Jan Řežáb: Z Redbossu mi zůstaly jen závazky a zkušenosti

David Šmehlík, 13.02.2009, 02:37, 26,675 přečtení

Jan Řežáb

Projekty: Lokola, VRuce.cz, HungryMobile
Profil: Facebook, Twitterblog

Jan Řežáb aka redboss, podnikatel roku 2005, bývalý majitel společnosti Redboss a herní vývojář.

Rozhovor je poslední částí třídílného cyklu o Honzovi Řežábovi, majiteli společnosti redboss s.r.o. Jaké jsou skutečné dluhy Redbossu, svého času nejúspěšnějšího subjektu mobilního businessu v České republice? Co Honzovi přineslo jeho vlastní podnikání? Kde se berou peníze na splácení závazků partnerům?

Kam sahá historie společnosti Redboss?

Doména Redboss.cz byla zaregistrována 8.9.2002. Předtím jsme fungovali už dva roky a používali Mobiles.zde.cz, tzn. běží už devět let.

Kolik lidí na projektu Redboss zpočátku participovalo a jak vše probíhalo?

Na úplném začátku jsem to dělal jen já sám. Pomáhalo mi pár kamarádů ze školy, účastnil se, kdo mohl a něco uměl. V té době jsme začli portál Mobiles.zde.cz, kde byla jen SMS brána, vtipy a tzv. Nokia SMSky. Nebylo to nic jiného než SMSky složené ze znaků, které se díky složení proměňovaly v hýbající se obrázky. Sám jsem jich v té době udělal desítky a mobily mě začaly neuvěřitelně fascinovat.

„V momentě, kdy na trh přišly Java hry, věděl jsem, že je to dobrý business.“

Projekt se postupně společně s trhem začal rozšiřovat, přišly loga, první melodie a my jsme informovali o novinkách, které trh přinášel. Od roku 2000 do roku 2002 jsme tedy vyrostli z nuly až na první portál o mobilní zábavě v ČR. V té době vám i u mobilního operátora řekli, že si máte obrázky, tapety a melodie jít stahovat „na Redboss“. Provoz jsme v té době dotovali ze zakázek, které jsme dělali v čase okolo.

Později, kdy už Redboss byl opravdu „Redboss“ a my spouštěli články a vytvářeli různý další obsah, museli jsme se rozrůst i personálně. První zaměstnance jsme nabírali začátkem roku 2004.

Přiblížíš nám background Redbossu té doby?

Návštěvnost se už v roce 2002–3 pohybovala kolem 2 – 3.000 UIP/den „klasicky“ plus 7.000 přes mobil. Byla to doba největší slávy stahování tapet, melodií a dalšího obsahu. Jako portál jsme měli 100 – 150.000 stažení zdarma denně, což jsme naprosto nechápali (usmívá se).

Vysoký počet přístupů přes mobil byl dán tím, že jsme už od roku 2002 byli v OskarZóně jako jeden z prvních portálů, tuším, že jsme byli sedmí.

Kdy vznikla myšlenka transformovat Redboss do ziskového projektu?

V momentě, kdy na trh přišly Java hry, věděl jsem, že je to dobrý business. Dlouhodobě jsem sledoval globální trendy a četl zahraniční články, takže jsem věděl, co v zahraničí funguje a jaký to má úspěch.

Řekl jsem si, že by bylo dobré spustit placené hry tak, aby to uživatelům nevadilo. Přeci jen jsme vše v té době nabízeli zdarma, takže přejít na placený model mohlo komunitě ublížit. Nakonec se to ale podařilo dobře prezentovat – spustili jsme tedy podporu placených her a stali jsme se prvními, kdo spustil barevné Java hry v ČR, později i na Slovensku.

Platba probíhala zpočátku přes kreditky. V říjnu 2002 jsme na Invexu domluvili službu Premium SMS, spustili jsme ji zanedlouho poté. První faktury byly na nějakých 30 – 40.000,– Kč, k tomu se přidaly nějaké příjmy z reklamy. První rok jsme pak měli celkem obrat nějakých 160.000,– Kč.

Vím o Redbossu, že původně fungoval na živnostenský list tvého otce. Kdy proběhla transformace na s.r.o.?

Začínal jsem v 14 – 15 letech, opravdu na otcův živnostenský list. Když mi bylo 17, tzn. v roce 2004, založili jsme firmu, konkrétně to bylo 24. 5. 2004. Tehdy jsem ji samozřejmě ještě nemohl oficiálně vlastnit. Rok poté mi ji táta přepsal.

Takže tě rodiče v podnikání podporovali?

Obrovským způsobem mě podporovali psychicky. Co se týče finanční podpory, podnikání jsem si živil sám.

Jak dál pokračoval rozvoj Redbossu?

V roce 2004 jsme jako první v ČR rozjeli provizní systém, který nabízel prodej Java her a dalšího mobilního obsahu. Všechno fungovalo, v té době byl ještě wap hodně levný, takže se nám firmu podařilo skvěle rozjet. Obrat, který byl z Premium SMS, z reklamy, z několika zakázek a ještě dalších příjmů, byl v roce 2004 kolem 3 milionů korun. Rok 2004 byl pro nás průlomový. Hodně se toho událo jak pro nás, tak i na trhu – vznikly první Java telefony s většími displeji a tak hry začaly dávat větší smysl.

