Jiří Pilnáček: Turistika.cz je něco jako naše dítě, chceme, aby hezky rostla

David Šmehlík, 07.07.2009, 14:20, 10,159 přečtení

Jiří Pilnáček

Pozice: majitel Turistika.cz, Akce.cz a Spoluhráči.cz
Profil: LinkedIn, Facebook

Turistika.cz

Jaké služby nabízí uživatelům portál Turistika.cz?

V rámci naší značky Turistika.cz provozujeme web, na kterém se snažíme budovat brand a hledáme pomocí něj strategická partnerství. Podle mého názoru se jedná o poměrně jedinečnou službu.

V čem je podle vás jedinečnost portálu Turistika.cz?

Ta hlavní jedinečnost je v tom, že návštěvníci opravdu budují veškerý obsah sami. My jim zajišťujeme jenom platformu, která jim umožňuje sdílet své zážitky a zkušenosti. Věříme tomu, že ta nejpraktičtější informace z oboru cestování a turistiky je něčí zkušenost nebo zážitek.

Vychází zaměření webu přímo z Vašeho koníčku?

Vychází to z toho, že já sám jsem hodně cestoval a člověk nasbírá spoustu zkušeností. To, že je muzeum otevřeno od 8 do 12 si člověk může přečíst v každém jazyce. Co se nedozvíte je, že například v Římě řádí kapsáři a okradou 10 lidí v každé tramvaji. To, že si musíte dát peněženku do trenek, je něčí zkušenost, a ta je nenahraditelná – ušetří vám peníze v té peněžence.

Znamená to, že Turistika.cz není zaměřena jen na ČR?

Ne, ten název tomu možná napovídá, člověk si řekne: „Turista, to je chlapík s batůžkem, namazaným chlebem a pitím, co obejde dva hrady po turistické stezce.“ Jsou to lidé, kteří mají svůj koníček, do kterého dávají hodně peněz. Pro nás je jedno, jestli někdo poradí zaparkovat na Karlštejně o parkoviště níž, jelikož je tam volno a je levnější, nebo jestli varuje právě před kapsáři v Římě. Obsah je 20/80 v poměru zahraničí/Česká republika.

Nabízíte i jazykovou mutaci webu?

Zatím je Turistika.cz pouze v českém jazyce a slouží českým turistům a cestovatelům. Spustili jsme Turistika.sk, založili jsme společnost na Slovensku a budeme sloužit i slovenským turistům a cestovatelům.

Jak široká je uživatelská komunita v ČR?

V tuto chvíli máme 9 100 zaregistrovaných uživatelů a do konce roku plánujeme růst na 30 000 uživatelů. Uzavřeli jsme strategické partnerství s největšími turistickými komunitami v ČR – s Klubem českých turistů a se sběrateli turistických známek. Obojí se spustí letos v létě. Od podzimu bychom rádi komunikovali portál Turistika.cz jakožto ikonu české turistiky.

Jaký je monetizační model portálu?

Nabízí se možnost cílení regionální reklamy na ubytování atp. Chceme být jednička českého trhu v display reklamě. Rádi bychom svým partnerům a inzerentům nabídli přidanou hodnotu v tom, že peníze z reklamy rozdáváme přímo turistům a cestovatelům. Pokud se u Vašeho tipu na výlet zobrazí reklama, dáme vám část peněz za každé zobrazení reklamy a řekneme vám, od koho ty peníze jsou. Vložíte si na Turistika.cz 10 cestopisů a nadosmrti budete dostávat malou „rentu“ za reklamu zobrazenou u vašich článků. My vám každý měsíc řekneme: „Tenhle měsíc rozdáváme mezi vás peníze Českých drah. To jsou firmy, které podporují váš oblíbený koníček, mějme je rádi.“

Znamená to, že je reklama velice přesně cílená na daného uživatele?

Přesně tak. Troufám si říct, že je marketing na internetu můj osobní koníček. Pokud máte loděnici v Českých Budějovicích a chcete pronajmout lodě, pošleme našim 200 vodákům informaci o tom, že pronajímáte právě vy. Každý turista si při registraci zaškrtne, zda je to vodák, vysokohorský turista, lázeňský turista atd. Na základě toho jsme schopni zacílit reklamu. Kromě toho cílíme i regionálně – pokud máte hotel v Krkonoších, zacílíme reklamu na content o Krkonoších. Pokud máte sportovní a outdoorový obchod v Pardubicích, zacílíme reklamu na turisty z Pardubic – je tu tenhle obchod, sponzoruje turistiku a rozdává uživatelům peníze.

Nabízíte administraci kampaní vč. možnosti cílení i přímo klientům, nebo je to pouze váš vnitřní mechanizmus?

Samozřejmě ano. Náš obchodní model je oslovovat menší firmy a regionální hráče a nabízet jim možnost zviditelnění. Stejně tak prodáváme velkým firmám celoplošnou reklamu napříč celým webem.

Spíš mě zajímá, zda pro klienty existuje nějaký analytický výstup z daných kampaní?

Samozřejmě. Efekt reklamy je naše klíčová hodnota. Clickrate je o to vyšší, čím přesněji se podaří danou kampaň zacílit. Chceme dělat dobré a úspěšné kampaně, a proto je pro nás důležitý výstup.

Jak vysoký je průměrně konverzní poměr kliku vůči zobrazení?

