Pavel Řehulek: Na Second Life nové zákazníky nehledejte

David Šmehlík, 27.05.2009, 00:01, 8,191 přečtení

Pavel Řehulek

Projekt: Bytegang Project (webdesign, branding, vytváření virtuálních světů)
Pozice: zakladatel a vizionář (1998-dodnes)

Second Life obecně

Jak ses dostal k Second Life?

Začal jsem ho hrát. Asi po půl roce jsem zjistil, že má ke hře hodně daleko a že jeho možnosti jsou mnohem širší – je to spíše platforma.

Co tě přimělo k tomu, aby ses pustil přímo do vývoje pro Second Life?

Uvědomil jsem si, že na Second Life jsou důležité dvě věci. Tou hlavní, charakterizující celé jeho prostředí, je to, že content si tvoří uživatelé sami. Tou druhou je to, že má vlastní ekonomiku, díky které mohou uživatelé tento content sdílet. Původně jsem jen zkoušel, jakým způsobem by byla skupina lidí s průpravou z profesionální grafiky schopna tenhle content tvořit. Začali jsme na fun projektech replik japonských mečů, později jsme začali i testovat, co SL engine zvládá a co umí. Od toho jsme se dostali postupně k tomu, že content začínáme nabízet ve větší míře.

Jak vnímáš pozici SL na českém trhu? Jaké jsou možnosti českých firem, co se týče propagace na SL?

Dívám se na to v současné době dost skepticky. Zkráceně by se dalo říct: „Na SL nové zákazníky nehledejte.“ Myslím si, že potenciál pro české firmy zatím není takový, aby bylo smysluplné se v SL angažovat. Ta platforma má svá specifika. Uživatelská základna je v současné době relativně omezená. Říká se, že má SL 16 miliónů registrovaných uživatelů. Statistiky ale ukazují, že aktivních účtů je jen něco kolem 600–700 tisíc po celém světě. Další analýzy mluví o tom, že Čechů jsou tam pouze asi 3 tisíce.

Existují webové hry, například Red Dragon, které mají více placených účtů, než je celá česká uživatelská základna SL.

Jak se díváš na marketingové kroky beVirtual (původně Beneta, pozn. redakce) zaměřené na propagaci českých firem v Second Life?

Narážíš na to, že oni také stále testují možnosti celé platformy? Řekl bych, že s tím přišli předčasně. Za nás si neumím představit, jaké smysluplné kampaně v Second Life bych mohl nabízet takovým firmám, jako je např. Staropramen . Pro české firmy má smysl vést SL hlavně z toho důvodu, že mohou vydat pěknou tiskovou zprávu o tom, že jsou hi-tech a jsou součástí tohoto virtuálního světa. Nemyslím si, že by SL byl použitelný jako prostředí pro marketingovou kampaň. Možná za 5–10 let, až se uskuteční některé z plánů, jak tuto platformu rozšířit například do webových browserů. V současné chvíli si myslím, že jsou v něm tyto firmy zbytečně.

Jak dlouho podle tebe trvá, než uživatel začne v SL utrácet peníze?

Tahle primární potřeba utrácet peníze podle mého názoru přijde velice rychle. Pokud lidé využívají SL tak, jak je primárně postaven, tedy jako interakci mezi avatary v nějakém sociálním prostředí, začne přemýšlet o tom, jak vypadat jako ostatní uživatelé, kteří jsou v SL mnohem déle. Většinou ho to dovede do obchodů, kde tvůrci obsahu prodávají doplňky atd.

Myslíš, že v tuto chvíli v SL existuje viditelné rozdělení sociálních vrstev? Má SL své „boháče“?

Určitě ano. Myslím, že sociální třídy nejsou až tak zřetelné, ale určitě tam existuje rozdělení na starší zkušené uživatele a newbies. Mezi nimi je rozdíl zcela jasný. Je tam také určitá skupina lidí, kteří umí v tomto prostředí vydělávat peníze. Ve statistikách je uvedeno, že lidí, kteří mají „positive monthly linden dollar flow“ (zkratka, která říká, že vydělali více peněz, než do hry vložili), je přibližně 60 tisíc.

To je poměrně slušný podíl – 10% uživatelů…

Je to ovlivněno uživatelským složením v SL. Typický uživatel není náctiletý adolescent, ale jsou to lidé kolem 25 let, většinou profesionálové v nějakém oboru, jsou kreativní, mají kladný vztah k IT a používání počítačů.

Vzhledem k tomu, že za politikou SL stojí soukromý subjekt: Projevila se v SL finanční krize?

