Kamil Foltin: Uživatelé přestávají blogovat, přesouvají se na Facebook

Zdeněk Cendra, 22.06.2009, 10:31, 9,459 přečtení

Kamil Foltin

Společnost: WEBGARDEN s.r.o.
Pozice: spolumajitel, 2007 – dnes 

Kamil Foltin společně s Martinem Čelikovským založil a provozuje populární webový projekt WebGarden.cz – online aplikaci pro tvorbu a provoz jednoduchých WWW stránek.

Statistika: 1,2 milionu reálných uživatelů za měsíc (05/2009), 300 – 500 nových registrací denně

Jak lze jednou větou charakterizovat WebGarden.cz?

Služba, která umožňuje tvorbu internetových stránek zdarma úplně pro každého.

Snažíte se o zjednodušení tvorby webu tak, aby to zvládl úplně každý…

Ano. Máme dokonce zpětnou vazbu od dětí, kterým je okolo 7–8 let! Učí se ve škole teprve první písmenka, ale už si zkouší udělat vlastní stránky. Snažíme se o opravdu naprosto jednoduché vytváření stránek, které zvládne i zcela netechnicky zaměřený uživatel Internetu.

Říkáte, že stránky můžou dělat všichni, máte ale vybranou cílovou skupinu, na kterou se zaměřujete více?

WebGarden nemá specifickou cílovou skupinu. Snažíme se opravdu zaměřovat na celé spektrum populace od malých dětí tvořících stránky pro svou třídu, přes maminky, které dělají weby rodinné, až po babičky, které si dělají stránky např. o pletení.

Jakým vývojem prochází Váš uživatel a jeho stránky?

Někdy mají stránky relativně krátkou životnost – například třídní stránky, které byly založeny v deváté třídě a po roce používání začnou pomalu upadat. Tvůrce těchto stránek si ale velmi často založí stránky nové a pokračuje jinde.

Převažuje zájem o konkrétní typ stránek jako je třeba blog?

Díky tomu, že nemáme příliš specifickou cílovou skupinu, chtějí uživatelé prakticky všechny druhy stránek. Jsme na trhu tři roky a zrovna nedávno jsme dělali analýzu, jaké byly nejžádanější stránky tehdy a jaké dnes. Je vidět pokles zájmu o malé osobní blogy, kam uživatelé pravidelně píší zážitky z chaty nebo včerejšího výletu, a které čte jen velmi malý okruh několika desítek lidí okolo uživatele.

Důvod je zde zcela zřejmý – tento obsah se přesouvá na sociální sítě, například na Facebook.

Naopak neustále roste podíl stránek živnostníků, malých firem a různých organizací a spolků, které si dají na web popis činnosti, kontakt s mapou a mají vystaráno. S oblibou si u nás zakládají stránky sbory dobrovolných hasičů, obce nebo školy a školky.

Tito lidé na tom jsou většinou technicky dobře, a přesto dělají stránky u Vás?

Jak kdy, oni sice třeba umí dělat webové stránky, ale z časových důvodů je pro ně většinou jednoduší využít našich služeb. Navíc výsledek je často mnohem kvalitnější.

Jak bojujete s nevyžádaným obsahem na stránkách?

Od spuštění nové verze v listopadu 2008 máme robota, který prochází stránky a vyhledává podezřelá klíčová slova. My z toho máme reporty a nevhodné stránky odpojujeme.

Je ale těžké nelegální obsah poznat. Máme stránky, které mají odkazy na písničky, což se může na první pohled zdát, že se bude jednat o nelegální stahování, pak se ale zjistí, že vedou na písničky skupin, které je dávají volně ke stažení.

Nedá se jednoduše brát, že všechny odkazy na Rapidshare jsou warez.

Jak jste řešili přechod na nový systém? Museli všichni uživatelé přejít na novou verzi?

Stará i nová verze běží nyní paralelně. Pro někoho to může být matoucí, ale je to z toho důvodu, že lidé jsou často velmi konzervativní. Když jsme před dvěma lety dělali upgrade systému, který přinášel řadu novinek pro uživatele a vylepšené ovládání, dostávali jsme několik měsíců stížnosti, jak to neumějí ovládat, a že původní rozhraní bylo lepší.

Máme s kompletní změnou systému negativní zkušenosti a snažíme se teď dát uživatelům větší možnost volby. Nicméně plánujeme obě verze sjednotit a vytvořit nástroje, které co nejvíce usnadní uživatelům přechod.

Kolik procent lidí má u Vás dva a více webů?

Jedná se o zhruba 35%. Denně edituje svůj web okolo 12 000 uživatelů a všechny weby dohromady mají denní návštěvnost okolo 200 000 unikátních návštěvníků.

Co je primárním zdrojem návštěvnosti uživatelských we­bů?

Někteří lidé tvořící u nás web se snaží optimalizovat pro vyhledávače, dávají odkazy do různých katalogů a diskuzních fór a informují o existenci stránek své přátelé a známé. Většina stránek má 10 až 20 návštěv denně, stránek s více jak 100 návštěvami denně je poměrně málo, ale při tom obrovském množství u nás vytvořených webů se dostaneme až na 1,4 milionu reálných uživatelů za měsíc.

Z čeho generuje Webgarden zisk?

Máme na stránkách PPC reklamy a uživatelé si také mohou připlatit za lepší služby. Nově nabízíme možnost koupit si vlastní doménu. Stačí zaplatit přes PayPal a vše je během pár minut hotové.

