Jan Barta: Google legitimizoval doménový trh

David Šmehlík, 26.01.2009, 00:01, 31,984 přečtení

Jan Barta

Projekty: Půjčky.cz
Firma: Elephant Orchestra, a.s.
Profil: blog

Jeden z nejznámějších českých domainerů s portfoliem více než 30.000 domén.

Jan Barta vystudoval ekonomii na University College London. Během studia se podílel na vzniku společnosti Crazy Tomato, která se dodnes specializuje na mobilní content a mobilní reklamu. Po ukončení studia založil společnost Elephant Orchestra, která se zaměřuje na monetizaci doménového trafficu, obchodování s doménami a lead-generation. Má rád zvířata, zejména psy. Také se snaží mít dobré srdce.

Co je primárním zdrojem zisků společnosti Elephant Orchestra?

Primárním zdrojem zisků EO je domain parking. Vlastníme portfolio cca 30.000 domén, které generují 5 miliónů UIP měsíčně. Návštěvníkům jsou zobrazovány relevantní PPC reklamy, vyděláváme na každém kliknutí.

Doplňující příjmy tvoří obchodování s doménami, lead-generation (hlavně ve finančním sektoru) a PPC arbitráž. Navíc brzy budeme spouštět nový projekt Elephant Traffic, který bude mít za cíl obejít parking providery a Google a prodávat tak traffic z našich domén a domén třetích stran přímo inzerentům (tzv. zero-click model).

Vysvětlíš našim čtenářům alespoň základní pojmy týkající se práce domainera? Jaké jsou typy domén, jakým způsobem se dají domény monetizovat atd.?

Zjednodušeně lze „doménový svět“ rozdělit na dva typy domén – traffic domény a generické domény.

Generické domény jsou takové ty hezké typu shoes.com, property.com apod., které mají velkou přeprodejní hodnotu hlavně díky brand-building potenciálu. Traffic domény jsou v podstatě všechno, co dostává nějaký traffic – expirované linky, překlepy a podobně. Tyhle domény budete těžko přeprodávat end-userovi.

Podstatou domain bizu není prodej a nákup domén (jak si mnoho lidí představuje), ale monetizace tzv. type-in trafficu, což je „přirozený“ traffic, který doména dostává skrz adresní řádek v prohlížeči. Tento traffic se dá monetizovat mnoha způsoby, nejčastějším je parking. Dalšími způsoby jsou např. affiliate model a přímý prodej trafficu inzerentům. Parking je v tuto chvíli naprosto dominantní, hlavně díky tomu, jak je jednoduchý. Předpokládám, že s rozvojem dalších forem monetizace bude časem hrát parking menší roli než dnes.

Co si má laik představit pod pojmem „parkování domén“?

Jde v podstatě o klasický adsense model, který znají např. malí webmasteři. Rozdíl je v tom, že zde se o optimalizaci starají tzv. parking společnosti, které vstupují mezi domainery, tedy nás, a dodavatele advertising feedu (Google, Yahoo…). Parking společnosti se starají o zobrazování reklam, layouty apod.

Se kterými parking providery spolupracujete?

V tuto chvíli je jich celá řada, jmenovitě: DomainSponsor, Namedrive, Sedo, Skenzo, Parked a Trafficz. Brzo k nim přibude ještě HitFarm a možná DDC pro adult traffic. To jsou podle mě jediní parking provideři, se kterými má smysl spolupracovat.

Jaké s nimi máte konkrétní zkušenosti?

Plus minus pozitivní, řekl bych. Všichni samozřejmě teď nadávají, že padá PPC, ale to je spíš záležitost Googlu, který to holí.

Proč ses ty sám zatím nepustil do podobného businessu v lokálních podmínkách?

Trošku s tím teď experimentujeme pro český traffic s vlastní službu FreshParking, ale ta je stále ještě ve fázi testování.

„Parking je v tuto chvíli naprosto dominantní, hlavně díky tomu, jak je jednoduchý.“

Nic zásadního si od toho neslibujeme, je to taková hračka a test. Nicméně dnes máme už svůj vlastní feed od Yahoo i Googlu, takže nevylučuji, že bychom si jednou mohli dělat vlastní landing pages apod.

A co registrátor domén?

Domény máme u bezpočtu z nich. Z hlediska easy managementu máme asi nejradši Moniker a Fabulous.

