Marek Liška: Online obchody mají stále “drobky na stole”

Zdeněk Cendra, 29.05.2009, 08:26, 9,995 přečtení

Marek Liška

Společnost: Internet Mall, a.s.
Pozice: předseda představenstva, ředitel, 2005 – dnes
Blog: neomallene.cz

Marek začínal jako projektový manažer v rodinné firmě zabývající se obnovou památkově chráněných objektů.

Se společností Internet Mall, a.s. zahájil spolupráci v roce 2004 jako produktový manažer obchodů HobbyExpert.cz a Sekačky.cz.

Po roce úspěšné spolupráce byl Marek jmenován obchodním ředitelem společnosti, o další rok později pak členem představenstva. V současné době působí Marek v MALL.cz jako ředitel společnosti.

Přečtete si: První část rozhovoru: Internet Mall na sobě tvrdě pracuje, stavíme miliardový obchod

V roce 2008 vstoupila do Internet Mall dvojice investorů. Komu dnes Mall patří?

Jedná se o investory Intel Capital a 3TS Capital Partners.

Vstup investora zpětně hodnotíme jednoznačně velmi velmi ( opravdu 2× velmi pozn. red.) kladně.

Za poslední rok se změnilo uvažování, řízení a komunikace uvnitř firmy. Získali jsme přístup k velkým zkušenostem a úplně změnili pravidla hry. Zcela jinak začalo fungovat vnímání zahraničních trhů a poboček v zahraničí.

Co vás vedlo ke spojení s investorem?

Jednalo se o přirozený vývoj, ale investor změny v Mall výrazně akceleroval. Vytvoření holdingové struktury, kterou dnes máme je velmi výhodné.

Jak vypadají pobočky v zahraničí?

Každá má svůj lokální management a sklad. Zboží kupuje od lokálních dodavatelů a prodává na lokálním trhu.

V poslední době stále více kupujeme v jiném státě a prodáváme v odlišné zemi.

Využíváme nákupní sílu všech poboček a našeho centrálního skladu zde v Praze.

Dvojice investorů vstoupila do Mallu z důvodu nutnosti nebo se jednalo o tak skvělou nabídku, kterou nešlo odmítnout?

Transakci jsme nedělali z důvodu, že bychom museli. Jednalo se o přirozený vývoj a přirozený vývoj v našich úvahách o tom, kam dál se můžeme a chceme dostat. Co potřebujeme k dalšímu růstu, jak by měl Mall vypadat za pět let.

Kde bude Mall za pět let? Jakou máte strategii na letošní a příští rok? Co je pro vás nyní prioritou?

Strategie na nejbližší měsíce je kompletní dokončení implementace SAPu, což znamená velký důraz na procesní stránku, snížení chybovosti.

Zákazník tyto kroky s mírným odstupem pozná v nových službách, které mu budeme schopni nabídnout.

Ve službách, které dnes na trhu nikdo nenabízí?

Pracujeme na interních procesech, abychom mohli v budoucnu nabídnout lepší služby. Chceme se stát ještě větším leaderem na dnešním online trhu eshopů.

Náš zákazník bude rychleji odbaven a bude mít k dispozici lépe zacílených služeb.

Které komodity patří na špici dle obratu?

Jednoznačne elektro, bílá a černá technika.

Bohužel si ale myslím, že mezi zákazníky panuje velmi pokřivená představa o výši marže, kterou online obchodníci mají.

Existuje doručená cena, která je v řádu desítek procent nad naší nákupní cenou, ale my prodáváme za cenu lepší. Tj. jednoduše si dopočítáte, jak vysokou můžeme mít marži.

Reagujete na cenový vývoj u konkurence? Pokud Kasa.cz nabídne ledničku o 500,– levněji, než-li Mall, jak se zachováte?

Obecně se eshopy sledují. Existuje řada způsobů na vzájemné sledování cen. Ruční práce, automatizované sledování roboty.

Mall se snaží cenový argument dávat do pozadí. Pokud půjdeme s cenou dolů, roztočí se cenová spirála a vznikne cesta do pekel pro celý trh.

Konec bude takový, že nikdo nevydělá, bude nutné sáhnout na kvalitu, lidské zdroje a nebude možné zákazníkovi nabídnout rychlou a kvalitní dodávku.

