Petr Mára: Pro start-up je dobré mít pohled zvenčí

David Šmehlík, 04.06.2009, 14:27, 11,563 přečtení

Petr Mára

Internet freak, Mac evangelist, školitel, novinář, videocaster
Profil: web, blog, Facebook, LinkedIn, Twitter


Projekty:
videopodcast Digit (2006 – dosud)
easyresearch.biz (2005 – dosud)
šéfredaktor online magazínu MujMac.cz (2004 – 2008)

MujMac.cz

Jakým způsobem ses dostal k MujMac.cz?

Před 5–6 lety vedl MujMac.cz Martin Lér, který ale skončil a Honza Březina na jeho pozici hledal někoho nového. Já sám se o Apple zajímám od svých 15 let (dnes je Petrovi 31, pozn. red.) a hrozně mě to baví, takže jsem si řekl, že bych to rád zkusil. Šel jsem si s Honzou pokecat a padli jsme si do noty.

Mou původní motivací bylo to, že jsem chtěl vidět MacWorld a Jobse v San Franciscu naživo. Chtěl jsem tehdy přinášet reportáže z konferencí a dostat se k Apple blíž.

Podařilo se ti to?

Podařilo, MacWorld jsem viděl třikrát a krom toho jsem navštívil několik evropských Apple akcí.

Jak dlouho si v MujMac.cz figuroval jako šéfredaktor?

Asi 3 nebo 4 roky. První rok moje práce spočívala tom, že jsem napsal tak 3 až 4 články týdně a k tomu organizoval další redaktory.

Vstupoval jsi do MujMac.cz jako nadšenec, nebo jako běžný zaměstnanec?

Kdybych do toho šel jako zaměstnanec, dělal bych to kvůli penězům. Nechci říkat, že peněz bylo málo, ale živilo mě něco jiného. Věnoval jsem se tomu tak 2 hodiny denně, měl jsem své podnikání a tohle byla věc, která mě někam posouvala a bavila.

Kam si myslíš, že se během tvého působení šéfredaktora MujMac.cz posunul?

Hodně jsem se zaměřoval na technické články a tutoriály. Psal jsem pro začátečníky, kteří se chtěli naučit s počítačem pracovat..

Věřím, že z mých článků bylo především cítit nadšení a to , že mě to baví. Dobře to bylo vidět například na reportážích, rád třeba vzpomínám na články z Mac Expa a otřevření prvního Apple Storu v Londýně.

Jak vidíš pozici MujMac.cz v dnešní době? Znáš nějaká čísla z podle tebe nejlepší éry MujMacu?

Křivka návštěvnosti rostla v podstatě nepřetržitě, nebyly tam žádné větší výkyvy, snad vyjma MacWorldu, kdy čísla vždy prudce stoupla.

Sledoval jsi konkurenci? Kdo to byl?

Co se týče konkurence, začal jsem vnímat blogosféru – objevily se mraky lidí, kteří začali psát o Macu trochu jinak. MujMac.cz se stal hodně technickým médiem. Bloggeři byli ohromně nadšení. Dokázal jsem je sice na MujMac.cz dotáhnout, ale z určitých důvodů se tenhle druh spolupráce nevydařil.

Umíš si představit ideální budoucnost MujMacu?

Myslím si, že by se MujMac.cz měl nebo mohl stát RSS hubem, v podstatě takovou vstupní stránkou do světa Macu – něco jako Digg, jen v kombinaci s vlastním obsahem.

EasyResearch.biz

Čím se zabýváš dnes?

Co se týče Macu, tak školím a na některých projektech spolupracuji přímo s českým zastoupením Applu. Občas přispěju nějakým článkem do specializovaný mé­dií.

Kromě toho mám webdesignerskou firmu a dnes už samovolně žijící start-up projekt easyresearch.biz, který se zabývá internetovými výzkumy – ten mě baví nejvíc. No a s Honzou děláme videocast Digit (více o Digitu v rozhovoru s Janem Březinou).

Jak vzpomínáš na začátky easyresearch.biz? Co vlastně obnáší pustit se do start-upu?

Easyresearch.biz je něco, co mi dnes dělá obrovskou radost. Než jsme tenhle projekt spustili, trvalo to 2 roky. Řekli jsme si, že stavět weby je hezké, ale udělat webovou službu, která bude vydělávat peníze, je zajímavější.

Přibližně po roce práce nastal důležitý moment, kdy jsme do týmu přijali člověka, který byl z marketingu a nevěděl nic o technologiích. To je podle mě obrovský problém dnešních start-upů – sejdou se 3 vývojáři a dívají se na svůj produkt jen ze svého pohledu. Nám se podařilo to, že do projektu vstoupil člověk, kterého nezajímalo, jak se to naprogramuje, ale řekl: „Takhle chci, aby to bylo, takhle to má smysl.“ Podle mého názoru je důležité vzít člověka, pro kterého je projekt určen, a nechat ho říct, jak by měl vypadat. S ním se nám po půl roce podařilo projekt dotáhnout, dobře otestovat a získat první klienty.