O otevřeném registrátoru domén neuvažuji. Pouze si pohrávám s myšlenkou, že bychom si pořídili registrátora pro naše vlastní domény, ale také to nemá prioritu.

Jaký typ domén je dle výsledků nejziskovější?

V podstatě takové ty niches, kde je vysoké PPC. To znamená hlavně finance, pojištění…

Jak probíhá nákup nové domény? Jaká kritéria musí doména splňovat?

Kupujeme převážně celá portfolia, často tisíce domén najednou – to je naše hlavní akviziční cesta.

Kupujeme je za určitý násobek měsíčního parking revenue. Když kupujete domény přes drop aukce (napr. snapnames), tak samozřejmě nemáte k dispozici data o výdělcích domény. Takže musíte hádat a podle toho bidovat. Klíčové je odhadnout traffic a RPM, podle toho si pak vykonstruujete určitou valuaci. Je to trošku alchymie a teprve se to učíme. Už ale máme s drops první úspěchy. Teď jsme např. koupili doménu, která se zaplatila z parking revenue za 6 dní, což je absolutně rekordní ROI. Teď stabilně vydělává $300 denně.

Jaký je poměr příjmů z prodeje domén vůči affiliate marketingu a parkingu?

Parking tvoří v tuto chvíli asi 70% našich příjmů. Naším plánem je do dvou let toto procento snížit na 50% a více diverzifikovat.

Jaká je tvá nejefektivnější affiliate doména?

On to není úplně affiliate, spíš fullscale development. Určitě domény pujcky.cz/puj­cka.cz.

Kolik domén v tuto chvíli držíš ve vlastnictví? Na kterou jsi nejvíce hrdý?

Domén vlastním asi 30.000, ale tohle číslo se pořád mění.

„Kdyby Google odešel, podstatně by se snížila úroveň monetizace a tedy i výdělky.“

Většinou si k doménám nevytvářím žádné emoční pouto, takže nelze ani mluvit o nějaké hrdosti. Ale z českých domén jsou to určitě naše pujcky.cz, pujcka.cz, leasing.cz, hracky.cz, autoskola.cz a tak.

Jak ty osobně vnímáš rozhodnutí Google otevřít AdSense pro domény?

Velmi pozitivně. Ani ne proto, že bych se radoval, jak z potravního řetězce vypadnou parking provideři a já tak budu vydělávat víc (to se ani nejspíš nestane), ale podstatný je spíše fakt, že svým rozhodnutím Google legitimizoval celý doménový kanál a hlavně jasně říká, že chce v tomhle businessu zůstat. To jsem vždycky viděl jako obrovské riziko pro doménový trh – kdyby Google odešel, podstatně by se snížila úroveň monetizace a tedy i výdělky. Rozhodnutím Googlu se tato hrozba přinejmenším podstatně snížila.

Jaké máš zkušenosti s typo doménami, speciálně v českých podmínkách?

V českých podmínkách veskrze žádné. V zahraničí tvoří 75% příjmů parking providerů traffic domény, podstatnou část z nich tvoří typo domény.

Kolik nn.com/ll.com domén vlastníš?

V tuto chvíli, tuším, vlastníme 90.com a 64.com. K tomu cca dalších 20 nnn.com domén. V minulosti jsme kupříkladu vlastnili 11.com nebo QB.com.

Díky za rozhovor.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 19

Ondra

26.01.2009

Pekny kluk.

Kolik mu je? Vypada jak z Dallasu ;-)

Kolik na domenach denne vydelavate?

Proc treba na autoskola.cz nic nemate? Kdyz je ta domena tak pekna?

andrew

26.01.2009

ako si zacinal? Z kade si nabral peniaze na take velke investicie?

Pavel Horalík

26.01.2009

Nu, co říct, Ahyde je třída :-) Klobouk dolů!

Michala

26.01.2009

„Kupujeme je za určitý násobek měsíčního parking revenue. Když kupujete domény přes drop aukce (napr. snapnames), tak samozřejmě nemáte k dispozici data o výdělcích domény. Takže musíte hádat a podle toho bidovat.“

Fakt by to nešlo říct česky? Aspoň částečně, aby z toho „normální čtenář“ taky něco měl?:)

Maigi

26.01.2009

Vyzkouším ti to přeložit.