Uživatelé WebGarden.cz platí masově přes Paypal?

Kupodivu docela hojně, umožňujeme platbu přes Paypal i převodem na účet. Využívání obou možností je zhruba půl na půl.

Proč lidé nejdou za konkurencí a vybírají si Vás?

Když jsme zkoumali konkurenci, usoudili jsme, že máme jeden z nejlepších systémů, co se týče možností a funkcionalit. Uživatel to třeba zkusí jinde, ale pak skončí u nás.

Někteří uživatelé nejsou líní a klidně zkusí vytvořit web na více nám podobných službách, ale pak propagují jen ten, který jim vyhovuje nejvíce

Kde vzniká první povědomí o WebGarden.cz?

Webgarden už je docela známá služba, takže si nás lidé hledají ve vyhledávačích, což je docela velký podíl. Dále využíváme několik reklamních kampaní, PPC kampaně apod.

Jaké máte cíle na nejbližší roky?

Zdokonalovat, vylepšovat, stále přichází nové technologie, které se dají využít ke zjednodušení a zdokonalení systému. Služba se neustále vyvíjí a snažíme se ji udržet na špici.

Lze využít 1,4 milionu uživatelů pro podporu dalších projektů?

Tato masa návštěvníků se jistě využít dá, když jsme například rozjížděli novou verzi Webgardenu, měli jsme hned první den tisíce návštěv a stovky nových registrací uživatelů, kteří si novou verzi vyzkoušeli.

Využíváme partnerství s weby s podobně rozsáhlou cílovou skupinou a myslím, že naše návštěvníky půjde zužitkovat i pro další projekty.

Kdo je Vaší konkurencí?

Srovnatelnou službou jsou třeba eStranky.cz, které už ale oproti nové verzi WebGardenu nabízejí mnohem méně funkcí. Poslední dobou se objevila řada podobných služeb, které nás motivují k tomu abychom naší službu stále vylepšovali.

Např. Blog.cz už pro WebGarden konkurencí není?

Blog.cz bude asi vždycky mít pár procent trhu. Má dlouhou historii a velké množství blogů, ale my ho jako konkurenci nevnímáme, protože je proti nám hodně pozadu co se týká možností tvorby stránek.

Nicméně celkovou návštěvnost mají větší.

Myslím si, že je jen otázkou času, než se to otočí. Na Blogu se už dnes dá najít spousta stránek, kde je jen poznámka, že se stránky přesouvají k nám.

Pokračování rozhovoru: Kamil Foltin: Prodeji WebGarden.cz se vyloženě nebráníme

Hladové očko doporučuje: Estránky.cz – konkurence WebGarden.cz – přečtěte si rozhovor z letošního jara.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 8

zaachi

22.06.2009

Sluzbu WebGarden si otevrel poprve v zivote a za sebe musim rict ze ve me moc duvery nevzbudila.

Po proklikani Webu mi pripadlo ze nektere veci vubec nefunguji, a nekterych pripadech jsem si musel prohlizet Notice chybove zpravy, viz:

Notice: Undefined variable: c_category in /home/www/web­garden/rel/zo­ne/controller/vi­ews-community.inc.php on line 267
Notice: Trying to get property of non-object in /home/www/web­garden/rel/zo­ne/controller/vi­ews-community.inc.php on line 267

......

Tohle by se snad na sluzbe, ktera me denne stovky novych uzivatelu objevovat nemelo.

Pavel Linhart

22.06.2009

ME ten rozhovor prijde jako rozhovor s nekym o Mitonu. Snaha ohromit velkymi cisly navstevnosti, vychvalit se do nebes a vsechno patricne nafouknout.

Michal Illich

22.06.2009

ad „Statisika: 1,4 milionu reálných uživatelů za měsíc“

v posledním NetMonitoru vidím 613 tisíc reálných uživatelů za měsíc

Milá redakce, ověřujete si ta čísla (zvlášť když je dáváte do perexu) nebo necháte zpovídané, aby si vymýšleli jak chtějí?

Martin Čelikovský

22.06.2009

ad „Statisika: 1,4 milionu reálných uživatelů za měsíc“ – Webgarden má v nabídce téměř 20 domén, data jsou agregována až v packu. Zpovídaný pochopitelně uvádí celková data systému, nikoliv jediné domény.

Tomáš Pučík

22.06.2009

Nevím proč není blog.cz konkurencí. Já osobně si myslím že je ještě oblíbenější a to hlavně v poslední době…

OK

23.06.2009

ad statistika) Když se člověk podívá na jejich veřejný toplist (http://www.toplist.cz/stat/184372), tak tam žádných 200 000 unikátů rozhodně nezahlédne… Výše zmíněné přirovnání ke článkům o Mitonu je poměrně trefné.

ad konkurence) Ve výčtu mi rozhodně chybí webnode.cz

Václav Kučera

23.06.2009

ad statistika) To je skutečně omyl, nejedná se o unikáty, ale o návštěvy, které se v průběhu roku pohybují mezi 150 až 250 tisíci denně (dle Google Analytics).

Pavel Linhart

24.06.2009

Ja bych asi redakci nevyčítal, že si neověřuje statistiky. Rozhovor je rozhovor a tázaný prostě odpovídá podle svého uvážení. Připomíná mi to : kdysis se říkalo, že eixtují tři druhy přesného měření seřazeno podle přesnosti : přesné benchmarky, naprosto přesné banchmarky a úplný lži :-))

Vložte svůj komentář