Jirka Peterka: Mladí lidé dokážou vytvářet profesionální projekty

David Šmehlík, 18.12.2008, 00:01, 6,310 přečtení

Jirka Peterka

Projekty: Together, Junior Internet
Firma: Together Czech Republic, o.s.
Profil: LinkedIn

Pracuješ v pozici předsedy občanského sdružení Together Czech Republic. Co pro tebe tato funkce znamená, co je tvou prací a čím vším se Together zabývá?

Před 3 lety jsme jakožto skupina mladých lidí založili občanské sdružení, které si kladlo za cíl tvořit mezinárodní projekty pro mladé lidi, organizovat pro ně mezinárodní výměny a semináře. Zárověň jsme se zařadili do sítě neziskových organizací Together, která funguje po celé Evropě a organizuje řadu interkulturních projektů pro mladé. Od té doby jsme vytvořili řadu zajímavých projektů, na které získáváme finance z Evropské unie, z nadací, firemních zdrojů apod. Každoročně vysíláme několik desítek mladých lidi do zahraničí, část z nich i na dlouhodobou dobrovolnou službu (až na 1 rok – pozn.redakce) do některé ze zemí EU. Je to velmi zajímává práce a zkušenost se získáváním kontaktů v zahraničí.

„Snažíme se dávat dohromady mladé lidi z různých zemí a kultur.“

Mluvil si o tom, že Together získává velkou část financí z grantových fondů EU. Jakým způsobem se žádá o granty a co to všechno obnáší?

My žádáme o granty převážně z programu „Mládež v akci“ vytvořeného Evropskou unií speciálně pro mladé lidi, kteří chtějí realizovat vlastní projekt. Tato zkušenost může mladým lidem přinést spoustu nových znalostí, mohou si vyzkoušet, jaké je to organizovat akce, vyhledávat na ně finance, komunikovat se zahraničními partnery apod. Samozřejmě jsou všechny administrativní procedury zjednodušené, tomu odpovídají i menší finanční částky. Často se z toho ale dají udělat velmi zajímavé projekty, ať už jsou to mezinárodní výměny mládeže, mezinárodní školení nebo Evropská dobrovolná služba.

Máš představu, kolik lidí se v tuto chvíli pohybuje kolem skupiny Together v rámci Evropy?

V tom evropském měřítku je to jistě několik tisíc, nemám ovšem přesnou informaci. Máme pobočky v 10 zemích EU, kde se na činnosti aktivně podílí několik desítek mladých lidí, kteří kolem sebe samozřejmě sdružují množství dalších, vysílají je na různé akce, dávají jim příležitost poznat cizí země i cizí kultury, a v neposlední řadě se setkávat s mladými lidmi z celé Evropy. To vidím jako je náš hlavní cíl – snažíme se dávat dohromady mladé lidi z různých zemí a kultur.

V dnešní době je Together jedním ze spoluorganizátorů konference Junior Internet. Řekneš nám něco o její historii?

Junior Internet čeká v březnu příštího roku jubilejní 10. ročník. Začali jsme s ním v roce 2000, kdy internet nebyl mezi mladými lidmi zdaleka tolik rozšířen. Byli jsme skupinka nadšenců, která chtěla podporovat mladé lidi, kteří se na internetu nevěnují jen zábavě, ale hlavně tvorbě vlastních projektů. Rozhodli jsme se pro ně zorganizovat internetové soutěže, které úspěšně probíhají již 10 rokem. Mohou se do nich přihlásit mladí lidé do 18 let se svými webovými stránkami, internetovými projekty, grafickými pracemi nebo esejemi o internetu. Všichni tito mladí lidé jsou poté pozvání na konferenci Junior Internet, ta příští proběhne 28. března 2009 v Praze, kde se vítězové soutěží představují a dostávají prostor pro prezentování svých projektů před ostatními soutěžícími, novináři i IT odborníky. Je to pro ně určitý odrazový můstek pro jejich osobnostní i profesní rozvoj.

Junior Internet se v České republice stal v podstatě líhní nových projektů, za ta léta jím prošlo velké množství velmi zajímavých účastníku. Vzpomeneš si na některé z nich?

Těch zajímavých projektů je spousta, nemáme prostor je vyjmenovat všechny. Spousta z bývalých účastníku konference tvoří projekty na profesionální úrovni, které bez problému obstojí v konkurenci dospělých – řada z nich prosperuje komerčně. Před několika lety naši soutěž vyhrál Honza Řežáb se svým portálem redboss, který se později přetvořil ve společnost zaměstnávajících desítky vlastních programátorů a designerů. Zabývali se vývojem vlastních mobilních her, které se prodávaly po celém světě, měli řadu zahraničních kontaktů a před časem společnost úspěšně prodali.

Dalším zajímavým projektem je Nadovču.cz, který poskytuje velmi rozsáhlou databázi ubytovacích zařízení po celé České republice. Samozřejmě jsou tu i projekty mladších účastníků. 15-ti letý Patrik Rajs před dvěma lety vyhrál s dětskou internetovou televizí Sedr TV, kterou tvořili děti z obce Otvice a informovali místní občany o kulturním dění v obci. Po čase se televize rozšířila, dnes funguje opravdu po celé republice a tvoří ji výhradně mladí lidé. Pro takové má Junior Internet smysl, podporuje je a dává jím šance růst někam dále.

