Josef Šíma: V Seznamu před 3 lety nikdo netušil, že CME koupí Jyxo

David Biksadský, 29.01.2009, 00:01, 8,431 přečtení

Josef Šíma

Blog o css a codingu: Chose.cz
Firma: Seznam.cz – Produktový ředitel
Profil: Facebook, LinkedIN.com

Jaká je náplň tvojí práce v Seznam.cz, kolik je ti let a jakou školu jsi studoval?

Jsem produktový ředitel Seznamu, mám na starosti celé produktové portfolio a design našich služeb.. Aktuálně je mi 25 let a vystudovanou mám střední elektroprůmys­lovou školu.

Někomu se titul hodí především na vizitky, ale mně nechybí.

Necítíš jako mínus, že nemáš žádnou vysokou školu? Musím říci, že nejvíc mě naučila praxe. Osobně si nemyslím, že by vysoká škola byla nutností. Já se vždy orientuji dle dovedností a schopností daného člověka. Někomu se titul hodí především na vizitky, ale mě nechybí.

Proč zrovna ty jsi produktovým ředitelem Seznamu?

V Seznamu jsem 6 let, začínal jsem tu jako šéf webmastrů a grafiků a jako takový jsem měl vždy blízko k tvorbě webů a stránek a jejich fungování a principům. S růstem firmy se ukázala potřeba oddělit vývojovou a produktovou stránku věci a v té chvíli mě vedení firmy oslovilo jako osobu s představou o tom, co a jak.

V kterém roce jsi se stal produktovým ředitelem?

V listopadu 2006.

Kolik služeb Seznam momentálně nabízí a kolik má produktových manažerů?

Aktuální číslo je 56 služeb, počet produktových manažerů je adekvátní tomuto počtu. (Pozn. redakce: Při rozhovoru uvedl Josef Šíma konkrétní počet produktových manažerů. Před vydáním článku, však požádal o stažení počtu produktových manažerů.)

Jaké služby patří mezi prioritní pro Seznam?

Všechny ty, které naši uživatelé denně používají: Homepage, E-mail, Zpravodajství, Firmy, Vyhledávání, Sklik a další.

Dělíte v Seznamu projektové a produktové manažery?

V této chvíli ne. Momentálně se produktový manažer přepíná do role projektového manažera dle potřeby. Ale v minulosti to tak bylo a nefungovalo to moc dobře. Znamenalo to hodně práce po skončení projektu. Následoval prakticky nulový rozvoj na službě a ztrátu know-how. Proto teď produktový manažer sám sobě zadává práci a dále se i stará o výsledek projektu.

Seznam o sobě tvrdí, že je jednička na českém trhu.

Je to tak, tvrdíme to na základě čísel, která jsou veřejně známá z Netmonitoru, Toplistu a Navrcholu. Google takovou transparentní cestu odmítá.

V čem je Seznam lepší než Google?

Naší výhodou je například to, že na Seznamu je vše česky, další výhodou jsou náhledy stránek ve vyhledávání. Co se týká vyhledávání, víme o případech, kdy dá lepší odpověď Google, a jindy zase Seznam. Těžko objektivně říci, jak to je, vždy je to do jisté míry subjektivní. (smích)

Jak vidíš budoucnost, udrží si Seznam pozici lídra na českém trhu ve vyhledávání?

V následujících letech to zcela jistě očekávám.

Nová verze Sreality.cz vzniká a bude nasazena letos.

Pokud jde o služby, které Seznam nabízí, dokázaly by fungovat bez homepage?

Některé ano.

Které?

Například Lidé, Mapy nebo E-mail, na druhou stranu homepage je podstatná služba, je to hlavní zdroj návštěvnosti většiny služeb.

Proč se po několika letech vrátila na homepage reklama? Má to co dělat s finanční krizí?

Jde nám o to poskytnout českému internetu reklamní plochu s největším zásahem uživatelů. Co je důležité, reklama se zobrazuje pouze nepřihlášenému uživateli. Pokud je uživatel přihlášen, žádnou reklamu na homepage neuvidí. Snažili jsme se najít kompromis mezi tím, jak vyjít vstříc klientům a nezkomplikovat práci uživatelům.

Nechybí Seznamu v poslední době inovace?

