Janek Rubeš: Velká část návštěvnosti Streamu je nahnána ze Seznamu

David Šmehlík, 03.02.2009, 00:01, 14,535 přečtení

Janek Rubeš

Projekty: noisebrothers
Profil: Facebook, Twitter

Jeden ze zakládajících členů noisebrothers, dramaturg uživatelského obsahu Stream.cz.

Kdy vás s Jindrou poprvé napadlo točit videa pro internet a proč?

Poprvé jsme natočili video čistě pro internet, když nás oslovil Joey Tehranian, můj kamarád, který pracuje v reklamní agentuře Advertures. Zeptal se nás, jestli chceme udělat virální videoklipy na Nokii 5300. Sice jsme nevěděli, co je to „virální“, „videoklip“ ani „Nokia 5300“, ale věděli jsme, že dostaneme zadarmo hezký nový telefon a možná i nějaké peníze (směje se). Měli jsme naprosto volnou ruku – dal nám telefon a řekl: „Dělejte s ním srandu!“

Byli jsme tak trochu pokusní králíci. Když Joey dělá návrhy pro klienty, dává jim tři verze – jednu, o které ví, že ji vezmou; druhou klasickou, která neurazí, ale není si jistý, zda bude přijatá; a třetí jako „úlet“ bokem. To byli právě noisebrothers a Nokii se z těch tří návrhů líbili nejvíce.

Jak vás napadl zrovna název noisebrothers?

(se smíchem) Hlavní předností telefonu, který jsme propagovali, byl hlasitý reproduktor.

Koho konkrétně si pod tímto jménem máme představit?

Zpočátku jsme NB tvořili já a Jindra, pak se postupně přidal i Radek a tak nějak kamarádi kolem. Tato skupina je vlastně takové open source.

Jaká je průměrná sledovanost vašich videí? Které „trhlo“ rekord ve sledovanosti?

Průměrná sledovanost by se dala vypočítat – všechna videa dohromady viděly asi čtyři miliony lidí a je jich asi padesát… Každé video shlédne minimálně dvacet tisíc lidí, když se hodně povede, tak sto tisíc.

Rekord stále drží Ruda z Ostravy. Je to autorské video čtveřice Janek, Jindra, Ruda a Radek. Vidělo jej už přes milion lidí.

Jaký je v tuto chvíli vztah noisebrothers a Streamu? Jste jeho zaměstnanci?

Stream, konkrétně Dan Netušil, nás oslovil po nějaké době, co jsme fungovali (na YouTube). Dan nám řekl: „Hele, kluci, nechcete se stavit a pokecat si?“ Tak jsme přišli a pokecali. Uvědomili jsme si, že je dobré mít zázemí, které tě podporuje, které tvé nápady zkritizuje, pochválí, řekne ti své připomínky, a navázali jsme spolupráci.

Nakonec mi bylo nabídnuto, abych ve Streamu pracoval. Moje pozice se jmenuje „dramaturg uživatelského obsahu,“ nejsem si sice úplně jistý, co to znamená, ale moje práce mě rozhodně baví a možná je ve Streamu i k něčemu platná (směje se).

Kdo přišel s nápadem na spot 7 let na volantem?

7 let za volantem, oficiálně Turbo Diesel, pro Stream 7 let v autě, je film, který natočil režisér Vojta Moravec, můj spolužák. Jednou za mnou přišel se slovy: „Janku, tenhle film jsem prezentoval na píseckém festivalu a plánoval jsem, že festival vyhraju, ale to se mi nepovedlo. Teď chci odhalit, že je to mystifikace.“

Film jsme dali na Stream s tím, že když bude mít vysokou sledovanost, tak noisebrothers „vypátrají“, zda to je či není pravda. Sledovanost byla obrovská a tak jsme natočili následující tři videa, ve kterých si ze 7 let v autě děláme legraci, parodujeme to a shazujeme. Účastnili se toho i Vojta Kotek a Jirka Strach. Celou mystifikaci jsme „ještě víc zmystifikovali“.

Kolik času zabrala realizace?