Kdy jste se rozhodli vytvořit Redboss Games a dělat vlastní Java hry?

Byl to průběžný vývoj, v roce 2004 jsme vydali první jednu až dvě hry. Byl to takový experiment, kterému jsme říkali Redboss developers, dělali jsme to spíš z nadšení než jako komerční záležitost. To přišlo až později.

„Všechno fungovalo, v té době byl ještě wap hodně levný, takže se nám firmu podařilo skvěle rozjet.“

V té „nadšenecké“ době s námi spolupracoval Ondra Mocný, skvělý kluk, který u vývoje seděl od rána do večera. Byl snad prvním programátorem mobilních her u nás. Nakonec jsme spolu udělali nějakých osm her.

Která z her vydaných Redbossem byla nejúspěšnější?

To byla asi hned ta první komerční hra, Strategy War. Vydělala několik set tisíc. Pak bych k těm úspěšným titulům přiřadil ještě Slide-a-Lama, povedly se i hry jako Paintball a další. Dobře se prodávaly jako skupiny, distribuovali jsme je mobilním operátorům jako balík sedmi osmi her. V té době ještě nebylo tolik vývojářů, takže to docela šlo.

Kdy přišla doba největší slávy Redbossu a jaký jste tehdy měli obrat?

Jak jsem říkal, v roce 2004 to byly zhruba 3 miliony, pak v roce 2005 jsme měli obrat 10,7 milionu. V roce 2006 jsme se dostali na nějakých 16 milionů. Byl to náš nejlepší a zároveň nejhorší rok, ale k tomu se dostaneme později.

Co způsobilo ten obrovský nárůst?

Určitě ne to, že jsme provozovali samotný portál, ten ve své rekordní době vydělával 450 – 700.000,– korun. Narostli jsme proto, že jsme přešli na B2B, tzn. prodávali jsme hry skrz mobilní operátory. Nejdřív byl Eurotel, pak Oskar.

Oskarovi jsme nejdříve nabídli pár wapových služeb, později jsme se přihlásili do výběrového řízení na dodavatele Java her. To jsme na začátku roku 2005 vyhráli a začali jsme provozovat v té době jeden z největších mobilně herních operátorských portálů v ČR. Tehdy jsme po boku Nostroma byli jednou z největších firem na mobilní hry. Jeli jsme kupředu a vytáhli jsme celkový obrat až na zmiňovaných 16 milionů.

Kdy přišly první problémy?

V roce 2006 byl Oskar koupen Vodafonem. Přišli za námi noví manažeři Vodafone Czech Republic s tím, že výběrové řízení, které jsme dělali před rokem a sotva jsme k němu douzavřeli smlouvy, se svým způsobem ruší a budeme muset projít dalším výběrovým řízením, když je to teď nová firma.

Řekli jsme si dobře, když musí být, tak do něj samozřejmě znovu půjdeme a investujeme další energii. Vodafone řízení rozdělil na dvě části – na dodavatele obsahu a na poskytovatele platformy pro celý mobilní obsah, tj. i melodie, tapety a další. Redboss vyhrál výběrové řízení na exkluzivního dodavatele her pro společnost Vodafone Czech Republic a prohrál výběrové řízení na dodavatele technologií.

„Další velký šok přišel, když operátoři výrazně zdražili wap, z nějakých pár halířů za kB na 0,5 – 0,75 Kč za kB, byl tedy skoro 20× dražší.“

Trvalo pár měsíců, než se platforma vyměnila. Pak ale přišel obrovský šok. Ve výběrovém řízení byl dodatek, že Vodafone Czech Republic může využívat i svých globálních smluv pro mobilní obsah. Vodafone nás ujistil, že tohle nebude využívat víc, než bude nutné – ostatně zkušenost z ostatních zemí, kde Vodafone koupil domácího operátora, byla taková, že ne vždycky společnost vzala globální smlouvy, ale postavila se za své lokální agregátory. To v té době Vodafone udělal a slíbil nám, že tohle bude v pořádku. My na to jen říkali: „OK, když nám slíbíte, že to bude 65% obratu, tak fajn.“ V té době to vydělávalo kolem 800 – 900.000,– Kč měsíčně s tím, že hrubý zisk před odečtením mzdových nákladů se pohyboval na 400 – 500.000,– Kč. Náklady (mzdové, hardware, provoz) na provoz byly asi čtvrt milionu. Po odečtení licenčních poplatků zde byla asi 50% ziskovost.

Jaký měl zmiňovaný krok Vodafonu dopad na vás?

Obrat šel dolů. Tři měsíce poté jsem se probudil šokem. Náklady byly stále 250.000,– Kč, ale příjem z kanálu Vodafone byl 160.000,–. Téměř 90.000,– Kč jsem tedy doplácel na provozování služby klíčovému mobilnímu operátorovi. Po neúspěšných diskusích o revitalizaci a podobných typech řešení jsme se vrhli na analýzu toho, co tedy máme a nemáme. To, co nám za to slíbil Vodafone na globální úrovni, byly smlouvy s dalšími Vodafone po světě – dostali jsme Turecko – no to dopadlo jak dopadlo, k tomu se asi ještě dostaneme.

Co vaše další aktivity v té době?