To si nemyslím, spíše bych řekl, že inovovat tak široké portfolio služeb naráz prostě nejde. Inovace probíhají tedy u jednotlivých služeb postupně, nové verze přicházejí cca každé tři roky, což je tempo, které je pro nás přijatelné.

Co například Sreality.cz které mi přijdou delší dobu beze změny?

Nová verze Sreality.cz vzniká a bude nasazena letos.

Když jsme u Srealit, jak vnímáš, že střední management koluje od konkurence ke konkurenci? V Seznamu se nedávají konkurenční doložky?

Konkurenční doložky máme u některých klíčových pozic.

Ty osobně nevnímáš jako chybu to, že zaměstnanec Seznamu mající na starosti službu Srealit, může přejít na stejně zaměřený projekt u Centrum Holdings?

Jsou osoby a služby, u kterých bych to jako chybu vnímal, ale jsou případy, kdy je to bez problémů.

Podle mě Web 2.0 neexistuje

Jsou pozice produktových manažerů služeb Sreality a Homepage klíčové? Pokud ano, jak je možné, že právě Světlana Dabone (Sreality.cz nyní Centrum Holdings) a Petr Přibyl (Homepage, nyní Mladá Fronta) mohli odejít ke konkurenci? Jaký je na to tvůj pohled?

Toto jsou interní záležitosti, které nechci veřejně komentovat.

Co bude dál se službou Sklik?

Sklik je služba na které chceme dlouhodobě pracovat, inovovat a vylepšovat ji. Konkrétní kroky zmínit v tento okamžik nemohu.

Obsahová síť?

Ano, to je úkol na kterém momentálně nejvíce pracujeme. Zde máme s Jyxem hodně prostoru pro vylepšování.

Proč se u tak důležité služby jako je Sklik podílí na vývoji externí firma?

Důvod je velmi prozaický, jsou jím lidské zdroje. Když jsme se rozhodli poskytovat PPC službu neměli jsme dostatek vývojářů. Bylo tedy potřeba oslovit externí firmu.

Pokud vím, váš dodavatel těchto služeb společnost Jyxo úzce spolupracuje s konkurencí. Tuto firmu koupila CME. Jak se k tomu stavíte?

Před třemi lety nikdo nevěděl, že CME koupí Jyxo. To, že se tak stalo nám není příjemné, nicméně nám to nijak výrazně nevadí. Jde o obchodní spolupráci a důležité věci máme smluvně ošetřeny.

Plánujete spolupráci s Jyxem i do budoucna?

Ano, rádi bychom,aby spolupráce trvala.

Co web 2.0? Myslíš, že uživatelé začínají používat internet jiným způsobem než doposud?

Internet je obecně více dostupný, lidé na internetu tráví více času. K době webu 2.0 nemohu nic říci, myslím, že se jedná o přirozený vývoj. Mám za to, že za dva roky bude situace vypadat jinak než dnes. Teď je WEB 2.0 spíš o tom, že se lidem řeklo, že když má něco stíny v designu a odlesky, tak je to přesně ono. Ale i stíny a odlesky se rychle okoukají. Podle mě Web 2.0 neexistuje.

Jak bude podle tebe vypadat situace za dva roky?

Myslím, že cesta povede spíše ke zjednodušení služeb a řekněme až strohosti grafického provedení. Mnoho lidí již pochopilo, že uživatel se chce hlavně dobře orientovat.

Máte i vy otázky na Josefa „Chosého“ Šímu? Použijte diskusi pod článkem.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Čtyři komentáře

Radek

29.01.2009

NetCentrum? Jste si jisti, ze pracuje tam? :)

David Špinar

29.01.2009

Ten titulek je teda ale opravdu zavádějící. CME přece nepohltil Sklik.cz, ale Jyxo. Tohle je teda opravdu už přeskok do absurdna.

Vreco

29.01.2009

Davide, zní to sice krkolomně, ale je pravda, že v článku se mluví o Seznamu a Sklik je jeho služba, proto se nekomentuje prodej Jyxa, ale Skliku… Zas tak hnidopišskej bych nebyl…

David Biksadský

29.01.2009

Titulek nebyl opravdu 100%. A po konzultaci byl upraven na stávající…