Jan Řežáb: Redboss je minulost, je tu LOKOLA

David Šmehlík, 04.02.2009, 01:24, 12,360 přečtení

Jan Řežáb

Projekty: Lokola, VRuce.cz, HungryMobile
Profil: Facebook, Twitterblog

Jan Řežáb aka redboss, podnikatel roku 2005, bývalý majitel společnosti Redboss a herní vývojář.

Rozhovor je první částí třídílného cyklu. V tomto díle se budeme věnovat nově spuštěnému vyhledávači LOKOLA, ve druhé se rozebereme lokální mobilní trh a ve třetím otevřeně představíme důvody konce projektu a firmy Redboss – aneb – jak lze v podnikání jednoduše spadnout z vrcholu až na úplné dno

Minulou noc jste spustili projekt Lokola. Představíš nám jej?

Lokola je, podle mého názoru, inovativní prvek na českém trhu. Jde o lokální vyhledávání, jak napovídá i náš slogan „Lokola, hledej kolem dokola!“ Myslím si, že zaujme spoustu uživatelů.

„Lokola připravila Android aplikaci, Java aplikaci, funguje i na iPhonu, má mobilní webovou verzi fungující na široké škále klasických mobilních telefonů.“

Liší se od již zaběhnutých služeb tím, jak zobrazuje výsledky hledání – když jdeš na jiných službách např. do kategorie Hotely, tak ti zabere pěkně dlouhou chvilku, než se k relevantním výsledkům proklikáš těmi patnácti stránkami sponzorovaných odkazů. Na Lokole dostaneš odpověď hned.

Jak tato idea vznikla?

Skupina lidí si chtěla jít někam zahrát karty a hledala vhodné místo. Zkoušeli jej najít na Firmách, zkoušeli Google, zkoušeli i další portály… a nic nenašli. Proč? Protože zobrazování výsledků nebylo, řekněme, „kolem dokola.“

Na to navazuje jeden důležitý fakt – hledání „kolem dokola“ je mobilní záležitost. Většinou nejsi v terénu s notebookem, ale budeš „hledat kolem dokola“ pomocí mobilu. Proto Lokola připravila Android aplikaci, Java aplikaci, funguje i na iPhonu, má mobilní webovou verzi fungující na široké škále klasických mobilních telefonů. Tím se chystáme zaplnit prázdné místo na trhu.

Co by mělo v ideálním případě být ideálním výstupem vyhledávání?

Nezaměřujeme se jen na klasické „Hledám banku,“ a podobně, ale můžu se třeba rozhodnout, že hledám Kofolu – a když zadám vyhledávání v Praze v nějaké ulici, najde mi to nejbližší restauraci, kde mají točenou Kofolu. A to je něco, co Seznam nikdy nemůže replikovat – nemá na to stavěný engine, nemají určenu vzdálenost a hlavně ani nemají k dispozici data, zda v té a té hospodě točenou Kofolu mají, nebo ne. To platí i o dalších produktech, může mě třeba zajímat, kde prodávají televize určité značky apod. Je to průnik mezi vyhledáváním zboží, míst, firem a služeb.

Důležité jsou i komunitní prvky Lokoly – hodnocení pomocí bodů, ratingy apod. Očekáváme i postupné propojení s klasickými sociálními sítěmi.

Podle dostupných informací se na tvorbě Lokoly podílely celkem 4 subjekty. Jak dlouho trval její vývoj?

Vývoj kompletně všech částí trval celkem šest měsíců. Co se týče práce rozpočtené na člověka, nemáme to přesně spočítáno. Každopádně nás práce na Lokole stála obrovské množství času a úsilí. Core team měl 7 členů, spolupracovalo s nimi několik externistů. Dále se na tvorbě spolupodílelo několik firem: Inmite s.r.o. – odborníci na vývoj aplikací pro Android; Cleevio s.r.o. – ti nám pomohli s vytvořením jádra searche a webové verze; dále pak moje aktivita, která se jmenuje VRuce, snažíme se mobilizovat nejrůznější média a máme tedy na svědomí mobilní webovou verzi.

Kde očekáváte, že „naberete“ návštěvnost, kdo je vaší cílovou skupinou?

Určitě chceme vybudovat silnou značku. Lokola je unikátní otevřená platforma, která dokáže odpovědět na potřeby uživatelů, kterým nevyhovují stávající katalogové a vyhledávací služby. Uživatelem Lokoly je každý, kdo hledá produkt nebo službu podle lokality. Stojí např. na ulici a hledá nejbližší bankomat. S Lokolou najde všechny v okolí snadno i z mobilního telefonu. Tyto situace nastávají každý den, proto si myslíme, že Lokola má velký potenciál získat širokou uživatelskou základnu.

