Marek Prokop: Ovce se dobře fotí

David Šmehlík, 25.03.2009, 05:22, 19,061 přečtení

Marek Prokop

Projekty: Sova v síti , Všemi osmi
Pozice: konzultant a spoluzakladatel H1
Profil: Facebook, LinkedIn, Twitter

Duchovní otec českého SEO.

Článek je pokračováním rozhovoru Marek Prokop: SEO je bublina jako každá jiná, bez nich to nejde.

rozhovoru s Davidem Špinarem se mluvilo o tom, jak se z Dobrého webu odštěpila H1. Jak jsi toto období vnímal ty?

Naším původním záměrem vůbec nebylo se od Internet Infa oddělovat. Šlo spíše o to, že pro Internet Info – a to jen má domněnka, nechci mluvit za ně – byl Dobrý web jen jedním z několika „oddělení“ a tomu odpovídala i jeho podpora. Nebyl zde tak velký prostor pro rozvoj, jaký bychom si představovali. Když jsme například chtěli nasadit BaseCamp, který se mi už před tím hodně osvědčil, bylo jednodušší, abych ho platil sám (asi 300 USD/rok, žádná obrovská částka), protože prohnat to administrativou Internet Infa by bylo na dlouho.

Proto jsme chtěli z Dobrého webu udělat samostatné s.r.o., a jelikož původní nápad byl Marka Antoše a Marek pro Dobrý web hodně udělal, nechtěli jsme, aby přišel zkrátka. Nabídli jsme mu (respektive Internet Infu) v nové společnosti slušný podíl, který ale bohužel nepřijal, takže jsme nakonec založili novou společnost – H1.cz – bez něj.

Jak velký byl zmiňovaný podíl?

Kolem přesných procent byly samozřejmě nějaké tanečky, ale v zásadě jsme byli ochotní jít až na polovinu.

Jaká je tvá pozice v H1, pominu-li to, že jsi spoluvlastníkem fir­my?

Sám sebe bych definoval jako jakousi „laboratorní krysu“, která experimentuje, zkouší nové věci a postupy a pak se z nich pokouší spolu s ostatními odvodit obecně platné metody. Někdy se to daří víc, někdy méně.

Co vás vedlo k tomu, že jste v H1 své know-how začali vynášet ze společnosti ven a pořádáte nejrůznější školení?

Školil jsem už dříve, ať už jako samostatný subjekt, nebo později v Dobrém webu, a vždy jsem hodně ze svého know-how publikoval i zdarma. Nikdy jsem moc nepřemýšlel nad tím, proč se tohle šíření know-how tak dobře marketingové osvědčuje, ale je fakt, že prostě funguje.

Skvěle srovnané v hlavě to má Dušan Janovský. Jednou jsme spolu byli na nějaké akci a kdosi se nás zeptal, proč rozdáváme své know-how. Dušan měl okamžitě po ruce odpověď. Řekl, že kdybychom ho nezveřejňovali, zastaralo by a nakonec by ho stejně publikoval někdo jiný.

Zveřejnění je to nejlepší, co můžeš s know-how udělat. Stejně ho neutajíš a nikdy nevymyslíš nic tak geniálního, aby to nemohlo napadnout ještě někoho dalšího.

Co konkrétně školíš?

SEO pro marketéry. V těchto přednáškách pomíjím HTML apod., hlavní náplní je informační architektura, analýza klíčových slov atd. Dále školím link building, ten je teď asi nejpopulárnější. A nakonec ještě psaní pro web a copywriting, což je jeden kurz rozdělený na prezenční a korespondenční část, protože psát se nenaučíte tím, že budete jen sedět a poslouchat.

Copywriting jsem chtěl školit už dávno, napadlo mě to poprvé před čtyřmi nebo pěti lety. Sháněl jsem někoho, kdo by to dělal se mnou, protože od začátku bylo jasné, že s korespondenční částí bude hodně práce. Jednal jsem o tom např. s Dušanem Janovským nebo Martinem Koptou, ale nakonec jsem se do toho pustil sám.

Jak dlouho trvá korespondenční část kurzu?

U každého konkrétního kurzu je to jiné, ale v průměru asi čtyřikrát déle, než jsem předpokládal :) Je to dáno jednak tím, že jsem si na to ještě nevypracoval fungující rutinu, a jednak tím, že výchozí znalosti, schopnosti a časové možnosti účastníků jsou velmi různé.