V té době jsme se na samotný Redboss portál bohužel soustředili mnohem méně. Profilovali jsme se spíše na vývoj her a jejich distribuci, na provozování mobilních wapových portálů, zakázky a nějaké služby v zahraničí. Portfolio se v té době začalo víc diversifikovat.

Další velký šok přišel, když operátoři výrazně zdražili wap, z nějakých pár halířů za kB na 0,5 – 0,75 Kč za kB, byl tedy skoro 20× dražší. Navíc operátoři své vlastní portály, kde nabízeli vlastní mobilní obsah, udělali pro své zákazníky zdarma. Jinými slovy, koupit si hru u nás znamenalo zaplatit 79 Kč za hru samotnou plus 200 – 300 Kč za stažená data, ale koupit si hru u mobilního operátora bylo 79 Kč za hru a za data nula nula nic. To nás stavělo konkurenčně do likvidační pozice, takže i náš portál Redboss, který předtím vydělával kolem 480.000,– Kč měsíčně, se začal potápět a skončil na 180.000,– Kč. Opět pod hranice všech nákladů, které byly okolo investovány.

V té době už to bylo hodně špatné. Pár měsíců předem, protože tento vývoj byl předvídatelný, jsme začali hledat investora. Viděli jsme, že ta hodnota v našem projektu je – ve hrách, ve smlouvě s ICQ globálně na mobilní hry a na společný provoz shopů.

Nepřemýšleli jste o prodeji společnosti?

Investora a tedy i částečného kupce jsme hledali po boku lidí, kteří nám hodně věřili, a pár lidí z investiční oblasti. Oslovili jsme několik velkých hráčů na trhu z investičního sektoru. Neúspěšně. Jedna banka nám poskytla revolvingový kontokorentní úvěr na přefinancování, pokud by přišly problémy.

Ty opravdu na konci roku 2006 přišly. První měsíc, kdy už téměr nebylo na výplaty, byl prosinec 2006. To znamená, že se začaly používat peníze z úvěru. Vzhledem k tomu, že byl revolvingový, byly peníze k dispozici okamžitě.

„Pamatuji si spoustu příhod a situací, ve kterých bych se dneska choval úplně jinak.“

To, že situace je kritická, jsme si uvědomili v únoru 2007. Pracovali jsme na zakázkách dvacet hodin denně, dělalo se, co se dalo. Platby ze zahraničí chodily buď se zpožděním, nebo nechodily vůbec. Z ničeho nic se zastavily platby z Ruska, zřejmě měli stejné tržní problémy jako my. Průběžně jsme přestali mít možnost platit partnery a dodavatele. Dostávali jsme se nejen do druhotné, ale i do přímé platební neschopnosti, všechno se začalo postupně sypat. V té době už bylo jasné, že finanční kapitálový investor, který by do firmy přinesl potřebné prostředky, nepřichází v úvahu, bylo potřeba najít partnera, který by firmu převzal s hodnotou, která v ní zbyla – v nainvestovaných projektech, technologiích a distribučních smlouvách, které měla firma podepsané.

Pamatuji si na situaci, kdy jsi začal jezdit v BMW. Kde tedy Honza Řežáb vzal peníze na takový vůz, když nebylo na platby závazků?

BMW 3. série, rok výroby 2000, které jsem koupil „jeté“ v roce 2004, a to za výhodných 350.000,– Kč na leasing, bylo v té době o řád levnější, než nová Octavia.

Z této doby se traduje pár informací o zajímavých obchodních praktikách společnosti Redboss. Co nám k tomu povíš?

Pamatuji si spoustu příhod a situací, ve kterých bych se dneska choval úplně jinak. Kupříkladu když jsme dělali na mobilních Rafťácích 6 měsíců a najednou je měl získat někdo jiný, tak mi “ruplo v bedně” a šel jsem partnerovi napsat 10 důvodů, proč to nedělat s konkurencí, ale s námi. V té době jsem dělal business ani ne pár let – a byly to opravdu opravdu kraviny a začátečnické chyby. Zpětně mě to moc mrzí, některé věci bych určitě udělal jinak, ale byla to pro mě výborná škola, jak věci nedělat, ale v některých věcech i jak je dělat.

Mluvil jsi o tom, že jste propásli možnost přijetí investice. V té době začala v médiích figurovat i společnost MLiven. Jak byla nastavena dohoda mezi Redboss a MLiven?

Po vyjednávání s několika možnými partnery na prodej jsem se rozhodl pro firmu MLiven. 1.8.2007 MLiven odkoupil veškerý majetek, smlouvy, obchodní smlouvy, ochrannou známku a veškeré obchodní aktivity společnosti Redboss s.r.o. Výměnou toho bylo „dorovnání“ dluhu, jelikož jsme stále očekávali, že partneři zaplatí zbylých 1,5 milionu korun, které tam však od nich visí nesplacené dodnes. Kromě toho měli zaplatit něco navíc na pokrytí mého osobního úveru. Část toho dle dohody zaplatili, to šlo vše zpět do Redbossu a partnerům.

Já jsem v té době zastával funkci strategického a obchodního ředitele MLiven. Při mém nástupu do firmy byl MLiven servisní společností bez produktů a bez technologií. Převáděli jsme z Redbossu dle dohody veškeré smlouvy, obchodní aktivity, a majetek. Rok mého pobytu ve firmě byl rozhodně zajímavý, bohužel se mu začalo dít to samé co Redbossu – měnily se business modely operátorů. Z MLivenu jsem odešel někdy v půlce minulého roku, kdy jsem měl trochu jinou vizi, kam bych společnost chtěl posunout.