„Kruhové vyhledávání je jedno z nejpřirozeněj­ších, protože tak z hlediska vzdálenosti dostaneš ty nejrelevantnější výsledky.“

Hlavním argumentem pro firmy je pak možnost zapojit se a propagovat tak své služby pomocí Lokoly zdarma. Mobily vnímáme jako náš nejsilnější kanál, který pomůže dostat značku mezi lidi.

Jaké byly do projektu investice?

To je spíše otázka na investory projektu, bylo by vhodnější zeptat se přímo jich. Konkrétní čísla zatím nezveřejňujeme.

Ve WhoIs domény vystupuje jméno Vassili le Moigne. Pokud se nepletu, Vassili je bývalým zaměstnancem mobilní divize Microsoftu.

Vassili je jedním z investorů. Věnoval se projektu jak finančně, tak mentorsky, a dodal obrovské know-how. Jeho zkušenosti s businessem ve sféře mobilů jsou obrovské a já z nich pozitivně čerpám.

Proč vlastně vyhledávání v kruhu? Každá část obce má svůj vlastní určitý tvar a formu, která bývá zpravidla jiná než kruhová.

Kruhové vyhledávání je jedno z nejpřirozeněj­ších, protože tak z hlediska vzdálenosti dostaneš ty nejrelevantnější výsledky. Tzn. pokud máme vesnici a nenajdeš nic v nejbližších 500m (všemi směry), máš možnost zvětšit oblast třeba na kilometr, případně upřesnit své vyhledávání, aby byly výsledky přesnější. Možný rádius je až 25km – pokud vím, je to okruh dost velký na to, aby obsáhl celou Prahu. Plus máme k dispozici i fulltext, takže pokud Lokola nenalezne cíl v dosahu 25km, je s jeho (fulltextu, pozn.red.) pomocí schopná hledat jej všude.

Na druhou stranu – dnes, tj. několik hodin po spuštění, jsme s Lokolou prováděli nejrůznější pokusy. Na dotaz „Hrad Praha“ ti vrátí hrad v Ostravě. Čím je dána tato obrovská odchylka?

Lokola zatím neběží v ostrém provozu, je spuštěná jako betatest. V současné chvíli na ní stále pracují spousty lidí, každý den jsou přidávány tisíce položek.

Samozřejmě také spolupracujeme s portály jako KafeVeMeste.cz a také s množstvím offline subjektů, které nám poskytují data a pomáhají s jejich ověřováním.

Na datech stále ještě pracujeme, víme, že to není kompletní a 100% kvalitní. Proto je Lokola beta – ne kvůli engine, ale právě kvůli „náplni“.

Máte i jiný způsob, jak Lokolu naplnit?

Spoustu věcí mohou vložit i sami uživatelé – a také to dělají. Jen během dnešního dne byly doplněny tisíce businessů, mnoho lidí si vyzkoušelo přidat alespoň jeden. Bylo pro nás překvapením sledovat, jak dnes návštěvníci klikali na ikonku „add business“. Očividně to funguje a lidé mají zájem vkládat své „body“ na Lokolu.

Nemusíš ovšem přidávat jen body, ale i poznámky typu: „Prodám kolo na Praze 3,“ a umístit ikonku kousek od svého domu. Jde prostě o lokální vyhledávání se vším všudy.

Jakou návštěvnost bude, podle vašich předpokladů, projekt generovat po 6 měsících od spuštění? A jaký vývoj ho během té doby čeká?

6 měsíců je dost krátké časové období. Bude pro nás znamenat vyjít z betaverze, doplnit spousty dat, uzavřít množství partnerství.

Je těžké kvantifikovat, jaký bude počet návštěvníků. Naše odhady jsou mezi 7 500 až 15 000 UIP denně – to je ta realistická verze, máme samozřejmě i optimistickou, ale raději se zatím budeme držet té první.

Do jaké doby se, dle tvých očekávání, investice do projektu vrátí?

V první řadě bych řekl, že investice do Lokoly je dlouhodobá a bude se do ní průběžně investovat i nadále. V současné době, při momentální situaci trhu, je těžké říct, že se Lokola vyplatí za rok, za dva, za tři… Ten projekt je stavěný na hodnotě – a motivace odvést dobrou práci je v tuto chvíli nejdůležitější.

Jedním z prvních tagů, který se na Lokole objevil, byla Komerční banka. Jedná se o product placement, nebo to byla jen náhoda?

Hned vedle toho tagu je tag České spořitelny, České pošty a Kofoly.