Kupujeme je za určitý násobek jejich měsíčního výdělku z parkování. Když kupujete domény přes internetové aukce, tak samozřejmě namáte k dispozici data o výdělcích domény. Takže musíte hádat a podle toho přihazovat.

satoo

26.01.2009

LOL, ty komenty ty me vazne bavej :)) Ucte se, vystudujte kvalitni skoly, a mozna to pak pochopite. Lama vidi „domeny tywe!“. Inteligentni clovek vidi kvalitni vzdelani a umeni rozumet financnim otazkam. O domeny tady vubec nejde, Ahyde by klidne mohl ridit leteckou spolecnost, a byl by stejne uspesny…

Paf

26.01.2009

Honzo, vykasli se na primitivni domeny, kde je hodnota blizka nule, a zacni delat poradny business. I psi Ti vynesou vic.

Michala

26.01.2009

Maigi, díky, já to nějak odvodila, ale celý ten rozhovor je protkán těmihle zvěrstvy. Zní to jako zajímavá problematika, ale asi to ocení fakt malá část čtenářů. Nebo jsem debil:)

satoo

26.01.2009

Michala: O této problematice se velmi rozsáhle věnuje d-fens. Bohužel, přes veškeré kvality Ahyda je toto vyjadřování prostě… odpustitelné. Nikdo není dokonalý, a nakonec je to jeho imidž, vyjadřovat se jako korporátní podržtaška a leštič klik…

Jano

27.01.2009

Paf, no, im to robi do 100 mil KC rocne, myslim, ze je to na firmu s poctom zamestnancov pod <5 celkom slusne :-)

Maigi

27.01.2009

Satoo: jak už někdo někde řekl: Tebe potkám fakt všude =) podle mě k Ahydovi imidž patří ještě něco.. slušně by se to řeklo víno, ženy zpěv.. normálně Kuvy, chlst a chlebíčky :D Ale to se sem nehodí… =)

satoo

27.01.2009

Maigi: Internet je malej bez ohledu na počet připojených vesnic a mý ego jsem dostal od Radka. Takže se s tím učím žít :DD A ano – máš recht – to je jedinný, co Ahydovi možná malilinko závidím – ty chlebíčky, víno (já teda piju whisky, po vínu mám průjem), no a ty holky? Ty holky ani nevím, možná kdybych měl absolutní poslaneckou imunitu :D

David Špinar

27.01.2009

Na to, aby mohli být Elephanti úspěšní (jakože jsou – všechna čest), bylo potřeba zejména dvě věci. Za prvé umění se v tomhle podivném světe doménového businessu pohybovat. Za druhé opravdovou spoustu peněz do začátku, protože člověk musí nejdřív něco koupit, aby to mohlo začít vydělávat.

Honza je mistr mimoděků a o tom, že umí se svými pártybojs dělat svoji práci dobře, nemůže být pochyb, o tom píše každý den na svém blogu. Jen mě trochu mrzí, že ta druhá stránka (někdo jiný do toho musel nasypat strašný peníze a Ahyde s klukama tak v podstatě zhodnocují jeho peníze) je tak trochu vědomě/nevědomě potlačována. A to jak u Ahyda na blogu, tak třeba i tady v tomto rozhovoru. A to mě trochu mrzí, protože to onu realitu „osobního businessu“ trochu zkresluje.

Hannes

27.01.2009

nevim jestli to je zamer ale prijde mi ze na tech fotkach jsou 3 ruzny lidi :-)

ahyde

27.01.2009

David – Jak kdo financuje biz je casto jedno z nejstrezenejsich tajemstvi, takze i ja se tomuhle tematu vyhybam, protoze je to nase zasadni konkurencni vyhoda. Nicmene treba tady jsem ve dvou odpovedich to trosku odhalil: http://ahyde.blog.cz/…olo-odpovedi

bakunin

11.04.2010

Prodej Domen

15.08.2011

Zdravim hledám někoho kdo umí zpěněžit domeny které mají cenu ? Za provizi pro vás v připadě uspěchu prodeje.

V připadě zajmu nás prosím kontaktujete

Počet obchodníku není omezen.

Karel

19.11.2011

Perfektní rozhovor. Všechna čest a gratuluju k úspěchu :-)

Vlasta

12.07.2012

Je to opravdu šikovný pán a rozumí tomu., nabízím k prodeji, doménu, drevostavby-sruby-roubenky.cz, cenu nabidněte.

Vložte svůj komentář