Kateřina Holcmanová: Google netlačí na to být lokální jedničkou ve vyhledávání

David Šmehlík, 22.05.2009, 01:39, 10,424 přečtení

Kateřina Holcmanová

Pozice: Google Česká republika – Marketing Manager: 10. září 2007 – dosud
Dříve: Atlas – Product Management Director (03/2005 – 06/2006)
Atlas – Marketing & PR Director (06/2006 – 07/2007)
Alcatel NZ a Londýn (2003–2005)
Profil: Facebook, LinkedIn

Kateřina vystudovala FHS UK. Rok studovala na Novém Zélandu, kde zároveň začala pracovat pro společnost Alcatel. Později se pracovně přesunula do Londýna a nakonec se vrátila do ČR, kde zakotvila nejprve v Atlasu a posléze v české pobočce Google.

Rozhovor je pokračováním Kateřina Holcmanová: ICQ se stalo nejpoužívanějším českým messengerem.

Produkty Google

Má česká pobočka možnost prosadit vývoj nové Google aplikace?

To není otázka úplně na mně, spíše na šéfa engeneeringu. Ale obecně platí, že pokud je nápad dobrý, tak nezáleží na tom, odkud je. Za sebe můžu říci, že jsme udělali pár úspěšných experimentů, které byly pouze pro ČR, a prosadili jsme je.

Například?

Například česká lokalizace YouTube – to pro nás bylo obrovské vítězství. Byli jsme jednou z posledních zemí, která dostala lokalizovaný produkt. Naším experimentem byla integrace hledání. Např. když hledáte konkrétní kapelu, zobrazí se krom standardních výsledků také výsledky hledání Google. To se v jiných lokalizacích neobjevuje.

Jak dlouho probíhala samotná lokalizace?

Celkově velmi dlouho. Museli jsme přesvědčit ty správné lidi. YouTube bylo už v době, kdy jsem nastupovala, v ČR velmi populární, proto jsme už na podzim 2007 přesvědčovali Larryho Page, že česká lokalizace bude obrovský dar uživatelům.

Takže celý proces trval od podzimu 2007 do podzimu 2008.

Není to tak dávno, co Google vstoupil do NIXu. Dostala se ke mně informace, že se v Sitelu připravuje racková řada čítající asi 15 racků. Máte představu, jaké technologie se budou přesouvat do ČR?

To jsou spekulativní informace a já nejsem kompetentní vám k tomu něco říct. Tuhle informaci jsem ani neslyšela.

Publikuje česká pobočka Google hospodářské výsledky?

Publikujeme, ale celosvětově nebo v rámci Evropy. Je náročné až nemožné vydělovat výsledky jen pro některé země. Jsme členy burzy, takže publikování výsledků je jednou z našich povinností.

Jak vnímáte rozdíl v použitelnosti Mapy.cz a Google Mapy pro české podmínky?

Je fajn, že čeští uživatelé mají možnost výběru. Obě strany to motivuje ke zlepšením. Celkově si myslím, že úroveň map je v ČR velmi vysoká.

Google v současné době nabízí mapy s některými funkcemi, které na českém trhu chyběly. Druhá strana to zase dělá velmi lokálním způsobem. Někdo teď napsal článek na Lupě ohledně srovnání map, kdokoliv se na něj může podívat a zvážit to z uživatelského pohledu. Jde o to, jak dobře se danému uživateli produkt používá, jak mu vyhovuje

Je dobré si uvědomit, že v Google všechny produkty vznikají v rámci globálního trhu, což je úplně jiná dimenze. Samozřejmě u lokalizace začínáme od toho , co „místní“ uživatelé chtějí, ale u nás je to komplikovanější, protože tyto změny se reflektují v rámci všech zemí. Mapy Google například obsahují funkci vytvoření vlastní mapy nebo zdarma zápis do adresáře firem na mapách. Někomu zase mohou připadat hezčí mapové podklady a jak je známo, do budoucna plánujeme spuštění speciální funkce Street View.

Kolik Street View vozů se pohybovalo po Čechách?

Ony tady budou dva až tři měsíce. Bude to nějakou dobu trvat, než se vše nafotí . Konkrétní počet vozů nezveřejňujeme.

Kdy chystáte spuštění Street View?

Spustit bychom je chtěli do konce roku jako vánoční dárek našim uživatelům. Sám víte, jak je někdy spuštění produktu náročné, jen samotný sběr podkladů probíhá až 2 až tři měsíce, samotná úprava fotek a rozmazání obličejů a poznávacích značek aut pak několik dalších měsíců.

V Gmailu je již v tuto chvíli problém nalezení volné kombinace uživatelského jména. Jaké máte ambice s Gmailem?

