Michal Bláha: OnTheRoad.to je pro cestovatele dál, než-li Facebook

Zdeněk Cendra, 20.10.2009, 11:00, 37,696 přečtení

Michal Bláha

Projekt: OnTheRoad.to
Pozice: zakladatel, majitel, 2007 – dnes
Blog: Michalův zápisníček
Profily: LinkedIN Facebook OnTheRoad.to

Michal je milovník motorek a jeden ze zakladatelů portálu Atlas.cz, který po několika letech úspěšně prodal.

Aktuálně se věnuje start-up projektu OnTheRoad.to, který za dva roky provozu získal řadu ocenění a tisíce aktivních uživatelů.

Čemu se dnes Michal Bláha primárně věnuje?

Mám rozjetý projekt OnTheRoad.to, což je web pro cestovatele, který umožňuje snadným způsobem psát a udržovat cestovní deník. Nejdůležitější je možnost jednoduchého sdílení se svým okolím, rodinou, přáteli.

Kde vznikl nápad na cestovatelský web?

Hodně jsem jezdil na motorce po Evropě a rodinu vždycky zajímalo, jestli stále žiju, takže jsem musel pořád rozesílat smsky 10 lidem, což bylo dosti drahé, nebo mít „obětního beránka“, kterému jsem vždycky poslal 1 sms a on je rozeslal dál.

Když mě to přestalo bavit, udělal jsem si jednoduchý systém a posílal informace na web. Následně jsem to nainstaloval několika přátelům motorkářům, ale brzy jsem se dostal do stadia, kdy se systém nedal jednoduše provozovat. To byl impuls pro napsání pořádné aplikace, která by se dala využívat masami lidí bez mého přičinění.

Jak funguje OnTheRoad.to dnes?

Když jsem jezdil v Americe, psal jsem jednou za dva dny emaily, které suplovaly cestovatelský deník. Musel jsem vždycky k počítači, vzpomenout si na všechny zážitky a pracně upravovat email, aby to aspoň trochu vypadalo. Dnes je systém mnohem jednoduší – můžu napsat zajímavé postřehy okamžitě, aniž bych si musel cokoliv pamatovat, dokonce i když nejsem online, zpráva se odešle hned, jak budu mít připojení.

Které zařízení lze využívat pro správu obsahu?

U nás je nejlepší psát z iPhonu nebo Androidu, mají GPS, použitelný foťák pro web. V těchto mobilech se dají využívat nativní aplikace od nás, ale dají se posílat i emaily a smsky. Každý si může krásně vybrat způsob, který mu nejvíce vyhovuje. Někdo je větší pisatel, tak píše emaily a jindy zase postačí sms.

V čem je inovace oproti Facebooku, Twitteru apod?

Každý text, který uživatel napíše, je lokalizovaný na mapě. Navíc všechny informace jako jsou fotky, videa a libovolně dlouhý text, jsou pěkně skloubeny dohromady. Lze vidět fotky od jiných lidí, které se vztahují ke stejnému místu. Zaslaná informace je prostě komplexně provázaná. Navíc nikdo jiný to nedělá s důrazem na publikace přímo z cesty.

Existují služby jako Travel Blog, u kterých si ale všechno musím poznamenat a pak celý text přepsat po příjezdu z cesty.

Vydrží lidi psát celou dovolenou?

Velmi záleží na každém zvlášť. Někdo posílá jen kraťoučké zprávy o tom, že viděl Golden Gate a jiný se zase rozepíše u každé zajímavé památky na tři, čtyři odstavce. Lidi jsou individuální a OnTheRoad jim umožňuje se chovat individuálně.

V květnu jste měli registrováno kolem 8 000 uživatelů, jaké jsou počty dnes?

Nyní je jich skoro 20 000. Celé získávání nových uživatelů funguje jako sněhová koule. Typický způsob je takový, že někdo již registrovaný ukáže, jak jednoduše posílá informace z cesty, svým kamarádům, ti se zaregistrují, nějaký čas to nepoužívají a při první dovolené se hned pustí do posílání zážitků.

Kdy se jich registrovalo nejvíce?

Letos byl nejsilnější srpen. Bylo na tom klasicky vidět, že jsou to uživatelé, kteří naši službu poznali od známých v červnu, červenci. Zima je z ohledu registrací zase slabší, počítám, že silnější bude až jaro.

Proč zrovna koncovka .to?

Koncovka .com byla hodně drahá a navíc se dá používat například OnTheRoad.to/Lon­don. Pro Čechy pak máme úplně jinou doménu, kterou ale zprovozníme, až bude více času. Čechy pro nás nejsou prioritou.

Jaký máte primární trh?