Nevím, jak dlouho to Vojta Moravec vymýšlel, ale pak stačilo jedno posezení v kavárně, jedno natáčení a pak další natáčení – takže pár dní.

Jaké byly prvotní reakce na vaši mystifikaci?

Nejprve lidé reagovali na film – s tím „že je to hrozně hustý.“

Nikdy bych nedělal virál, ve kterém bych řekl: „Pokud nebudeš mít tenhle mobil, tak umřeš.“

Pak jsme natočili video, kde tvrdím, že mě zajímá, jestli je to pravda, nebo ne, a shazuju Vojtu Moravce. Po jeho publikaci mě všichni poslali do háje, dokonce i spousta našich společných spolužáků mi naštvaně telefonovala a vyhrožovala mi, protože „nerozumím umění a nerozumím dokumentu a ničím Vojtovu práci.“ Později jsme si to samozřejmě vyjasnili.

noisebrothers se už v několika případech stali podpůrci virálních kampaní firem. Jak ty sám nahlížíš na podobná promo videa?

V první řadě si myslím, že si nikdy nikdo nemůže OBJEDNAT virální video. Postup je jiný: Objedná si u tebe video a to se MŮŽE stát virálním.

Rozhodně to je zajímavý způsob propagace, ale měl by mít své meze. Dám ti příklad: Pamatuješ si videa jedné pojišťovny, v nichž kluci otevírali auta tenisákem nebo obyčejným dálkovým ovládáním? Tahle série měla ukázat, jak se dá jednoduše ukrást auto. Měla neuvěřitelnou virálnost, na YouTube je viděly stovky tisíc lidí. Tahle kampaň mi vadila, protože si dovedu představit, jak moje máma sedí v pojišťovně a oni jí říkají: „Vidíte, paní, jak snadno lze dneska ukrást auto! Podívejte, tady to dneska kluci dělaj‘ na internetu,“ a ona hned podepíše pojistku. Dokonce i můj otec za mnou přišel a tahle videa mi ukazoval. To už je klamavá reklama.

Nikdy bych nedělal virál, ve kterém bych řekl: „Pokud nebudeš mít tenhle mobil, tak umřeš.“ Jasně, můžu říct: „Pokud nebudeš mít tenhle mobil, tak už s tebou nikdy žádná holka nepůjde na rande, protože bez něj vypadáš jako blbeček,“ ale pokud divák nepozná, že to myslím s nadsázkou, tak je to taky špatně.

Co je pro tebe největší motivací k natočení dobrého spotu?

Motivuje mě vývoj, každé další video chci udělat lépší, než bylo to předchozí. Motivují mě i lidé kolem mě – tím, že si žádají nová videa a jsou na ně zvědaví. A samozřejmě také reakce na předchozí spot či kampaň, ta negativní mě motivuje asi víc než pozitivní, chci to příště udělat lépe.

noisebrothers se občas pouštějí do ostřejších videí. Stalo se vám už, že by na vás někdo podal trestní oznámení?

No jasně (směje se). Málem.

Jak jsi přišel na MTV noisebrothers?

Ráno v posteli jsem otevřel notebook a narazil na akci nazvanou Muž roku. V porotě figurovala jména jako Zuzana Paroubková, tak jsem si řekl, že bychom se tam mohli zkusit dostat a natočit nějaké video. Napadlo mě obléknout se jako reportéři MTV (směje se).

Věřili lidé tomu, že jste skutečně redaktoři MTV?

Věřili tomu skoro všichni. Agáta mě znala – pamatovala si mě ze školy, takže věděla, že určitě nejsem reportérem MTV. Požádal jsem ji o rozhovor v angličtině, který nám poskytla. A všichni to spolkli, nebo to alespoň předstírali.

Jak vnímáš pozici Seznamu na českém trhu. Myslíš si, že u nás nemá konkurenci?

Primárním problémem je, že 95% Čechů ti na otázku „Co je to internet?“ odpoví „Seznam tečka cézet.“ Spousta lidí, když chce jít třeba na Google, jde na Seznam a tam do vyhledávání napíše „google“. Bylo by fajn lidem vysvětlit, že tam můžou chodit i přímo. Takže konkurenci určitě má, ale lidé ji neumí používat.

