Marek Erneker: V IGNUMu se globální konkurence neobáváme

Zdeněk Cendra, 21.04.2009, 08:40, 7,336 přečtení

Marek Erneker

Projekty: IGNUM.cz, Doména.cz – poskytovatel webhostingu a registrátor domén

Pozice: IGNUM.cz, výkonný ředitel, 02/2006 – dnes

Profil: LinkedIn

V minulosti: Programátor a vedoucí programátor v IGNUM.cz.

Druhá polovina rozhovoru s ředitelem webhostera IGNUM. Přečtěte si první část – IGNUM se v blízké budoucnosti rozroste do zahraničí

Jak se v IGNUMu určuje cena, za kterou se kupují menší hostingové firmy?

Velmi složitě.

Lze definovat obecný vzoreček, např. ve smyslu dvojnásobku obratu za minulý rok?

Takto jednoduché to samozřejmě není, ale v zásadě obrat hraje velkou roli. Prakticky nevypočitatelná je však cena migrace, která je neuvěřitelně náročná.

Jakou cenu mají menší hostingové firmy? Dnes jich je na trhu poměrně mnoho a tato otázka může být časem poměrně častá, kvůli jejich možnému odkoupení…

Pro nás je nejklíčovější to, o jakou společnost se jedná, jaký má kredit a zákazníky. Tyto malé firmy většinou nemají nabídky slučitelné s našimi. Když přijde firma, která nabízí hosting za 150 Kč/měsíčně, nemůžeme přemigrovat jejich zákazníky k nám, protože webhosting za takovou cenu u nás nabízet nelze. V případě, že bychom chtěli nabízet hosting s touto cenou paralelně vedle našich tarifů, pak by naši zákazníci přecházeli na levnější variantu v domnění, že bude stejně kvalitní jako naše klasické tarify, ale to je samozřejmě s tak nízkou cenou nemožné.

Když se vrátím k tomu vzorečku na výpočet ceny, zásadní je roční obrat, který se dále násobí koeficientem mezi 1 až 3. Kdyby někdo přišel s firmou IGNUM-2, předal by nám servery a všechno okolo, bylo by to super. Obrat by se vynásobil 3× a s koupí není problém. Takhle to, ale nefunguje a my musíme zohledňovat tarify, které nabízený subjekt má atd.

Takže IGNUM je k prodeji za trojnásobek ročního obratu?

IGNUM k prodeji není a kdyby byl, tak je mnohonásobně dražší.

Za jakou cenu by se dnes daly prodat větší firmy z top 10? Dostali jste vy nějakou nabídku?

Nějaké nabídky byly, ale neměl bych o tom mluvit.

Jaká musí přijít nabídka, tak aby jste o prodeji uvažovali?

V momentě, kdy přijde investor s tím, že má zájem a bude to vlastně jeho úplně nové portfolio bez slučování služeb, tak je převod velmi jednoduchý. Cena by se vyšplhala na násobek obratu a celkově by to nebyl problém.

Jiný a častější případ je, že přijde firma, která již podobný business dělá a chce se sloučit. Máme zkušenost z převodem hostingových zákazníků od Tiscalli, ale i u jiných firem je zkušenost taková, že převod je mnohonásobně děsivější než v nejhorších snech.

Při této slučovací variantě se totiž nebavíme jen o tom, že se převodu musí věnovat team lidí, ale i o tom, že firma přestane na nějaký čas fungovat. Ztrácí se pak rychle důvěra zákazníků, která se však vyčíslit nedá, a za pár let si stejně budou říkat, jak to tenkrát bylo hrozné.

Rozhodují se lidé při nákupu domény podle ceny?

Ano, ale rozhodně se nedá říci, že při snížení ceny budou lidé bezhlavě registrovat nové domény. Podobná věc se povede možná jednou. Loni se nabízely domény za pár korun, lidi nakoupili a trh se tím prakticky nasytil. Mnohem více byly tehdy nakupovány domény za korunu než domény, které stály 10 Kč..

Vlastníte také firmu na Slovensku. Jaké s ní máte plány?

Tuto firmu máme prakticky jen z důvodu jednoduššího nákupů slovenských domén. Neplánujeme tam žádný výrazný rozmach či pobočku.

Co vám v tom brání?

Náš trend je takový, že chceme naše služby na Slovensku nabídnout pouze přes webové rozhraní, a to bez pobočky. S novým systémem bychom určitě chtěli získat i zákazníky ze zahraničí. Budeme mít lokalizovaný web do několika jazyků, chceme tedy získávat nové zákazníky, a to nejen ze Slovenska.

Které jazyky to jsou?

Samozřejmě se bavíme o angličtině, možná o polštině a asi se zkusíme orientovat i trochu na východ. Ovšem nejvíce na pořadu dne je v současnosti rozběhnutí nového systému, a až následně přeložení webu do dalších jazyků.

Co brání jiným velkým hráčům webhostingu v České republice v expanzi do zahraničí?

Už jen prozkoumání tamního trhu stojí čas, lidi a v neposlední řadě docela velké investice. Člověk, který týden surfovat po internetu, nemůže říci, že poznal tamní trh. Na takovou činnost musí být odborník a těch je jako šafránu. Rozšíření na zahraniční trhy je velmi složité.

Z toho vyplývá, že webhosteří z České republiky ještě nedozrály do správné velikosti?

Všechny firmy, o kterých se bavíme, jsou menší než my. Určitě se nebavíme o firmách, kterou jsou schopny zaplatit expanzi do zahraničí díky obratu z webhostingu.

Když nebudu brát Zoner, který je trochu dál. Většina firem u nás se teprve hledá, nemají svou pevnou základnu. Jejich sněhová koule se pořád nabaluje a vydělané peníze raději investují zpátky na realizaci nápadů pro český trh, než aby platily lokalizaci např. do čínštiny.

Proč, když neberu odkoupení české jedničky a dvojky, neuspěly zahraniční firmy u nás?

Všechno je to o supportu v češtině a víře ve firmu. Lidé potřebují český web a sídlo v Praze. Navíc není náš trh natolik lukrativní jako např. trh polský.

Obáváte se v budoucnu příchodu zahraniční webhostingové firmy, která přijde s nabídkou hostingu, který IGNUM bude ohrožovat?

Toho se opravdu neobávám. Myslím si, že ani český trh pro ně není moc zajímavý. Časem by se dostaly do červených čísel a pokud ne, jistě by nevydělávaly dle svých představ.

Jaký obrat jste měli loni za webhosting a serverhosting?

Zhruba okolo 45 miliónů bez daně.

Jaké marže máte z nabízených služeb?

Náš cíl je mít marže 10% a většinou se nám ho daří plnit.

Máte v plánu více se věnovat serverhostingu?

Jedním z cílů na letošní rok je rozšíření a zjednodušení nabídky dedikovaných serverů. V minulých letech jsme se tomuto segmentu moc nevěnovali, nedělali jsme žádné reklamy, ale zkušenosti nasbírané máme a chceme získat větší část trhu.

Kolik máte serverů?

Přímo našich je cca 200 a celkem jich máme asi 700.

Jaký máte měsíční přírůstek?

Měsíčně se jedná o řekněme 15 serverů.

Máte odhad, jak veliký je měsíční trh nových fyzických serverů v ČR?

Na celém trhu je podle našeho odhadu měsíčně nově přibližně kolem 500 serverů.

Pořadují zákazníci umístění svých serverů v odlišných serverovnách?

Ano, u jednoho většího projektu jsme dokonce měli požadavek, aby byly alespoň 15km vzdálené.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Vložte svůj komentář