Máme sice českou verzi, ale ta je hlavně z toho důvodu, že jsme si vyzkoušeli lokalizaci do jiného jazyka, jinak je primární angličtina. Dalším dnes dostupným jazykem je němčina a zhruba za 14 dní spustíme japonštinu. Na přelomu roku chceme spustit čínštinu a mezi tím ještě asi španělštinu a francouzštinu. Španělštinu hlavně kvůli Jižní Americe a Mexiku a francouzštinu, jelikož máme spoustu uživatelů z Francie, i když nevíme proč.

Lokalizace je prakticky jen otázkou peněz. Způsob provedení je po první zkoušce již pořád stejný. Další problém pak ale je při změnách na webu, kdy se musí obvolat několik překladatelů, aby se mohlo použít nové tlačítko. Update, který dříve trval dva dny, pak může trvat dva týdny.

Máte konkurenci?

Přímou konkurenci nemáme. Pouze několik webů, které fungují jako klasické cestopisy.

Jakým způsobem web vydělává?

Vidíme několik příjmových kanálů. Prvním jsou peníze za lepší účet, kde lze ukládat více fotek atd., dále provize z prodaných letenek, půjčených aut. Prodáváme také informace, které se hodí cestou, můžu uvést klasicky počasí, novinky z jejich lokace.

Dále pronajímáme naši aplikaci jiným firmám např. pro různé akce. A posledním zdrojem je reklama. Úmyslně ji uvádím na posledním místě, protože je to kanál nejméně jistý a nejméně využívaný.

Lze říci, že podobný projekt se nedá uživit z reklamy?

Vesměs se to tak říct dá. Je zde velká nejistota v nutnosti používání reklamní sítě, důležitým aspektem je také to, že nemusíme otravovat lidi reklamou.

To jste jako Twitter :)

Twitter má velký průšvih, že nemá žádný obchodní model. Oni půl roku tvrdí, jak budou mít reklamy apod., ale pořád nic. Mně kdyby někdo nabídl půl miliardy za podíl na Twitteru, okamžitě bych prodal :-)

Vlastníci mají velký problém, že Twitter je velmi v módě, ale na druhou stranu neumí potlačit spam a navíc se z něj stala aplikační platforma. Tu ale navíc nemůžou zpoplatnit, protože by se okamžitě objevilo několik stejných služeb, nebo by lidi začali psát jen na Facebook, který umí mimojiné totéž.

Pokračování rozhovoru vyjde na 30minut.cz během týdne.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 8

vassili

20.10.2009

Michal, great interview.

Vitezslav Valka

20.10.2009

Zajímavé. Produkt určitě lákavý je. Sám rád cestuji a dobré „udělátko“ které by mi pomohlo zážitky adekvátně reprodukovat dále mi chybí. Měl ale bych strach z obchodního modelu, který na mě působí dost nejistě.

daeltar

20.10.2009

nejprve, díky za čtivý rozhovor

@Vitezslav Valka – obchodního modelu bych se nebál, zmíněné prémiové členství funguje např. flickru docela dobře

Michal Blaha

21.10.2009

2Vita: Rozhovor je trochu zkraceny, ale my mame 5 nezavislych prijmovych kanalu.
Jen letos mame prijem 45000EUR, a to jsme nespustili nejvydelecnejsi kanal, subscriptions.
Jinak diky za pochvalu a preji take hodne uspechu !

Adam Kurzok

22.10.2009

tak mít z 20 000 free uživatelů příjmy 45 000 EURO bez jediné známky monetizace na straně návštěvníků nebo cestovatelů – tomu říkám husarský kousek!

nebo dobré PR:)

Tom@S

01.11.2009

tak to. nie je koncovka, ale domena prveho radu.

PH

06.11.2009

No já měl někdy v únoru úplně stejný nápad (pro web + iPhone), verzi pro iPhone jsem udělal, ale na web už nezbyl čas (mám spoustu jiných, už rozjetých projektů). A pak jsem objevil tento projekt a na ten svůj se vykašlal. Tak přeju hodně úspěchů.

Thomas Dawson

10.12.2016

Potřebujete naléhavou půjčku?

  • Velmi rychlý a okamžitým převodem na váš bankovní účet
  • Platba začal šest (6) měsíců poté, co dostat peníze do svého

bankovní účet

  • Nízké úrokové sazby 2%
  • Platba dlouhodobém horizontu (1–30 let) Délka
  • Flexibilní podmínky půjčky a měsíční platby

*. Jak dlouho trvá, než se financovat? Po podání žádosti o úvěr,
Můžete očekávat, že počáteční reakce méně než 24 hodin a
financování během 72–96 hodin po obdržení informace, které potřebujeme
od tebe.
Kontaktujte legitimní a licencované oficiální úvěr společnosti
že finanční pomoc do jiných zemí.
Pro více informací a přihlášky úvěru prostřednictvím kontaktního nyní

E-mail: thomascreditfirm@gmail.com
Pan Thomas B. Dawson
THOMAS CREDIT FIRMA
Cell: +447087690157

Vložte svůj komentář