Kateřina Holcmanová: ICQ se stalo nejpoužívanějším českým messengerem

David Šmehlík, 21.05.2009, 03:49, 9,314 přečtení

Kateřina Holcmanová

Pozice: Google Česká republika – Marketing Manager: 10. září 2007 – dosud
Dříve: Atlas – Product Management Director (03/2005 – 06/2006)
Atlas – Marketing & PR Director (06/2006 – 07/2007)
Alcatel NZ a Londýn (2003–2005)
Profil: Facebook, LinkedIn

Kateřina vystudovala FHS UK. Rok studovala na Novém Zélandu, kde zároveň začala pracovat pro společnost Alcatel. Později se pracovně přesunula do Londýna a nakonec se vrátila do ČR, kde zakotvila nejprve v Atlasu a posléze v české pobočce Google.

Tento rozhovor je první polovinou našeho povídaní s Kateřinou. V druhé části se zaměřujeme převážně na Google služby a jejich pozici a povědomí na českém trhu.

Z Nového Zélandu do českého Atlasu

Jaké máte na Nový Zéland vzpomínky?

Úžasné. Nový Zéland je krásná a neuvěřitelně rozmanitá země. Žila jsem ve Wellingtonu (hlavní město na severním ostrově). Je to malé město s jednou hlavní třídou, která slouží jako promenáda, každý pátek se tam všichni jdou „vyvenčit“ na různé párty. Můžete v přístavu nastoupit na loď a podívat se na jižní ostrov. Po pár kilometrech míjíte deštný prales, pak se ocitáte u ledovce, jedete níž a tam je ještě větší zima a potkáte lachtany na pobřeží. Pak dojedete do zimních středisek a univerzitních měst. Nový Zéland je několik úplně jiných světů, které se střídají, je to velmi barevné a rozmanité místo.

Lidé jsou směska Evropanů, což je na jednu stranu fajn – potkáte hrozně moc Britů, Irů atp., na druhou stranu je smutné, že Maoři (původní obyvatelé) jsou ve výrazné minoritě. Žijí v chudobě, nemají dostatečný přístup ke vzdělání atp. Je to etnická menšina, která se nerada vzdává své kultury a zvyků, což „ohrožuje“ standardní sociální tlaky.

Nový Zéland byla obrovská zkušenost i z pracovního hlediska. Alcatel pro mě byl začátek větší cesty.

Kudy od sociálních věd k technologiím?

Právě v Alcatelu jsem dělala projektovou koordinátorku. Moje práce spočívala ve vytvoření výzkumu – monitoringu trhu přes tvorbu marketingové strategie až k samotné exekuci kampaní. To bylo „první přičuchnutí“ k technologiím.

Když jsem se vrátila do ČR, věnovala jsem se grantům z EU. Někdy v roce 2005 jsem psala projekt zaměřený na evropské dotace a v rámci něj jsem dělala velmi rozsáhlý výzkum internetového trhu postavený na kvalitativní analýze existující portálů, jejich služeb a míře návštěvnosti, jakým způsobem se budou dále vyvíjet atd. Tím jsem se dostala k internetu. Pak jsem šla na pohovor do Atlasu a tím začala moje „internetového é­ra.“

Atlas jste si zvolila sama, nebo jste byla oslovena?

Sama. Zjistila jsem, že být na volné noze, psát granty a zajímat se o technologie je fajn, ale věděla jsem, že budu potřebovat nějakou zkušenost ze společnosti středního typu, a Atlas mi v té době byl velmi sympatický.

Do Atlasu jsem nastupovala jako produktový manažer a následne měla chvíli na starosti i další produktové manažery, po příchodu Davida Duroně jsem se přesunula do marketingu a PR, kde jsem se cítila a viděla více užitečná.

Jak vnímáte pozdější fůzi Atlasu a Centra?

Nebyla podle mého názoru úplně nejšťastnější, jednak v tom ohledu, jak k tomu samotnému sloučení došlo, a jednak jak o něm byli lidé „zevnitř" informováni. Asi by se to celé dalo udělat jiným způsobem, ale těžko soudit.

Co vám Atlas dal?

Jakmile jsem tam poprvé vešla, otevřel mi Pavel Hromádka, šéf vývoje v Atlasu, úžasný člověk, neuvěřitelně chytrá hlava. Pak jsem poznala Jiřího Lahvičku, což je, vedle mého současného kolegy Jardy Bengla, podle mě jeden z největších guru internetových technologií. Setkala jsem se s lidmi, kteří pro mě pořád hodně znamenají, a jsem s nimi stále v kontaktu. Bylo to úžasné prostředí, ti lidé, jejich znalosti, vůbec co se tam dělo – kladl se důraz na produkt. Myslím si, že Atlas se v té době podobal Googlu.

