Marek Liška: Internet Mall na sobě tvrdě pracuje, stavíme miliardový obchod

Zdeněk Cendra, 26.05.2009, 09:26, 11,663 přečtení

Marek Liška

Společnost: Internet Mall, a.s.
Pozice: předseda představenstva, ředitel, 2005 – dnes
Blog: neomallene.cz

Marek začínal jako projektový manažer v rodinné firmě zabývající se obnovou památkově chráněných objektů.

Se společností Internet Mall, a.s. zahájil spolupráci v roce 2004 jako produktový manažer obchodů HobbyExpert.cz a Sekačky.cz.

Po roce úspěšné spolupráce byl Marek jmenován obchodním ředitelem společnosti, o další rok později pak členem představenstva. V současné době působí Marek v MALL.cz jako ředitel společnosti.

První část rozhovoru probíhala brzy po rozbřesku ve skladových prostorách Mall.cz v Horních Počernicích.

Vnímají zákazníci Vaše eshopy jako Mall.cz nebo spíše BíléZboží.cz a jemu podobné menší značky?

Konkrétně BíléZboží.cz je již legendou a spousta starších zákazníků nás vnímá díky této značce, protože Mall je značkou novější, ale mladší zákazníci nás již znají spíše jako Mall.cz.

Souvisí to i s naším novým brandem, komunikací se zákazníky a novou homepage Mallu, kde se snažíme působit jednotně a uceleně. Cílem je, aby nás lidé vnímali jako velkou a silnou nákupní galerii s vysokou kvalitou. Máme v dohledné době v plánu spoustu nových věcí, kterými chceme překvapit zákazníky.

S jakou úspěšností predikujete, co bude na trhu zákazníky žádané?

Snažíme se předvídat, co bude zákazník nakupovat, což znamená předzásobit se větším množstvím výrobků, které vytipujeme. Můžeme díky tomu nasadit lepší cenu a zároveň nám to umožní dodávat výrobky následující den.

Máme skupiny specialistů pro každý segment, kteří dělají základní předvýběr těch nejlepších. Díky tomu pak můžeme zákazníkům doporučit výrobky s nejlepším poměrem cena/výkon. Jsou to top produkty, které jsou v akcích, jsou hodně vidět a máme jich na skladě velké množství.

Když uvedu příklad na ledničkách, tak zde třeba víme, že zákazníci mají zájem o ledničky se spotřebou ve třídě A s určitým objemem velikosti – což vychází např. z nejčastěji prodávaných kuchyňských linek.

Je pro Vás výhodou, když máte tak velké portfolio výrobků? Nakupují zákazníci výrobky z více kategorií při jednom nákupu? Skutečně si lidé koupí ledničku, parfém a sušené pro psa?

Je to určitě výhoda, když zákazník bude mít dobrou zkušenost s nákupem jednoho výrobku, je zde velká pravděpodobnost, že se vrátí pro nákup dalšího. Nemáme ale v úmyslu neustále rozšiřovat nabídku.

Chceme stále nabízet jen výrobky, o kterých budeme přesvědčeni, že je budeme umět prodat. Spousta obchodníků začala nabízet obrovské množství výrobků, které pak nebyli schopni dodat a přesně sem se nechceme dostat.

Velmi bych uvítal newsletter nabízející zboží, které jsem si ještě nekoupil a zboží nějakým způsobem související s tím, co už mám doma…

Zatím tuto službu nemáme, ale určitě ji plánujeme do budoucna.

Má vůbec smyslu investovat do takové služby na našem malém trhu?

Smysl to určitě má. Samozřejmě pokud zákazník nemá věc, kterou potřebuje, jde si ji hned koupit, ale jinak si raději počká, aby ušetřil.

Jaké zboží nejrychleji ztrácí svou hodnotu?

Určitě se jedná o sezónní zboží. V nové sezóně přijdou vždycky výrobky, které jsou lepší ve spoustě parametrů a výrobky ze starší sezóny se musí cenově zvýhodňovat, aby se prodaly.

U elektra je stárnutí také velmi rychlé. Záleží zde hodně na aktuálních kurzech, můžete dobře nakoupit televize, které za měsíc budou díky kurzu s cenou úplně jinde.