Během prodeje aktiv Redbossu došlo i k přejmenování společnosti na Technologico s.r.o. Proč se tak stalo?

Jak jsem řekl, MLiven koupil i ochrannou známku Redboss, tzn. společnost nesměla název dále používat.

„Moje povinnost je dát v někdy v brzké době společnost do likvidace, což pravděpodobně bude další postup.“

Co se stalo se zaměstnanci Redbossu po jeho prodeji?

Část jich odešla, část zůstala, další frakce začala vyvíjet vlastní hry pod jinou společností. Všem jim to přeji. To, jakým způsobem odešli, bylo jen a jen na nich – někteří odešli ve špatné náladě, jiní v dobré. Ve výsledku každý dělá, co může. Všem jen můžu přát, ať se jim daří co nejlépe – a snad jsem jim pomohl se někam dostat v daném oboru.

Poté, co jsi odešel z MLivenu, se začala točit informace o tom, že se Jan Řežáb rozhodl vytunelovat další společnost…

MLiven má své vlastníky, funguje doufám bez problémů, dnes dodává hry do společnosti T-Mobile a dělá spoustu dalších věcí. Má mobilní reklamní technologie, mezinárodní smlouvu s ICQ a stále je to dvojka v oblasti mobilních her v Česku.

Teď k aktuální situaci. Jaký je momentálně závazek společnosti Redboss a jaký je tvůj osobní?

Závazky Redbossu jsou v tuto chvíli něco kolem 1,5 milionu korun, přesná čísla teď nevím. Na druhou stranu, pohledávky jsou někde mezi 1,2 – 1,5 milionu Kč. Můj osobní mimofiremní závazek je něco kolem 2 milionů korun, které stále musím zaplatit bance za revolvingový úvěr, o kterým jsem mluvil dříve – o tomto doplacení momentálně jednáme a snažíme se dospět k dohodě a ke splátkovému kalendáři.

Jakým způsobem hodláš momentálně financovat závázky Redbossu?

Momentálně probíhá vymáhání pohledávek od společností ze všech koutů světa. Je to nejhorší zkušenost z podnikání, zabere mi to hodiny a hodiny práce každý týden, které dávám před standardní denní práci, která mě živí. Narovinu, je těžké věřit tomu, že to všecko vyjde.

Moje povinnost je dát v někdy v brzké době společnost do likvidace, což pravděpodobně bude další postup. Ještě se o tom musím poradit s někým, kdo to dělal. Vzhledem k tomu, že velké zahraniční firmy, které by neměly mít problémy pohledávky uhradit, stále neplatí, nic jiného nám nezbývá. Jestli budu schopen vyplatit 10% nebo třeba 35% je v tuto chvíli čistě na nich a mě osobně to mrzí. Redboss mi přinesl hodně zkušeností, ale hlavně závazky, které budu muset zaplatit primárně bance a poté se můžu věnovat dalšímu. Osobní závazky vůči konkrétním lidem ale cítím a vždycky je prosím, ať jsou v kontaktu – až budou lepší časy, rád se s nimi vyrovnám.

Co považuješ za svou největší obchodní chybu?

Obchodních chyb byla spousta. Určitě to, že jsem nechal připustit Vodafone. Největší rozhodovací chybou bylo to, že jsem na Vodafone postavil náklady, že jsem ho nebral jako něco navíc. Chtěl jsem celou firmu stále zvětšit a zvětšit, příjmy mě hnaly dopředu.

Jedna z nevětších chyb byla investovat 1,7 milionu korun do Vodafone Turecko v letech 2006–7, do vývoje celé jejich služby. V tuto chvíli z nich vymáháme směšných 47.000,– Kč! Podobné spolupráce nevyšly, byla moje chyba připustit takové investování nákladů do projektu, který se nevydařil.

„Cítím osobní závazek k tomu, že se tohle stalo, a bohužel je to jen málo, co s tím teď mohu dělat.“

Další chyba byla nechat narůstat náklady u některých her. Pamatuji si, že dvě nejdražší hry jsme vyvinuli za téměř 2 miliony korun – to byly peníze, které mobilní hry nemohly nikdy vydělat zpět. Na druhou stranu, vývoj her nás alespoň bavil.

Existuje nějaký partner, který si dodnes zaslouží tvou omluvu?

Určitě. Myslím si, že spousta z nich by si to zasloužila, mnohým z nich už jsem se omluvil osobně, u některých jsem to zatím nezvládl. Cítím osobní závazek k tomu, že se tohle stalo, a bohužel je to jen málo, co s tím teď mohu dělat. Na druhou stranu cítím, že by se spousta lidí měla omluvit mně.

Co tě dnes vlastně živí?

Věnuji se primárně třem projektům.

První je Lokola, což je nedávno spuštěná webová a mobilní služba s lokálním vyhledáváním.

Dále mě živí konzultace v rámci mobilních portálů, vývoj mobilních a webových aplikací a pomoc mladým i zaběhnutým firmám neudělat stejné chyby, jakými jsem si prošel já – což sdružuji pod názvem HungryMobile.