Gmail se pořád vyvíjí, v poslední době jsme spustili spoustu nových experimentálních funkcí v Gmail Laboratoři. Budeme rádi, když se budou produkty typu Gmail adaptovat a lidé je začnou společně například s videochatem a hlasovými hovory využívat, ale nepřipravujeme momentálně žádnou agresivní komunikaci těchto služeb.

Podle mě nabízí Gmail celou řadu funkcí, spousta z nich se ale ještě pořád může zdát složitých pro běžného uživatele. Značkování, barvičky, hvězdičky… Myslím si, že mají jiní poskytovatelé jednodušší řešení a my se budeme snažit Gmail vylepšovat tímto směrem.

Snaží se Google služby jako Google Dokumenty marketingově propagovat v rámci českého trhu?

Jak jsem zmiňovala už předtím, musíte si vybrat, co lidi naučíte, a musíte někde začít. Pro nás je tou nejdůležitější službou vyhledávání. Kdybyste se podíval na nejvyhledávanější slova, zjistíte, že uživatelé neví, jak efektivně vyhledávat. Pro nás je prioritou v komunikaci a edukaci naučit lidi principům vyhledávání, říct jim, aby do vyhledávácího boxu zadávali chytré dotazy nebo využili funkce lokálního vyhledávání a automatického překladu stránek apod. To je cíl číslo jedna.

Do spektra služeb, na které se mimo jiné zaměřujeme, určitě patří Google Mapy a Google Dokumenty v rámci škol a studentů . V tomto případě se snažíme jít přes segmentované skupiny. Speciálně studenti se mohou naučit tyto služby používat na pravidelné bázi – sdílet své seminární práce, společně je upravovat, vytvářet virtuální týmy atd. Stejně tak jako školy, i pro neziskové organizace jsou Google Aplikace = tedy email, dokumenty, tabulky a prezentace a další také zadarmo.

Která služba Google je nejužívanější českými uživateli?

Naše služby nejsou monitorovány žádnými externími metrikami. Podle oficiálního výzkumu je to ve své kategorii určitě YouTube. Ve vyhledávání jsme dvojkou. Pro další služby nejsou veřejně dostupná data, která by na to poukazovala.

Google vs. Seznam

Jak vy osobně vnímáte Seznam jakožto vyhledávač?

Já osobně jsem jej nikdy nevnímala jako vyhledávač. Myslím, že je většina lidí včetně mě je brala jako bránu k informacím širšího typu – přečíst si zprávy, obecné bulvární informace, podívat se na email atd. Já sama jsem si u nich nikdy oficiálně e-mail nezakládala. Začínala jsem na Hotmailu a v roce 98 jsem přešla na Centrum.cz. Na začátku měli to řešení možná lepší než dnes. Seznam tehdy fungoval jako katalog. Nedá se říct, že bych někdy byla spokojena s jejich fulltextem.

Paradoxem je, že Google je stále dvojka. Čím je dáno, že tou jedničkou je Seznam?

Je to do značné míry způsobeno historickým průběhem. Začínali na českém trhu mnohem dříve než Google, přišli se zajímavými produkty a vytvořili si vlastní bázi uživatelů. A Češi, jak je známo, jsou v tomto směru hodně konzervativní, neradi věci mění. A také, jak jsem již zmiňovala, Seznam byl na začátku obecným katalogem. Nikdo nevěděl, co je to fulltext a co by mu mělo přinést hledání. Lidé se tedy naučili mít nějaký zvyk – chodit na Seznam a mít tam svůj e-mail nebo číst zprávy. Kdokoliv si koupil počítač, technik mu přednastavil Seznam, neboli „ten internet“. Tím vznikl ten paradox Seznam = internet.

Myslíte, že se vám podaří naučit lidi hledat u vás?

Myslím, že technologie Google jsou velmi kvalitní, ale zlomit zvyky uživatelů je běh na dlouhou trať. To, co komunikačně uděláte teď, se projeví tak za rok až dva. A poslední dva roky nás přesvědčili o tom, že komunikace a edukace jsou tím správným směrem, jelikož jsme několikanásobně zvýšili podíl na trhu. Věřím tomu, že se nám povede lidi ještě více edukovat, vysvětlit jim, v čem mohou být výhody Google, že je lokální a mohou v něm najít kadeřníka nebo restauraci. Zároveň je pro nás pozitivní, že děti a mladí lidé vyrůstají s Googlem.

Jaké jsou krátkodobé cíle české pobočky Google?

Asi víte, že je nás tady v české pobočce 9 a máme tu hlavně obchodní tým, takže kromě zpřístupnění informací pro české uživatele taky určitě „udělat nějaký business“. Z toho mého marketingově-produktového pohledu jsme lokalizovali více než 30 produktů a funkcí během asi 30 měsíců. Dostali jsme sem to, co jsme se domnívali, že může uživatelům něco přinést.

