Petr Staněk: Otevřeně o prodeji NetTravelu

Zdeněk Cendra, 23.07.2009, 12:29, 11,687 přečtení

Petr Staněk

Projekty: NetTravel.cz, LastMinute.sk – online cestovní agentura
Pozice: marketingový ředitel, společník – NetTravel.cz (2004 – 07/2009)
Profil: LinkedIn

NetTravel.cz patří mezi trojici největších online agentur v ČR a na Slovensku, které pro své zákazníky zprostředkovávají celoroční prodej zájezdů a dovolených.

Rozhovor je první částí rozhovoru s Petrem Staňkem na téma prodeje on-line cestovní agentury NetTravel.cz, která byla prodána do rukou společnosti INVIA.cz na přelomu června a července 2009.

Začněmě načasováním prodeje NetTravelu. V obchodním rejstříku se majitelé změnili 2.7.2009, informace však byla v tisku o několik dní dříve. Co Vás k tomuto zveřejnení vedlo?

Smlouvy jsme podepsali ve čtvrtek a veřejnosti jsme to chtěli oznámit v úterý kvůli Varšavské burze. Celý proces komunikace veřejnosti a zaměstnancům byl pečlivě připravený a načasovaný a najednou v pátek vyšel článek, že jsme prodali NetTravel. Já jsem byl zrovna v zahraničí. Zaměstnanci nám začali volat, co se děje, že nás koupila konkurence a musí to být nějaká novinářská kachna. Během pár minut jsme museli všem vysvětlit, že se jedná o pravdivé informace.

Volal jsem pak do Lupy, kde informace vznikla, jak je možné, že to vědí a dostalo se mi odpovědi: „To víte, máme dobré zdroje“. Nevím, kde to mohli vyšťourat. Opravdu odvedli velmi dobrou práci a dluží nám sud Plzně.

Takovou informaci v naprosté většině vynesou nespokojení zaměstnanci…

My jsme to lidem, kteří byli klíčoví, řekli dopředu. Jako majitelé jsme měli vůči zaměstnancům zodpovědnost, pracovali jsme v našem týmu dlouhodobě. I když jsme nebyli největší, tak si myslím, že tržní podíl jsme měli dobrý. Zaměstnanci byli dobrá parta, obzvláště na Slovensku, to byl špičkový tým lidí a v poslední době jsem z toho měl opravdu velkou radost. To byl takový tým, že člověk chce prodat firmu, ale když už se to opravdu blížilo, tak sem si říkal „to už snad ani nemá cenu prodávat“.

Měl jste pocit, že vše zase začalo fungovat?

Tak ono to funguje a fungovalo vždycky. Ale když se přiblížila realita, tak jsem si říkal „tady člověk škrtne perem a najednou je všechno jinak“.

Proč jste se rozhodli k prodeji cestovní agentury před hlavní letní sezónou?

S Invii jsme jednali dlouho a je pravda, že máme trošku zpoždění. Celý proces měl být hotový v březnu. Dohodnou takovouto transakci není jednoduché. Nicméně nemyslím si ale, že by to byl problém. Dohoda je taková, že značka NetTravel zůstane zachovaná na další 2 roky, takže firma jako taková běží dál, akorát došlo k přepisu v obchodním rejstříku.

Samozřejmě se propojí týmy, vybere se ten nejlepší a někteří zaměstnanci, kteří jsou navíc, budou bohužel propuštěni. Bude důležité z obou firem vybrat to nejlepší a zajistit rychlou akceleraci kupředu.

Co má na firmě, která přeprodává zájezdy, největší hodnotu?

Obrat a zákazníci. Byli jsme také hodně silní na Slovensku. Tady v Čechách jsme udělali zhruba 300 milionů obratu, Invia udělala tuším 1,3 miliardy.

Pro Čechy jsme až tak zajímaví nebyli, ale na Slovensku jsme měli v podstatě stejnou velikost firem. Fúzí se na Slovensku stane to, že největší konkurence je v tuto chvíli 4× menší.

Fungují tam zajazdy.sk a travel.sk, který je poměrně silný, ale proti novému konglomerátu to budou mít opravdu velmi těžké.

Fúzí už je firma mezi top 10 v cestovním ruchu a dohromady udělá tuším 400 milionů obratu slovenských korun a to je již opravdu velký subjekt s jasnou růstovou tendencí.

Takže primárním záměrem kupce bylo Slovensko?

