Pavel Doležal: Jak prodat minoritní podíl v SEO firmě za 220 milionů

Zdeněk Cendra, 06.05.2009, 00:01, 11,674 přečtení

Pavel Doležal

Společnost: Ataxo.com, Ataxo Czech s.r.o. (vlastněná Ataxo NV v NL)
Pozice: spolumajitel, 2003 – dnes
Profil: LinkedIN
Další aktivity: Twareg a.s. – spolumajitel

Milovník tvrdé práce a kolegů, kteří si lidsky rozumí.

Ataxo dnes – pobočky Praha, Brno, Ostrava, Katowice, do roku 2006 pod značkou All-Stars, primární zaměření: SEO a SEM v ČR, PL a SK.

V minulosti: Produktový ředitel v Atlas.cz (1998 – 2002) a zakladatel MobilJAM s.r.o. – mobilní marketingové platformy.

Co znamená název Ataxo? Jestli se nemýlím, tak původně jste byli All-stars…

Původně jsme se opravdu jmenovali All-stars, ale byly s tím různé problémy. Mezi hlavní patří, že All-stars se hloupě diktuje do telefonu a také zde fungovala firma All-star, která používala na Internetu nekalé praktiky a nám se pak těžko zákazníkům vysvětlovalo, že s nimi nemáme nic společného.

Mělo to i mezinárodní přesah, protože když jsme šli do Polska, potřebovali jsme mít jednotný brand na domény apod., což s All-stars moc dobře nešlo.

Pomohl nám Michal Illich, který nám půjčil svůj kód na generování náhodných jmen. Ataxo ale není přímo z generátoru, vzniklo po menších úpravách, samotné slovo vzniklo z původního „atakco“, fakticky ale nic neznamená.

Kde je dnes pro Ataxo core-business?

Největší část obratu máme dnes ze správy PPC kampaní, na což jsme patřičně hrdí, protože to znamená, že děláme tento business opravdu dobře, ale nikdo neví, co bude za pár let.

Hlavní je přivést lidi na stránku a postarat se o to, aby si vybrali z nabídky firmy, která je naším zákazníkem.

U velkých klientů je opravdu markantní rozdíl, když spravujete kampaň odděleně od webu, nebo když analyzujete, co dělají lidi na stránce a pak podle těchto poznatků řídíte kampaň. Myslím si, že jsme opravdu jedna z mála firem v regionu, která dokáže udělat komplexní správu kampaně.

Příliš nevěřím tomu, že jste schopni přivést zákazníky na stránky nabízející produkt, který z praxe neznáte. Nemůžete mít vlastní odborníky na každý segment, ze kterého pochází zákazníci.

Proto u našich klientů velmi záleží na spolupráci. Agentura nikdy nic neudělá bez klienta. Chodí za námi firmy a říkají, že s námi chtějí rozjet „pay per conversion“. My s tím nemáme problém, ale nikdy do toho nejdeme hned!

Musíme mít čas na sehrání a spoustu věcí potřebujeme udělat ze strany klienta. Neustále komunikujeme s jejich marketingem, protože jak jste řekl, my nerozumíme jejich produktu, ale rozumíme chování návštěvníků. Umíme z davu vysegmentovat cílené skupiny a z nich dělat zákazníky.

Uvedu příklad webhostingu z Polska.

Spolupracovali jsme v Polsku s klientem, který byl mezi třemi největšími na trhu (TOP 3 webhosteři v polsku: Home.pl, Serwery.pl, AZ.pl – pozn. red.). Měli asi rok rozjetou kampaň s malým poradenstvím od Googlu, která nebyla špatná. Říkali, že tomu poměrně rozumí a sami si dělali AdWords. Jejich již rozjetou kampaň jsme převzali a během prvního měsíce jim narostl konverzní poměr o 90%!

Důvod byl jednoduchý – nebyli odborníci na daný segment. Je to stejné, jako když budu potřebovat, aby mi někde běžel web. Taky umím vzít server a připojit ho na síť, ale už je pro mě náročné vyřešit poruchu disku v sobotu ráno v šest hodin. K zajištění bezproblémového chodu bych si musel zaplatit několik lidí, kteří by měli svou práci umět, být tady a museli by se zlepšovat.

Argumentují Vám zákazníci možností najmout jednoho, dva lidi in-house?

Ano, spousta klientů říká „Já si najmu tři lidi, kteří to zvládnou také“. Já se jim pak snažím vysvětlit, že budou platit tři lidi, o kterých nebudou vědět, co dělají a stejně za půl roku přijdou za námi a budou chtít vědět, jestli to dělají dobře.

Jak začínalo Ataxo v ČR v oblasti SEO a SEM?

Ze začátku jsme měli spory s Davidem Špinarem a Markem Prokopem, protože my jsme SEO a SEM začali dělat jako byznys a oni jako spasitelé. Po zkušenostech z Atlasu jsme chtěli udělat platformu pro tisíce firem. U Atlasu byla velká chyba, že se nešlo do Polska, kde bychom měli proti tamnímu trhu pár kroků náskok, ale šlo se na Ukrajinu, která nebyla jistá.