Posledním samostatným projektem je VRuce, který má za cíl pomoci firmám v oblasti produkce mobilních portálů. Stále budujeme nové aktivity, ve výsledku je to vlastně investment – ale ne finanční, ale znalostí, zkušeností a kontaktů.

Jakých bylo tvých nejlepších podnikatelských 30 minut?

Stál jsem na Andělu, jel jsem na jednání s kolegy vyvíjejícími Redboss portál, mimo jiné i s Jirkou Frýdou, který se hodně zasadil o vývoj 1. verze. Nějakou dobu jsme se neviděli a najednou jsme spolu seděli ve chvíli, kdy volal Oskar, že jsme vyhráli první výběrové řízení. To bylo určitě nejlepších 30 vteřin.

Hodně zajímavá byla média, kterým se podařilo každých 30 minut se mnou nafouknout, o to hůře to poté brali lidé. Na druhou stranu mi přidávala energii, kterou mi dokázala později zase vzít.

Pevně doufám, že nejlepších 30 minut v práci mě teprve čeká. Nežiji proto, abych měl nějaký výsledek, to mě podnikání naučilo, ale proto, že to dělám rád a se spoustou lidí jsem se mnoho naučil a občas i dobře pobavil.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 53

skejtis

13.02.2009

Tak a je to venku.:-) Jsem rad, ze Honza takto otevrene priznal svoje chyby a verim, ze se z nich ponaucil a bude uspesny.

Lukáš Churý

13.02.2009

Perfektní, nejlepší rozhovor, který jsem kdy četl. Díky.

anestetica

13.02.2009

Diky Honzo za otevrenost, moc pekny rozhovor.

Štěpán Mejzlík

13.02.2009

No, přátelé, tak tomu říkám rozhovor. Tleskám Honzovi i Davidovi.

Jen tak dál, chlapi

Rival

13.02.2009

Tak nějak konečně už vím jak to je ;-) Pěkný rozhovor.

Janka

13.02.2009

Hezké, Hozno přeju Ti, ať se vše daří a ať máš pořád tolik sil! Spusta lidí Ti závidí, jiní Ti fandí, když to tak čtu, říkám si, že není moc co závidět, psychický tlak je nejspíš obrovský. Je vidět obrovský rozdíl mezi tímto a jinými dřívějšími rozhovory, je vidět, že ses posunul, dokážeš kriticky přemýšlet už i o sobě! Supe!

Arar

13.02.2009

Vynikající článek. Možná moho být z trilogie článků jako první, aby se nemusely uzavírat komentáře u jiných.

Jiří Šebek

13.02.2009

Super rozhovor a hlavně dobré ponaučení pro ostatní!

Dan

13.02.2009

budiž tento rozhovor ponaučením pro všechny, kteří věří PR a mediálním bublinám o zázračných dětech českého byznysu, získávajícím ocenění na Podnikateli roku atd. Být zázračným dítětem a nechat po sobě tři a půl mega sekeru, to věru příliš schopností nevyžaduje.

Plus malý dodatek – pokud bylo BMW za 350 tisíc řádově levnější než Octavie, chce tím Mr. Redboss říct, že Octavie stála řádově miliony? Mnohé z jeho neúspěchů se tím vysvětluje :)

pepperos

13.02.2009

Super rozhovor. Honza může být rád, že se propadl v tak nízkém věku. Jinak by to mohlo přijít i později a to by mohlo mít, vzhledem k jeho schopnostem, ještě větší důsledky.
Držím palce do budoucna.

Jakub Brabec

13.02.2009

Skvělý rozhovor, vážně skvělý ;-) perfektně položené otázky, dost zajímavé odpovědi :-)

btw: Davide, máš tam chybku „nich a mně osobně to mrzí“ – má být mě, 4 pád

Ollienek

13.02.2009

Skvělý článek. Na jeho věk bylo perfektní takhle chytnout šanci a vypracovat se. Držím palce do dalších projektů.

David Šmehlík

13.02.2009

@Jakub Brabec: diky, v te vrave textu jsme si dokonce 2 tehle chybky nevsimli.

Jinak diky vsem za prijemne komentare, uroven teto diskuse se pohybuje „radove vys“, nez u prvniho clanku.

venda

13.02.2009

cituji : „BMW 3. série, rok výroby 2000, které jsem koupil „jeté“ v roce 2004, a to za výhodných 350.000,– Kč na leasing, bylo v té době o řád levnější, než nová Octavia.“

Znamena to, ze octavie stala nekdy 3.5 milionu ? To snad ne :)

pepa

13.02.2009

zajimave cteni, prekvapive otevreny rozhovor

tohle by si mel precist kazdy, komu se zacina darit a kdo neumi chodit ve velkem businessu

velke spolecnosti tu nejsou proto, aby vam pomohli, ale aby na vas vydelali, to je nutny si porad opakovat :-)

Catch

13.02.2009

V dobe kdy RedBoss zacinal tak jsem mel prodejnu s mobilama a pamatuju si jak jsem si tenkrat s kamosem rikal, co to je za sikulu, ze ve svem veku rozjede takovej projekt. :-) Kazdopadne jsem taky rad, ze jsem si mohl precist jak to tenkrat vsechno bylo :-) A je videt, ze uspech podnikani zavisi na mnoha faktorech. Takze drzim palce treba s Lokolou :-)

vv

13.02.2009

Technicka poznamka:
Moc nechapu smysl tech zlutych ramecku s citacemi, vkladanych do clanku. Chapu to v novinach, kde clovek muze preletnout zrakem cely clanek a „chytit se“ na lepkavou citaci, resp. mezititulek. Ale na webu? To nekdo skutecne scrolluje strankou a premysli jestli cist nebo necist? Mne to tedy pouze rusi pri cteni.