Odkud vedla cesta z Atlasu do Googlu?

Cesta dál byla víceméně jednoduchá. Už v době, kdy jsem v Atlasu byla já, se hodně hovořilo o prodeji, docházelo k docela zásadním změnám. Měla jsem pocit, že co jsem mohla vykonat, to už jsem vykonala, a že je čas na změnu.

Na který produkt Atlasu jste nejvíc hrdá?

Asi ICQ. Bylo součástí portfolia služeb, ale samozřejmě nemůžete komunikovat všechny v jeden okamžik a stejně tak neinvestujete do všech najednou. V té době bylo tím velkým koněm, na nějž se sázelo, právě ICQ, které jsme velkým způsobem rozšířili a investovali do něj spoustu marketingového času a energie. Stal se z něj nejpoužívanější messenger v ČR.

ICQ vs. ostatní Instant Messengery

Myslíte si, že předtím nebyl?

Čísla, na kterých jsme začínali, byla mnohem nižší, než když jsme se na ně podívali za řekněme rok a půl. Počet uživatelů vzrostl velmi markantně. Můžeme říci, že jsme pozici ICQ velmi upevnili.

Bohužel tato čísla nelze srovnat s Messengerem od Microsoftu, protože ten o něm v ČR nikdy nepublikoval žádná čísla.

Čím je v ČR dána majoritní pozice ICQ, když ve světě je nejpoužívanější např. právě Live Messenger?

To si myslím, že není úplně tak pravda. Messenger je v rámci Evropy populární jen v určitých zemích, např. v Holandsku, naopak ICQ je velmi silné v Rusku, na Ukrajině, v Německu. Celosvětově do toho vstupují i další hráči, např. v Polsku lokální Gadu-Gadu, Yahoo Messenger a další. Je těžké hodnotit celosvětově,ale určitě existuje nějaký výzkum či žebříček, který by nám to objasnil.

Měly by se komerční messengery bát Jabberu?

Těžko říct. Je dobré dívat se kolem a reflektovat, co se děje, být připraven, že se může „něco“ stát. Záleží na technologické inovaci a na tom, kdo zrovna zaspí. To hraje rozhodující roli.

ICQ teď podle mě trochu polevilo v intenzitě rozvoje backendu, uvidíme, jestli to v budoucnu nějak ovlivní jeho pozici.

Co používáte vy osobně?

Mirandu, Skype a GTalk – takže vlastně Jabber.

Kolem roku 2002 jsem „frčela“ na Messengeru, během pobytu na Novém Zélandu jsem používala spíše ICQ. Záleží na tom, jestli si povídáte s lidmi z ČR nebo odjinud a kde zrovna pracujete.

Jak se dostat do Google

Zpátky k vaší práci. Proč jste si jako své nové působiště vybrala právě Google?

Podívala jsem se na nabídku různých, převážně technologických, firem, hledala jsem dost konkrétně mezi brandy, které mě z nějakého pohledu zaujaly. Chtěla jsem zůstat u core, o kterém jsem si myslela, že už ho aspoň trochu chápu. Poslala jsem standardní formulář do Google, odpověděli mi a začalo obrovské kolečko pohovorů.

Jak takový pohovor probíhá?

U mě konkrétně to probíhalo tak, že mi nejdříve dali termíny telefonických pohovorů. První byl s německou kolegyní, pak s Polskem, pak ještě jeden.

Pohovor po telefonu je velmi náročný. Vyprávíte své zkušenosti a příběhy a zároveň se mě konkrétně ptali na celou řadu typů řešení, jak bych strategicky nastoupila na trh, co bych udělala, co bych udělala jinak, jaké produkty ano, jaké ne, proč atd. Dotazy byly velmi konkrétní, týkaly se Googlu samotného a souvisely s trhem a rozvojem na trhu.

Po telefonátech jsem se setkala s Táňou (le Moigne, County Business Manager pro ČR, pozn. red.) a s Lukášem Morávkem a poté jsem letěla do Londýna, kde proběhly další čtyři pohovory. Seděla jsem tehdy v zasedačce čtyři hodiny vkuse, úplně vystresovaná (směje se), a pořád se u mě střídali různí lidé. Finální pohovor byl s viceprezidentkou pro marketing, Lorraine Twohill.

