Marek Prokop: SEO je “bublina” jako každá jiná, bez nich to nejde

David Šmehlík, 23.03.2009, 10:13, 12,975 přečtení

Marek Prokop

Projekty: Sova v síti , Všemi osmi
Pozice: konzultant a spoluzakladatel H1
Profil: Facebook, LinkedIn, Twitter

Duchovní otec českého SEO.

Jak dlouho se pohybuješ na internetu a jak ses dostal k tomu, co děláš dnes?

Poprvé jsem se setkal s internetem někdy v roce 1995–6, rok dva jsem byl jen obyčejný uživatel. Pak jsem udělal internetovou prezentaci své firmy Prokop software a tvorba webů mě chytla.

Klientů, kteří by chtěli vytvořit web, bylo tehdy v ČR jen málo, takže jsem začal přes freelance servery shánět zakázky v zahraničí. Jednou z prvních byla jakási „svatební aplikace“ psaná v ASP pro jednoho Američana, který měl velmi rozvětvené příbuzenstvo a potřeboval web, přes nějž se mu budou hlásit svatební hosté. Bylo možné vložit kterým letadlem přiletí, jestli potřebují odvoz a co si dají k obědu. To bylo někdy v roce 1998.

Pak jsem získal jednoho stálého amerického zákazníka, pracoval jsem pro něj asi tři roky. Tím jsem se naučil SEO. Můj klient byl totiž marketér a SEO specialista.

Co bylo dál?

Mezitím konečně začal fungovat webový trh v ČR a zároveň jsem ztratil chuť pracovat pro klienty z USA, protože dolar klesl ze 40 Kč na nějakých 25. Přesunul jsem se tedy sem a místo tvorby webů se soustředil na věci kolem vyhledávání a na internetový marketing. Snažil jsem se přenést do českého prostředí to, co jsem se naučil na americkém trhu.

Ještě se trochu vrátíme v čase. Jak jsi se původně dostal programování a založil Prokop software?

Koncem 80.let jsem se k počítači dostal v práci a ze zájmu se naučil programovat ještě pro ty staré velké mašiny. V době, kdy jsem začínal, funkce programátora neexistovala, oficiálně se tomu říkalo matematik-analytik. Takže jsem programátor vlastně nikdy nebyl :).

Hned po revoluci jsem opustil zaměstnání a založil Prokop software. Začínali jsme tvorbou krabicového účetního programu, později jsem navrhoval i velké systémy pro státní správu jako subdodavatel větších firem a tak podobně.

V jakém programovacím jazyce jste tehdy tvořili?

V Delphi. Původně jsme byli fortranisti, pak přišly PCčka, přeučili jsme se na Pascal, odtud byl k Delphi už jen krůček.

Kolik lidí v Prokop Software pracovalo v jeho „zlaté éře“?

Maximum lidí, kolik jsme kdy měli, bylo myslím šest, většinou ale jen čtyři.

Funguje Prokop Software dodnes?

Spíš jen formálně. Staráme se o dva tři dlouholeté klienty. Své pole zájmů jsem přesunul už někam jinam.

Vraťme se ke tvým SEO začátkům v ČR: Proč jsi nepokračoval v tvorbě webů pro české klienty a místo toho se snažil prosadit neznámou novinku?

Mám v tomhle takovou trochu nešťastnou povahu: něco mě začne bavit, naučím se to a těsně před tím, než v tom začnu být opravdu dobrý, se přesunu k něčemu jinému a začnu od znovu od nuly. Proto jsem z klasického softwaru přešel na webové aplikace a pak na internetový marketing a SEO.

V USA už to tehdy byl velmi rozvinutý a velmi dobře fungující obor, u nás se mu nevěnoval nikdo.

Kdy a jak SEO vzniklo?

Existovalo už nějakou dobu před tím, než jsem jej v roce 1999 nebo 2000 poznal já. Můj americký klient o něm věděl hodně a uměl jej velmi dobře využívat. Odhaduji, že existuje od roku 1997–8.

Samozřejmě to hodně souvisí s rozvojem Googlu. Před ním byla nejpoužívanějším vyhledávačem Altavista, hovořit o SEO ve spojitosti s ní lze jen těžko, byla dost triviální a neměla ochranu proti vnější manipulaci, takže by se ji člověk naučil obcházet za dva dny prostým pozorováním.

