Petr Ocásek: U konferencí se živé internetové přenosy stanou běžným standardem

Zdeněk Cendra, 09.01.2009, 00:01, 6,917 přečtení

Petr Ocásek

Projekt: Beneta.cz – dodavatel internetových aplikací
Projekt: StreamHosting.cz – video streaming hosting
Projekt: beVirtual.cz – virtuální život
Firma: BENETA.cz s.r.o., StreamHosting s.r.o., beVirtual s.r.o. – spolumajitel
Profil: LinkedIn, Facebook

Z čeho vznikl nápad založit hostingovou společnost StreamHosting.cz – tj. firmu, která se bude specializovat zejména na výrobu a video streaming? V době, kdy je na trhu hostingu minimálně mírný přetlak?

Naše softwarová firma Beneta spolupracuje se společností Ignum, která je v určitých oblastech našim strategickým partnerem. Zjistili jsme, že jak u Benety, tak u Ignumu vznikla jistá poptávka po hostingu videí.

Na tento zájem jsme neuměli plnohodnotně zareagovat – jedná se o úplně něco jiného – se spoustou techniky, produkce atd. Uvažovali jsme, jak tyto poptávky realizovat a jelikož jsme chtěli nabízet profesionální služby, založili jsme úplně novou firmu, která má svého ředitele, rozpočet, strategii a vše další, co k firmě patří.

Kdo přesně za StreamHostingem stojí?

V současné době vlastní půlku Ignum (Robert Prokeš) a druhou polovinu já.

Plánujete větší propojení s webhosterem Ignum?

Chceme všechny služby provozovat samostatně po všech stránkách. 

Kdo je Petr Ocásek?
Ředitel společnosti BENETA.cz – leader obchodního týmu, odpovídá za rozvoj zákaznicky orientovaného řízení společnosti. Petr se dlouhodobě zajímá o budoucí trendy v oblasti internetových služeb, spolupráci vysokých škol a podniků a jako zakladatel sdružení OpenMeeting.biz o systémové řešení častých problémů českých softwarových firem.Mezi koníčky patří jízda na kajaku na divoké vodě, windsurfing, lyžování a sebevzdělávání. Petr vystudoval MBA v oboru marketing a management na Open University.

Pro koho jste dělali první stream? Byla to jen legrace nebo něco zcela seriozního?

Legrace to samozřejmě byla. První on demand byl pro časopis Respekt a první live akce byla konference „Internet jako nástroj vlivu“, která se tuším konala v úterý nebo ve středu a rozhodlo se v neděli večer, že my budeme dělat live přenos.

Celou akci natáčela třetí společnost s neznámou kamerou, která měla „nějaký“ výstup videa a zvuku. Veškeré informace jsme se dozvěděli na místě asi hodinu před spuštěním. Bylo to hektické, ale vše jsme s „obrovskou rezervou“ 2 minut zvládli a průběh pak byl bez problémů.

Po čem touží zákazníci? Mají např. požadavky na použití konkrétní technologie streamování nebo jen chtějí odbavit video?

Zákazníci tíhnou spíše k Flashi, protože si uvědomují, že je multiplatformní a funguje všude. Technicky live věci děláme ve Windows Media a on demand přes Flash. Chtěli bychom přejít i na Silverlight, ale až ho budeme považovat za plně odladěný.

Máte u nás konkurenci?

V Čechách víme o dvou firmách, ale je otázkou, které služby jsou schopny poskytnout. Naše výhoda je napojení na produkci a softwarový development. Jsme schopni zajistit technickou část i propojení s informačními či reklamními systémy firem a zajistit kvalitní hosting, a to většinou ty ostatní firmy takhle komplexně dělat neumí.

Jak funguje reklama u live přenosů? Chtějí Vaši zákazníci reklamu např. před, v průběhu nebo po přenosu?

Zákazníci zatím moc neví. Je to pro ně nový nástroj, učí se s ním pracovat a hledá se správná cesta. Reklama v dnešních přenosech se pohybuje od 0,1 do 10 Kč za uživatele, což jsou obrovské rozdíly. Všichni zadavatelé si uvědomují, že reklama velmi ovlivňuje návštěvnost a trh si teprve hledá cestičky a ceny. Vždyť reklamu do videí u nás umí prodávat cca tři firmy a myslím, že žádná dobře.

Možná je i varianta zpoplatnění diváka za shlédnutí videa.

Která varianta se jeví jako nejlepší?

Všechny varianty jsou dobré. Záleží na typu akce – jak moc je exkluzivní apod.

Existuje možnost vzájemné komunikace lidí, kteří sledují stejnou akci?

Problém komunikace řešíme, ale je potřeba si uvědomit technologické omezení. Při live přenosu je obvykle reálné zpoždění okolo 20 vteřin a není možné umožnit klást otázky od lidí sledujících přenos online. Smysl to dává např. u tiskových konferencí.. Novináři budou mít šanci se dívat na konferenci, klást dotazy a moderátor jednou za čas vybere ty nejzajímavější, na které bude možnost odpovědět.

Dalším nástrojem pro propojení uživatelů je Facebook, kdy kamarádi vidí, že Pepa kouká na stejný koncert a můžou se s ním dát do řeči, jak zase hrajou falešně atd.

Je možnost si posunout live přenos zpět, když pozdě zapnu přehrávání?

Technicky je posouvání na libovolnou pozici řešitelné, ale náročnost na takový přenos je natolik složité, že se to zatím nevyplatí.

Jaká je budoucnost online přenosů? Nejedná se v současnosti pouze o jakýsi boom, který za chvilku bude zapomenut?