Ještě zajímavější byl návrat domů.

Povídejte.

Uletělo mi letadlo, musela jsem si zajistit zpáteční letenku na co nejbližší let, protože mě v ČR čekalo dokončení jednoho projektu. Ta letenka mě stála strašný ranec, asi 10.000,– Kč. Sedla jsem si do letadla a řekla si: „Uff, supr, už jsem aspoň v letadle.“ A najednou tam začali chodit takoví podivní chlapíci v černých tričkách a s bradkama. Jeden z nich mi shodil batoh s počítačem, no supr, výborný začátek cesty domů. Pak z nich vylezlo, že jsou Divokej Bill, vraceli se domů z koncertní šňůry, a na druhé straně letadla seděl Čechomor. Vedli jsme vášnivou diskusi o tom, co dělat, aby byli dobří na internetu. Ukazovali mi už tenkrát (červen 2007) svůj účet na MySpace a dávali mi odkazy na profily na Facebooku. Tak jsem říkala: „Supr, máte to dobře našlápnutý.“

Jak to pokračovalo s Google?

Po třech měsících, v září 2007, jsem nastupovala jako zodpovědná osoba za marketing.

Z mého pohledu je neuvěřitelné přijímat někoho tři měsíce…

Myslím si, že všichni, kdo nastupovali, procházeli něčím podobným. Např. s mým současným kolegou Jardou Benglem, který má na starosti všechny geo produkty/aplikace pro celý svět, jsme se jednou potkali na Flóře v metru. Měl v ruce knížku The Google Story, já taky, a oba jsme si četli. Následný rozhovor probíhal asi takhle:

„Čau, jak to jde?“
„Jo, dobrý, už jsem byla na pohovoru a čekám na další.“
„Jo, já taky.“

Celý ten proces byl dost náročný, něco jako státnice na VŠ (směje se). Studovala jsem nejen technologie, ale i vývoj cen z GoogleFinance, učila se vše o zakladatelích, o produktech jako takových atd.

S kým „nejvýše“ jste měla možnost se osobně setkat?

Larry a Sergey.

Hned na podzim 2007 jsme s Jardou Benglem poprvé letěli do Mountain View do Googleplexu a prezentovali jsme před nimi strategii pro Českou republiku. Seděli tam Larry Page, Sergey Brin, což jsou zakladatelé Google, a Eric Schmidt, náš CEO. My, oba nováčci, jsme si říkali: „Hm, tak jim tam teda řeknem‘, že trh v České republice je hlavně o pivu.“ (směje se)

Na úvodním slidu Jarda poznamenal, že slovo „robot“ vymyslel Čapek a že „pistol(e)“ je taky z češtiny. A k tomu to pivo. Prezentovali jsme samozřejmě také Seznam a hrozně je to zajímalo: „Jo, tak nám ukažte, co teda dělaj‘.“ A my: „No, jsou fakt dobří.“ Jeli jsme tam na zkušenou a potřebovali jsme Českou republiku prodat, říct, že náš trh je jiný, ale přitom zajímavý.

Další část rozhovoru na téma Google služeb vyjde na 30minut.cz zí­tra.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 10

Jozef Benko

21.05.2009

Pekný rozhovor. Prajem veľa úspechov s predávaním ČR. :)

Dalibor Kouřil

21.05.2009

Velmi zajímavé čtení, díky za výborný článek :-)

Alice

21.05.2009

těším se na další část rozhovoru…

zaachi

21.05.2009

Velice pekny rozhovor a urcite velmi zajimavy clovek.
Cteni z prostredi googlu me vzdycky bavi. :-)

Lukáš Churý

21.05.2009

Poslední odstavec a celkově celý rozhovor super, sympaťačka :).

Hannes

21.05.2009

fajn rozhovor

Jakub

21.05.2009

Krasny rozhovor, ctivy a jsou za nim citit zkusenosti:)

Vembl

21.05.2009

Google si zjevně umí vybírat zaměstnance. Moc pěkný rozhovor. Přeji hodně pracovních i osobních úspěchů.

Braque

22.05.2009

IM od Microsoftu skutocne je najpouzivanejsi instant messenger na svete a vraj dokonca aj v Europe. http://botka.sk/…t-messenger/

aldik

05.06.2009

lol, prý Mirandu:D .. miranda je ale jenom klient(program) :D:D .. proč neřekla ICQ? :D .. to byla odpoved jak z diskuze na Libimseti.cz :D

Vložte svůj komentář