Oleg

13.02.2009

JJ, taky souhlasim ze ty zlute ramecky rusi :((

Lukáš

13.02.2009

Žluté rámečky v této podbě jsou skutečně o ničem. Inspirujte se na idnes: http://ona.idnes.cz/…a_vztahy.asp?…

Pavel Zub

13.02.2009

Až na to, že zaměstnancům nebyla dána výplata a mr. Řežáb si přijel v novém autě. Zároveň nebyl zaplacen nájem za kanceláře a současně ani nebyly zaplaceny účty za telefony, které doplácel jeden ze zaměstnanců ze svého.

Tohle PR na 3. díly se mi nelíbí a nevěřím mu.

Martin

13.02.2009

Taky si myslí, že nám kluk mohl ještě zazpívat „… neublížil jsem, neublížil jsem, nikomu z vás!“ a dojem by byl dokonalý.

Ve skutečnosti to bylo trošku jinak. Honza se snaží, ale útržky pravdy mu stejně unikají mezi řádky. Třeba ta historka s tím autem. Z toho každý vidí, jaký to je pan podnikatel!

Petr Brada

13.02.2009

Wow!

Dneska o hodne lepsi a prinosnejsi clanek nez oba na Lupe!

Jen tak dal 30minut!

Mika

13.02.2009

…clovek s „drivem“, lec bez obch. zkusenosti, bohuzel…

Honzo, asi bych se nebal nahirovat dobreho pravnika, kdyz jde o biz ;)

Tomáš

13.02.2009

Bohužel musím souhlasit s posledními názory tady. V rozhovoru rozhodně nezaznělo všechno, co mohlo. Některé výroky nutí k zamyšlení:

Po vyjednávání s několika možnými partnery na prodej jsem se rozhodl pro firmu MLiven. 1.8.2007 MLiven odkoupil veškerý majetek, smlouvy, obchodní smlouvy, ochrannou známku a veškeré obchodní aktivity společnosti Redboss s.r.o. 

A když už ten Mliven odkupuje majetek, smlouvy, ochrannou známku, obchodní aktivity, tak proč nekoupil celou tu firmu? Jo aha, to by musel uhradit její pohledávky. Mám pocit, že v češtině na to máme jedno hezké slovo – tunel.

Jako sorry, ale určitě si myslím o „byznyse“ pana Řežába svoje. Postavit existenci svojí firmy na nějakém dealu s třetí stranou, expandovat a doufat, že deal bude „nafurt“, je hodně naivní.

Z článku mám pocit, že Jan Řežáb je obchodní génius, jen všichni okolo jsou ti špatní a házejí mu klacky pod nohy. (Vodafone jako na potvoru zrušil dealy, operátoři zdražili data, zahraniční partneři pozastavili platby, po příchodu do Mlivenu se začly měnit obchodní modely operátorů atd. – prostě klasické výmly)

Myslím, že ti, co do toho vidí, raději mlčí, jelikož zjistili, že cokoliv kolem pana Řežába řešit, je jen ztrátou času. Ale já ho mám rád, jen škoda, že nemá svědomí.

Michal

13.02.2009

Na StrategyWar jsem tenkrát pro Honzu psal na RedBoss recenzi, ani nevím kolik mi bylo… 15.. 16? No každopádně jsem to pěkně zvoral a Honza dal zveřejnit recenzi, která měla v prvním odstavci perlu typu „Hru rozhodně doporučuji nedoporučuji na nudné vyučovací hodiny“ :-)

Na nic klíčového jsem pak už recenze nepsal… :)))
___
Vše nejlepší Honzovi, Lokole, a štěstí VRuce.

H4manek

13.02.2009

Moc hezký článek… Honzu jsem poznal a musím říct, že je v pohodě.

Petr Farsky

13.02.2009

Jak se muze clovek dnes zivit, kdyz dluzi 2M bance?

To nema exekuci na plat?

Clovek kdyz dluzi nekde 500 za pokutu, vezmou mu televizi.

Kdyz dluzi 2M bance rok, nic se nedeje?

Michello

13.02.2009

David Šmehlík: Úroveň této diskuse je o řád výš? Co to je za kravinu, vždyť až na pár posledních komentářů tu žádná diskuse neprobíhá, každej jen chválí rozhovor…

jirin

13.02.2009

Souhlasím, ež to je bez debat nejlepší článek ze všech tří (a jeden z nejlepších tady vůbec). díky za něj:)

Jan N.

14.02.2009

Úroveň je o řád výš možná proto, protože se tu u všech tří článků vesele mazaly nežádoucí dotazy a tak u toho posledního už psali jen lidi příspěvky typu „seš skvělej, Honzo“.

ajťák

14.02.2009

Chtěl bych vidět IPčka komentářů. Půlka z nich asi bude od Řežába a druhá půlka od Šmehlíka. Tento článek mě znechutil a mažu 30minut z RSS.

