Petr Král: Američtí investoři slyší na klíčová slova

David Šmehlík, 23.02.2009, 00:01, 9,561 přečtení

Petr Král

Projekty: Agentka.cz – aktuální nabídka práce v ČR
Pozice: ředitel portálu
Profil: Facebook, LinkedIn

Dozvěděl jsem se, že se na českém internetu pohybuješ již několik let. Jaké byly tvé začátky?

Začínal jsem jako webdesigner. Vytvářel jsem weby pro známé a byl jsem asi jeden z prvních v ČR, kdo pracoval s Flashem. Tehdy byla verze 3, ve které šlo udělat kolečko a to nechat přejet z jedné strany obrazovky na druhou. Pointa byla v tom, že ten soubor měl mnohem menší velikost než animovaný GIF.

Pak se mi ozvali z firmy Samba Digital Media, že mají investora a staví tým. Bylo to v době první internetové bubliny a podle toho se i Samba profilovala. Měli v té době asi nejdražší kanceláře v Praze v Pštrossově ulici s na zakázku udělanými skleněnými stoly, u kterých se ale nedalo sedět, protože strašně studily.

Po Sambě jsem chvíli podnikal a pak jsem nastoupil do společnosti Monster.com, kde jsem strávil 4 roky. Nějaký čas jsem taky působil v LMC, což je firma, které provozuje pracovní portály jobs.cz a prace.cz.

Slyšel jsem o tvé zpětně úsměvné historce s flashovými prezentacemi…

To bylo, když jsem dělal ve Flashi prezentaci české pobočky jedné banky. Poté, co to agentura s klientem několik týdnů dohadovala, zbyly už asi jen tři dny na vlastní realizaci. Dělal jsem na tom tenkrát skoro nepřetržitě, aby se to stihlo. Pak se vzaly dva zbrusu nové notebooky, jeden jako pojistka, a na plochu se dala doprostřed ikona “spustit prezentaci”. Vše se nakonec stihlo a spokojený klient odletěl na konferenci prezentovat. Když se asi za týden vrátil, byl jsem zvědavý, jaký měla jejich flashová prezentace mezi těmi powerpointovými úspěch. Klient odpověděl, že si na místě nějak nemohl vybavit, jak se to pouští, tak to nepoužil…

Jak jsi se dostal k práci u takové společnosti, jako je Monster? Co bylo tvou pracovní náplní?

To mi takhle jednoho dne volá bývalý kolega ze Samby, že teď dělá u Monsteru a že někoho hledají do Londýna na vedení projektů. Monster jsem znal jen letmo, ale ukázalo se, že mají asi pět tisíc zaměstnanců po celém světě, že působí v Americe na burze a že v podstatě vytvořili internetový trh práce. Po čase Monster koupil svého největšího evropského konkurenta Jobpilot. Nabídli mi, abych sestavil tým a převedl všechno, co Jobpilot v té době v 11 zemích Evropy měl, na Monster. Takže jsem sednul do letadla a asi půl roku létal po Evropě a zjišťoval, co kde Jobpilot má a jak to funguje. Ukázalo se, že každá země má velmi specifické požadavky, které Monster nemůže uspokojit. Neměli na to technologii. V té době začala vznikat myšlenka zkusit vybudovat vlastní pracovní portál.

Pak jsem ještě dělal s evropským CIO (Chief Information Officer) na několika strategických projektech, což byl krycí název pro reorganizaci, kterou připravoval. Nakonec mě i jeho v rámci této reorganizace, spolu s dalšími 800 lidmi, propustili.

Vím o tobě, že jsi absolvoval pracovní výlet do Sillicon Valley. Co tě k takovému nápadu přivedlo?

Když jsem po čtyřech letech v Monsteru skončil, seděl jsem takhle jednou na kafi s kamarádem Tomášem Zemanem (majitel společnosti Wirenode s.r.o., mobilní služby) a říkal mu, že zvažujeme s kolegou z Monsteru spustit vlastní pracovní potál a že bychom to potřebovali zafinancovat. Tomáš měl taky pár nápadů na mobilní služby a tak slovo dalo slovo a za pár dní jsme se asi na měsíc vypravili do Sillicon Valley shánět investory. V té době v San Franciscu probíhala první TechCrunch konference, TC40 se to myslím jmenovalo, takže město bylo doslova nabité lidmi z oboru. Největší hvězdou konference byl ovšem MC Hammer, který spouštěl Dancejam.com.

Jaká společnost má podle tebe v SV nejhezčí sídlo a proč zrovna ona?

Myslel jsem, že to bude Google, ale dostalo mě sídlo Oracle. Jejich budovy mají tvar takových těch válců, co se používají ke schematickému znázornění databáze. Zblízka to tak nevyzní, ale z dálky z Caltrainu, což je vlak, který jezdí z jednoho konce Sillicon Valley na ten druhý, ty budovy vypadají jak z jiného světa. Když jsem to viděl poprvé, myslel jsem, že je to sídlo NASA.