Naším prvním důležitým klientem byla Skanska, kterou jsme získali pár měsíců po spuštění. Je neuvěřitelné, jak se může podařit malé firmě získat takovou firemní klientelu, jakou je například ČEZ, LG apod. I Seznam.cz nás používá…

Jak vybíráš nové klienty pro easyresearch.biz? Chodíte za nimi, nebo tě oslovují sami?

Získáváme nové klienty jak přes prodejce, tak přes AdWords a online. Jeden čas jsme získávali klienty pouze přes AdWords a Sklik. Tlačili jsme lidi na web a oni si objednávali službu sami přes webový formulář. Tenhle princip nám dával největší smysl, ale pokud chceš získat velké klienty, potřebuješ osobní kontakt. Proto v tuhle chvíli klienty oslovuje také prodejce podle svého vlastního výběru a zaměření oslovených firem.

Kdo je vaším typickým klientem?

Nejvíce klientů tvoří firmy řešící HR, dotazníky dovnitř firmy apod. Poté jsou firmy jako třeba Seznam, které oslovují respondenty mimo svou firmu – zákazníky, uživatele a podobně.

Kdy jsi easyresearch.biz spouštěl?

Spouštěli jsme v roce 2005, takže už to jsou 4 roky.

Jak to tady tehdy vypadalo s konkurencí?

Neexistovala. Dnes je tu dokonce jeden projekt, který naší službu zkopíroval 1:1, dokonce používá i naši grafiku.

Další podobné projekty existují tak 2, ale nevím o tom, že by nám kterýkoliv z nich nějak významně konkuroval.

Kde vznikl nápad pustit se do online výzkumů?

V té době jsme asi pro 3 klienty řešili online dotazník. Nebavilo nás to a hledali jsem online generátor pro zjednodušení. Zjistili jsme, že v zahraničí podobné služby jsou, ale u nás tahle oblast nikoho nezajímala, tak jsme se do toho pustili sami. Pak jsme šli běžnou cestou – pobavit se o tomhle nápadu s lidmi, kteří by ho mohli využívat. To je podle mě klíč k tomu, jak ten původní nápad někam posunout.

Šli jste do realizace s vlastním kapitálem, nebo s investorem?

Vlastní investice a vlastní čas.

Myslíš, že může externí investor start-upům spíše uškodit, nebo pomoci?

Znám lidi, kteří přijali externího investora a ve finále nejsou úplně šťastni, jelikož nad projektem nemají plnou kontrolu. Pokud budu schopen si projekt zafinancovat sám, vždycky to tak udělám. Samozřejmě, kdyby se někdo chtěl pustit do projektu, na který potřebuje 20 milionů a nemá je, tak asi jiná cesta neexistuje. Easyresearch.biz naštěstí nebyl tenhle případ.

Jak vzpomínáš na první rok běhu projektu? Jak ovlivňoval tvůj život?

Ten první rok byl pro mě úžasný v tom, že jsme se učili pracovat s mediální propagací, prezentacemi atp. Byla pro mě zcela nová oblast – vymýšlet, jak konkrétním klientům náš produkt prodat. Hodnotím tu dobu jako éru objevování nových věcí.

Asi sám znáš tu fázi, kdy se do nějakého projektu ponoříš a nevidíš čas. Pro mě to bylo těch posledních půl roku vývoje a první rok od spuštění, během kterého se projekt rozjížděl. To je podle mě klíč k úspěchu, musíš dělat něco, co ti dává smysl a věřit, že s tím uspěješ.

S kolika lidmi jsi v té době spolupracoval?

Tehdy jsme na projektu pracovali asi 4, možná 5 lidí. Nápad byl postavit službu, která bude pracovat co nejvíce bez našeho zásahu. Proto jsme dlouho pracovali primárně na AdWords. To je to, co mě baví – postavit projekt, dát do něj tu časovou investici a poté ho dostat do fáze, kdy klienti posílají objednávku, ty jim vystavíš fakturu a zařídíš účet.

Jak silná je podle tebe návratnost AdWords?

Pro nás bylo AdWords to nejdůležitější, co nám pomohlo dostat naši službu mezi cílové klienty. Klik jednoho člověka tě vyjde na pár korun. Každá koruna investovaná do AdWords se nám vrátila.

Start-upy obecně

Jaké jsou podle tebe největší chyby dnešních start-uperů?