Můžete trochu přiblížit fungování Vašeho skladu?

Hlavní sklad má rozlohu 7000 metrů čtverečních a kapacitu přes 8 tisíc palet. Zde na obrazovce (rozhovor probíhá ve skladu pozn. red.) můžete vidět počty aktuálně rozpracovaných objednávek a místa, kam se mají vyexpedovat.

Těchto míst je velké množství. V tuto chvíli je zde vidět, že se řeší expedice pro naši prodejnu na Dělnické ulici, dále balíky pro Českou poštu a nakonec objednávky, které budou vyzvednuty osobně zde na prodejně.

Osobní odběry, které jsme spustili zhruba před měsícem, se nám velmi osvědčily.

Lidé jsou ochotni jezdit až do Horních Počernic?

Ano, není to žádný problém, jezdí sem pro výrobky velké i malé.

Takovou ledničku si ale přece může nechat přivézt až do domu.

To je samozřejmě pravda, ale řada lidí má dnes velká auta, u kterých není problém naložit i větší předměty. Navíc chtějí rychlé vyřízení objednávky. Když si objednají výrobek do 12 hodin, můžou si ho ještě týž den vyzvednout. Má to výhodu i v tom, že můžou přijet v čase, který jim vyhovuje a nemusí doma čekat v přesně danou hodinu na příjezd dopravce.

Proč jste pro umístění skladu zvolili Počernice?

Myslíme si, že Počernice jsou velmi dobře vybraným místem, protože nejsou daleko od centra, jsou stále v dosahu městské dopravy, buduje se zde silnice navazující na městský okruh. V blízkosti se nachází velké obchodní centrum, takže i pro zákazníky je výhodné sem jezdit.

Dříve po Praze jezdily vaše červená auta, ale dnes již vidět nejsou. Upustili od vlastní dopravy objednávek k zákazníkům?

Máte pravdu, v současné době využíváme outsourcovaných služeb různých firem. Máme teď ale na stole obnovení této služby.

V nedávné době jste zavedli s problémy SAP. Jaké hlavní přínosy od tohoto kroku očekáváte?

Byl to poměrně náročný přechod, ale z hlediska budoucnosti nebyla jiná volba. Když chcete stavět miliardový obchod, musíte mít zázemí s kvalitním systémem. Hlavní důvody byly zvýšení efektivity, produktivity, snížení nákladů a chybovosti, což se nám ve velké míře projevuje již dnes.

Sponzor článku
Provozujete eshop? Zaměstnáváte správce serveru? Je čas jej propustit. Snižte své náklady a přeneste odpovědnost na SuperHosting.cz.

Za 30% nákladů získáte kvalitu a spolehlivost od specialistů.

SuperHosting.cz – specialista na servery.

Jak vnímáte vyhledávače zboží?

Je potřeba vnímat, že na trhu jsou, skupina zákazníků se k nám díky nim dostane, ale určitě to není žádný klíčový segment.

Díky čemu nakupují zákazníci u vás místo u konkurence?

Spolehlivost, rychlost a péče po celou dobu nákupu. Jsme silný partner, u kterého se vám nestane, že za dva měsíce nebude existovat. Máme jednoduché reklamace, infolinku, garantujeme odpověď na Váš dotaz. Možná to zní jako klišé, ale snažíme se pečovat o zákazníka v co největší míře, protože zákazník je to nejdůležitější a konkurence je, jak se říká, jen o kliknutí vedle.

Pokračování článku: Marek Liška: Online obchody mají stále drobky na stole

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Dva komentáře

Lukáš

26.05.2009

Říci 4× „určitě“ ve čtyřech po sobě jdoucích odpovědích mi připomíná spíše hokejového reprezentanta než manažera miliardového obchodu.

Robert

28.05.2009

Určitě :) je hloupost hodnotit člověka, resp. jeho úspěšnost podle toho, kolikrát řekne jedno slovo v souvětí nebo několika větách.
Předpokládám, že si v druhé části rozhovoru pojednávající o cenové válce bude určitě :) stěžovat na cenové vyhledávače, že jim kazí kšefty, jak ten boreček z Alzy.

Vložte svůj komentář