Martin Kasa: Ideální název pro eshop? Kasa.cz

Zdeněk Cendra, 04.08.2009, 18:02, 12,321 přečtení

Martin Kasa

Společnost: Kasa.cz s.r.o.
Pozice: spolumajitel, ředitel, 1999 – dnes
Firemní web: Kasa.eu, Hej.sk
Blog: Kasovi.cz

Martin Kasa patří mezi zakladatele místního trhu elektronického obchodu. V roce 1999 spoluzaložil eshop, jako vedlejší činnost k internetové kavárně. V roce 2008 dosáhla skupina Kasa.cz obratu 2,3 miliardy Kč, což firmu řadí mezi největší hráče v ČR.

Na Slovensku provozuje obchod Hej.sk, který je tržní jedničkou.

Třetí část rozhovoru s ředitelem internetového obchodu Kasa.cz – Martinem Kasou.

První díl: Marže nás nutí k maximální efektivitě

Druhý díl: Prodej knih přes internet je cesta do pekel

Jak se Kase daří na Slovensku s obchodem Hej.sk?. Jste tam prakticky největší. Kupujete zboží od dodavatelů na Slovensku, nebo jej dovážíte z Čech?

Dá se říct, že obojí. Něco je výhodné pořídit od lokálních slovenských dodavatelů, něco je lepší přivézt z Čech. Liší se to však kus od kusu, především s ohledem na nálady na dopravu. Některé zboží nakupujeme na Slovensku nejen z logistických, ale především z jazykových důvodů. K tomuto zboží patří například notebooky, které musí mít slovenské znaky na klávesnici, nebo jiné zboží, u kterého je lokalizovaný software, diakritika apod.

A jaká je situace v dalších státech? Máte tam zázemí, kde pracuji Vaši lidé?

V našich zahraničních pobočkách máme většinou do 3 zaměstnanců, kteří působí převážně jako prodejci. Obvykle totiž zboží nakupujeme na nejsilnějších trzích, kterými jsou pro nás Česko a Slovensko.

Nicméně je i zboží, které si můžeme nakoupit přímo v zahraničí, a protože Evropská legislativa dneska už nezná hranice, tak tyto výrobky dokážeme dovézt i sem.

Ale není to nějaká zásadní priorita. Primárně se věnujete Slovensku, Čechám.

Určitě z pohledu obratu jsou pro nás tyto dvě země zásadní.

Máte poměrně široké portfolio výrobků, což dnes v době, kdy se všichni specializují, není u elektronického obchodu zvykem. Je to pro Vás spíš přítěž, nebo výhoda v tom, že máte vždy nějaké zboží vhodné pro dané období?

Snažíme se nabízet takový sortiment, který běžný zákazník potřebuje bez ohledu na to, v jakém období. Šířka sortimentu není volena jen proto, abychom byli vytíženi v průběhu celého roku.

Samozřejmě je to fajn, že to takto funguje, ale je to jen vedlejší efekt.

Do značné míry platí „buďte specializovaní, jinak nepřežijete". Pokud se například někdo bude soustředit na vysavače, tak i když my nabízíme 20–30 základních druhů vysavačů, nejsme už schopni k vysavači z roku 1985 sehnat sáček, šňůru nebo něco takového. Specialista na vysavače však ano a zákazník si ho určitě najde. Nebude sice dělat taková obratová čísla, jako děláme my, ale v tom ten specializovaný business není. Je to potom zase o marži.

Bude mít pravděpodobně méně nákladů, ale bude prodávat zboží s větší marží.

Je to tak, bude mít větší marži. Stejně jako v kamenném světě budou i v onlinu velcí hráči a malí specialisté. My chceme být v pozici těch velkých hráčů. Víme, že dokážeme obsloužit běžné zákazníky, ale specializace dokonale neumíme, i když se snažíme být co nejkvalitnější. Pokud se však někdo specializuje na úzký sortiment, musí v něm zákonitě být lepší. To stejné vědí i v kamenných řetězcích.

Teď mluvím třeba i o potravinářských řetězcích. Tam také nabízí například elektroniku a lidi ji tam občas nakupují, pokud jde o dobrou nabídku. Speciality však očekávat nelze.

Stejně jako kamenné řetězce i my chceme jít cestou mainstreamu.