To určitě ne. Samozřejmě bylo Slovensko velmi atraktivní, ale myslím si, že celkově náš brand byl dobrý. My jsme věci dělali trošku jinak, protože jsme šli cestou kvality, snažili jsme se věci řešit do detailu, dělat je dobře, takže jsme na trhu měli velmi dobré jméno. Co vím od našich partnerů, tak značka NetTravel a LastMinute byla dobře vnímána.

Jak dlouho jste prodej připravovali interně? Věděli jste od začátku, když jste firmu zakládali, že ji v budoucnu prodáte?

My jsme to samozřejmě věděli, protože jsme v roce 2005 do firmy přivedli investora. Byly pak jen dvě možné cesty. Jedna byla firmu prodat a druhá byla dostat firmu do zisku a nechat si ji dlouhodobě. Soustředili jsme se na obě varianty – ono to jde ruku v ruce. Snažili jsme se, aby firma fungovala, byla zisková, nebyla ve ztrátě, a když má tyto parametry, je zajímavá pro kupce.

Proč jste září 2008 prodali půlku firmy Unimex Group?

Tehdy bylo několik faktorů. Rizika, která tam byla, na nás už byla moc, protože my jsme v té době neměli peníze, firma progresivně rostla a potřebovala kapitál. Cash flow jsme měli zdravé, ale viděli jsme v příchodu investora příležitost k další expanzi.

Byli dvě možnosti. Mohli jsme jít cestou, kdy bychom to samofinancovali, pak by to bylo pomalé, nebo cestou, kdy do toho napumpujeme peníze třetí strany. Proto jsme začali hledat investora a našli jsme ho. Unimex Group jsme si vybrali, protože je to silná firma, věděli jsme, že v cestovním ruchu umí fungovat a že jsou tam solidní synergie. Já si myslím, že se to vyplatilo.

Co jsme si slíbili, to jsme splnili. Vyplatilo se to i při rozjíždění Slovenska, kdy jsme dostali další kapitál. Díky profesionální práci byla návratnost velmi rychlá. Spolupráce s Unimex Group byla naprosto špičková. Lidi, kteří za skupinou Unimex stojí, jsou velmi kvalitní manažeři a odborníci.

Jaký měl NetTravel zisk za loňský rok?

Tuším 2 miliony korun. Zisk je ale úplně jedno, protože se dá vykázat 10 milionů ztráta, nebo 15 milionu zisku. Zisk je opravdu imaginární číslo, které vůbec nic nevypovídá.

Kdybychom ořezali náklady, vytáhneme z toho daleko víc. Tohle bylo proto, abychom firmu udrželi ve zdravém plusu a stále investovali. Samozřejmě všechny firmy investují, i když to nepřiznají. My jsme to také pořád tlačili dopředu – technologie, pobočky, to jsou milionové investice.

Co mělo tedy na NetTravelu největší hodnotu? V konečném důsledku to byl tržní podíl?

Určitě. Obrat, klienti, klientská databáze.

Znamená to, že třetina letošních prodejů zájezdů bude díky zákazníkům, kteří už s Vámi jeli dříve?

Přesně tak. Ono je to opravdu asi 25–35% zákazníků, kteří se opravdu vrátí. To je také důvod, proč teď rosteme. Když je krize, cestovky spadly o 20–30%, ale internet pořád roste.

Letos si myslím, že bude růst kolem 7%, což je velmi málo, protože jsme byli zvyklí na růsty kolem 30%. Ale je to dobré v tom, že zavedené značky krizi přeskočí, padnou ty špatní a až se trh vrátí do normálu, porosteme dál. Samozřejmě je otázka, jaký bude růst pod křídly Invie. Myslím, že bude daleko vyšší než uváděných 7 %.

Existoval alternativní kupce vedle Invie?

Byly i jiné alternativy od finančních subjektů, které se nějakým způsobem pohybují kolem internetových firem, ale je pravda, že nabídka od Invie byla nejlepší.

My jsme ostatním nabídkám ani nerozuměli. Byly to nabídky typu „My koupíme 75%, ale vy se o to starejte další 3 roky, a když čísla spadnou dolů, musíte nám to vrátit“.

S Invií to bylo naprosto jasné, nabídka byla dobrá, my jsme jí rozuměli a náš investor také, což bylo klíčové, abychom se dohodli.

První nabídka přišla ze strany Invie k NetTravelu nebo z NetTravelu směrem k Invii?