V rámci sbírání dat jsme samozřejmě oslovili společnosti, které jsou teď našimi partnery, ať už finančními, nebo datovými. Mnoho z nich poskytlo data a povolilo jejich použití z webu dle libosti.

Při první návštěvě Lokoly mě napadlo, že něco podobného jsem už viděl – jak nahlížíte na propojení se službami typu Heuréka a dalšími vyhledávači zboží?

Na rozdíl od Heuréky Lokola nehledá jen zboží z e-shopů, je postavena na jiném principu. Jsem v terénu, potřebuju ověřit kopii čehokoliv, vyhledám si notáře, chci nekuřáckou kavárnu, najdu si ji. Je určena pro vyhledávání, ne porovnávání.

Ale spolupráci s portály typu Heuréka se rozhodně nebráníme. Podobně jako se zobrazují výsledky z Google, mohly by se po zadání klíčového slova třeba „Samsung“ objevit výsledky hledání na Heuréce. Jsme otevřená platforma.

Jakou relevanci mají v tomto okamžiku výsledky GoogleSearch? Všiml jsem si, že na některé místní dotazy vrací podivná spojení.

Stále si s tím hrajeme, je dost komplikované vymyslet algoritmus, který po zadání věci a polohy vrátí ten správný výsledek. Navíc můžeš místo zadat i jako GPS souřadnici a s tím zatím GoogleSearch neumí pracovat.

„LOKOLA je značka, která má ambici změnit pohled na lokální vyhledávání.“

Mnohem důležitější je tedy dotáhnout engine nad tím, tj. hledej kolem dokola. Google Search je doplňková služba – pro případ, že by Lokola nenašla správné výsledky. Když dnes zadáš „opravna obuvi Praha“, Lokola v současné chvíli nemá k dispozici tato data – zatím, proto jako alternativu nabízí výsledky Google.

Když tě tak poslouchám, musím se ještě zpětně zeptat, jak vůbec vznikl název Lokola?

Hráli jsme si se slovy „lokální“ a „dokola“. Hledali jsme relativně krátký název, zhruba šestiznaký, foneticky příjemný a snadný k napsání. A také aby byla k dispozici doména .com a různé fonetické varianty, například s C místo K, což byl asi ten nejkomplikovanější požadavek.

LOKOLA je značka, která má ambici změnit pohled na lokální vyhledávání.

Jaké je technické zázemí Lokoly ?

Webová verze je psaná v PHP, mobilní je javová, androidová samozřejmě v Android platformě, tzn. také na základě Javy.

Co se týče back-endového vybavení máme serverovnu i s příslušným hardwarem, která je už v tuto chvíli připravena na budoucí růst Lokoly.

Otázka na závěr: Co Lokole popřeješ?

Aby na ní lidé našli co nejvíce věcí kolem dokola (usmívá se).
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 28

Bruce

04.02.2009

Gratulujem, skvely napad! Bezne vyhladavace vam konkurovat nedokazu a mate naskok. Ked dotiahnete technicke detaily, tak to bude podla mna diera do sveta. Hlavne treba rychlo expandovat, nez vas niekto predbehne :)

Tomáš Votruba

04.02.2009

Lokola vsadila na žhavou kartu, o mobile search byznys se budou prát ti největší (ať už Google, Microsoft se svým Livesearchmobi­le.com, operátoři atd.), nebo podobně laděné US weby se svými mobilními verzemi (Yahoo Mobile, nebo třeba local review site Yelp.com // mobile.yelp.com). Jinak Lokole mi přijde dost podobná služba Truelocal.com, která se tlačí i do Evropy. Zajímavě vypadá i Taptu.com, ale to je spíš mobilní sdílení zábavy (chybí zaměření na local a mapový mashup).

Každopádně přeju Honzovi a jeho týmu good luck, načasování je supr a myslím, že zde může zúročit své hluboké znalosti a zkušenosti z mobilního byznysu. Lokola je určitě na začátku a cíl je daleko, za rok může být platforma úplně jinde, jde na to nabalit spoustu featur :) A snad se to časem i uživí, spolu s tím mě napadá otázka, máte už konkrétní představu, jak to monetizovat, resp. zajistit revenues?? Jinak k dokonalosti už jen schází automatická lokalizace (via GPS, nebo podle BTS v GSM síti), aby člověk nemusel zadávat ručně svou polohu, ale to je asi větší oříšek k rozlousknutí :)

Tomáš Votruba

04.02.2009

Překlep, myslel jsem australský http://www.truelocal.com.au, ten vypadá dost dobře.

Jan N.