Určitě se o tom mluvit dá. Největší pokles byl kolem listopadu loňského roku.

Popravdě, tato virtuální ekonomika byla od roku 2004 ovlivněna několika zásadními událostmi a ekonomická krize je jen jednou z nich. Došlo například k tomu, že byla z hlediska amerických zákonů omezena možnost provozování online gamblingu, což způsobilo propad SL ekonomiky o 20% během okamžiku. Minimálně půl roku se pak dostávala na původní stav. Loni byly další problémy se zvyšováním cen hostingu, který dělal jednostranně provozovatel – Linden Lab. Myslím, že podobný zásah je pro SL významnější než celá ekonomická krize.

Možná je to také tím, že se říká, že během krize lidé utíkají k nenáročné zábavě. Počítačové hry jsou často levnější než večer strávený v kině.

Dá se tedy říct, že ekonomika SL žije vlastním životem?

Do určité míry je nezávislá na real-life ekonomice, ale bylo by naivní si myslet, že jí není ovlivněná vůbec. Lidé teď prostě zvažují, zda investovat – všude, i ve virtuálním světě.

Jaké je postavení Linden Lab na reálném bankovním trhu?

Nemyslím si, že by měli Linden Lab v dohledné době snahu přetvořit některou svou divizi do finanční instituce. Mají to napsané i v „Terms of service“, kde píšou, že Linden dolary nejsou platidlo, ale pouze softwarová licence. Tím si možná tak trochu kryjí záda, aby nemuseli splňovat tyto bankovní podmínky.

Myslím si, že záměrem není udělat ze SL nějaký Matrix. Cílem je podle mě vytvořit platformu pro e-learning, konference, online meetingy a využití pro korporátní klientelu jako 3D simulační prostředí.

Bytegang a Second Life

Co je vaším momentálně nejsilnějším produktem v SL?

Protože jsme grafické studio a baví nás vytváření brandů a corporate identity, provozujeme v SL tři značky, na kterých si testujeme možnosti v rámci tohoto světa.

Jedna z nich je opravdu srdeční záležitost, kde si hrajeme s replikami starého Japonska, vytváříme např. katany. Máme vlastní fan base, která na tom s námi spolupracuje.

Druhou jsme rozjeli v loňském roce a testujeme na ní možnosti online spolupráce větších kreativních týmů. Uvádíme to do provozu na značce, která v SL prodává vlastní oblečení. Máme svůj styl, který je trochu ovlivněn fantasy a japonskou kulturou. Zajímavostí na tomhle projektu je, že na něm pracuje několik kreativců z celého světa. Testujeme si na tom, jak se dá na SL pracovat ve větších týmech, a zatím se nám to daří.

Třetí projekt, který bych rád uvedl, je velice čerstvý, asi 2–3 měsíce. Pokoušíme se uvést do akce model prodeje „stock kreativy“, to znamená zdrojů pro tvůrce. Pro přiblížení si představ klasickou fotobanku, kde se prodává kromě fotek i „stock kreativa“ ve formě třeba předpřipravených vektorových obrázků – my děláme něco podobného s 3D modely a texturami v rámci SL. Poskytujeme tvůrcům obsahu polotovary pro jejich tvorbu. Testujeme si na tom nové technologie, například využití Adobe Creative Suite na texturování 3D objektů. Hodláme se dál rozvíjet právě pod touto značkou (PREFABRICA, pozn. red.).

Máte v tuhle chvíli v SL vlastní svět?

Máme vlastní svět složený ze dvou simulátorů, což jsou virtuální servery hostované u Linden Lab. Fyzicky se projevují jako dva ostrovy uprostřed moře, na kterých máme vlastní stavby a na které odkazujeme. Je možné se na ně dostat formou teleportů, což je klasická forma cestování v tomhle světě.

Jak dlouho trvá například příprava celé budovy pro SL?

To záleží na tom, jaké budovy. SL je skvělý v tom, že nabízí relativně nízký práh nutných schopností pro lidi, kteří v něm chtějí něco dělat. V podstatě každý je během první hodiny až dvou schopný postavit jednoduchou stavbu z krychlí. Spektrum pokračuje dál až po lidi, kteří jsou vzdělaní v architektuře a spolupracují na tvorbě tzv. municipal staveb (veřejných budov, pozn. redakce), ve kterých probíhají např. meetingy o ekonomické situaci. Tyhle stavby jsou opravdu nádherné i na měřítka reálného světa a dělají je profesionálové na slovo vzatí.