„Myslím, a teď mluvím v globálním měřítku, že se pracovní portály budou stále více zaměřovat na relevanci.“

Jak je to s investory v SV? Jakým způsobem rozhodují o přidělování pe­něz?

Moje zkušenost s investory v SV je taková, že je více zajímá dostat službu mezi lidi, než vydělávat peníze. Když jsem jim tedy vyprávěl o našem konceptu pracovního portálu, spíše se jen tak uculovali a moc je to nezajímalo. Jakmile jsem ale dodal, že by jako doplněk šlo udělat widget pro Facebook a vydělávat na reklamě, byli jako vyměnění! Ožili a začali sami vymýšlet, jaké to má souvislosti, jak zavolají Larrymu (Larry Page, spoluzakladatel Google) nebo Markovi (Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku) a dohodnou spolupráci. Nakonec jsme se „dohodli”, že by bylo dobré, kdybych se přestěhoval do Sillicon Valley, k čemuž jsem se zatím nedostal…

Jak dlouho na českém trhu funguje Agentka.cz?

Agentku jsme spustili loni v říjnu poté, co jsme na ní 3 roky dělali ve volném čase. Doménu jsme zaregistrovali tuším v roce 2006. Na první pohled to není vidět, ale za tím webem je pořádný kus práce.

Čím se podle tebe odlišujete od ostatních pracovních portálů v ČR?

Lišíme se ve dvou hlavních oblastech – koncept a technologie. Pracovní portály se obvykle zaměřují na firmy, kterým shánějí zaměstnance. My pomáháme lidem najít práci.

Co je podle tebe největším omezením těchto portálů?

Pracovní portály, které působí na trhu již řadu let, si za tu dobu vybudovaly určité portfolio produktů a služeb a tomu odpovídající strukturu nákladů. Velmi obtížně se jim tedy reaguje na nové trendy na internetu. Největším omezením je ale názor některých manažerů, kteří pro tyto portály pracují, že jejich pozice na trhu je tak silná, že je nemůže nic ohrozit.

V čem je podle tebe Agentka natolik specifická?

Agentka je specifická především v tom, jak snadná je na používání. Člověk přijde, napíše třeba „asistentka praha” a hned vidí aktuální nabídky práce. Nemusí vyplňovat žádné složité formuláře. Ani nemusí otevírat jednotlivé nabídky v samostatném okně, vše je na jednom místě. To výrazně šetří čas, což lidem vyhovuje, protože kolikrát hledají práci během pracovní doby na svém dosavadním působišti. Také používáme Google Maps, aby si lidé udělali představu, kde je dané pracoviště a jestli by se jim třeba chtělo dojíždět. Nedávno jsme navíc spustili přehled všech úřadů práce a personálních agentur v ČR.

„V Monsteru mají databázi od Microsoftu a říká se, že je to jedna z největších implementací na světě. Udělat jakoukoliv úpravu je často nadlidský úkon.“

Co se zaměstnavatelů týče, pro ně je Agentka úplně ideálním nástrojem pro hledání zaměstnanců. Pokud totiž informují úřad práce o svých volných pracovních pozicích, což by ze zákona měli dělat, nemusí své nabídky na Agentku zadávat, už tam jsou. Životopisy jim pak chodí přímo do mailu.

Jaké je vaše technologické zázemí?

Tohle by vydalo na samostatný rozhovor s kolegou Radimem Ballnerem, který za celou technologií stojí. V Monsteru si uvědomil, že z technologického pohledu je největší brzdou rozvoje nových služeb na pracovních portálech databáze. V Monsteru mají databázi od Microsoftu a říká se, že je to jedna z největších implementací na světě. Udělat jakoukoliv úpravu je často nadlidský úkon. Samotní lidé od Microsoftu, kteří ten produkt vyvíjejí, pracují on-site v Monsteru a pomáhají tu databázi udržovat v provozu. Jednoho dne mi tedy Radim v letadle povídá: „Tak jsem o tom přemýšlel a nejlepší bude, když tam žádná databáze nebude.” No a pak za pár let po večerech naprogramoval platformu, která žádnou databázi nepoužívá a přesto s daty pracuje velmi efektivně.

Kolik pracovních nabídek v tuto chvíli Agentka.cz nabízí?

Teď z hlavy přesně nevím, tuším něco kolem třinácti tisíc. Kvůli ekonomické krizi se ten počet v poslední době snížil, řada firem má pozastavené nábory. Před Vánoci jsme na Agentce měli něco kolem dvaceti tisíc nabídek práce.

Kolik návštěvníků denně na Agentku zavítá?

Přesné číslo v tuto chvíli zveřejňovat nechci, nicméně od spuštění zaznamenáváme trvalý nárůst návštěvnosti. Zajímavé je, že všechny pracovní portály, se kterými jsme měli co do činění, mají jedno společné – nejvíce lidí práci hledá vždycky v pondělí. Přijdou po víkendu do práce, nebaví je to tam, tak v obědové přestávce začnou hledat jiné místo. Odpoledne je klid a pak to začne zas večer, když se vrátí z práce domů. S blížícím se víkendem pak zájem opadá.

