Pavel Kotyza: Shopguru.cz nechce být jen konkurencí zásilkových služeb

David Šmehlík, 12.06.2009, 10:00, 23,996 přečtení

Pavel Kotyza

Projekty: podnikatel, majitel shopguru.cz, vítěz projektu Den D
Profil: web, Facebook, LinkedIn

Vím o vás, že jste studoval v Sydney. Kolik času jste tam strávil a jaký obor jste studoval?

V Sydney jsem studoval necelý rok Business & IT na Central College, což byla taková zajímavá fůze technologických předmětů (web, počítačové sítě, nové trendy v technologii) a ekonomických předmětů (základy účetnictví, etika v businessu, marketingové analýzy). Bylo skutečně zajímavé setkat se ve třídě s lidmi z celého světa a porovnávat kvalitu vzdělávacích systémů v jiných zemích. Musím říci, že se v porovnání s jinými státy světa nemusíme za nic stydět. Minimálně za obecný rozhled, který nám základní a střední vzdělání dává. Navíc, jako student jsem pracoval například i na kase v supermarketu, což vám zase dá skvělý pohled na každodenní život normálních lidí žijících v jiné zemi. Samozřejmě nesmím opomenout na jedinečnou příležitost se naučit pořádně anglicky a případně zkusit i jiné jazyky. Já jsem se díky spolubydlícím z Číny naučil i trochu čínsky, což na druhou stranu úspěšně zapomínám, protože čínštinu nepoužívám dnes a denně. Rozhodně se ale nejedná o nějak náročný jazyk, tedy kromě psaní – to se musí opravdu naučit.

Nabízí se otázka, jak jste se vůbec dostal k internetovému podnikání?

Poprvé jsem se setkal s internetem v roce 1996, když jsem doma zapojil 9600 bitový modem do telefonní zdířky a připojil se na Gopher a BBSky, poté začaly mé první kroky na internetu tak, jak jej známe. Tehdy to bylo téměř výhradně přes Altavistu, Neviditelného psa a uzdroje.cz, a také díky časopisům Tel@Net a Internet4U. V roce 2000 jsem se stal členem zakládajícího týmu portálu Redbox.cz a svůj první vlastní internetový projekt, prodej webových šablon, jsem spustil v roce 2002.

Od té doby jsem spustil několik menších internetových projektů, obvykle jako affiliate některého mezinárodního „dot com website“. V roce 2005 jsem společně s kamarádem založil regionálního Wi-Fi poskytovatele na Podblanicku a za rok a půl svůj podíl prodal, abych se mohl věnovat nejen svému zaměstnání, ale i dalším soukromým projektům.

Nakupujete sám na internetu?

Co se týče nakupování na internetu, svůj první nákup jsem provedl na Ebay před asi 9 lety. Postupně jsem si nakupoval častěji a poslední 3 roky nakupují téměř výhradně na internetu, samozřejmě kromě potravin a věcí denní spotřeby. Díky tomu, že mě jako chlapa nakupování baví a rád ušetřím, jsem v podstatě „tlačen“ k tomu, abych nakupoval co nejlevněji. Navíc rodina a přátelé mě již několik let využívali jako prostředníka k nákupům online, takže mi jen řekli, co by potřebovali, a já jsem to za ně koupil a doručil k nim. To vlastně vedlo až k aktuálnímu projektu shopguru.cz.

Myslíte si, že má nakupování například jídla a spotřebního zboží na internetu budoucnost?

Pamatuju si na Multimarket.cz, který podle mě předběhl dobu, což se některým projektům občas stane. Lidé nejsou na „revoluční“ novinky ještě připraveni. Na druhou stranu, proč se pravidelně tahat s granulemi pro psa, pitím a toaletními potřebami, když si můžete jednoduše objednat pravidelný dovoz těchto věcí a jen to online dle potřeby měnit. Určitě má nákup potravin online smysl, už jen díky rostoucímu technologickému vývoji. Líbí se mi myšlenka, že si „chytrá lednička“ sama objedná potraviny tak, aby vždy bylo obvyklé zboží po ruce a čerstvé.

Vraťme se k shopguru.cz, což je projekt, který se v českém mediálním prostředí objevil poměrně nedávno. Na kdy jsou datovány jeho začátky?

Geneze projektu začala vlastně již v roce 2004, kdy jsem oslovil několik provozovatelů podobných služeb, zda by neměli zájem o „franchizu“. Několikrát jsem byl odmítnut a na přelomu léta a podzimu 2008 jsem, díky předvánočnímu nárůstu objednávek od mých přátel, začal koketovat s myšlenkou, že z „přátelské pomoci“ udělám regulérní business, protože už se začali hlásit i lidé, které jsem neznal. Navíc jsem si jako studentský projekt na UTB ve Zlíně zvolil právě nakupování v USA a po provedení ankety mezi studenty a analýzy trhu objevil „modrý oceán“. Díky tomu, že projekt spuštění virtuálního mobilního operátora v Polsku, kde jsem byl zaměstnán, se blížil ke konci, jsem byl nucen poohlédnout se po nějakém jiném zaměstnání.

