

to Jirka: mne spis prijde, ze to Jakub myslel s nadsazkou ;)

Jan Bednařík

07.04.2009

Je zajímavé, kolik se v každé diskusi o Macu objeví „potrefených hus“ z Windowsů :-) Ale nechme flame stranou, nemá to smysl. Jakub nepsal že má něco proti grafikům pracujícím Windows ani proti Windows všeobecně.

To co měl namysli je, že podle Macu poznáte člověka, pro kterého grafika a design není jen práce, ale který designem žije. Který ví, že velmi záleží na jemných detailech a dokáže je ocenit. A to se pochopitelně přenáší i do jeho práce. Dobrý designér si prostě potrpí na designu prostředí ve kterém pracuje a žije – nejen OS, ale i design prostředí kanceláře, design oblečení, atd. A to neplatí jen o počítačových graficích, kdo byl třeba někdy na návštěvě u nějakého umělce (malíře apod.), ví o čem mluvím.

Když vezmeme opačný extrém, nikdo z vás by si asi nenajal grafika, co vypadá jak bezdomovec, má ušmudlaný monitor a všude v kanceláři bordel. Nebo třeba když vlezete do nějakého „grafického studia“ a vidíte tam „grafiky“ pracovat na nejlevnějších LCD monitorech, které ani nezvládnou zobrazit skutečné barvy, těžko takové studio budete brát seriózně.

Neberte to doslova, jistě se najde spousta špatných grafiků, co pracují na Macu (ale v poměru k těm dobrým to bude to menšina), stejně jako se najde spousta dobrých grafiků, co pracuje na Windows, v Linuxu, atd. (ale v poměru k těm špatným to bude to menšina). Když budete chtít najít dobrého grafika, rozhodně máte mnohonásobně větší šanci když budete vybírat jen z Macařů.

Kdo to takto od přírody necítíte/nechápete, nebo máte s tímto „politicky nekorektním“ názorem nějaký problém a nejste ochotni podívat se na to z jiného úhlu, zbytečně to tu neřešte, nemá to smysl. Cesta mezi Windows a Mac OS je z 99.9% jednosměrná :-)

(Disclaimer: Nejsem grafik a pracuji v Linuxu.)

Jirka

07.04.2009

Jan Bednařík> Jo, je samozřejmě naprosto jasný, že patlalů (co si říkaj grafici) s Windows je mnohonásobně víc než všech (jak dobrejch, tak špatnejch) s Macem… Nemám ale dojem, že by těch dobrejch grafiků, co dělaj na Macu bylo víc (nebo byli nutně lepší), než těch s Windows…

Adam Marčan

07.04.2009

Nepřestávám se udivovat kolik (pro mě) profesionálů se dokáže takhle handrkovat kvůli pracovní platformě. Jakub to trošku přepálil, i když to možná myslel s nadsázkou, někteří ovšem s radostí přilili hořlaviny a vytvořili tady z toho zbytečný flame…

Jinak fajn rozhovor, knihu jsem přečetl a byla pro mě v mých začátcích taková malá bible ;o)

No nic, užívejte krásného dne ať už jste na jakékoliv platformě, já teď raději switchnu do zeleného parku :-D

crtec

07.04.2009

Jirka: Sám sis odpověděl – on by nenajal. Neřekl, že grafici pracující na jiném OS stojí za prd. Má k Macařům přirozeně lepší vztah a je to jeho osobní postoj, který byl zgeneralizován až tady v diskusi! Konec. Opouštím diskusi, svoje jsem napsal.

Enti

07.04.2009

Hodnotit člověka podle jedné věty je minimálně stejně hloupé a neuvážené, jako hodnotit grafika podle užívaného hardwaru.

Držím palce, Jakube.

hokič

07.04.2009

Asi stačilo říct – pokud bych měl vedle sebe dva mně neznámé lidi, vybral bych si toho, kdo pracuje na Macu. Soudě i podle Jakubovy pozdější reakce to tak nějak možná i myslel, jen prostě plácnul trochu nešikovnou blbost.