Chystáte se na spuštění nějaké novinky?

Ano, během několika dní spustíme první placenou službu, pomocí které budou moci zaměstnavatelé oslovit více kandidátů. Personalisté totiž mají jednu velkou noční můru – jak to udělat, aby si na pracovním portále mezi všemi těmi nabídkami lidé všimli právě té jejich. Lidé totiž obvykle neprohlížejí všechny nabídky práce, ale jen třeba prvních 10. No a my jim umožníme zvýšit šance, že mezi těmi deseti nabídkami bude právě ta jejich. Personalista pošle prémiovou SMS. Tím zajistí, že pokud se jeho nabídka vyskytne ve výsledcích hledání třeba na třicátém místě, automaticky se posune na přední pozice.

Co se podle tebe stane trendem v oblasti pracovních portálů?

Myslím, a teď mluvím v globálním měřítku, že se pracovní portály budou stále více zaměřovat na relevanci. V ČR to není vidět, tady na nabídku práce přijde třeba deset životopisů, ale v Americe je to třeba tisíc. Personalista, který u toho sedí, pak nemá možnost poznat, který z těch životopisů je ten správný. A to je důvod, proč vlastně celou Agentku děláme. Přišli jsme na způsob, jak ten správný životopis mezi ostatními najít.

Chystáte expanzi i na další trhy?

Chystáme. Český trh bereme jako testovací. Chceme si tady odladit technologii a celkový koncept. V současné chvíli se začínáme poohlížet po investorovi, který nám s tím vším pomůže.

Vzhledem k tomu, že máš dvě děti – jak zvládáš koordinovat práci a rodinu?

Když jsem na internetu začínal, obvykle jsem pracoval do noci a pak celé dopoledne prospal. Dneska mi děti dávají do života přirozený rytmus. Ráno odvedu dcerku do školky, po obědě jí vyzvednu a pak večer v sedm po večerníčku koupeme.

Jak si představuješ ideálně prožitých 30 minut?

Tobogán, na kterém s dětmi jedeme 30 minut v kuse.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 8

Milan Kryl

23.02.2009

Na relevanci vyhledávání by to chtělo trošku zapracovat. Zkoušel jsem hledat řidiče a jeden z několika výsledků byla pozice Zdravotní sestry, která nemá s řízením nic společného.

Michal Rybář

23.02.2009

Petře,
a co působení v NEXENu :)

Rybka

Martin Kopta

23.02.2009

S temi Premium SMS to doufam mate promysleny. ;-) Aby to pak personalisti neplatili ze svyho. Drzim palce!

Norad

23.02.2009

No ja si myslim, ze dnes sa situacia otaca tak, ze skor budu platit uchadzaci o zamestnanie aby mali vacsie sance ako personalky :)

crowen

24.02.2009

pekny rozhovor, len sa redaktor mohol popytan na viac veci, konkretne ako ta platforma funguje bez databazy a ako chcu zabezpecit relevanciu zivotopisov bez toho, aby filter zastavil dobrych kandidatov…

serge

09.06.2009

pekny rozhovor, mozna treba dodat, ze autora vyhodili z Monster WW (PIP) – http://www.monster.cz , pak take z jobs.cz a tak si zalozil vlastni server :-) Romantika zacatku podnikani..
serge

Pastor Osas Ben

10.10.2017

Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!
Jste v současné situaci v potížích nebo vás ohrožuje?
Tímto způsobem vám dáváme možnost vyvíjet nový vývoj.
Jako bohatá osoba cítím povinnost pomáhat lidem, kteří se snaží, aby jim poskytli šanci. Každý si zaslouží druhou šanci a od té doby, co vláda selže, bude muset pocházet od ostatních.
Žádná částka není pro nás příliš šílená a dospělost, kterou určujeme vzájemnou dohodou.
Žádné překvapení, žádné další náklady, ale pouze dohodnuté částky a nic jiného.
Nečekejte a komentujte tento příspěvek. Uveďte částku, kterou chcete požádat, a my vás budeme kontaktovat se všemi možnostmi. kontaktujte nás dnes na pastorosasben@outlook.com

Jakub Finance

14.10.2017

Ahoj,

Zde je nabídka úvěru pro vás? Jsme legitimní a garantujeme
družstevní záložny a poskytují půjčky jednotlivcům, vládě
institucí, církví a obchodních organizací a lidí všeho druhu.
Aplikujte dnes na jakýkoli druh úvěru, jako osobní, nezabezpečený, konsolidační, křesťanské, obchodní, studentské a hypoteční úvěry atd., Které odpovídají vašemu rozpočtu za úrokovou sazbu 2%. Pro více informací kontaktujte: jakubfinance.cz@gmail.com

Vložte svůj komentář