04.02.2009

To se tu teď budou objevovat PR články? :)

Lokola mi připadne jako velké zklamání, oproti Nelso po zakomponování pár věcí nevidím nic velkého. Na „opravdové“ vyhledávání si nemůže lokola nikdy troufnout, stejně tak maximální závislost na technologii třetích stran je u „ambiciózního“ projektu zajímavá.

Jak lokola tedy zjistí, kde se čepuje kofola? A odkud se berou data, která nepřidali uživatelé? Vykrádá se seznam firmy, případně další „veřejné databáze“?

Jan Řežáb

04.02.2009

Jan N: Právě ten hlavní diferenciátor je to, že LOKOLA hledá kolem dokola – jednoduše a rychle a to i na mobilní platformě. Dneska budeme vydávat video z LOKOLA pro Android.

Ad data:
Kofola – http://www.kofola.cz, mají tam seznam pár stovek hospod
Data – Na datech spolupracujeme s portály jako KafeVeMeste.cz a také s množstvím offline subjektů, které nám poskytují data a pomáhají s jejich ověřováním. Uživatelé za včerejšek přidali tisíce nových podniků, které teď další uživatelé musí ověřit.

Jan N.

04.02.2009

To hledání kolem dokola – v Česku to má už dlouho třeba http://www.nakoncert.cz – a vzhledem k tomu, že tam to dělal jeden (dva) lidi, tak je celá lokola vtipná ;)

S tou kofolou – ok, o tom jsem nevědel, ale co tedy když budu chtít hledat hospody, kde točí Stellu?

Jaké je to množství offline subjektů? Stále se nemůžu zbavit dojmu, že se jen vezmou firmy od Seznamu, případně menší lokální databáze a ty se vykradou.

Jan Řežáb

04.02.2009

Jan N: Offline: Mnoho, ostatně můžeš si ostatně data sám porovnat s jinými, ať už Seznam, Klikni, a tak. Pokud vím, tak co jsme se dívali, tak máme o trošku méně restaurací než Seznam (pár tisíc), ale doufáme, že to lidé a firmy doplní.

No a ad Stella – no psali jsme do všech pivovarů – ale nějak nechtějí poskytnout svá data ;-) Asi si myslí, že by jim to konkurence vyfoukla. Dali jen z Plzne. Zatím.

Roman Bílek

04.02.2009

Bolí mě z toho názvu hlava. Je to fakt moc PR článek.

duf

04.02.2009

Omyl, toto kazdopadne neni PR clanek. Pri spousteni Lokoly jsme kontaktovali Honzu, zda by byl ochoten nam k ni neco povedet. Clanek je veden jako bezny rozhovor, coz myslim uvidite i z jeho pokracovani. Lokola je jen zacatkem.

adam

04.02.2009

shodou okolnosti jsem vcera objevil taky sluzbu ceskych vyvojaru – http://www.locify.com/ , to hleda automaticky podle dane GPS polohy a clovek nemusi zjistovat adresu (v cizim meste napr)

na rozdil od Lokoly, ktera je zavisla na datech uzivatelu (ta nikdy nebudou uplna, ani presna)

nejsem nikdo od Locify.com ;)

kraja

04.02.2009

Z meho pohledu nic moc PR clanek, klasickym Honzovym stylem delani velblouda z komara… Cekal jsem odhaleni nejakych „lahudek“ z predchozich byznysu, z tohoto jsem popravde vcelku zklaman.

duf

04.02.2009

@kraja: kdybys cetl poradne, tak v tom clanku na 2 mistech stoji, ze ma celkem 3 casti, ktere budou vychazet postupne.

Petr

04.02.2009

Vyborny projekt, drzim palce! Hlavne nezapomente na offline reklamni kampane (billboardy, radio) pro zvyseni povedomi o znacce.

Jeden dotaz, snad i na autory mapy.cz – proc pri zadani dotazu „staromestske namesti“ oba projekty (mapy.cz i lokola.cz) najdou nerelevantni vysledek mimo Prahu, kdyz moje IP adresa je prazska?

Marek

04.02.2009

Těším se hlavně na třetí díl rozhovoru (o konci Redboss)… Něco jsem slyšel a zajímá mě i pohled druhé strany.

Jan Řežáb

04.02.2009

Petr: Offline kampaň je věc, kteár je samozřejmě drahá, ale probíráme to interně.