Začni se ptát lépe a nedělej si z nás srandu! Nebo jsi dostal za článek od Honzi zaplaceno?

duf

14.02.2009

@ajtak: … a to rekne clovek, ktery se podepise jako ajtak a nevyplni na sebe ani kontaktni e-mail, abych na komentar mohl jakkoliv reagovat :-)

Libor Sigmund

16.02.2009

Honzu Rezaba jsem poprve potkal nekdy pred 5 lety, kdyz se MLiven zacal zajimat i o mobilni hry Redboss. To k nam prisla rodinka Rezabu neco nabidnout, a pamatuji si ze nas obchodnik pote rekl dost jasne ze s Rezabovimy nechce nic mit obchodne. Nevim, jakym zpusobem pracoval v Redboss, ale kdyz jsem se dozvedel ze majitel MLiven chce koupit Redboss znacku a Honzu zamestnat, oprasil jsem stare emaily, a rozeslal po firme. Bylo mi odpovezeno ze to uz je jiny Honza, ze dospel a dotahl to dal,ze uz to neni takovy ‚cucak‘. Ouha, po 3 mesicich spoluprace s Honzou na nekolika projektech – dle jeho slov – ‚je to sice tezce prodelecne, ale uz mam dalsi klienty, takze to vydela‘ … tohle jsem slysel temer u kazdeho projektu, mimo jednoho, kdy jsem mnel od Honzy pisemne potvrzeno ze klient je tesne pred podepsanim smluvy, tak sem na to nahnal 2 programatory … po 3 mesicich jsem dostal informaci z treti strany ze onen klient NIKDY NIC OD NAS NECHTEL, presto Honza neustale tvrdil ze chce a ze koupi… no, a to je duvod proc Hozna z MLiven odesel – naslibovat dokaze kazdy, brat dost penez za to take, ale mluvit az mas podepsany kontrakt to Honzo neumis … po techto peripetiic jsem byl na dlouhe schuzce, kde majitel MLiven mi rekl: ‚Honza is just pathetic liar – everything he says must be confirmed by at least 2 other non-relative persons‘. Na jednu stranu musim nechat, ze namluvit toho dokaze dost, mozna i by mrtveho presvedcil aby si koupil zimnik. A lidi ho radi poslouchaji. Co ale nedokaze, je ten zbytek…

Jan Řežáb

17.02.2009

No tak Libore… Čekal bych, že si nastuduješ informace více, a že je nebudeš jen tak vyhazovat do vzduchu. Pokud jako dost peněz bereš mít několik platů při odchodu dlužných, pak jo – to je teda dost „naslibovaných“ pe­něz.

Spíš bych se zeptal kolegů, kteří odešli – Ti, co opravdu věděli, jak to bylo :-) Ne Ti, co jsou ovlivňováni, aby tohle napsali.

Libor Sigmund

17.02.2009

:) Jo, to je presne o cem mluvim.Namluvit mrtvemu zimnik. Promin, Honzo, ale stavet na jednu stranu 3 mesice tveho platu versus temer rok prodeje tvych zazracnych projektu se mi zda dost zjednodusujici. Jses si jisty ze sami o sobe vydelali jen tvuj plat? U tech co jsem mnel tu cest te potkat az na 1, ktery se zaplatil rel. nedavno zustali MLiven docela hezke drahe hracky … nebo se mylim a vsechny tve ne-herni projekty byli realizovany jinak ?

Ale vlastne bych ti mnel i podekovat. Kdyz jsem zjistil ze muj zamestnavatel jen bezradne krouti hlavou, tak sem se probral a odesel jinam. Dik :)

Petr Stanek

17.02.2009

Jak říká Robert Kiosaki. Neúspěch ja základem dalšího úspěchu. Každý neúspěch je vítaný pokud se z něj člověk poučí. Podníkání je velmi těžké a náročné.

Honza předvedl velmi pěkný kousek a klobouk dolu. Hlavně krásně ustál negativní pověst a přetavil ji do dobrého vlastního image. Je to budoucí Bill Gates!

Petr Staněk

skejtis

18.02.2009

Libor: Zajmavy komentar.

Imagir

19.02.2009

Zajímavý článek, opravdu zajímavý…

Sice jsi Honzo neodkryl všechno, ale toho by myslím nebyl schopen nikdo.

Mnohokrát jsi mě také v minulosti „nasral“. (Pamatuješ třeba, jak jsi přes ICQ psal našim programátorům aby u nás dali výpověď a šli pracovat pro Redboss za dvojnásobek? :-))

Na druhé straně s tebou NIKDY nebude nuda a jakožto tvůj první reálný platící inzerent na Redboss.cz (Tehdy jsme dělali pro Oskara hru SMSMise a bylo to fakt už hrozně dááávno.) ti stále a upřímně držím palce!

A myslím to vážne.

Karel Sasín

Roman

19.02.2009

Dan: Dane Dane Danečku, ty jsi typický čech a je mi tě maximálně líto. Toho pana řežába (ani nevím jestli to ted píšu přesně :-) ) skoro neznám, slyšel jsem o němjen v novinách, a vím kdo to je, ale to jest tak všechno. Každopádně vám fandím a přeju hodně nervů, přemáhání a výdrže k odrážení těch všudypřítomných nul… :-) (myšleno jakožto osoby typu pana Dana :-) ).