Každopádně ať Mac nebo Win, trouba zůstane troubou na jakékoliv platformě, jak se lze přesvědčit v některých příspěvcích.

krajaac

07.04.2009

Docela čtivý článek a fajný rozhovor. Abych řekl pravdu, tak jsem tu Jakuba Krčmáře nečekal, asi jsem ho podcenil :)

Tomuhle flejmu se ale docela směju. :D Sice sám používámm win7, ale dokážu pochopit, ze člověk „zblouzněný“ krásnym Macosx s perfektne navrzenym UI může mít z práce na stroji jiný pocit než člověk dělající ve WinXP… a to se může (ale nemusí! a u profíka ani nemělo) promítnout na výsledku. Spíše to chápu tak, že si maca normální člověk dobrovolně nekoupí, ale koupí si ho lidi naladění na určité vlně a ti si pak spolu více rozumí, vyznávají podobný styl. Proto rozumín tomu, proč by si Jakum nenajal windousáka :) Každopádně srovnávat tyhle dva systémy ja jako chtít říct jestli je lepší offroad nebo rychlý sporťák… Aneb každému vyhovuje něco jiného, něco je více užitečné a něco je více specializované…

Abych řekl pravdu tak se mi při pojmu český webdesign taky (vedle několika dalších) vybaví jméno Jakub Krčmář, tenhle člověk má prostě dobrý marketing :) Jeho knížku mám doma, přečetl jsem jí a musím říct, že jako začátečníkovi mi dala celkem hodně. Ostatním (nezačátečníkům) bych ji ale nedoporučil, věci jsou v ní popsány celkem povrchně.

Každopádně Good Job, na to kolik ti je jsi toho dokázal celkem dost!

Honza

07.04.2009

Tento clanek a jeho titulek jen odvadi -zdarile – pozornost od faktu,ze ‚publikujes – jsi guru.‘ (v CR). Nic proti clankum,knize.. Ale kdo z vas se podival na J. portfolio? Kde je jakykoliv napad,vtip,neco co prekvapi,odlisi? Sablony z templatemon­ster.com obsahuji vice invence.. A takovy clovek poucuje o feelingu? Ostatne motto na jeho webu – nestoudne sebevedome a nepokorne – hovori samo za sebe. Ale J.,vic takovychto clanku z tebe alespon v ocich laiku udela supergrafika..

Jirka

07.04.2009

Honza> toto je kvalitní názor…

mantisa

07.04.2009

No co, má pravdu. Já bych si zas nenajal grafika, který nedělá pod MS-DOS.
MS-DOS – minimalistická čistá grafika, tu já rád.

Michal Tuschl

07.04.2009

Dobrý článek, byť se špatně voleným nadpisem, poodhalující zajímavé profesní začátky talentovaného grafika.

Tahle diskuze už jen krásně ukazuje, jak každý (byť trochu extrémní:) vlastní názor, bude po zásluze ztrestán..:) Nechápu moc dobře, jak se tady mohlo tak rychle vyrojit tolik negativních reakcí.

Nějaké to síto má přece každý, takže mě vůbec nepřekvapuje, že Jakub, jakožto grafik, ho má nastavené takhle. Grafiků je na obou platfomách hafo a při volbě „jablíčkáře“ bude mít aspoň jistotu, že si budou „ideově“ blízcí..

Robin

07.04.2009

Honza > vidíšto, to jsem si ani nevšim :) ale asi máš pravdu.

pepa

08.04.2009

dalsi decko co ma od vseho klice :-/

talent tam asi urcite je, ale bohuzel prehnany sebevedomi taky…ale jednou hodne narazis, pak budes rekapitulovat a pak by to mohlo zacit bejt ono

do ty doby stastnou iluzi

Marek Prchal

08.04.2009

Hele ja delam 10 let na obou platformach, najal by sis me aspon na uklid?

VfB

08.04.2009

rADo už tahá svůj glock, to že sem ještě nenapsal, že je witva apple ovce a pubertální pičmulínek jen dokazuje, že na sebe nechce zbytečně upozorňovat, boha jeho vždyť na Macku funguje Photoshop jen na 32 bitech!!!

martin

08.04.2009

Podľa mňa je jedno či grafik robí na Macu, Windows alebo Linuxe. To aký je grafik dobrý záleží len a len na ňom. Preboha, keď niekto robí grafiku na Windowse, má podľa Jakuba Krčmára iný, nehovorím že zlý, sposob myslenia? To ako človek myslí závisí od OS? Tak to je teda riadna hovadina!

Jozef Benko

08.04.2009

Byť redakciou, už dávno uzavriem komentáre. Prepáčte, ale toto naozaj nemá zmysel.

Juraj Krivda

08.04.2009

Zdravím.

Myslím si, že dobrý grafik musí mať v sebe trochu kreatívneho talentu, citu a trochu aj umelecké myslenie, nestačí ovládať samotný softvér, fintičky, či už je to na tej alebo onej platforme.