Funguje offline reklama pro propagaci internetového obchodu? V Praze se aktuálně rozmnožil zelený mimozemštaň …

Taky ho vidím a zdravím pana Samka.

My také nějakou offline reklamu děláme, ale historicky jsme se nikdy nesnažili nikoho kopírovat, protože si myslíme, že když dva dělají totéž, není to totéž. Když jste zmínil zrovna toho zeleného mužíčka, ti to z mého pohledu dělají dobře. Ale už jsem viděl tolik billboardů jiné konkurence, které byly mnohem horší, a to jak provedením, tak i frekvencí či umístěním. Podle mě říct si „dělá to ten, asi to funguje, tak pojďme, budeme to dělat také“ je jenom díra na peníze a cesta do pekel.

Jak fungují např. vkládané letáky do novin? V minulosti se Kasa.cz objevovala v MF DNES.

Ano, to jsme dělali. Tento typ reklamy však ve srovnání s online reklamou není tolik měřitelný a navíc nemá takový obchodní přínos, aby se okamžitě zaplatily náklady s letákem spojené.

Kromě letáků jsme realizovali i reklamu v rozhlase či billboardy v místě prodejen. Dělali jsme to pro image, abychom se zákazníkům připomněli, abychom podpořili naši značku. Nechceme příliš velkou imageovou reklamu v řádech milionů, desítek milionů korun, zatím na to neuzrála doba, ale nikdy neříkám nikdy.

Můžu u Vás zaplatit kreditní kartou? Ještě asi ne, vy jste takoví odpůrci kreditních karet…

Někdo nás do této kategorie pasoval, ale já to tak úplně nevnímám. Snažíme se na platbu kartou dívat prakticky, proto na prodejnách platit kartou jde. Jít si totiž vyzvednout zboží například za 18 000 Kč a řešit, kde hotovost vyzvednout nebo ji vozit po městě v kapse, to není nic příjemného. Takže na prodejnách jsme řekli ano, stojí to sice nějaké peníze, a ne úplně malé, ale my to zaplatíme, protože je to komfortní pro zákazníka.

Co se týká platby na internetu, tak v rámci staré skupiny Kasa platbu kartou nenabízíme, v rámci Obchodního-domu naopak ano. V této podobě to nejspíš prozatím zůstane, protože nechceme, aby všechny shopy nabízely to samé, a to jak v oblasti sortimentu, tak i ve službách.

Kolik % se strhne obchodníkovi při platbě kartou?

Pohybuje se to v našem objemu mezi 1 až 2 %. Jeden z konkurentů tuto částku přirážel k ceně, což se dříve nesmělo, ale dnes už je to možné. Na druhou stranu to není příjemné pro zákazníka, ale alespoň vidí, kde je zakopaný pes.

Proč se Váš obchod jmenuje Kasa? Je to podle Vašeho jména?

Vzniklo to zcela přirozeně. Když jsme doménu kupovali, tak to bylo proto, aby měl člověk hezkou emailovou adresu ve tvaru jméno@příjmení.cz. Později jsme si řekli, že to je dobrá doména pro obchod a dneska to považuji za jednu z našich největších konkurenčních výhod. Máme název, který je zapamatovatelný a dobře vyslovitelný, každý to české slovo zná.

V zahraničí to nefunguje, tam se jmenujete Logik…

Logik v maďarštině znamená víceméně to, co v češtině. Něco mezi „logický“ a „logistika“. V Polsku a Německu se jmenujeme jinak. Tam jsme se s názvem trápili více. V Německu pro nás a naši orientaci na zákazníka totiž nemá spontánní známost značky tak velký význam jako jinde. Na Slovensku jsme zase volili krátké, jasné a v daném jazyce známé slovo, které má pozitivní význam. Název „hej.sk“, které máme na Slovensku, je vlastně „ano“.

Pamatuji si, že jste měli hodně v minulsti i internetovou kavárnu. Primární business byl takový, že budete mít kavárnu a k tomu budete prodávat věci přes Internet?

E-shop jako takový byl programovaný dříve, než vznikla internetová kavárna, ale protože byl v útlumu, věnovali jsme se kavárně. Tu jsme pak zrušili, protože jsme si řekli, že se vydáme cestou většího potenciálu a ten jsme viděli v e-shopu.