Roman

19.02.2009

„Myslím, že ti, co do toho vidí, raději mlčí, jelikož zjistili, že cokoliv kolem pana Řežába řešit, je jen ztrátou času. Ale já ho mám rád, jen škoda, že nemá svědomí.“--------- No to já ani moc nemyslím :-), spíše ten tvůj příspěve je typický příkad manipulace kdy mylně vyvoláváš pocit že mluvíš za mlčící davy… Což je trochu faux pas, na druhou stranu chápu, že závist je strašná věc :-). Dvojnásobně když většina lidí sem píšících negativní příspěvky nic nic nedokázala, v životě niky nic nedokáže a na 100 000 bude vřždy vydělávat několik měsíců :-)

martin

21.02.2009

I když to možná nesouvisí, hodně programátorů má přebujelé ego s potřebou ho prosazovat, nicméně se domnívám, že obchod je spíše o potlačování vlastních názorů, neboť zákazník má vždy pravdu, ale pouze v případě, že si jí zaplatí.

Případ pana Řežába není unikátní, ale bohužel z mých zkušeností standardní model podnikající programátor, podle pravidla „zákazník pozná, že je ten co se mýlí“, i když možná má někdo i jiné zkušenosti.

Aktuálně jednám s podobným člověkem jako je pen Řežáb a je mým dodavatelem, ten můj dodavatel se naivně domnívá, že si od něj nechám diktovat co mám dělat a ještě mu za to budu platit, nicméně protože vím, že vysvětlovat mu cokoli by pro mě bylo jen ztrátou času, nechávám ho v tom žít stylem „udělejte jeden projekt takhle jak chci já a hned potom podepíšeme druhý projekt tak jak chcete vy a ten druhý projekt vám vynese milióny a prosadí vaše ego a my se vám budeme klanět“. Samozřejmě žádný druhý projekt stejně jako v případě pana Řežába nikdy nebude, ale používám to jako jeho motivaci :)

Vreco

21.02.2009

@Imagir To mi připomíná, jak ve chvíli, kdy jsem odmítl tlačit Honzovy hry na Smobilu a Hrej psal do Seznamu, že jejich dodavatel mobilního obsahu je špatný a měli by ho vyměnit… Koukám, že tyhle manipulátorské praktiky využíval hojně… A propos, když tak koukám, kolik má Redboss závazků, to asi nemá smysl se hlásit mezi věřitele, co?

Jiří Rýdl

21.02.2009

Gratuluji k opravdu zajimavemu clanku na 30minutach a gratuluji take Honzovi za tak otevrene odpovedi. Maloktery zkrachovaly podnikatel je ochoten vubec verejne vystupovat, natoz hovorit o svem byvalem projektu. Verim, ze Honza se pouci a dotahne to daleko, ja v jeho veku hral hry na pocitaci a vubec netusil, co chci vlastne v zivote poradne delat :-)

PS: Pro stouraly v diskusi – me spis irituji tunely nasich politiku, Mrazku a Viktoru Kozenych, ktere jsou placeny z nasich dani. A pokud vam pripada dluh dva miliony hodne, uvedomte si, ze pri obratu 16 milionu korun je to neco, co vam rada pujci kazda banka. Jak mi tuhle rikal nejaky americky investor – kdo trikrat nezkrachoval, nevi, co je podnikani :-)

Mlaskac

23.02.2009

toto by si mel precist radek lulan

Honza

20.03.2009

Je zvlastni jak v momente, kdy clovek prizna sve chyby, mozna jen na oko (dobra rada od odbornika na PR), mozna vazne a ukaze alespon nejakou pokoru, lide se nad nim slituji a zacnou jej opevovat. Mozna je to tim, ze je tesi zminovana dluzna castka…Tak snad ta sebereflexe vydrzi…

Michal Pospiech

22.03.2009

Hodně zajímavý a pěkný rozhovor. Je fajn se konečně dočíst jak to vlastně bylo. Přiznám se, že mě to i celkem zajímalo. Ještě jednou říkám – moc pěkný rozhovor.

Tomáš Pučík

23.03.2009

Moc pěkný rozhovor. Honza mě opravdu zajímavé „mládí“. Opravdu moc pěkné čtení… :)

malyhurikan

24.03.2009

myslim ze honza ted tady lituje ale jeho jednani kdyz byl na koni.nafoukany namysleny a tak dale.jeho podnikatelske zamery sou dobry jeho ego uz ne.to si myslim ze by mel zmenit!!!

Java hry

12.08.2009

Jen tak mezi řádky bych rád uvedl, že RedBoss nebyl prvním českým eshopem, který prodával zahraniční Java hry. Ještě před spuštěním jeho eshopu již nějakou dobu fungoval prodej her na http://www.javamobile.cz

Lopez

01.11.2009

Prostě jen nemám rád tyhle umaštěný ajťáky s patkou až za ucho co zasvěceně diskutují na téma „10× jsem vyvinul SHIT WEB a teď radím ostatním jak se vyvarovat stejných chyb“ :-))))

Honza

19.04.2010

Tenkrát na svůj věk si myslím, že to bylo senzační.

kort

09.02.2012

Ukazka amaterismu a chamtivosti, zadne umeni v tom neni. Takhle se rodi tunelar junior…

Michal

03.08.2012

kort: Ten tunelar junior vlastni firmu http://www.socialbakers.com, tak se mozna zkus zamyslet nad tim, kdo je tady ted ta nula......

Vložte svůj komentář