Používáš Twitter a Facebook. Jak vnímáš komunitní služby na Seznamu?

Vůbec je nepoužívám. Na Facebooku sleduju jen lidi, kteří mě opravdu zajímají, nechci sledovat pubertální výlevy uživatelů jiných služeb. Mám pocit, že mi Facebook nabízí něco víc. Až budu sedět s kamarádem v hospodě a on mi řekne, že Lidé.cz jsou super, protože to a to, tak se tam hned půjdu podívat.

Tohle bohužel pořád nefunguje ani u Streamu. Nestane se, že by někdo v hospodě mluvil o tom, jak je super, že Stream včera spustil službu, díky níž teď mohou uživatelé nahrávat svoje videa v HD.

Potěšila (nebo naopak zklamala) tě v poslední době nějaká internetová služba?

Nadchlo mě tagování lidí na Facebooku. Naopak když mě služba zklame, už se tam nevrátím a zapomenu na ni.

Měli bychom přestat uvažovat o tom, jak něco okopírovat, ale využívat originál, pokud je dobrý.

Chystají pro nás noisebrothers nějakou lahůdku?

noisebrothers pořád něco chystají – a až to dochystají, tak všem fanouškům přijde e-mail, že máme nové video (směje se).

Poslední otázka: Co nejlepšího jsi dokázal natočit za 30 minut?

Moje máma – video Moje máma trvalo méně než 30 minut. A je skvělé.

Díky za rozhovor.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 10

Martin

03.02.2009

Wow! Konečně po dlouhé době rozhovor s normálním člověkem s inteligentními názory. Přesto, že se v některých videích chová jako blbeček se zastydlou pubertou, zřejmě jím tak docela není.

Vita Kubanek

03.02.2009

Zajimavé, spíš bych naopak řekl, že to je nejméně názorově a odborně vyspělý rozhovor ze všech.

Rival

03.02.2009

Vita Kubanek: Souhlas. A navíc ty videa nejsou ani vtipný, ani virální…

Ondra

03.02.2009

ten kluk je frajer!

Fajne videa, fajne kukuc …

co by za nej jine videprojekty dala …

zkousel si Janku nekdy tocit neco pro skutecnou TV? Novu, primu? Dostal si takove nabidky?

pepa

03.02.2009

vubec nevim o co jde, ale jen nechapu, proc byla ta buzola v tom videu z kavarny tak husta ? o koho jde, o co se jedna, nejaka 123 celebrita nebo kdo to byl ?

spis bych uvital lidi bud typu Koubsky a nebo opravdu uspesny podnikatele, ne tyhle decka co nemaj zatim co rict

David Šmehlík

03.02.2009

Vazeni ctenari,

omlouvame se, ale na zadost dotazovaneho byl tento clanek zpetne upraven.

Randy Hartman

03.02.2009

Milý Pepo,

Janek Rubeš rozhodně není 123 celebrita, ani žádný puberťák. Dovolím si tvrdit, že Janek Rubeš je průkopníkem uživatelských videí v ČR. Dokázal dobře pracovat s virálním marketingem. Vzdávám mu hold.

Nosi

03.02.2009

Rival: Jestli to nebude tim, ze nejsi uplna cilovka…

Ja se u videa NoiseBrothers dycky aspon zasmal, klidne i nad tim, ze to bylo trapny :-). Vzdy hodne inovativni, nestereotypni a originalni – coz je super, ze se jim porad dari.

Trochu nadhledu to chce obcas ;-).

Radim Hasalík

04.02.2009

Souhlasím s Nosim. Pokud budete hledat člověka, který má přímé zkušenosti s uživatelským videoobsahem a kontakty na českou komunitu kolem serveru Stream.cz (ev. YouTube), je Janek Rubeš tím pravým.

ostap

28.08.2011

horsi picoviny uz neumis ?

Vložte svůj komentář