Jan Březina: Budoucnost webu není technologie Flash, ale platforma Facebook

Zdeněk Cendra, 12.12.2008, 15:00, 8,509 přečtení

Jan Březina

Projekty: Grafika.cz, IDIF.cz, Fotografovani.cz, Mujmac.cz

Firma: Grafika Publishing s.r.o.

Profil: blog, videoblog, LinkedIN

Videocast Digit.cz

Aktuálně provozujete médium Digit.cz …

(vstupuje do řeči): Digit není médium, což je důvod, proč jsme s ním začali. My jsme Digit nedělali na začátku kvůli lidem, my jsme ho dělali pro sebe.

Já i Petr (Mára) děláme oba dva seriózní odbornou novinařinu 6–8 let a ono je to velmi svazující. Pokud se člověk musí snažit být objektivní, musí se snažit oddělovat svůj osobní názor od něčeho, co je fakt, který je obecně platný a měl by přinášet zejména obecně platné fakty, tak jsme si řekli, že nás to s Petrem velmi unavuje. Je spousta věcí, které máme v sobě, ale nemáme je kde lidem říct.

Když člověk píše pro MF DNES – nejen že musí být takový a makový, ale ještě po něm chtějí, aby nepoužíval odborná slova, nepoužíval sprostá slova, nepoužíval slova, která se jim nelíbí atd.

Digit je způsob, jak se s Petrem bavíme, bavíme se mezi sebou a je to podcast, který nám přináší interakci s diváky. Ale jinak je to v podstatě stejné jako zajít si popovídat do restaurace. Tak k Digitu přistupujeme.

Jak dlouho trvala příprava prvního Digitu? 

Týden. Upřímně řečeno my bychom první Digit udělali hned druhý den, problém byl v našem stavu.

Jak jsme byli ovlivnění z klasických médií, strávili jsme týden hledáním technického řešení, aby byl výsledek co nejlepší. Experimentování s kodekama, v čem budeme Digit stříhat, jakou uděláme znělku. Nakonec jsme tak udělali prvních 20 dílů, kdy jsme za hodinu natočili Digit a následně trvalo týden, než se vše postříhalo, vyprodukovalo několik verzí s rozlišením, formáty a vše se umístilo na web.

Jednou jsme si řekli, že nás to opravdu nebaví (smích) a od 21. dílu je k počítači pomocí FireWire připojena kamera a následně se ve Quicktime uřízne začátek a konec, přidáme znělku, za hodinu je video na Viddler.com a za tři hodiny od začátku je hotový Digit.

Letos jste měli delší pauzu?

Digit nás strašně baví, jsme vděční za reakce i za negativní – kterých se v posledním dílu dostalo více. Problém nebyl v Digitu, příčina byla v naší osobní zaneprázdněnosti a osobním životě.

Kdo je typický divák, který sleduje Digit.cz?

My to nevíme, on není vidět…

To je pravda, ale z reakcí máte představu o divácké základně?

Podle reakcí víme, že se jedná o mladé IT orientované lidi – nejvíce mezi 20–25 lety. Poměr MAC je mnohonásobně větší, než-li v normální komunitě uživatelů internetu tzn. cca 40% MAC, 45% WIN a 5% Linux, přičemž 99,9% jsou muži.

Jedná se o lidi, kteří nás vetšinou znají z naší práce. Digit.cz nemá žádné promo, jedná se spíše o networking, kdy se Digit přenáší ná základně doporučení.

Proč neexistuje kvalitních videocastů v ČR celá dlouhá řada?

Vzhledem k tomu, že Digit je nekomerční aktivita, neuvažujeme nad konkurencí, ale obdobně koncipovaných projektů zde vzniká pomerně dost. Já se za týden dozvím o 2–3 podcastech, které vznikají, ale problém je v tom, že dělat podcast pravidelně vyžaduje energii, čas, je to nekomerční činnost.

Podle mého názoru, lidi, kteří jsou schopni videocast připravovat se věnují jiným věcem, protože se s nimi dokáží živit a lidi co nedělají jiné věci většinou nemají potenciál trvale připravovat podobnou věc.

Existuje mnoho podcastů, jenom jsou v jiném jazyce, než-li je čeština.

Jakou máte průměrnou sledovanost?

Bežný díl dosáhne okolo 5000 shlédnutí, poslední s Radkem Hulánem má přes 20 000 shlédnutí.

Digit je o lidech nebo o tématu?

Primarně je to o tom, že se jedná o Digit, nikoliv o aktuálním tématu konkrétního čísla.

Kdyby jste měli příští díl na téma ‚pěstování růží‘, bude se na vás koukat stejné množství lidí?

To vůbec není špatný nápad (smích). Jak pěstovat virtuální růže, to je zajímavé téma …

Komunitní služby

Jaký máte pohled na komunitní služby, na komunitní život? Jak vidíte interakci internetového života? Jak daleko mohou komunitní služby zajít v interakci do běžného života?

