Pavel Doležal: V Ataxu pracuje team skvělých lidí

Zdeněk Cendra, 11.05.2009, 08:54, 10,064 přečtení

Pavel Doležal

Společnost: Ataxo.com, Ataxo Czech s.r.o. (vlastněná Ataxo NV v NL) Pozice: spolumajitel, 2003 – dnes Profil: LinkedIN Další aktivity: Twareg a.s. – spolumajitel

Milovník tvrdé práce a kolegů, kteří si lidsky rozumí.

Ataxo dnes – pobočky Praha, Brno, Ostrava, Katowice, do roku 2006 pod značkou All-Stars, primární zaměření: SEO a SEM v ČR, PL a SK.

V minulosti: Produktový ředitel v Atlas.cz (1998 – 2002) a zakladatel MobilJAM s.r.o. – mobilní marketingové platformy.
Pokračování rozhovoru s Pavlem Doležalem.

1. část – Jak prodat minoritní podíl v SEO firmě za 220 milionů

Kterak se vypočítává hodnota firmy, která se pohybuje v SEO/SEM oboru? 

V úplně nulté fázi se cena určuje ve smyslu „Jo jsi kamarád a vypadá to dobře, takže se domluvme na tolik a tolik“. V další fázi už firma musí ukázat nějaký vývoj, uspořádané fungovaní a hlavně navyšování obratu. Musí být vidět, jestli se daří plnit vytyčené cíle. Počítá se i s tzv. parametrem očekávání.

V Ataxu musí být očekávání hodně velké …

Od každé firmy, která je na trhu k prodeji, musí být velké očekávání, protože jinak by nemělo smysl do ní investovat.

Z jakých důvodů máte své pobočky v Brně a Ostravě, když jste internetová firma?

Pobočky vznikly jakýmsi vývojem. V Brně bydlí náš společník, se kterým jsme začínali. Jeho největší znalostí bylo telesales, tak jej v Brně rozjel.

Následně se k tomu přidal i telesales v Ostravě, která pro nás byla malou přípravou na Polsko.

Jsou vidět rozdíly mezi naším trhem a situací v Polsku?

V Polsku je to zatím pořád o středních firmách. Největší firmy se tam začínají rozkoukávat teprve letos, takže jsou pozadu o zhruba dva roky, což je pro nás super, protože se můžeme v klidu rozjet. Jinak obecně je zákazník v Polsku takový jiný. Dá se to přirovnat k Mac vs. Windows. Když si oba systémy pustíte, vypadají relativně stejně, mají nějaký okýnka atd., ale pak jsou rozdíly v tom, jak se v každém systému pracuje. Český trh je kultivovanější i odborně vyspělejší. Poláci jsou spíše obchodníci.

Hodně jiný je tamní trh také z toho důvodu, že 95% ovládá Google, což je na jednu stranu dobré, ale je to zároveň i složité, když chceme nabídnout zákazníkovi více alternativ.

Můžete blíže popsat začátky v Polsku? Jak probíhalo hledání prvních lokálních zaměstnanců?

Podali jsme inzerát, že hledáme lidi pro pobočku v Polsku. Vybrali jsme si Katovice, což je město, které má s okolním regionem okolo 3–4 milionů obyvatel a po příjezdu na smluvené místo nám na recepci v hotelu řekli, že už na nás čekají uchazeči.

Přišli jsme do sálu, který vznikl jen spojením několika pokojů a zde nás čekalo asi 150 lidí!

Vybrali jsme z nich skupinu asi 50 lidí, kterou jsme považovali za zajímavou, pak jsme ji zmenšili na 30 a ty jsme pozvali do Ostravy.

Po dalších kolech v Ostravě jich zůstalo 15, které jsme naučili náš byznys a otevřeli s nimi pobočku v Polsku.

Jak dlouho jste museli jezdit do Polska, než-li se pobočka osamostatnila?

Byli jsme tam asi rok 5 dní v týdnu, než se ustálily procesy, Adam tam pak další rok jezdil na 3 dny v týdnu. Pobočku ale navštěvujeme prakticky pořád – za minulý rok mám v autě najeto 100 000 km a od ČSA už mám zlatou kartu, což považuju za první krok k rozvodu (úsměv). Mám ale naštěstí velmi tolerantní ženu, která mé povinnosti chápe.

Když jste si teď vyzkoušeli pobočku v cizině, uvažujete i o dalších zemích?

Průběžně spolupracujeme s pár klienty z jiných států např. z Holandska, Itálie i Ameriky, máme tam vesměs rozjeté velké kampaně.

Pobočky ale už otvírat nechcete?

Vždycky jsme se primárně hlásili k tomu, že pro velké klienty umíme udělat Evropu, hlavně na východ od nás a tímto směrem jsme i chtěli zakládat pobočky.

Máme v Žilině testovací centrum, kde zjišťujeme reálné podmínky trhů v šesti různých státech. Přišla krize, která mění pohledy na naši aktuální expanzi.