Naším cílem je přispět trhu a edukovat lidi v tom, proč by měli používat existující technologie, které jsou zdarma, viz API nebo technologie určené pro vývojáře. Chtěli bychom i nadále šířit tak trochu osvětu o tom, co se děje i venku. Chceme, aby se trh hýbal a měnil a byl zajímavý a inovativní. Nechceme tvořit žádný konkurenční tlak, ale vytvářet rozmanitost a možnost výběru. Není naším cílem mermomocí soutěžit o to, kdo je jedničkou a kdo dvojkou. Pracujeme na tom, abychom lidem nabídli kvalitní vyhledávání.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 11

Martin

22.05.2009

Z Google se stal neohrabaný moloch. Překlad jednoho webu trvá rok? Kde to jsme. Dále třeba mapy. Jsou technologicky lepší, ale kde jsou turistické značky? Kde jsou cyklotrasy? Kde je turistická mapa? To je přece pro čecha základ! Kdy to ta hezká paní zařídí?

HeWeR

22.05.2009

[1] Martine, zkuste číst správně. Překlad netrval rok. Celý proces lokalizace trval rok. To je docela podstatný rozdíl.

Taky nevím, proč by ta „hazká paní“ měla zařídit implementaci stejných služeb, které nabízí seznam. Máme dvě služby, každá z nich nabízí něco jiného. Vy si můžete vybrat. Já osobně turistiké mapy nepotřebuju a Google Maps mi vyhovují víc.

Vzhledem k velikosti Google si myslím, že ten moloch není tak neohrabaný, jak většinou u velkých společností bývá.

Filosof

22.05.2009

>> Vzhledem k velikosti Google si myslím, že ten moloch není tak neohrabaný, jak většinou u velkých společností bývá.

Mám poměrně čerstvou zkušenost jednoho svého zákazníka, která hovoří o opaku…

MichaL

22.05.2009

[1] To je prave super, ze si tam ty trasy a znacky muzou lidi skrz API a vlastni mapy dodat sami…

Vasilij

22.05.2009

Upřímně doufám, že se Google nestane nikdy jedničkou na českém trhu, z „don't be evil“ se stal arogantní moloch. Google už v mých očích není tou fajn firmou, jako před lety.

Vembl

22.05.2009

Ať je to jak chce, Google stejně jednou získá dominantní pozici ve vyhledávání i v Čechách. Mají prostě více peněz a lidí na to, aby své služby neustále vylepšovali. Seznam bude důstojným konkurentem a v některých službách Google bude i nadále překonávat, právě v důsledku zkušeností s místním trhem.

Jan Šromek

22.05.2009

„Naším experimentem byla integrace hledání. Např. když hledáte konkrétní kapelu, zobrazí se krom standardních výsledků také výsledky hledání Google. To se v jiných lokalizacích neobjevuje.“

Díky, že teď vím, že se tenhle „experiment“ objevuje pouze v češtině a odteď budu používat YT v angličtině. Tento „experiment“ mě už několikrát nechtěně odkázal na vyhledávání, které jsem skutečně něchtěl.

Jak jste tento experiment měřili? Více proklíků na vyhledávání google? A kolik z nich bylo skutečně chtěných?

Jakub Pajer

24.06.2009

@Jan Šromek: s tímto souhlasím, také se mi pákrát omylem stalo, že jsem se dostal do searche… je to klasický efekt, kdy namísto aby se vám zobrazila prázdná stránka s výsledky hledání, alespoň vám nabídnou tohle.

Jiří Škoda

24.06.2009

Co mě na Google hledání vadí, je upřednostňování českých stránek v globálním hledání. Občas je to opravdu oříšek zadat dotaz tak, aby se vám dopředu necpaly české weby s obsahem, který nechci.

Lukáš Bártl

13.04.2012

Všichni se nyní baví o tom, jestli nebo kdy bude Google jedničkou ve vyhledávání v ČR. Mě zajímá jestli nebo kdy bude jedničkou pro zadavatele reklamy v ČR. Bohužel Netmonitor nebere Google ve svém měření v úvahu. Proto jsem vytvořil krátký dotazník na zadavatele reklamy: http://google-vs-seznam.vyplnto.cz/
Výsledky poté budu publikovat ve své bakalářské práci.Tak jestli Vás toto téma zajímá zkuste si dotazník vyplnit.

Jackson Williams

01.07.2018

Dobrý den, pane / paní.

Jsme spolecnost soukromého investora a nabízíme 2% úrokové sazby a nabízíme ruzné úvery jako osobní pujcky, podnikatelské úvery, konsolidacní úvery, zajištené a nezajištené úvery, vánocní pujcky,
Dekujeme, že jste si precetli tuto reklamu a požádali ji o ni.
Další informace a dotazy nám mužete zaslat na adrese jacksonwilliams575@gmail.com

Vložte svůj komentář