Náš zákazník je velmi citlivý na cenu, ale v poslední době stále rostou parametry mimo cenu – zejména dostupnost, rychlost dodání a spolehlivost partnera.

Český zákazník je stále více zkušený, částečně i bohatne, začíná slyšet nejen na cenu.

Cena ale musí být vždy tržní a zajímavá. Nemůžeme se s cenou dostat zcela mimo ostatní eshopy, ale už to není o desetikorunách.

Jan Samko (Alza.cz) v jiném rozhovoru pro 30minut.cz popisoval situaci marží v komoditě HW, kde je cenová válka velmi silná a koncový prodejce ze zisku jen obtížně přežívá …

Naprostor s tímto postojem souhlasím.

Např. v ledničkách je situace velmi podobná, ale není ještě tolik vyhrocená, jako v hardwaru a IT produktech.

Nicméně uvažování je stejné. Menší hráči nám můžou konkurovat pouze cenou.

Jaky jiný benefit může menší eshop nabídnout proti nám? Nejjednodušší je snížení ceny, čímž se roztočí cenová spirála, což je špatně.

Je velmi krátkozraké si myslet, že můžete být ve všem dlouhodobě nejlevnější. Každý své portfolio produktů sestavuje jinak a občas se vám povede jeden nákup.

S cenou směrem dolů pracujeme, pokud se nám na vybrané komoditě zastaví prodeje, zboží máme skladem a potřebujeme jej prodat, pak cenu snížíme.

Pokud se ale produkt dobře prodává, není důvod ničit cenu.

Všechny naše plány a předpokládané příjmy pracují s určitou marží. Snížit radikálně cenu ze dne na den je velmi krátkozraké. Dolů se dá jít rychle, ale nahoru se stoupá velmi obtížně.

Kde Mall získává nové zákazníky? Lze říci, kolik jich je z klasických kamenných obchodů a přechází na internet?

Já tvrdím, že v porovnání s klasickými obchody, máme pořád „drobky na stole“. Z toho pohledu je náš potenciál ohromný. Díky penetraci Internetu a jeho rozšiřování je zde neustálý růst.

Díky krizi posilují hráči pohybující se na Internetu, získávají nové zákazníky ze starší i mladší generace.

Na svých stránkách prohlašujete, že jste otevřená firma, zveřejňujete uzávěrky, ale poslední publikovaná čásla jsou z z roku 2007. Proč nezveřejníte aktuální čísla?

Nová data se určitě chystáme poskytnout. Během nedávné minulosti proběhl vstup investora, několik akvizic a my chceme, aby zveřejněné údaje byly správné.

Myslíte si, že jste stále největší internetový obchod, když jako hlavní kritérium pro srovnání budeme uvažovat obrat?

To je těžké porovnávat, protože tyhle údaje nikdo nezveřejňuje. V nedávné době to udělala jedině Alzacz. Nemám ale možnost ověřit, jak moc jsou jejich zveřejněné údaje pravdivé. Alza není úplně čistě internetový obchod.

V nedávné době zkrachoval Agen.cz (hardware) a Vltava.cz (nákupní galerie). Myslíte si, že se jedná o začátek větší vlny konce menších internetových eshopů?

Dle mého názoru dochází ke konsolidaci větších hráčů na ještě větší. Když se firma dostane z úplného začátku, přijde samozřejmě otázka „Co dál?“.

Pak jsou dvě možnosti, buď máte prostředky na svůj další rozvoj, nebo se spojíte s někým jiným.

Existují stovky obchodů s obratem od 1 do 20 milionů a zde si myslím, že jich spousta skončí, protože nebudou mít prostředky na další rozvoj a zároveň se jim nepovede získat vhodného investora.

Euforie „Budeme všichni prodávat mobilní telefony na Internetu“, která zde byla před pěti lety, je již za námi a pokud bude chtít na trh vstoupit někdo nový, bude mít nesmírně těžké prosadit se.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 10

JB

29.05.2009

> Za poslední rok se změnilo uvažování, řízení a komunikace uvnitř firmy.
Tak to vysvětluje, proč je z Mallu stále těžší vyrazit objednané zboží. ;-)

Misha

29.05.2009

proč nepadl zásadní dotaz: bude někdy u obchodů Mallu možné nakoupit zboží třeba z Cykloexpertu a Hobbyexpertu najednou, najednou jej zaplatit a nechat si je v rámci jednoho nákupu doručit? Tohle by byla killer výhoda proti konkurenci.