Nedávno jsem byl na Adobe MAX, což je vývojářská konference a účastnil jsem se neformální diskuse, jestli je nebo není Flash budoucnost internetu.

Jestli se přestanou tvořit stránky v HTML a budou rovnou ve Flashi.

Já jsem na ně tak trochu koukal a říkal jsem: Co když je budoucnost Facebook? Protože platforma Facebooku obsahuje velmi bohaté aplikační rozhraní, kdy si myslím, že je jedno, na jaké platformě běží, ale s jakou filozofií daná aplikace funguje.

Ano, obecně jsem velmi skeptický k bublinám a WEB 2.0 vznikl jako bublina, tak ano, myslím si, že komunitní filozofie webu je něco nového a myslím si, že web dramaticky změní.

Dokážete si představit běžný život za 3 roky s Facebookem? Dojde na změnu sociálních vazeb?

Podle mého názoru se sociální aspekt nezmění, budeme žít svůj život, budeme komunikovat s lidmi kolem nás. Co se změní: nebudeme lidem posílát smsku, ale twittnem jim to nebo jim pošleme zprávu na Facebook. Ale princip se nezmění, alespoň doufám.

Jak se díváte na místni komunitní projekty?

Já nevím, to by jste se museli zeptat osmiletých dětí (smích).

Ale když vidím mého syna, jak používá svůj mobilní telefon, tak je to jiný člověk. Má jiný přístup.

Mě osobně připadá, že je pro mě větším přínosem velikost služby, nikoliv jazyková lokalizace.

Digiforum

Digiforum – Jak dlouho běží a proč jej připravujete?

Poslední Digiforum bylo 13. a musím říci, že to bylo první Digiforum, které se líbilo i mně. (smích).

Změnili jsme prostory, změnili jsme koncept a ono to zafungovalo správným směrem, který jsem si představoval, což bylo super.

Digiforum je projekt, kde vnímám komunitnost. Kdyby se mě někdo zeptal, jestli děláme fotografickou výstavu, tak odpovím neděláme. Kdyby se mě někdo zeptal, jestli děláme přednášky, odpovím neděláme.

My vytváříme příležitost, kde se lidé mohou setkat mezi sebou, mohou spolu hovořit o věcech, které je zajímají – což je moje vnímání Digifora. Ano, Digiforum obsahuje i přednášky, výstavy, soutěže, ale cílem je vytvořit atraktivní program, který přitáhne hromadu lidí, kteří se potkají mezi sebou.

Jaká inovace se povedla na posledním Digiforu?

Díky změne prostor měli lidé k sobě výrazně blíže. Původní lokalita byla v Kongresovém centru, kde se na velmi rozsáhlé ploše lidé vytratili.

Nově bylo vše soustředěné na jedno místo, což zvýšilo fyzický mezilidský kontakt.

Měl jsem poprvé výrazně méně přednášek, takže jsem měl možnost procházet a bavit se. Můžu říci: potkal jsem 200 – 300 lidí, kteří mě znali. Já jsem s každým prohodil pár slov, netvrdím, že si všechny pamatuji, protože díky lektorování kurzu se mnohdy jedná o lidi, kteří znají mě, ale já je znám pasivně – vím že jsem je někde viděl, ale je strašně příjemné ty lidi potkat, pohovořit s nimi.

Na jednom z posledních Digifór jste se zmínil o rozchodu s přítelkyní, jelikož nechtěla nosit foťáky na krku, což jakožto fotograf amatér chápu. Jak se situace změnila? Naučila se přítelkyně nosit fotoaparát na krku?

(smích). Já strašně rád bavím lidi, takže se se mnou přítelkyně kvůli této věci nerozešla. Ale shodou okolností na tomto Digiforu seděla v sále, což přineslo trochu problém s tím, že o ní podobné věci říkám (hlasitý smích). Život je plný změn.

Mediální agentury

Jak vnímáte situaci na trhu mediálních agentur, které na místním trhu působí – klasické mediální agentury a internetové mediální agentury. Můžou dlouhodobě tyto subjekty fungovat vedle sebe i nadále při současném přetlaku agentur?

Zkusím na vaši otázku odpovědet ze dvou pohledů: když bych se měl na tuto situaci podívat jako zástupce média, tak je onen přetlak absolutně nesmyslný. Nechápu smysl internetových a klasických agentur. Oba typy dělají stejnou věc – zprostředkovávají kontakt mezi klientem a médiem. Domnívam se, že oba druhy nemohou dlouhodobě přežít.

Z pohledu klienta – společnosti, která využívá služeb mediálních agentur: ano, pořád mám pocit, že na trhu není ta správná pro mě, což si myslím je důvod, na kterém je založen onen přetlak. Služby musí být velmi specifické a individuální, takže dává smysl, aby existovalo mnoho subjektů, kteří nabízí stejnou věc každý trošku jinak.

Jaké službě nebo projektu podle vás patří pozornost? Jaká služba vás v poslední době zaujala a používáte ji? 

Já jsem velmi opožděn. Hodně energie věnuji našim projektům a okolní svět stíhám pomalu.