Anton Piták

09.04.2009

Skúsim pohľad z inej strany: Dúfam, že sa tu za grafikov nevydáva kopa tých grafikov, čo denne posielajú svoje portfolia nielen nám do firmy a chcú „robiť weby“. Dnes sa grafikom nazýva každý, kto stiahol fotošop z rapidu. Z tých grafikov, s ktorými niečo robíme je väčšina na MACe, ich práce sú skutočne grafické práce a nie zlátaniny, ako to najčastejšie býva u Windows grafikov. Takže na Jakubovej vete niečo bude. Pozor ale, nehovorím, že na Windwose sa nedá robiť dobrá grafika, len skúsenosti s grafikmi skôr napovedajú, že cena MACu je dobry filter … na PC s Windows zarobí každy, na MACa najčastejšie zarobia len lepší grafici. Z toho asi plynie to Jakubove porovnanie. Z osobnej skúsenosti, čo sa mi prehnala už aspoň stovka portfolii rukami musím priznať, že u užívateľa MACu je vyššia pravdepodobnosť, že sa tam najde dobrý grafik. A netreba preto Jakuba nutne ukameňovať. Chcle vyjadriť skúsenosti, ktoré asi má, ale vyjadril to trošku „stručnejšie“ a rozporuplnejšie ;)

stoural

09.04.2009

„Osobně bych kreativního grafika s Windows nenajal. “

Inu omezenec. Je dobre vedet, ze stale existuji vypatlanci, kteri cloveka hodnoti podle toho, jak se obleka, na jakem OS pracuje, odkud pochazi atd. misto aby hodnotili jeho schopnosti a to, co skutecne umi.

stoural

09.04.2009

Jeste bych chtel reagovat na toto:

„Lidé u nás by dokázali psát oborové knihy, ale zadavatelé je nepoptávají, protože konzumenti je neočekávají.“

Kdysi jsem pracoval v jednom vydavatelstvi a veta vyse je nesmysl. Cesti autori jsou hrozne neprofesionalni – chteji hodne penez a kdyz se s nimi konecne domluvite na rozumne cene a pro ne potrebnem terminu (obvykle tak pul roku!) tak bud nakonec nedodaji nic, nebo dodaji neco, co lze tak maximalne vyhodit. Proto drtiva vetsina oborove literatury pochazi ze zahranici – kniha je uz napsana, jeji kvalita je predem dana, takze ji staci prelozit a zkorekturovat. Naklady na prava a preklad vyjdou plus minus stejne jako naklady na napsani knihy.

pavel ševčík

16.04.2009

jako nestačím se divit:) samozřejmě uznávám že i mladí klučinové mohou být talentovaní a úspěšní, to je jasný a nevidím v tom žádný problém. Problém spíš vidím v tom že většina zde prezentovaných lidiček (a nemyslím tím rozhodně jen tohoto „snad grafika“) moc úspěšně nepůsobí. Nezlobte se na mě, ale vlastní web na který si každý napíše co se mu zlíbí a prezentace na internetu celkově a v médiích, zejména tedy těch českých – to pro mě důkazy o talentu či šikovnosti těchto lidí nejsou. Ikdyž vlastně ano…jedno se všem těmto mladým a neklidným:) upřít nedá, prezentovat sami sebe umějí perfektně. A o tom to koneckonců přeci je, co je pravda není důležité, důležité je to co se jako pravda tváří. Občas si tak člověk může připadat jako Fox Mulder a hledání pravdy ikdyby život zasvětil – nenajde ji:D No a na závěr snad – pro ty méně chápavé co za vším hledají závist apod. – já to těm lidičkám přeju, nic není zadarmo a určitě tomu něco obětovat musejí. Spíš tohle píši jako pozastavení se nad tím jak v 21. století lidé stále hledají šamany a obdivují druhé aniž by o nich věděli odjinud než z článků. Fakta se vytrácejí a lidi si přece nechají nakukat cokoliv, alespoň tedy většina z nich:) Hodně štěstí, vlastně omlouvám se, dnes už by to mělo být spíš – Good luck:)

Superstar

19.05.2009

„Přes 50 projektů pro více než 30 klientů“, ale na webu prezentuje jen 9 prací, zajímavé…

e*v

26.05.2009

stoural > a překlad je většinou sračka, splácaná někým, kdo jede slovo od slova bez ohledu na českou stylistiku. není nad originál.

Martin

01.06.2009

Jde balíček Adobe v Linuxu?

Vložte svůj komentář