Dostáváš ze svých školení feedback, který tvé know-how rozvíjí dál?

Na školení bývá relativně málo lidí, na jednom jich je 10–15, takže když to sečtu, měl jsem maximálně stovky „studentů“, to není mnoho. Mnohem větší odezvu získávám v diskusních fórech, jsem hodně aktivní na Jak psát web. Tam je nejlépe vidět, čemu lidé nerozumí, a mohu si tam snadno zkoušet, jak různá témata co nejlépe vyložit.

Na školeních je feedback trochu zkreslený. Posluchači při přednášce kývají, že je jim všechno jasné, i když to asi často není pravda.

V H1 si moc nezakládáte na hodnotách jako PageRank, SRank apod. Jaký je tvůj pohled na relevanci těchto čísel?

Tato čísla nezatracuji, něco znamenají, obvykle korelují s některými užitečnými a reálnými hodnotami, například návštěvností, známostí či důvěryhodností stránek. Zároveň ale mohou být hodně zavádějící, protože se málokdy aktualizují, těžko se mezi sebou porovnávají atd.

Sám teď nemám ani Google toolbar a ranky nijak nezjišťuji. Chápu ale lidi, kteří je sledují. Je to pro ně prostě nejjednodušší způsob, jak stránku ohodnotit. Pro mne jsou jednodušší a hlavně přesnější jiné způsoby.

Ještě v souvislosti se školením link buildungu: Dušan Janovský popisoval na blogu problém Google bad ranku. Nemůže se firmě, která svěří svou propagaci do rukou H1, stát, že bude penalizována?

Z odkazů lze samozřejmě vyčíst hodně, i když zrovna bad rank je spíš jen taková teoretická abstrakce. Zmršit si ale odkazový profil není takový problém. My jsme v tomhle vždy měli pevnou zásadu odkazovat pouze na kvalitní a smysluplný obsah. Odkazy z ledniček na pneumatiky rozhodně nedoporučujeme.

Pokud se klienti řídí našimi radami, neměl by je nějaký bad rank vůbec trápit.

Uporozňujete klienty na to, že něco takového existuje?

Pokud pro klienta děláme SEO komplexně spolu s dalším službami, máme nad jeho webem dostatečnou kontrolu k tomu, abychom problémům s penalizacemi a podobnými nepříjemnostmi zabránili.

Na školeních link buildingu o tom hovořím hodně. Specificky český styl odkazů v patičkách sice zatím trochu funguje, ale vyhledavače se s ním dříve či později naučí vypořádat. Až k tomu dojde, v lepším případě tento typ „link buildingu“ přestane fungovat, v tom horším to může mít negativní dopad.

Máš rád ovce?

Ovce? K jídlu nebo na pastvě na pohled? Můj vztah k ovcím je určite hodně odlišný od vztahu Davida Špinara, který je na domácí zvířectvo vysazený. Já ovce nepěstuju, moc je ani nejím. Ale jo, na té zelené louce se fotí hezky, takže vlastně kladný.

Jak vysoké náklady firma musí vynaložit na spolupráci s H1?

Velmi důsledně dbáme na to, aby se spolupráce s námi klientovi dlouhodobě vyplácela. Protože to vcelku umíme, funguje nám tento přístup dobře. Jsme úplně otevření, dáváme klientovi přístup ke všem číslům a metrikám, sám si může ověřit, jestli má naše práce smysl.

Samozřejmě byly případy, kdy jsme klientovi nedokázali pomoci způsobem, který by pro něj byl návratný. Párkrát se stalo, že po sečtení nákladů na realizaci našich doporučení a toho, co zaplatil nám, by byl v mínusu. Pak většinou přímo od nás vzešel impuls k ukončení spolupráce. Normálně ale náš klient nemusí o penězích uvažovat, protože od nás odejde s více, než s kolika přišel.

Jaký typ klientů se na vás obrací nejčastěji?

Dnes je to hodně různé, přidávají se banky, pojišťovny a další, kteří dříve internet přehlíželi. Stále je pro nás ovšem nejdůležitějším typem klienta firma, která je závislá na internetu, ať už se jedná o e-shop, nebo třeba nějaký portál. Musí ho umět ve svém oboru vést dobře a umět obchodovat.