Junior Internet se před několika lety rozšířil i do dalších zemí EU. Jak ty sám vnímáš náročnost organizování konference v jiném státě?

Určite to není jednoduché. My jsme s projektem začínali jako skupinka mladých nadšenců v České republice, od té doby se rozšířil i do Polska, Maďarska, Slovenka a také do Francie. Stále koordinuji jak českou část, tak tu mezinárodní. Domlouváme s partnery vše, co se týká konferencí, soutěží i mezinárodního sympozia, které probíhá od té doby, kdy se Junior Internet rozšířil do zahraničí. Jeho cílem je, aby se mladí lidé z různých zemí mohli pravidelně setkávat. Samozřejmě, jsou tu jisté kulturní odlišnosti a je to něco jiného, než organizovat akci pouze tady v ČR. Vše se musí překládat do mnoha jazyků, je daleko složitější sehnat finance, zabere to daleko více času, přesto si však myslím, že to za to stojí. Mladí lidé dostávají možnost porovnávat své zkušenosti na úrovni celé ČR a na úrovni potažmo celé Střední Evropy.

Jaké vidíš odlišnosti v přístupu k pořádání konference v jednotlivých státech?

S partnery se snažíme navzájem inspirovat, v každém státě vypadá konference trochu jinak. Například na Slovensku trvá 2 dny, u nás pouze jeden. I projekty jsou velmi rozdílné – někde mladí lidé tíhnou více k designu, u nás spíše k větším a komplexnějším internetovým projektům. Určitě je tu spousta různých nápadů, které jsme si s partnery za několik let vyměnili. Každopádně věřím, že časem vzniknou i mezi účastníky zajímavé mezinárodni projekty.

„Na internetu vše běží obrovskou rychlostí a rok je neuvěřitelně dlouhá doba“

Mluvil si o tom, že Junior Internet každý rok probíhá i díky partnerům. Jak probíhá shánění partnerů?

Samozřejmě, ne vše je možno pokrýt jen z grantů. Hledáme každým rokem i firemní partnery, kteří jsou ochotni Junior Internet podpořit finančně. Jsme schopni za to těmto partnerům nabídnout velké množství benefitů a možností propagace na konferenci, webu a v rámci všech tiskových zpráv. Pro mnoho z těchto firem je to příležitost navázat kontakty s mladými lidmi, kteří mají vysoký potenciál a časem mohou začít pro některou z nich i pracovat. Čím dál více se na nás obracejí firmy s tím, že chtějí pomoci s rekrutováním mladých lidí do jejich firem. Tohle samozřejmě podporujeme a snažíme se zprostředkovávat kontakt mezi IT odborníku a těmito talentovanými lid­mi.

V rámci Junior Internetu začaly probíhat pravidelné menší semináře. Jak tento nápad vznikl?

Díky tomu, že Junior Internet probíhal pouze jednou ročně, rozhodli jsme se od letošního roku rozšířit aktivity. Na internetu vše běží obrovskou rychlostí a rok je neuvěřitelně dlouhá doba. Chtěli jsme dát mladým lidem příležitost setkávat se častěji, vyměňovat si zkušenosti, kontakty apod. Proto jsme se rozhodli organizovat pravidelná setkání a semináře 4× až 5× ročně, kde pro ně připravujeme zajímavý program týkající se trendů na internetu a připravujeme prostor pro networking mezi nimi.

Kolik času každý rok věnuješ přípravě konference?

Toho času je samozřejmě hodně, nejvíce práce je samozřejmě před konferencí v březnu. Je to spíše takový sezónní záležitost.

Zatím mě to stále baví, získal jsem velké množství kontaktů, které za to určitě stály.

Díky za rozhovor.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Čtyři komentáře

Filosof

19.12.2008

>> měli řadu zahraničních kontaktů a před časem společnost úspěšně prodali

Nu nevím jaké jsou aktuální informace, ale pamatuju si na jistý článek z roku 2007, kdy to moc úspěšně nevypadalo… http://ekonomika.idnes.cz/…konomika.asp?…

Tomáš

19.12.2008

Filosof: souhlasím. Taky by mě zajímalo, komu pan Řežáb Redboss prodal a kde je o tom nějaký záznam. Justice.cz nabízí pouze informace o přejmenování firmy Redboss s.r.o. na Technologico s.r.o. Nevím, proč by to někdo dělal, že by tunel?

John

20.12.2008

Tenhle priklad je dalsi z ukazek, kam nesmylne tecou penize nas danovych poplatniku cestou Poplatnik->Stat->EU->Prizivnik->Prizivnik (na ceste zustane v kazdem kroku neco za drapem statniho urednika a aparatu, ktery tento nesmysl vytvoril). Jak se rika, cesta do pekel je dlazdena dobrymi umysly. Zminka o panu Rezabovi je trefna :-)

Vložte svůj komentář