Proč máte fotky zaměstnanců na webu?

Umístit naše fotky na web vyplynulo při jeho tvorbě. Když pak máte s někým schůzku, odpadá dilema, jak vypadáte a nemusíte se hledat. Můžou si mě jednoduše najít a vidět, že jsem blonďák bez vlasů, jak s oblibou říkám.

Nemáte obavu, že bude konkurence zkoušet získat Vaše zaměstnance?

Bereme to jako normální součást byznysu. Zjištění, že o Vašeho zaměstnance má zájem jiná firma, je to nejlepší, co může být. Znamená to jednu skvělou věc – dotyčný zaměstnanec je hodně dobrý. My dáváme velký důraz na výběr správných lidí, snažíme se nabízet jim zajímavou práci a myslím, že v daném oboru nic lepšího sehnat nemůžou. Snažíme se fungovat normálně – na základě slušných lidských vztahů.

Daří se Vám to i při této velikosti? Máte mezi sebou ve firmě – mezi vedením a zaměstnanci – přátelské vztahy?

Vztahy na pracovišti nejsou o kamarádství, ale o vzájemném respektu. Abych mohl s někým pracovat, musím ho respektovat a dostatečně si ho vážit. Pokud je někdo parchant, v kolektivu se to hodně rychle pozná a nemá šanci se udržet.

Bude to teď znít jako klišé, ale máme opravdu obrovské štěstí na skvělé lidi – celý tým je úžasný. Určitě tu ale nemáme žádnou flákárnu, musí se tady tvrdě pracovat.

Jaké chystáte inovace? Napadá mě třeba videokontextová reklama, která mi připadá nenásilná a občas na ni i kliknu, akorát v Čechách jsem ji ještě nezaregistroval…

Připravujeme několik projektů, které jdou podobným směrem a měly by se během léta a podzimu spustit.

Snažíme se přicházet na trh s novými věcmi. Bylo pro nás například frustrující, když tady byl Google a Seznam v roce 2004 pořád prodával přednostní výpisy apod. Domluvili jsme se tehdy s Jyxem, postavili společně PPC systém, který zatím nikdo neznal, ve vhodný okamžik to Jyxo nabídlo Seznamu a vznikl z toho Sklik.

Ptali se nás, proč jsme tak učinili, když Seznam by to musel pár let sám vyvíjet, ale bylo to pro nás klíčové – použiju přirovnání Patricka Zandla: Seznam má kladivový efekt. Co udělá Seznam, musí udělat i ostatní.

Seznam měl okolo 500 obchodních zástupců, kteří mluvili se stovkami firem ročně, vysvětlili jim fungování PPC a my měli ušetřenou práci.

Na webu se chlubíte členstvím v SEMPu a v IAB, o jaké se jedná organizace?

V roce 2004 vznikla v Americe organizace SEMPO (Search Engine Marketing Professionals Organization), která sdružuje organizace činné v oblasti reklamy ve vyhledávačích. Od začátku jsme byly okolo SEMPO dost aktivní, děláme pro ně hodně věcí a snažili jsme se dostat SEMPO do našich končin, což se nám povedlo založením SEMPO Central and Eastern Europe.
Sponzor článku

Platíte u serveru za přenesená data? Aplikuje Váš poskytovatel agregaci na zahraniční konektivitu?

Změňte poskytovatele!. Za přenesená data se již několik let neplatí.

DataCamp.cz – Luxusní domov pro Váš server.
Zajímavé je to z toho hlediska, že v SEMPO jsou sdruženy všechny největší světové agentury, dělá různé studie, zavádí standardy atd. a my máme možnost získat skvělé přednášející na konference. Podařilo se nám teď zajistit setkání leaderů jednotlivých lokálních organizací v Praze, což je super, budeme zde mít 30 lidí, kteří celosvětově ovlivňují trh. Moc se na setkání těším.Do čela SEMPO se teď dostala Sara Holoubek, která je původem z Česka a podle mě je to jediná žena z Čech v takto významné organizaci.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Tři komentáře

Michal Pelikán

11.05.2009

Tak to jste byl vy, Pavle, kdo se mnou dorazil na Matějovu prosincovou přednášku o SEO (pro GUG.cz) o deset minut pozdě. :) Můj dotaz, zda jdete taky na přednášku, musel znít hloupě. :)

Honza

12.05.2009

Proč máte fotky zaměstnanců na webu?

--- protože je měl dobryweb, h1, tak ataxo musi taky ne? :D

  • krasne jde videt jak se ty zvyklosti meni jen kvuli tomu, ze je nekdo odvaznej a ani nemusi byt proverene, zda je to spravne nebo ne

Lukáš

14.05.2009

Jen drobnost, pravděpodobně jste nechtěli napsat založení pomočky, ale založení pobočky :)

Vložte svůj komentář