Co se týče optimalizace kódu, řešíte ho přímo u Vás?

Všechno se řeší s dodavateli klienta. V tomto fungujeme striktně jako poradenská společnost. Řekneme, co se má udělat, jak se to má udělat atp., na kód a grafiku musí mít klient vlastního dodavatele. Když ho nemá, někoho doporučíme nebo pomůžeme zorganizovat výběrové řízení. Nikdy to není řešeno subdodávkou přes nás.

Jaké využíváte nástroje pro statistiky návštěvnosti?

Google Analytics a Clicktracks.

Žádný český systém? Například Navrcholu umí něco takového jako cestičky po webu a podobně…

Žádný český systém na analýzu návštěvnosti neexistuje, jsou tu jen samá počítadla. Navrcholu je takový hybrid mezi počítadlem a analýzou návštěvnosti. Jakmile to neumí měřit konverze a další, je to pro obchodní praxi k ničemu.

Publikuješ na blogu Všemi osmi, proč ses zaměřil zrovna na Google technologie?

To právě není pravda, že bych se zaměřil na Google. Blog Všemi osmi je o všech webových aplikacích. Já ale nemůžu za to, že 90% věcí, které se dějí v oboru webových aplikacích, má na svědomí Google. Mně je to občas až nepříjemné :) Když jsem psával dříve, dělal jsem si plán toho, o čem bych mohl napsat. Docela pečlivě jsem z toho vyhazoval Google, až nespravedlivě, aby ho tam nebylo moc.

Tohle je geniální marketing Googlu – nikdy nedělají velké věci naráz. To, co ostatní firmy ohlašují jako jeden velký projekt, Google rozkouskuje do pětatřiceti malých, rozložených do následujícího roku. Mám v RSS všechny jeho blogy, přicházejí se zajímavou novinkou asi tak 10× do týdne.

Proč Všemi osmi?

Vymýšlel jsem už hodně názvů pro weby. Většinou na to jdu nějakým analytickým postupem. U Všemi osmi je to pavouk, protože ten patří k síti… Pavouk má osm nohou a když něco umí všemi osmi, umí to nejlépe, jak to jen jde. Takže Všemi osmi má učit lidi zacházet se sítí co nejefektivněji.

Jak se stavíš k uzavírání Googlích projektů, např Google Notebooku?

Google Notebook využívám stále, zatím je jen ukončen vývoj, služba funguje. Google se v tomhle většinou chová podle stejného schématu. Nechá to rok běžet, pak uzavře registraci a po dalším roce to „zatípne“ úplně. Proč by to taky neudělal. Přeci jen asi údržba a provoz něco stojí.

Notebooku je určitě škoda. Zkoušel jsem Evernote a další a žádný mi tolik nevyhovuje, možná je to ale jen zvyk.

Je SEO fake?

Martin Kopta tvrdí, že SEO neexistuje, a on rozumí SEO opravdu dobře ;)
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 19

Martin

25.03.2009

Ovce se pořád ještě nepěstují, ale stále chovají.

inkoginko

25.03.2009

Mám dotazy:

  • když mám konverzní cíl počet unikátních uživatelů, jste schopni zvednout návštěvnost a ne jen zlepšit web a tím konverzní poměr (nákup) při stejném počtu lidí?
  • jste schopni udělat v H1 u SEO pro vícejazyčný pornoweb? nevadí Vám tento druh trhu?

David Špinar

25.03.2009

Dobrý den,

když mám konverzní cíl počet unikátních uživatelů, jste schopni zvednout návštěvnost a ne jen zlepšit web a tím konverzní poměr (nákup) při stejném počtu lidí?

Ano. Věnujeme se jak zvyšování návštěvnosti, tak zvyšování konverzních poměrů.

jste schopni udělat v H1 u SEO pro vícejazyčný pornoweb?

Ne. Adult webům se ze zásady nevěnujeme.

Remekar

25.03.2009

inkoginko: Zkuste se podivat na google:
http://www.google.com/search?…

Ba(r)ča

25.03.2009

Vychované ovce s LED se dokonce točí na video! http://www.emag.cz/…gicke-umeni/

David Špinar

25.03.2009

Marku, Marku, zvolni. Nejsme to my, kdo tady na veřejnosti pere špinavé prádlo a někoho pomlouváme. Otázky, které nám 30minut.cz kladlo, jsem si nevybrali, museli jsme na ně nějak věcně a bez emocí odpovědět. Měli jsme snad odpovědět „no comment“, abys byl spokojenější?