U Googlu už bylo ovlivňování výsledků složitější, proto reálné SEO přichází právě s rozšířením jeho používání.

Jak se stavíš k názorům, že SEO je jen obrovská nafouklá bublina?

O bublinách se hodně píše, zažil jsem toto označení u blogů i u celého internetu. A stejně jsou to „užitečné“ záležitosti.

Pokud SEO někdo nepotřebuje, je pro něj asi bublinou. Také spoustu věcí nepotřebuji a považuji je za zbytečné, ale pak se dostanu do stavu, kdy to bez nějaké té „bubliny“ nejde. Občas se stane, že ti, kdo se mnou výrazně nesouhlasí a SEO odsuzují jako podvod, mi nakonec pošlou poptávku na… SEO.

Kdy vznikla Sova v síti?

Nemám moc paměť na čísla, ale pokud se nepletu, bylo to v roce 2001. První rok fungovala čistě jako newsletter, měla jen úvodní stránku s možností registrace, všechny články se posílaly e-mailem.

Pak se přidal blog. V roce 2002 tady tento způsob publikace ještě skoro nikdo neznal. Když jsem psal Petru Staníčkovi, kterého jsem znal z e-mailové konference o webdesignu, že zakládám blog, odpověděl mi něco ve smyslu: „Blog, co to je? Zase nějaká kravina, co?“

Newsletter postupem času tiše zanikl a Sova v síti fungovala už jen jako blog. Asi dva roky jsme jej napůl psali s Martinem Koptou. Byla to „šílená“ doba, zvládali jsme společně vydávat tři čtyři kratší články denně. Tehdy měl ještě takový styl publikace smysl, neexistovaly RSS čtečky. Předávali jsme ostatním linky na zajímavé články, které jsme na internetu zahlédli.

Co vás k tomu vedlo?

Bavilo nás to, to je hlavní důvod, proč nám to vydrželo tak dlouho. Zároveň Sova v síti plnila úkol RSS čtečky pro čtenáře a mělo to význam i pro nás. Když si něco zajímavého zapíšeš, lépe si to zapamatuješ.

Měla Sova v síti i nějaký obchodní model?

Postupně jsem zjišťoval, že se mi ozývají klienti, kteří mne poznali skrze blog nebo články v Intervalu. Začal jsem „prodávat“ své znalosti. Formálně jsem byl Prokop software, ale dělal jsem to v podstatě sám – až do založení Dobrého webu.

Odkud přišla iniciativa ke vzniku Dobrého webu?

Od Marka Antoše z Internet Infa. Toho napadlo, že je na trhu místo pro firmu, která by se specializovala na poradenství v oblasti internetového marketingu. V té době tady opravdu nic podobného neexistovalo, nanejvýš několik one-man-show.

Nápad tedy měl, ale zároveň neovládal věci jako SEO apod., takže mě oslovil s tím, zda bych to nechtěl dělat společně s Internet Infem.

Předpokládám, že chtěl.

Měl jsem něco takového v plánu už delší dobu. Své know-how už jsem prodával, ale jak přibývalo klientů, stoupal i podíl rutinních činností, které člověka nebaví. Spoustu z nich lze svěřit juniorům a podobně, jenže jako samostatná osoba jsem je neměl.

Také jsem chtěl jsem začít školení SEO a copywritingu, ale nechtěl jsem se sám starat o související administrativu.

Už dříve jsem jednal o podobné spolupráci s více firmami, ale nikdy jsme si nesedli, Marek Antoš byl první, kdo přišel se schématem, které mi vyhovovalo.

Kdy klienti vůbec začali SEO poradenství vyhledávat?

Trvalo to nějaký čas.

Dlouhou dobu jsem nabízel něco, co nikdo neznal a tudíž nechtěl. Pořád jsem věřil tomu, že chtít začnou, a naštěstí se mi to vyplnilo.

Perlička na okraj: jedním z mých prvních klientů na SEO byl InternetMall, tehdy ještě BileZbozi.cz. Trochu jsem se s nimi znal, takže jsem do nich „šil“, aby začali se SEO. Ondřej Fryc mi ale tehdy řekl: „Nechci SEO. To by mi chodili lidi z Googlu a ti hledají jen nejnižší cenu a nic by si nekoupili.“ Nakonec jsem ho ale „přemluvil“.