Marek Liška

29.05.2009

Zdravím,
nejsem příznivcem příspěvků do těchto „diskusí“, ale tentokrát bych rád reagoval.
Pokud jde o to „vyrazit“ z nás objednané zboží, tak vše co nyní děláme směřuje k opačnému trendu, ale můžeme mít také špatná čísla :-)
Velmi rád pomohu s vyřešením a objasněním příčiny konkrétní objednávky, můžete se tedy na mě přímo obrátit.
Co se týká společného košíku, tak je rozhodně v našich plánech a již nyní s ním v řadě věcí, které připravujeme počítáme. A chceme ho našim zákazníkům ještě v tomto roce nabídnout.

Igor

29.05.2009

Ak mame zaujem stat sa dodavatelom, na koho sa treba obratit? Pracujete formou VO odberov alebo preferujete u dodavatelov dropshipping?

Keff

29.05.2009

„Chceme se stát ještě větším leaderem na dnešním online trhu eshopů.“ – „Které komodity patří na špici dle obratu? Jednoznačne elektro, bílá a černá technika.“ – a není tím leaderem jen tak náhodou Alza?

„Alza není úplně čistě internetový obchod.“ – a co jako Alza je? Mall prodává po netu a má odběrné místo. Alza prodává po netu a má odběrné místo. Čekám na vysvětlení proč je Mall internetový obchod a Alza ne. A mimochodem, pěkný úkrok stranou: „Myslíte si že jste největší?“ -„Bla bla, pliv na konkurenci, konec odpovědi“

D-fens má pro podobné typy lidí jedno pěkné slovo na čtyři.

Pub

29.05.2009

Taky bych rad vedel proc neni Alza internetovy obchod. Nechapu :-(

A pro Keffa: kdyz o ty Alze tak basnis tak si tam zkus koupit lednicku, chytraku. Vis vubec co je to bile elektro? Asi ne, protoze jinak bys tu zelenou vobludu nezminoval. :-)

Vlastimil Vávrů

29.05.2009

Rozbředlý rozhovor bez kvalitních otázek a jasných odpovědí. Sám provozuju rychle rostoucí internetový obchod, takže mám (i když v menších číslech) zkušenosti s výše popisovaným. Vivantis ukazuje, že to jde i bez cizího kapitálu. Rozhovor s panem Samkem z Alzy byl jiný kalibr.

radax

30.06.2009

Jeste jsem to nedocet ale uz se mi chce … prestat to cist. Co to je? Nesnazime se o snizovani ceny? Samozrejme ze leader trhu prodava za nejnizssi ceny. Pokud ne budiz mu zeme lehka. Zakaznici maji zkreslenou predstavu o nasi marzi? Pokud zajímá zákazníky Vaše marže pak asi někde děláte chyby nemyslíte? Implementace predrazeneho SAPU? v segmentu kde jsou klíčové náklady a efektivita komunikace se zákazníkem? Dávám Vám dva roky.

JARA

04.07.2009

jsem velice spokojen z mallem nakupuji tam kazdy mesic maji dobre ceny hlavne akcni zbozi jen tak dale at jim to vydrzi

Kurtin Zdenek

19.12.2012

Nevím, zda bude můj @ někdo číst. Pokud ano, zejména někdo ze zákazníků, tak upozorňuji na to, že tato společnost neumí dodržet to co v potvrzení slíbila. Mám již odsunutí dodávky od 9. 12. 2012. Nikdo Vám neumí objektivně odpovědět zda máte vůbec nějakou šanci na splení objednávky!! Kontak na někoho z vedení, kdo by například ošetřoval VIP vůbec neexistuje!! Doporučuji se vůbec této firmě ničím neuvazovat.
My osobně tohho velmi litujeme!!
Pokud pan Marek Liška, pan Petr Burcal, nebo pan Ondřej Fryc budou mít čas a zejména odvahu, ať zavolají. 606 111 590

Vložte svůj komentář