Věřím, že u klasických konferencí se online přenosy a on demand video stanou běžným standardem. Poptávka po on demand videu je zde větší než u live videa, protože z principu je live přenos o dost dražší a má smysl jen u menšího množství akcí. Již dnes za mnou přichází známí, shánějící se po konkrétní přednášce z konkrétní konference.

Musíte hledat a vysvětlovat zákazníkům výhody nebo za vámi přicházejí sami?

Zadavatelé ví, že chtějí video, ale neví, co k tomu potřebují a kolik stojí. Naším úkolem je zde změnit myšlení lidí, protože zákazníci se často pohybují v cenách a la youtube.com, kde vidí videa zdarma, ale už nevidí náklady na produkci. Snažíme se najít střední cestu, která nebude drahá, ale poskytne kvalitní přenos. Zároveň jim ukazujeme možnosti, jak na videu získat zpět vložené peníze.

Nyní z jiného soudku. Všiml jsem si, že Beneta pořádá OpenMeetingy – co Vás k tomu vede?

Celá myšlenka vznikla před pár lety, kdy jsme s pár lidmi z českého IT řešili problémy počítačových firem. Např. „Jakým způsobem motivovat programátory?“. Pak jsme zjistili, že o naše povídání mají zájem i lidé z venku, tak jsme tomu dali název, téma a zapojili i ostatní zájemce. Více jak polovinu témat napsaných na našem webu si vymysleli uživatelé nebo lidé chodící na naše akce. Vycházíme z přesvědčení, že český trh je malý na to, abychom si házeli klacky pod nohy a pak přišel zahraniční subjekt, který nás všechny převálcuje.

Dovolil bych si tímto pozvat na další meeting, který bude na téma: „Jak vyhrát doménové spory“ na konci ledna – viz OpenMeeting.biz.

"Video archiv StreamHostingu obsahuje záznam z konferencí WebExpo 2008, Czech Internet Forum a Economia – konference Internet jako nástroj vlivu.

Nejlepších 30 minut v poslední době?

Prožil jsem v nedávné době spoustu hezkých okamžiků. Jedním z nich je i ukončení dalšího studia.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Čtyři komentáře

MK

14.01.2009

Pokud vim, tak jak Pro-Zeta, tak Visual Connection dokazou nabidnou sluzby produkce mnohem lepe nez streamhosting :-) Nebo ma streamhosting vlastni prenosovy vuz a satelitni uplink?

Nicmene v CR je nejmene deset firem, ktere dokazi zahostovat nejaka videa. Ale chapu, ze je treba nastartovat s nejakym marketingovym cmoudem.

Tak at se dari!

Petr Ocasek

14.01.2009

Dobrý den, přenosový vůz i satelitní uplink se dá celkem flexibilně pronajmout. Našim zákazníkům nezáleží na tom, komu patří technika, ale na kvalitě a na ceně. A nám záleží na našich zákaznících :)

A na konference, školení, svatby atp. zpravidla výše uvedené není potřeba.

(Ano, je tady segment, který oceňuje okamžitou dostupnost atp., tam rádi necháme prostor právě zmíněným firmám).

Díky za přání :)

MK

15.01.2009

Pisete:

V Čechách víme o dvou firmách, ale je otázkou, které služby jsou schopny poskytnout. Naše výhoda je napojení na produkci a softwarový development. Jsme schopni zajistit technickou část i propojení s informačními či reklamními systémy firem a zajistit kvalitní hosting, a to většinou ty ostatní firmy takhle komplexně dělat neumí.


Dovolim si to nazvat FUDem – praktikou, ktera neni hodna seriozni firmy :-)

Opravdu mate za to, ze PRO-ZETA a Visual, ktere maji v produkci prenosu nekolikalete zkusenosti (nemluve o dalsich podobnych firmach – play.cz, livebox a dalsi) nejsou schopny zajistit takove sluzby, jake delat vy? Pokud Vam parkuje prenosak v garazi, tak mate LEPSI sluzby produkce nez ten, komu tam neparkuje (protoze pronajem muzete pozuit oba).

Opravdu si myslite, ze firmy, ktere rutinne integruji videosystemy v televiznich studiich nejsou, schopny komplexne integrovat okenko videa do webu nebo napojeni na nejaky reklamni system?

Myslite, ze play.cz neni schopno domluvit u Czech OnLine stejny lebo lepsi hosting nez vy u SuperHostingu? Visual ma vlastni AS, takze se ani moc domlouvat nemusi :-)

Ale chapu, ze napsat, ze vasi hlavni devizou je cena, je slozite :-)

Petr Ocásek

27.01.2009

Michale, já jsem určitě neřekl, že Prozeta či Visualové dělají horší produkci než my. Zaměřují se na jiný segment a tomu odpovídá nabídka služeb a ano, i cena.

Náš core-business je video streaming. Ale je plno zákazníků, kteří chtějí i produkci. A žádný, který by chtěl přenosák (zatím :o). Většinou chtějí jednu kameru, někdy dvě a jen jednoduchý střih. A televizácký business neumí dělat tyhle věci flexibilně, v malém počtu lidí a levně. My s lidma „z toho velkého TV businessu“ spolupracujeme a pracují pro nás když je potřeba, ale podle našich pravidel. A jde to :o)

Ad play.cz – to je „jen“ trochu jiný youtube nebo ne?

Ad livebox.cz – ano, to už je z větší části konkurence. Zdá se, že svou práci dělají dobře a v něčem jsme se i inspirovali :o)

Co se týče konektivity, se SuperHostingem nemáme nic společného, máme vlastní síť/AS a jsme (IGNUM je) členem NIXu. A když už srovnáváme, tak máme peering se 79 z 90 možných, Visualové „jen“ 72, ale to už jsme mimo konstruktivní debatu :o).

Vložte svůj komentář