Nechce se mi celou tuhle věc dále rozvádět, protože za prvé už to asi nikoho nezajímá a za druhé se říká, že čím víc se hovno rozmazává, tím víc smrdí. K tvým lživým pomluvám jsem se už dávno vyjádřil v rozhovoru pro Interval (http://interval.cz/…ebu-k-h1-cz/) a nemám víc, co bych k tomu řekl.

Marek Prokop měl s tou „skoro polovinou“ samozřejmě pravdu, protože poslední verze našeho tehdejšího návrhu zněla 60 % my, 40 % IInfo (mám z té doby schované e-maily). Pokud umíš počítat, měl bys vlastně litovat, žes to tehdy nevzal, protože ten „medvěd“ od té doby hodně narostl. Mimochodem, vzpomínáš si na to, jak si nevěřil, že 40% podíl z většího medvěda může být větší než 100% podíl z menšího medvěda?

Možná ještě jednu věc, kterou jsem si tehdy v naší argumentaci neuvědomoval a teď už můžu, protože zaměstnávám zhruba stejně lidí jako ty tehdy. Je mi tě líto, pokud zaměstnanecké snahy o lepší podmínky, větší svobodu, lepší souvislost výkonu a hodnocení vnímáš jako zradu. Tuto zradu pak máš snahu expost i preventivně řešit silou (ubohé zákazy konkurence, které nejsou ničím vykompenzované, jednostranně výhodné mandatorní smlouvy „strýčka Švarce“, hrozba vrácení peněz za absolvovaná školení, okamžité vyhazovy bez zákonných důvodů). Já jsem se za tu dobu naučil, že vztah zaměstnance a zaměstnavatele je naprosto rovnoprávný a pokud mi o daného člověka opravdu jde, musím mu vytvořit takové podmínky, jaké požaduje. Žádná síla a právnické kličky nepomůžou. Ten člověk stejně odejde a naplní své potřeby a tužby jinde.

Honza S.

25.03.2009

Davide, kdybych nevěděl, co vím, tak bych tě možná i bral vážně :))

Marek Prokop

25.03.2009

Marku, děkuji za doplnění a upřesnění. Také se k tomu nechci vracet. Dostal jsem otázku, jak jsem vnímal odštěpení H1 od Dobrého webu a na tu jsem se snažil odpověď co nejstručněji, nejvěcněji a nejsprávněji. Za tím, co jsem v rozhovoru uvedl si stojím, ale souhlasím, že méně pozorní čtenáři mohou chápat má slova v trochu jiném významu, než jaký mají, takže pro jistotu také doplňuji a upřesňuji:

  1. Výši podílů, které kdo komu v jaký okamžik nabízel, si již přesně nepamatuji. Naprosto přesně si ale pamatuji, s jakým podílem Internet Infa jsme byli připraveni já, David Špinar a Vašek Štrupl při jednání souhlasit a tento podíl jsem v odpovědi uvedl. Připouštím, že je má odpověď poněkud matoucí, protože otázka zněla, jaký podíl jsme nabídli.
  2. Nikde v rozhovoru neříkám, že příčinou, dokonce snad hlavní či jedinou příčinou našeho rozhodnutí byla byrokracie IInfa. Basecamp je jen anekdotický příklad, rozhodující je věta: „Nebyl zde tak velký prostor pro rozvoj, jaký bychom si představovali.“ Ani ta sice není úplně přesná, ale pro tři ne zcela stejné motivace tří různých lidí neumím nalézt výstižnější společné pojmenování.

Čtvrtý odstavec Vašeho komentáře se, myslím, netýká ani toho rozhovoru, ani mne osobně, takže mi nepřísluší se k němu vyjadřovat.