Chtěli jste tedy vytvořit službu, která by byla přenositelná na kterýkoliv trh bez větších omezení kvůli lokálním podmínkám…

V principu ano, ale všechno vyplynulo z historie, kdy jsme na Atlasu v roce 1999 začali klíčová slova, což nikdo nedělal. Fungovalo to tenkrát na modelu „pay-per-inclusion“ (firma platí portálu, že indexuje její stránky) a portály se nikam nevyvíjely a nám se zdálo, že myšlenka je super a začali jsme to malým a středním podnikům nabízet.

Start u těchto menších firem byl proto, že velké neprojevovaly zájem. Díky tomu jsme si ale vybudovali solidní zázemí a když před dvěma lety přišel Matěj Novák, začali jsme se profilovat i na velké firmy, což se nám velice daří.

Letošní rok bude přelomový, velké firmy škrtají rozpočty, ale pořád potřebují oslovit zákazníky a hledají nejvíce efektivní cesty.

Existuje rozdíl mezi Ataxem a H1?

Naše modely jsou jiné a krásně se doplňují. H1 se primárně zaměřují na lidi, u kterých již dříve byla poptávka. Jde vesměr o lidi, kteří znají Marka Prokopa a čtou Weblogy.cz, ale to je velmi malý trh.

My jsme si řekli, že určitě existuje spousta firem, které se v tomto prostředí nepohybují. U těchto firem se musí postupovat klasickým způsobem tzn. musí se u nich vyvolat zájem, přijít k nim obchodník atd. Je potřeba u nich myslet na to, že nejsou technici, ale marketéři.

Jak se prodává minoritní podíl v SEO SEM firmě za 220 miliónů?

Stojí za tím spousta tvrdé práce, ale je to vcelku jednoduchý návod.

Musíte udělat produkt rozšiřitelný na kterýkoliv trh a vybudovat firmu na solidní velikost. Musíte se oddat firmě – když jsme rozjížděli pobočku v Ostravě, tak jsme tam skoro rok bydleli a stejně to probíhalo i s Polskem.

Nejvíce na nás nejspíš naši partneři oceňují platformovanost, kterou můžeme šířit dále a naši ochotu a snahu jít dál. Nesmíte záviset na jednom zdroji příjmů.

Máme několik distribučních kanálů, kde šíříme služby dál. Jedná se o přímý prodej, outsourcovaný prodej, marketing a s H1 děláme nejvíce edukační činnosti na trhu.

Investora jste hledali nebo se Vás investiční fond Garvest oslovil sám?

Na přelomu let 2007/08 se na nás obrátilo několik investičních subjektů. Většinou se jednalo o různé finanční skupiny, až nás jednou oslovil Garvest, což je holandská firma, na které se nám líbilo, že u nich nehraje roli jen finanční rovina, ale jsou zároveň velcí praktici.

Člověk, který nás má na starosti vedl dříve 10 let Exact software, což byla podobná firma SAPu, akorát se zaměřovali na větší střední zákazníky. Zkušenosti Garvestů se nám velmi líbí a hodně nám díky nim znalostně pomáhají.

Sponzor článku: SuperHosting.cz je členem SIXu – peeringového centra v Bratislavě.

Chcete bez omezení přenesených dat hostovat servery, které navštěvují uživatelé ze Slovenska?

Server v Bratislavě je minulostí. Zvolte server pro Slovensko v Praze. Více služeb, lepší cena.

Neomezujeme, pomáháme.

Jak probíhá spolupráce s investičním fondem v praxi?

Pravidelně se jednou měsíčně setkáváme a prakticky každý týden jsme několikrát v telefonickém kontaktu.

*Pokračování rozhovoru – 2. část – Pavel Doležal: V Ataxu pracuje team skvelých lidí

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 5

Matej Skalicky

06.05.2009

Pekny rozhovor.

Za co te ninvestor tech 200 milinonu dal? To dal majitelum nebo to jsou penize do firmy, za ktere provadeji expanzi atp? Neni 200M za par odkazu hodne?

Vembl

06.05.2009

Moc hezký rozhovor. Myslím, že to Pavel Doležal vystihl naprosto přesně. Pro úspěšné podnikání na internetu je dnes důležitá hlavně diverzifikace příjmů a nespoléhání se na jeden distribuční a příjmový kanál. I když internetové podnikání na první pohled vypadá jako taková magie, platí i zde, že bez práce nejsou koláče.

David Špinar

06.05.2009

Pěkný rozhovor. Ačkoliv jsme v minulosti měli s Ataxem řadu „šarvátek“, musím uznat, že Pavel je mimořádně inspirující osobnost, a to jak v profesní tak osobní rovině.

Yuhů

06.05.2009

Měl jsem možnost nedávno Ataxo navštívit a musím říct, že mě velmi pozitivně překvapila úroveň firmy.

cal

19.04.2016

Wymieniając największe polskie firmy z branży hostingu zapomnieli o największym home.pl oraz o cal.pl z czego wnioskuję że inne firmy odpowiednio zapłaciły za publikację. Szkoda. A panu faktycznie się udało znalazł się w dobrym momencie,

Vložte svůj komentář