Navíc jsem někdy v listopadu viděl upoutávku na pořad Den D, tak jsem se přes web přihlásil. V prosinci byl casting a koncem ledna natáčení, na které jsem se důkladně připravoval asi 4 týdny naplno.

Jak vás napadlo projekt shopguru.cz do soutěže přihlásit?

Upoutávku na Den D jsem zahlédl v TV právě když jsem se vrátil z Polska a začal připravovat projekt shopguru.cz. Vzhledem k tomu, že znám Dragon's Den z BBC, přišlo mi jako skvělý nápad získat nejen případného investora s dalšími penězi, ale hlavně jiný profesionální pohled a kontakty.

Navíc jsem do natáčení vůbec netušil, kdo budou investoři, takže to bylo skutečné dobrodružství. Dozvěděl jsem se to asi hodinu před natáčením v Brně, takže už se toho moc nedalo dělat. Ale jak jsem zmiňoval předtím, přípravě jsem se věnoval více než měsíc denně naplno.

Ve finále jsem rád za to, jak to dopadlo. Ondřej Bartoš je skvělý investor a poradce, a díky tomu, že není až tak ponořen do detailů, může mi poskytnout nejen rozumné rady, ale i pohled z venku.

Jak celá soutěž probíhala? Na co byste se dnes připravoval jinak?

Po přihlášení přes web jsem asi za dva týdny dostal pozvánku na casting v prosinci do Prahy, tam seděli zástupci televize a pořádající agentury a člověk jim svůj projekt představil a dozvěděl se tak první zpětnou vazbu. Dostal jsem i nějaké základní pokyny jak v případě, že budu pozván na natáčení, postupovat. Těsně po Novém roce mi zavolali z televize, že jsem postoupil do natáčení a koncem ledna jsem nervózní a s trémou předstoupil před pětici investorů a v nějakých 20 minutách představil celý projekt, business case, marketingové plány a odpovídal na jejich otázky. Potěšilo mě, že jsem dostal nabídku od tří z pěti investorů, což vnímám jako důkaz toho, že buď jsem byl dobře připraven nebo shopguru.cz má potenciál.

Byl to skutečně vypocený výkon, abych vysvětlil alespoň částečně tu propocenou košili. (smích)

Váš projekt je často označován za konkurenci zasilkovasluzba.cz a shipito.cz. Nemáte pocit, že je další podobná služba tohoto ražení na českém internetu zbytečná?

Domnívám se, že zdravá konkurence je potřebná a žene aktuální poskytovatele dál směrem k inovacím. Mimo jiné i dává prostor zákazníkovi k výběru toho, co je pro něj nejlepší. Myslíte si, že je nutné mít v ČR tři mobilní operátory? Nestačili by jen dva? Já se domnívám, že nikoliv a chybí mi v česku například prostor pro virtuální mobilní operátory, kteří by rozhodně dokázali docela statický trh u mobilních operátorů rozhýbat. Já navíc nechci být přímou konkurencí zasilkovasluzba.cz a shipito.cz – a jsou tu i další firmy a jednotlivci, kteří nabízejí virtuální adresy v USA. Já se chci odlišit tím, že poskytnu komplexní servis, ne pouze „logistickou“ část.

Na rozdíl od zmíněných společností máme v ČR vlastní sklad a zaměstnance, takže dokážeme nabídnout více než jen americkou stranu. Poskytujeme osobní pro-zákaznický servis při zprostředkování nákupů v USA – uživatelé nám jen řeknou, o co mají zájem, a my jim zboží najdeme, spočítáme kompletní cenu za doručení a případně sdružíme nákupy z více obchodů do jedné zásilky. Uživatel u nás zadá jednu objednávku a platí jen jednou. Navíc, díky vlastnímu vyhledávači sledujeme denně více než třista amerických obchodů a nabízíme uživatelům možnost vidět, co je momentálně v USA výhodné.

Jak funguje výdej zboží doručeného do vašich skladů v ČR?

Využíváme smlouvy s Českou poštou, PPL a Fedexem, takže zákazník dostává zboží do vlastních rukou přímo z našeho skladu v ČR.

V soutěží Den D jste od investora Ondry Bartoše obdrželi částku 700.000,– korun. Do čeho konkrétně ji máte v plánu investovat?