Hodně záleží na zacílení. Pokud máte penzion na Šumavě a dobře zacílíte, dostanete se až na 0,5–1%. Obecně je také důležité reklamní sdělení vůči klientovi. Jedním z našich dlouhodobých partnerů je německá turistická centrála, která se dostane až na 2–3% – a to se nejedná o žádný trickový banner. Jejich banner láká turisty a cestovatele na turistiku v Německu, na 32 Unesco památek a na nádherné cyklostezky – a to lidi zajímá.

Jaké tipy reklamy klienti vyhledávají?

Jsou to hlavně klasické bannery. Například České dráhy tam mají mašinu…

Co všechno propagují České dráhy v rámci portálu Turistika.cz?

Máme od Českých drah k dispozici databázi veškerých stanic. Umožňujeme lidem to, že když si najdou například hrad Pernštejn, jsme schopni jim říct, která železniční stanice je nejblíž. Vy si jen doplníte, odkud jedete a jedním proklikem se dostanete na vlakový IDOS. Myslím, že je to pro ČD ta nejlepší forma reklamy. Kromě toho mají na Turistika.cz i display reklamu. Na léto spouštěli kampaň na cestování do zahraničí.

Kolik lidí v tuto chvíli pracuje na rozvoji portálu?

Pracují na něm na full-time 2 programátoři, kteří se mu věnují naplno. Ten web má své jednotlivé etapy. Chystáme komunitní funkce, možnosti komunikace mezi turisty atp. Kromě toho lidé posílají spoustu požadavků na zlepšení portálu – chtějí sdílet povídky, mít své blogy atp. Není možné to udělat všechno najednou, ale postupně se snažíme doplňovat další funkce.

Jaké novinky chystáte v rámci několika dalších týdnů?

Tou první novinkou je systém pro sběratele turistických známek. To je skupinka tak 10–15 000 lidí, kteří mají svého koníčka a mohou si dát do profilu známky informace o známkách, které nasbírali. Na mapě se mohou podívat, které už mají a které ne. Je to specifická komunita, která si vyžaduje specifické funkce.

Dále chystáme zpřehlednění a zvýšení usability webu, na což mě často upozorňují kolegové z branže. Chceme udělat náš web více sexy a přehledný.

Podporujete geocaching?

Zatím jsme přidali funkci „Tip turisty“. V tuto chvíle chceme na portál Geogaching.cz dodat náš unikátní obsah stejně tak, jako ho dodáváme například pro Amapy.cz. Máme k dispozici asi 10–12 000 popsaných a vyfocených míst v ČR.

Ostatní služby

Vím, že kromě Turistika.cz provozujete i několik dalších portálů. Jaká je úspěšnost například akce.cz?

Akce.cz jsme spustili v dubnu jakožto betaverzi. Vyšvihli jsme se poměrně rychle na 60 000 návštěv měsíčně, před pár dny jsme přeskočili nepropasni.cz. Headline webu je jednoduše „Akce.cz … všechny akce“. Jestliže akci u nás nenajdete, patrně se nekoná. Ale to je asi běh na dlouhou trať. V tuto chvíli máme na měsíc 10–20 000 akcí a 1 000 zaregistrovaných uživatelů díky akvizici s kulturniakce.cz. Web je založený na tom, že si může každý vložit jakoukoliv vlastní akci. Podporujeme export do iCal, Outlooku atp.

Jakým způsobem zajišťujete, aby vám lidé akce neduplikovali?

To byla ta asi nejsložitější část celého webu. Řešíme duplicity podle místa konání, GPS polohy a jednotlivých tagů. I přesto musí na konci stát lidský faktor, který porovná to, co systém zobrazí jako možné duplicity.

Na jaké další komunity se zaměřujete?

Další z komunit se vytvořila kolem webu Spoluhráči.cz, na kterém máme ještě opravdu hodně práce. Pár měsíců nám potrvá, než budeme schopni uživateli nabídnout tu správnou hodnotu. Chceme, aby si každý našel toho svého tenistu z Prahy nebo golfistku z Pardubic, se kterou si bude moci zahrát.

Plánujete spuštění nějaké další služby?

Nechceme být firma, která chrlí jeden web za druhým. Pro nás je prioritním projektem Turistika.cz a v tom chceme být jednička. Myslím, že k tomu máme velmi dobře nakročeno. Úspěchy musí přicházet jeden po druhém, je lepší dělat jednu věc pořádně, než vytvořit 20 webů, které někdo časem za minimální částku koupí. Naše projekty jsou něco jako děti, nechceme, aby vyrůstaly jako dříví v lese – chceme je vychovat, aby byly velké a šikovné.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 5

luve88

07.07.2009

Spoluhraci maji do budoucna šanci se prosadit

Ed Brand

08.07.2009

Moc pěkné PR ;-)

Vembl

09.07.2009

Turistika.cz má velký potenciál dalšího rozvoje. Sdružuje opravdu širokou komunitu turistů a lidí, kteří rádi cestují a poskytuje kvalitní a praktické informace. Moc se mi ten projekt líbí a fandím jeho dalšímu rozvoji.

Pavel

12.07.2009

El Brand: tady je to vsechno PR .-)

Brk

07.08.2009

Chlapci to maji v hlave pekne srovnane… cituji hned prvni odpoved: „V rámci naší značky Turistika.cz provozujeme web, na kterém se snažíme budovat brand a hledáme pomocí něj strategická partnerství.“
A ten web podle toho vypada..

Vložte svůj komentář