Osobně mne rozdělení Dobrého webu a H1 mrzelo a stále mrzí, ale život není vždy jednoduchý a stávají se v něm horší věci. Pojďme si raději slíbit, že další slovní přestřelku uspořádáme, až poté, kdy se Dobrý web a H1 zase spojí :-)

David Špinar

25.03.2009

Honzo, kdybych nevěděl, co vím, tak bych si možná i myslel, že o tom snad i něco víš. :-))

Jan Vetyška

25.03.2009

Kluci, já nevědět, co vím, tak bych si myslel, že jste se zbláznili. :-)

Nechcete se Marku (A.) a Davide sejít někde u piva a jednou pro vždy si to vysvětlit a zakopat válečnou sekeru? Nejen, že by to podle mě prospělo Vám oběma, ale třeba i Vašim firmám.

Ze svého úhlu pohledu máte stejně pravdu oba a ani jeden úplnou, tak už toho nechte, sakriš ;-)

mantisa

25.03.2009

Omlouvám se, že trochu tento bulvár přeruším, ale chci se H1.cz zeptat, zda (pokud si k ní dám web na SEO) mi zároveň poradí (trochu více do hloubky) i s přístupností a použitelností?

Děkuji.

Tomáš Krause

25.03.2009

Davide, tvůj problém je ten, že asi fakt věříš tomu, co píšeš, tj. že jsi dal iinfu úžasnou nabídku a my hlupáci ji nevzali. Zkus se na to podívat jinak, představ si, že tvůj dnešní zaměstnanec (firemní dvojka jak napsal Marek) za tebou přijde s tím, že ho už nebaví dělat pro tebe, že zakládá firmu a že ti nabízí minoritní podíl bez jakékoliv rozhodovací pravomoci a že když to nevezmeš, tak stejně na trhu nepřežiješ, protože bez něj jsi nula. Ty bys mu asi poděkoval, podíl si vzal a H1 zavřel, viď?

Opravdu jste nám po 4 letech v dobrém slova smyslu „ukradení“, ale fakta by se překrucovat neměla.

David Špinar

25.03.2009

Omlouvám se, že trochu tento bulvár přeruším, ale chci se H1.cz zeptat, zda (pokud si k ní dám web na SEO) mi zároveň poradí (trochu více do hloubky) i s přístupností a použitelností?

Ano. To děláme vcelku běžně. :-)

David Špinar

25.03.2009

Opravdu jste nám po 4 letech v dobrém slova smyslu „ukradení“, ale fakta by se překrucovat neměla.

Výborně. Pojďme se tedy shodnout alespoň na tom, že jsme si navzájem ukradení a už tady to staré špinavé prádlo neperme. Já tu nechtěl vířit diskuzi, co kdo kdy a jak. Nechápu, proč se do toho Marek Antoš pustil s takovou vervou. Marek Prokop byl v původním rozhovoru velmi slušný, korektní a přátelský. Ostatně přesně takový, jako se snažíme vůči Dobrému webu i celému IInfu celou tu dobu vystupovat. Nemáme žádný zájem tady cokoliv hrotit.

pepa

26.03.2009

clanek fajn, diskuze pusobi trapne, takto se profesionalove nechovaji :-(

Filosof

26.03.2009

>> takto se profesionalove nechovaji – i profesionálové mají vztahy a jsou to lidi :-), takže není zač se stydět… otázkou zůstává jak moc je to „věc veřejná“… ale jaký si to uděláš, takový to máš…

nishkam

26.03.2009

Tato diskuze mi pripomina rozchod milencu – DW a H1. Uz nemuzou byt spolu a ani zatim jeden bez druheho. Maji se jeste trochu radi. Minulost je spojuje. Rozchod mrzi obe strany, ale jine reseni neni. Rozhovory o podilech jako prikryvka skutecnych motivu a vasni – laska, zrada, nenavist. Nikdo zvenku se v tom nevyzna. Stale visi ve vzduchu neco, co nevime a co muzou posoudit jen akteri tohoto pribehu. Skoro jako namet na drama.

Mozna by pro vycisteni a uzavreni minulosti pomohla pomoc profesionalniho psychologa, neco jako manzelska poradna. Dokonce bych mohl neco i doporucit.

Jiří Rýdl

15.04.2009

Zajímavě vybrané téma.

Marek

29.05.2011

Zaujímavý rozhovor, narazil som naňho až teraz aj keď je už staršieho data vydania. Keď som sa na internete začal zaujímať o SEO, meno Marek Prokop bolo hneď medzi prvými na ktoré som natrafil a samozrejme jeho blog.

Vložte svůj komentář