Prodávali jste také zájezdy, chystáte zde nějaké novinky?

Ta nabídka na webu stále existuje. Dělali jsme to s NetTravelem, který je ale dnes už prodaný Invii. Zájezdy jsme dělali partnersky, ale v budoucnu s nimi nepočítáme. Chceme se specializovat na to, co umíme nejlépe.

Sám ale říkáte, že dodávka na Slovensko stojí v řádech tisíců. Zájezd naproti tomu pošlu ideálně e-mailem. Je to tak specifický business?

Je to velmi specifický business. Já vidím velký potenciál ve spolupráci s firmou typu NetTravel, protože z mého pohledu svou práci dělají dobře. Navíc máme podobné zákazníky, kteří nakupují přes rok zboží u nás, pak jedou na nějakou dovolenou a pravděpodobně si ji koupí opět na internetu. Tam vidím jasné a logické spojení, ale automaticky to pro mě nevyvolává myšlenku, že máme zákazníky, tak pojďme dělat všechno, co by zákazníci mohli chtít.

To bychom mohli říct: „Zákazníci také někde bydlí, pojďme dělat reality, protože někde musí bydlet.“. Vzhledem k počtu zákazníků, kteří u nás nakoupili, kterých je už přibližně jeden milion, tak bychom mohli pak dělat skoro vše.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Čtyři komentáře

Vembl

05.08.2009

Kasa.cz patří k nejlepším internetových obchodům na českém trhu. Nakoupil jsem tam několikrát a vždy jsem byl spokojen. Na druhou stranu si ale myslím, že by to chtělo nabídku rozšířit o produkty a služby, které lze jednoduše distribuovat (například zážitky, nebo již ty zmíněné zájezdy či letenky). Ale to je jenom můj názor.

Pokud jde o účinnost offline reklamy v online světě tak je sice problém s měřitelností ale na druhou strnu má offline reklama často mnohem vyšší účinnost než online propagace. Když jsem ještě provozoval obchod s PC hrami, tak jsem si za 8 000 Kč nechal natisknout letáky a ty nám pošta roznesla lidem v okolních městech. Získali jsme z toho přes 200 objednávek a celá akce se nám tak zaplatila a vydělali jsme na ní. Ovšem chce to spojit s nějakou nabídkou třeba doručení zdarma, apod.

Martin

27.08.2009

Souhlas s Vemblem. Ten obchod začínal s tisícovkou v kapse. Někde jsem četl, možná v časopise Svět počítačů. Taky jsem tam nakoupil věci a jsem s tím spokojen s přístupem, humorem a rychlostí.

Hanka

18.10.2013

Bohužel v roce 2013 má Kasa.cz dle recenzí na internetu spoustu nespokojených zákazníků. Je to tím, že p.Martin Kasa již není ve vedení této firmy? Dost možná.
Každopádně Kasa.cz není schopná vrátit peníze zpět na platební kartu, když z důvodu nespokojenosti s vyřízením objednávky objednávku zákazník zruší, v případě jakékoliv reklamace se schovávají za e-mailovou anonymní adresu ombudsman@kasa.cz, na jejich eshopu nenajdete kontakt na jediného manažera firmy, chat sice mají zapnutý, ale intenzita odpovědí je 1 odpověď za půl hodiny. V případě, že nakupuje na IČO a zvolíte dodací místo třeba k vaší babičce, protože je doma a není problém balík převzít a fakturační adresa je samozřejmě jiná, nejsou schopni z faktury toto dodací místo vymazat, respektive ho tam vůbec neuvést. Vím jistě, že pro mě o něco levnější cena nebude měřítkem kvality a raději nakoupím u konkurence, kde tyto problémy nemají!

al

16.12.2014

Má zkušenost-nákup bez problému.Reklamace neskutečná katasrofa.Nejen že nedodržují zákonem dannou lhůtu,ale ani nikdo s vámi nekomunikuje!
Zřejmě nové praktiky velkých e-shopu.Razí se heslo"nakup,ale neopovaž se reklamovat,stejně nic nedostaneš".
Stejné chování a neůctu k zákazníkovi mají i electroworld­.cz,okay.cz.
Už by stím měl někdo něco dělat!!!

Vložte svůj komentář