Co se týče toho Staroměstského náměstí – používáme otevřené API od Google Maps na pozici, a bohužel i když je nastavený pomyslný „střed“ na Praha, Czech Republic, tak bohužel výsledky dává v celé ČR, a protože je tam omezení, tak to nic nedá. Totéž je pro Náměstí Republiky a Náměstí Míru. Kontaktovali jsme Google ohledně této připomínky a řeší to – předpokládám, že tenhle problém bude brzy odstraněn z jejich strany, takže i na Lokole to bude fungovat správně. Mezitím je třeba napsat staroměstské náměstí praha (a uložit si ho jako třeba kancelář)

Norad

04.02.2009

Jenom doufam, ze Rezab vyplivne taky informace o tom jak neplatil externim vyvojarum a jak skousel vykuchal mliven ze zakazek za jejich zady.
Hold ale klucina ma stesti vzdycky najde idiota co mu nasype nejake prachy …

Jan Řežáb

04.02.2009

Norad: Myslíš ten Mliven, co mi nezaplatil za Redboss 3,5 mil. Kč a odešlo mu 4/5 zaměstnanců?

Josef Šíma

04.02.2009

„a když zadám vyhledávání v Praze v nějaké ulici, najde mi to nejbližší restauraci, kde mají točenou Kofolu. A to je něco, co Seznam nikdy nemůže replikovat“
To není tak zcela pravda. Teď sice v databázi položku, že daná restaurace má kofolu nemáme, ale není tam žadný technický problém k realizaci. A také že to bude realizovano :)

Jan N.

04.02.2009

BTW, už jste zaplatili za mikroblogy.cz ? Po Internetu se říká, že platba stále nedorazila …

Jan N.

04.02.2009

Josef Šíma: thumbs up ;) Taky jsem takhle silná slova nechápal, když vlastně vyhledávání na lokole je velmi primitivní, mapy má od googlu (a google to může kdykoliv zaříznout). Připadne mi, že to celé stojí na moc chatrných základech.

Tomáš Votruba

04.02.2009

Jan N.: může to tak vypadat, ale já bych to nehrotil – proč by to Google řezal, podobné využití mashupů podporují, vždyť to protáčí traffic a defacto „přivádí“ uživatele na jejich službu… navíc nejsou jediným zdrojem takových podkladů.

Jan N.

04.02.2009

Tomáš Votruba: Jenže podobná služba může být jednou konkurence i pro rozpínavý Google (tím nemyslím, že lokola vyroste, ale že google půjde do menších a menších segmentů). A potom se počet pageviews v mapových mashupech „zkrouhne na rozumnou úroveň“ a je „vymalováno“.

Tomáš Votruba

04.02.2009

Jan N.: Může se stát samozřejmě cokoliv, pak se můžou provozovatelé už jen modlit, aby do té doby (před nástupem Googlepolu) přežila nějaká alternativa (Mapy Seznamu, nebo ty Microsoftí Live Search Mapy).

Tomáš Votruba

04.02.2009

Jan N.: Ale pokud vím, tak investor Lokoly Vassili le Moigne je manželem Taťani le Moigne (šéfky českého Googlu), takže Lokola bude mít protekci ;)

Jan Řežáb

04.02.2009

Popořadě:

Jan. N: Mikroblogy.cz – napiš to na info@mikroblogy.cz, pokud máš nějaký dotaz ohledně Mikroblogy.cz – Mikroblogy jsou neziskový projekt a dělá se na něm, co se dá – a myslím, že s tím, co jsme měli, jsme udělali naprosté maximum. Já na něm dělám v osobním čase a je to úplně o něčem jiném.

Tomáš Votruba: Alternativou Google map mohou být vždy Atlas mapy, Microsoft mapy a Yahoo mapy, takže map se nebojím. To, co máme my, ostatně může udělat kdokoliv – jak to máme postavěné na Google Maps API a Google Search API.

Josef Šíma: Asi jsem se špatně vyjádřil – myslel jsem, že to teď Seznam nemá. V každém případě nás těší Váš zájem.

Keff

04.02.2009

Jan N.: Vidíte, a třeba mě zase Nelso nikdy nezaujalo (až na mapu cen piva :)), a myslím že Lokola má našlápnuto daleko víc. Berte to jako mashup, když zjistí že tenhle model funguje, tak můžou vrhnout lidi na vlastní search engine (nebo spíš metasearch – spojování dat z jiných vyhledavačů).

Ještě pro Honzu: podporujete GeoURL?

tiamos

04.02.2009

A ze se Rezab nevyjadril k prispevku Norad-a docela me to taky zajima jak to vlastne je s temi neuhrazenima faktura za dodej sluzeb… jo a ten mliven by me taky docela zajimal…tak honziku jakze to bylo ?!

Jan Řežáb

04.02.2009

Keff: Díky moc – Připravujeme.

Pokud má někdo zájem spolupracovat, ať se ozve na info ZAVINAC lokola.com

Honza