V letošním roce jsem objevil dvě věci:

  • Fungování map v iPhone. Stojím uprostřed Václavského náměstí a potřebuji koupit struny na kytaru. Napíšu do Googlu hudebniny a běhěm několika sekund dostanu mapu, kde mi Google zapíchá špendlíky do mapy – kolem mé akutální pozice. To je smysluplná služba.
  • Twitter – z důvodu své uzavřenosti. Já mohu velice snadno omezit skupinu lidí, kteří mě omezují a obráceně. Používám ICQ, Skype, ale tyto služby mají obrovský problém: neustále vás někdo z venku atakuje, když se potřebujete na něco soustředit.
Twitter má obrovskou výhodu, jelikož svou sociální síť buduji velmi striktně. Pokud mě jakýkoliv uživatel zahlcuje odkazy, které již nejsem ochoten konzumovat, tak jej jednoduše vypnu. Jemu to nevadí – on twittruje pro komunitu, nikoliv pro mě. Já si můžu zcela svobodně definovat co pro mě Twitter bude znamenat.

Neformálně…

Jakou se chystáte pořídit novou technologickou hračku?

Hračky mám strašně rád. Aktuálně si chci pořídit notebook Vaio TT, ze kterého chci udělat Hekintoš (smích), což nevím, jestli se povede, ale rozhodně to chci zkusit.

Chci si pořídit nový objektiv, 85 1.2, protože o něm již 2 roky sním.

Chci si koupit Bluetooth headset do helmy na motorku, aby si člověk mohl povídat se spolujezdcem i s dalšími na jiné motorce. Aktuálně se vyrábí zařízení, které pokud najde někoho v dosahu, spojí vás skrze Bluetooth a když je člověk moc daleko, spojení se přepne na CBčko, což na motorce dává smysl.

Jaký je váš názor na 30minut.cz?

Je to neuvěřitelně šílená myšlenka, zejména v dnešní době. Mimochodem, v příštím týdnu bude úžasný diskusní meeting na téma proč umírají tištěná média, což se mi strašně líbí. Myslím si, že v dnešní době se vrhat na mediální scénu, je šílené, ale souhlasím s tím, že mi schází informace s názorem. To je věc, kterou strašně postrádám, která zde neexistuje.

Tj. schází vám médium, které komentuje dění na místním internetu?

To ne. Jedna věc je: přijdu a řeknu, tady je iPhone (vezme do ruky iPhone) – má display, má tlačítko – takových informací je na internetu tisíc, ale kdekoliv získáváte stejnou experience. To co mi schází je, když onen produkt nemohu vidět, že když někdo přijde a řekne: ale mně to přijde skutečně špatný, protože… nebo skutečně dobrý, protože… a podívá se na to z pohledu své subjektivní životní zkušenosti, což je to co je hodnotné. To je to co mě zajímá od někoho jiného.

To že má iPhone 3.5 palce display a nikoliv 3.3 je mi relativně jedno, a když chci vědět velikost displaye, taťka Google mi informaci řekne asi za 30 sekund.

Vašich nejlépe prožitých 30 minut?

(lehce se zamyslí)

Jsou tři věci, které miluju.

Ježdění na motorce – zažil jsem úžasných 30 minut na motorce.

Miluju cestování – zažil jsem 30 minut na místě, kde mi bylo strašně skvěle.

A také miluju třetí nepublikovatelnou věc, na kterou je 30 minut málo, ale každých 30 minut bylo strašně krásných.


Děkujeme za rohovor.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 7

Jirka Vorel

15.12.2008

Hezky clanek .. fandim Vam, pane Brezino, Digit sleduji pravidelne poslednich nekolik dilu …

ERT

17.12.2008

veselé,Hackintosh doporučuju,však Honza ví.

jaska

17.12.2008

by me zajimalo, jaky ma Honza nick na twitteru :-)

Jinak super clanek!

Honza Brezina

17.12.2008

Na Twitteru mam nick Alisczech :)

Jinak dik za reakce

Pavel Šimek

18.12.2008

No hezké, ale ten titulek nějak nechápu… Co třeba „budoucnost není v hliníku, ale ve Facebooku“? :) Pokud se někdo baví o technologii pro tvorbu GUI aplikací (AJAX vs Flash vs Silverlight, atd…), tak to je přece úplně mimoběžná debata s tím, co tady píšete. A nelze říct, která debata je důležitější, jestli ta o Facebooku nebo o chudobě ve třetím světě. :)

mirecekp

07.01.2009

Digit sleduji pravidelně a více jak polovina dílů mě opravdu zaujala a někdy i pobavila. Ovšem co se pro mě prudérního nadpisu týče … eeee… Facebook nevidím jako budoucnost, nevidím na něm nic tak světového co by mě přinutilo ho používat… Asi to bude názor jednotlivce, to jen pro rejpavce…
Komentář Pavla Šimka to vystihuje.

alian

07.01.2009

Super Digit mam velmi rad a jeho tvorcom fandim ;)

Vložte svůj komentář