Co tě vedlo k tomu, stát se takovým SEO evangelistou?

To musíš. Pokud chceš prodávat něco, co ještě nikdo nezná a nechce, musíš býti evangelistou (směje se).

Jak se z Dobrého webu odštěpila H1? Které základní chyby odrazují zákazníky od e-shopů? Proč Marek píše Všmi osmi? Další část rozhovoru s Markem Prokopem vyjde na 30minut.cz tento týden.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 8

mantisa

23.03.2009

Zajímalo by mě, co Marek říká na svých školeních o SEO (ne nechci se tam vetřít :-)).

SEO sice není podvod, ale je přeci tak snadné.
Tak snadné, že mnoho rozumbradů se z něj snaží udělat vědu, ve které jsou odborníky.

TouSt

23.03.2009

@mantisa co říká na školení, by šlo zjistit až po absolvování.

Každopádně pár dalších zajímavých poznámek od Marka Prokopa je na:
http://zdrojak.root.cz/…vyhledavace/

Myslím, že Marek za svou dobu působnosti u webovek Prokopal pár bariér, které v
Česku byli a čekali na první dirku. A možná to bylo ku prospěchu české webové scény.

Marek Prokop

23.03.2009

Mantiso, kdyby bylo SEO snadné, tak už mne dávno nebaví. Drží mne u něj to, že ho ani po těch deseti letech intenzivního studia a praxe stále ještě moc neumím.

mantisa

23.03.2009

Na školení možná někdy, ale zatím mám weby jako koníčka.

No, já SEO vnímám jako něco zcela samozřejmého, co by na webu měl každý, kdyby nebyl ignorant; ale ignorantů je plno (nekamenovat, prosím :-)).

Taky se o SEO rozepíšu (nechytejte se za hlavu). Pouze ale jak ho vnímám, žádné rádoby učené bláboly.

kamil

24.03.2009

Marku Prokope co prijde po SEO? Neverim ze u toho budete jeste za 5 let.

Marek Prokop

24.03.2009

Kamile, současné vyhledavače a weby mají k dokonalosti ještě pořádně daleko – asi jako auta před 70 lety – takže já myslím, že za pět let ještě stále bude co objevovat, učit se a vymýšlet.

Dero

24.03.2009

Zajímavý rozhovor, díky.

Mohu se zeptat, Marku, kterým směrem se domníváš, že se vyhledavače budou dále vyvíjet? Já bych od ideálního vyhledavače chtěl jedinou, nesmírně složitou věc. Aby pochopil, co potřebuji najít – nikoli co chci najít.

Co bys chtěl od vyhledavače Ty, Marku? Zkusme teď pominout druhou stranu téže mince, kterou jsou tvůrci obsahu. Řekněme, že zajímavého obsahu je nyní sdostatek a otázkou je jeho relevantní distribuce.

Marek Prokop

25.03.2009

Dero, to je dobrá otázka a dobrý postřeh. Samotné fulltextové vyhledávání už je v podstatě na algoritmické úrovni vyřešené a závisí jen na výpočetním výkonu. Ten ho zatím dost limituje, takže jak se bude zvyšovat výkon, tak se bude zlepšovat i vyhledávání.

Porozumět dotazu a potřebám uživatele je ovšem jiná káva. Zatím to žádný vyhledavač neumí ani vzdáleně a je to tedy kritický faktor, takové úzké hrdlo rozvoje vyhledavačů. Když ho nějak nepřekonají, celková kvalita nalezených výsledků hodnocená subjektivním přínosem pro uživatele se nijak dramaticky nezvýší.

Otázka je, zda toho lze dosáhnout evolucí. Já si čím dál víc myslím, že nelze. Asi musí přijít revoluce v zadávání dotazů a v interakci mezi člověkem a vyhledavačem vůbec. Svou roli v tom mohou sehrát i sociální sítě či jiné formy integrace internetu do reálného života a naopak. Na tom okřídleném tvrzení, že Facebook je příští Google, možná něco je.

A nepochybně to souvisí i s dlouhodobým trendem oslabování fulltextu ve prospěch dalších forem informací – map, videí, různě strukturovaných vztahů apod.

Vložte svůj komentář