První nesmysl je schovat si ten svůj úžasný nápad čistě pro sebe, místo aby ses o něm bavil s lidmi, kteří jsou schopní ti jej okomentovat. Je důležité oslovit cílovku a zeptat se jí, jestli by takový projekt využila. Ti lidé jsou schopni dát ti feedback v tom, jaké problémy oni sami řeší a co by jim ulehčilo jejich práci. To je podle mě ten největší problém.

Druhá věc je, že projekty často startují lidi, kteří jsou pouze z jednoho oboru a nemají pohled zvenčí. Je to takový ten případ typu: „Jsme 4 programátoři a napíšeme nový Facebook.“ Tihle lidé vůbec netuší, v čem spočívá úspěch Facebooku, rozhodně to není jen v tom, že si klikneš a přidáš si nového kamaráda.

Pokud si na začátku neuděláš analýzu návratnosti a konkurence, je asi náročnější se do podobného projektu pouštět, respektive je to skoro nereálné. Musíš mít představu o tom, kam se tvůj start-up má posouvat a kolik můžeš vydělat.

Stalo se ti, že jsi musel během vývoje navýšit původní investiční plán?

Všechny věci, které dělám, jsem byl schopen financovat z vlastních zdrojů. Naštěstí jsem se nedostal do situace, kdy bych musel říct, že na vývoj nemáme. Je důležité na začátku rozpočet odhadnout tak dobře, abys věděl, že jsi schopen projekt ufinancovat.

Co dělat, když ti v půlce vývoje projektu dojdou zdroje? Má smysl začít hledat investora?

Pokud věříš, že projekt dává smysl a jsi oproštěn od toho, aby si ho neviděl nereálně, raději bych zainvestoval. Je možná lepší si ty peníze půjčit, než shánět do firmy dalšího podílníka. Je lepší, když je těch vlastníků co nejméně. Ale zatím v tomto směru mám nulovou zkušenost.

Co si myslíš o projektech se dvěma společníky?

3 a 1 mi dává smysl. Myslím, že pro tebe firma musí být něco jako rodina. Se společníkem musíš mít buď čistě obchodní vztah a vědět, za co kdo zodpovídá, nebo to má být člověk, se kterým máš dlouhodobý vztah a víš, že peníze na tom vztahu nic nezmění.

Petrovy plány

Chystáš nějaký nový projekt?

Máme rozpracován jeden projekt, který se zaměřuje na sledování času jednotlivých pracovníků ve firmách. Poté připravujeme ještě jeden projekt, o kterém bohužel mluvit nemůžu, protože se týká konkrétní firmy.

Narážíš na ten problém, že už po letech nechceš dělat webové služby?

Webové služby mě baví, web development už o něco méně. Webové služby jsou nové a hravé, tato oblast se stále rozvíjí kupředu. Pokud jsi schopen sledovat to, co se v oblasti webových služeb děje v zahraničí a pak to aplikovat na zemi s 11 milony obyvatel, jsou možnosti široké.

Jedna taková vizionářská – kam si myslíš, že se bude web posouvat?

Věřím v přesun do cloudů. Ty věci budou běžet kdesi v internetu a my k nim budeme přistupovat z webových prohlížečů, iPhonů atp. Tahle oblast je stále neprobádaná. Každý půlrok vidíš nové služby, které se na to dívají z jiného pohledu a přinášejí nové nápady a myšlenky. Na druhou stranu tohle asi není příliš vizionářská myšlenka, to už všichni sledujeme nyní.

Co ty a mash-up projekty?

To je věc, která mě hrozně baví – vzít kvalitní služby, které tu jsou, a dávat je dohromady, propojovat je. Nechápu lidi, kteří dneska vymýšlí vlastní redakční systém v PHP. Proč, když jich je tolik?! Proč bys všechny funkcionality vyvíjel sám, když máš online čtečku PDF dokumentů, Google Docs apod.? Cílem je levně to postavit a ten nápad prodat jako balík. To je podle mě směr, kam se bude web development posouvat.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Čtyři komentáře

Misha

04.06.2009

tywole, tolik rozohovorů najednou, trochu přemárováno, ne? :) Ale jinak dobrý, palec nahoru

Jiří Ibl

04.06.2009

Mára forever! Ale na druhou stranu teď už není jediná věc, kterou by čtenáři AdMarketu i 30 minut o Petrovi nevěděli. Docela hezky se to doplňuje :-)

No ale jinak samozřejmě trochu faux pas.

Marta Vesela

04.06.2009

Ale rozhovor na 30M je lepsi nez na ADM.

A maj tady kluci lepsi fotky.

ADM je pro marketaky, 30M pro moudre.

Jiří Ibl

04.06.2009

Teda! To není pravda! My markeťáci máme mnohem lepší fotky! A rozhovory ostatně taky :)

Vložte svůj komentář