Díky tomu, že jsme projekt spustili přesně v den vysílání mého Dnu D, což bylo 5. května, byla již část peněz proinvestována do vývoje interního systému a další část je určena primárně na marketingové aktivity. Sám investuji dvakrát tolik, než Ondřej Bartoš, takže chci vidět návratnost každé koruny, kterou do marketingových aktivit vložíme. Zaměřujeme se na nová média a ty komunikační prostředky, kde je vysoká účinnost a ideálně platba za přivedeného či registrovaného zákazníka.

Spustili jsme například kampaň v menším, tematicky zaměřeném rádiu, a velmi překvapilo mě, že hned první den jsme měli dva zákazníky, kteří se odvolávali na spot a soutěž z tohoto rádia. Jinak velký potenciál je v sociálních sítích, kde také inzerujeme. Za pár dnů chystáme spustit vlastní affiliate systém pro internetové uživatele, kde si budou moci velice jednoduše přivydělat nikoliv jen směřováním, ale i osobním zapojením. Chystáme i jednu větší věc, ale tu si zatím nechám pro sebe, přijde na ní řada až se začátkem podzimní nákupní horečky.

Prozradíte, čeho se váš nový projekt bude týkat?

Samozřejmě se bude týkat shopguru.cz. (smích) Naznačím, že půjde o výstup do reálného světa.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 18

Pavel

12.06.2009

Vlastni sklad v praze, to znamena, ze vsechny baliky, ktere jsou z USA jsou adresovany teto firme, takze vzdy je nauctovano clo a DPH a nejaky limit bez cla a DPH do 150EUR pada. Navic se urcite do ceny musi promitnout jeste dodatecne postovne z vaseho skladu ke me pres postu nebo PPL

Vzhledem k tomu, ze doprava z USA je velmi draha a k tomu jeste pokazde nauctovane clo a DPH, tak se nakup v USA az na par vyjimek nemuze vyplatit.

Dekuji to nechci, radej si to necham poslat nekym primo na adresu a vejdu se do limitu 150EUR bez cla a DPH. A USPS mi to doruci pres postu za jednu puvodni cenu, bez dalsich priplatku za postovne v CR.

Ale jinak at se dari.

Zdeněk Večeřa

12.06.2009

Zrovna dnes jsem psal na blogu o pořadu Den D, a teď tento rozhovor… :) Přeji hodně úspěchů.

Pavol Kovac

12.06.2009

moja firma funguje presne na tomto principe uz cca 2 roky.....mame sklad v SR a USA…zakaznicke linky v CR, SR a USA…mam tomu rozumiet tak, ze tento pan to akoze vymyslel :-)

Zdeněk Uhlíř

12.06.2009

Prosel jsem si jejich web, videl jsem i porad den D a precetl si i nejaka fora a z toho vseho mi vychazi toto:

  • ten pan to nevymyslel, pouze sezbiral z ostatnich firem jejich napady – nechci krivdit jestli v tom je nejaky jeho vlastni,ale neprisel jsem na nic, tak se omlouvam
  • treba majitel zasil. sluzby si dokonce „stezoval“ ze to byl jejich dlouholety klient a tak vlastne jen nazbiral zkusenosti
  • zacal s tim az teprve v Dubnu, ale na svych strankach prezentuje ze maji dlouholete zkusenosti – no ja tez zasto nakupuji uz leta v supermarketu ale nenapsal bych si to k firme, jako dlouholetou praxi :)

Hannes

12.06.2009

u vsech webu ktere se zabyvaji zasilanim zasilek z USA mi prijde, ze jsou strasne neprehledne. desitky ruznych poplatku, moznosti, nastaveni a blbosti kolem toho. treba shipito je v tomhle vrchol, uvadi ceny ke kterym musite pripocist X dalsich poplatku – a hned vedle toho ma prakticky ten samy produkt, ke kteremu se nic nepricita. proste by si to vsechno zaslouzilo nejake zjednodusseni a optimalizaci.

Nepovedeny

12.06.2009

Nechápu, co Vám vadí. Kopírování podnikatelských nápadů, úspěchů i neúspěchů, je vidět na každém rohu. shopguru.cz se bude dařit, jen když bude mít zákazníky. A ti jej budou využívat, jen jestli jim služba přijde zajímavá. Tak to nechte na nich, ať si vyberou.

Jirka

12.06.2009

Uz jsem si pres shopguru.cz poslal obleceni Lacoste a nebylo mi zadne clo a DPH nauctovano, protoze jsem se vesel do bezcelniho limitu diky tomu, ze mi rozdelili muj nakup na dva mensi.
Myslim, ze jsou proste veci, ktere se rozhodne vyplati nakupovat. Navic, me treba odmitli kartu na Toys R Us a tam je presne prostor pro shopguru a dalsi, ze to za me zaplati a ja jsem platil jen po cesku.
Takze ja mohu s klidnym svedomim rici, ze to existuje a slape to. A ty ctyristovky jim rad dam, kdyz vim, ze jsou rychly a snazi se delat veci chytre.