Dá se v tuhle chvíli v SL koupit například dům?

Určite. V SL se dá koupit cokoliv. Je možné si koupit pozemek, což je podmínka pro to, aby to, co v SL vytvoříš, v něm také zůstalo zachováno. Musíš si v podstatě pronajmout část virtuálního prostoru, která ti umožní umístit určitý počet primitivů (nejjednodušší 3D objekty – koule, krychle nebo například jehlan). Čím větší máš pozemek, tím větší počet primitivů můžeš umístit a o to složitější stavbu si schopen vytvořit. Například klasické auto je složeno standardně z 5 primitivů – karoserie a 4 kola. To je tvůj virtuální kyberprostor.

Je možné autem například procestovat SL?

Není to úplně jednoduché, ale lze procestovat třeba celé kontinenty, které se dají za několik hodin celé projet z východu na západ.

Na čem se vy sami chystáte postavit svůj core business v SL?

Musím říct, že ač se SL zabýváme už 3 roky, jsme stále ve fázi testování možností celé té platformy. Díky tomu, že nám fungují v SL naše značky, jsme schopni mít vlastní tým, který je schopen se samostatně uživit a vytvářet projekty. Uvažujeme, jakým způsobem tohle prostředí přiblížit firmám smysluplným způsobem.

Historie korporátních klientů v SL je plná epických selhání. Ti lidé tam často vstupovali s tím, že o prostředí SL nic nevěděli a neměli tušení, co se v něm dá realizovat. Díky tomu, že my sami v SL fungujeme již třetím rokem, chtěli bychom tyto možnosti nabízet i reálným firmám. Máme před sebou několik projektů týkajících se e-learningu. Chtěli bychom organizovat in-world seance za účasti top designerů, při kterých budeme lidi učit, jakým způsobem pracovat v SL.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 13

Martin

27.05.2009

Z kolika že primitivů je složen český Second Life? Jenom asi 3000 primitivů? No tak to není tak hrozné :)

Někteří lidé tu naši řeč przní natolik, že se začíná vytrácet smysl vět. Nebo je snad rozhovor neuměle přeložen z angličtiny? Vypadá to tak.

blufor

27.05.2009

Martin> rek bych, ze problem budete mit spis vy, ze jste si nezvykl na pomerne vysokou penetraci anglickeho jazyka v IT. bohuzel nektera slova neni dobre prekladat, jelikoz maji vyznam jako odborne terminy a jejich prekladem by se akorat lide uvadeli ve zmatek…

Martin

27.05.2009

Tak ještě jednou, tentokrát pro hloupé. Slova primitiv (prostoduchý člověk) a primitivum (základní geometrický útvar) jsou sice podobná, ale znamenají něco úplně jiného.
Pokud někdo řekne „umožní [ti] umístit určitý počet primitivů“ a myslí tím " umožní [ti] umístit určitý počet primitiv", tak si o něm opravdu musím myslet, že je primitiv.

Makovice

27.05.2009

Hmmm … stejne jako o cloveku, ktery si z clanku o SL vezme jednu vetu a rozpytva ji … Proc to ctes kdyz hledas jenom gramaticke chyby. (Chtel jsem ti udelat radost a napsat chibi :D )

Keff

27.05.2009

Já Martina chápu, taky mě primitivové tahali za uši.

Pavel Řehulek

27.05.2009

Ja taky, samozřejmě. Sice nechápu tu úsměvnou potřebu urazit mne, ale s primitivy má pravdu :) Je to (kromě mých trestuhodných nedostatků v gramatice) způsobeno i tím, že na tato témata se česky bavím minimálně a anglicismy se mi do mluveného projevu vkrádají chtě nechtě. Sypu si popel na hlavu :)

Plnt

27.05.2009

Možná zkusit použit původní méně konfliktní používané slovo (zkratku) ;). Je celkem často užívané bez překladu i v českých článcích o SL.

prim / primy (pl.)


27.05.2009

Get a life.

Zdenek Houba

02.06.2009

Rád bych se zeptal na jednu věc, kde lze potkat vaše projekty? Myslím tím vaše produkty v SL? Třeba Slur odkaz?

http://capsaqiu.com

27.12.2017

thanks for sharing

I am looking for sites with useful information and well crafted article. Your write-ups about motivation are excellent with deep information and perception. Also the discussion with readers is vital. We will await the new blogpost. Many thanks.

http://capsaqiu.co

27.12.2017

Really impressive post. I read it whole and going to share it with my social circules. I enjoyed your article Thanks.

Vložte svůj komentář