Pavel

12.06.2009

Shopguru, shipito, zasilkovasluzba a tricet dalsich…ma to nejaky vyznam.
Kdyz toho poslu vic, napalej mi celnici clo a DPH. U obleceni z USA je clo 27% a k tomu DPH 19%. Nevim, nevim, vyplati se neco?

Vembl

17.06.2009

Myslím si, že shopguru má na trhu své místo, stejně jako ostatní podobné projekty. Jde ovšem o to, jakým způsobem to pan Kotyza bude dělat. Buď k tomu přistoupí ve velkém stylu a bude z toho budovat velkou firmu nebo bude postupovat pěkně pomalu a krok za krokem a snažit se z minima vytěžit maximum, podobně jako to dělá John Vanhara ve svém shipito.com. U jakéhokoli typu podnikání je totiž strašně důležité udržet co možná nejnižší náklady a být spíše přizdisráč než mít nějaké velké plány. Chce to prostě pořádně zapracovat na minimalizaci nákladů, zejména v oblasti logistiky. Pokud se to povede, bude ze shopguru úspěšná firma. Každopádně Vám fandím a držím palce.

neguru

30.06.2009

Tak zrovna si chci zobrazit stranky shopguru a nic. Odezvy server 800–1200ms. Tak s timhle chteji obchodovat?

cojeto

30.06.2009

Potvrzuji web nechodí, to by se stávat nemělo :-(

Petr

03.08.2009

Domnivam se, ze shopguru.cz ma skvely prostor pro rozjezd zasilkove sluzby nebo nizkonakladoveho importera. Projekt mi prijde, ze ma smysl, pokud bude nabizet komplexni reseni, ktere lze tady v USA jendoduse ziskat.
Podle toho jak je Shopguru pozicovan na trhu a take v tomto clanku si myslim, ze Pavel Kotyza ma sanci rozjet dobry online projekt pro levne nakupy v USA. Drzim palce.
Jako negativni vnimam vysokou zavislost a ohrozeni celnich predpisu, ktere mohou jednoduse cely problem dost zneprijemnit, ale to je holt loterie v kazdem businessu.

Max

14.08.2009

Já jsem si přes Shopguru objednal nějaké zboží…Dnes je to již 45 dnů od mé objednávky a stále jsem žádné zboží neobdržel…Upřímně řečeno, pokud si budu příště chtít něco objednávat z USA, budu hledat jiné cesty než Shopguru…

erik

15.10.2009

Hm, ja by som 35% podiel vo firme nedal za 700tis.CZK. Navyse vsetko ide na marketing nakolko tovar si ludia platia dopredu a odpadaju veci ako prevadzkovy kapital ci skladove zasoby, sezonnost a podobne. Podla mna risk-free biznis aj ked moznosti rastu dost obmedzene. Ja idem kazde 2 mesiace s USA ako Santa Claus, asi zacnem vsetkych znamych uctovat :-)

danek

10.02.2010

ja jsem zkousel jejich stranky a musim rict ze to maji vsechno predrazene a neprehledne. Kdyz jsem chtel neco objednat tak jsem koukal na tu cenu a zbohem. Poplatky uplne silene, ani se nedivym, kdyz musi platit podil 40% to mu nemuze ani nic zustat. Tak hlavne at se dari.

MK

04.05.2010

Objednala jsem si zboží, zaplatila a za čtyři dny jsem zjistila, že zboží již není skladem u prodejce. Poslala jsem e-mail s dotazem, jestli k objednání během těchto 4 dnů došlo a zboží je tedy na cestě do jejich skladu v USA. Odepsali, že než peníze dorazili, zboží bylo vyprodané. Našla jsem si tedy jiný shop a znovu žádala o nákup zboží. Dostala jsem zprávu, že objednávku provedli a budou mne kontaktovat až zboží dorazí do jejich skladu v USA. Od té doby jsem neměla 25 dní žádné informaci i přez to, že jsem o ně 4 x žádala. Po 25 dnech mi napsali, že k nákupu nedošlo a peníze mi vrátí zpět. Komunikace byla velice špatná.

Nespokojený zákazník

01.03.2011

Shopguru.cz jsou zloději prvního stupně!!! Již třetím měsícem mi odpovídájí na emaily stylem: „uklouzla jsem na ledu, chaoz ve skladě, dodavatel nezasílá zboží, špatně označená zásilka na našem skladě“ apod… Na email o zpětném zaslání peněz v hodnotě cca 10 000Kč neodpovídají.

Nedoporučuji tento internetový zprostředkovatelský „kšeft“…

HP Pre 3

08.04.2013

eShop momentálně nejede, to už skončil?

Vložte svůj komentář