S Invií se známe dlouhodobě okolo 5 let. Diskutovali jsme roky zpátky, když Invia šla také na prodej, byla mezi námi zcela nezávazná dohoda, že když Invia najde kupce a bude potřebovat objem a bude to dávat smysl, přidáme se k nim.

Díky velikosti byli ve vyjednávání o 2 roky dopředu, to znamená, že už před 2 roky měli poměrně solidní nabídky od velkých cestovatelských subjektů. Byla jasná dohoda, že jednají sami za sebe, a kdyby se dostali do situace, že budou moc malí pro velkého hráče, byli jsme připraveni se prodat společně.

Chodili jsme kolem toho dlouho. Oni najednou přišli s tím, že se jim daří, „pojďme do toho, máme peníze, můžeme udělat fůzi“ a my jsme řekli ok.

Fúze se vyjednávala s majitelem Invie, nebo s lidmi, kteří působí v ČR?

Jednání probíhalo s panem Drozdem. To je vlastně spoluzakladatel a šéf firmy. Je to dobrý CEO, ví přesně co dělá a své firmě rozumí do posledního detailu.

Vy a Vaši společníci budou nadále ve NetTravelu působit?

Jsme domluveni, že firmu plynule předáme a zintegrujeme. Jsme naprosto jasně domluveni, že fúze musí být profesionální. Když fúze proběhne tak, jak má, teprve pak můžeme odejít. Je to teď hodně otevřené.

Třeba Richard Cvach, IT ředitel, zůstává dál. Co se týče nás, my zatím jedeme full time, není prostor pro nějaké odcházení nebo tak. A až si budeme opravdu jisti, že fúze je dobře udělaná, všichni vědí, co mají dělat, tak až potom můžeme jít na pivo.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 15

Vembl

23.07.2009

Gratuluji k prodeji dobrého a kvalitního projektu. NetTravel jsem sledoval po celou dobu jeho existence a vedli jste si dobře. Tak hlavně ať s tím Invia udělá něco pořádného a nepošle to do kytek.

Kermit

23.07.2009

velice uspesny prodej skomirajiciho travel webu, byla to aspon nejaka alternativa k Invii ale ted (ci za 2 roky) uz tu bude jen jeden hrac na trhu coz neni moc dobre…

Kamil Vorel

23.07.2009

Petr je kanec ! S Nettravelem obcas cestuju a jsem spokojen.

lard

23.07.2009

„když Invia najde kupce a bude potřebovat objem … přidáme se k nim“ je klíčová věta rozhovoru :-)

Jirka

23.07.2009

Gratulace! ;)

L

23.07.2009

  1. možnosti vyhledávání je na NT lepší než u invie, dají se nastavit silnější kritéria. Je to škoda, že o ně přijdeme.
  2. Online prodejci se sice chlubí, že prodávají jen pojištěné zájezdy, ale sami pojištěni nejsou. Takže pokud zkrachují v době, než pošlou peníze cestovce, tak o ně přijdete.

simon

24.07.2009

to L: ten kdo v dobe krize kupuje konkurenci vetsinou krach neplanuje a neocekava :)

Petr

24.07.2009

Prosím o odpověď:
Zachováte webové API tak jak je, nebudeme muset měnit všechny weby, kde jsme Vaše API nasadili?

2Petr

24.07.2009

Oba weby poběží paralerně, alespoň zatím. Není se čeho obávat, ze strany okolí se nic nemění.

Niky

30.07.2009

nemam slov..

indamo

10.01.2010

Zitra snad napisu vice, dnes nemam slov…

Roberto

11.01.2010

Neplanuje redakce 30 minut zmenu motta na hpage? Ono to vypada dost blbe „Našim cílem je každý všední den publikovat jeden rozhovor se zajímavou osobností místní sítě“.
Kdyby tam bylo „alespon jednou mesicne“, ale takhle je to trapny, kdyz navstevnici vidi, ze od posledniho pridaneho rozhovoru ubehl zase mesic. Projekt evidentne zdecha…

Roberto

11.01.2010

Navic ta cenzura tady. Je divne, ze pokud napisu prispevek z puvodni registrace, ceka na schvaleni. Pouziju jine udaje, zobrazi se hned. Chapu, ze takove prispevky vas asi netesi, ale realitou je, ze tento projekt opravdu zdecha. Uz pres mesic se nic nedeje.

Maky

09.01.2011

Jaké jsou průměrné provize agentur z prodaného zájezdu?

Thomas Dawson

10.12.2016

Potřebujete naléhavou půjčku?

  • Velmi rychlý a okamžitým převodem na váš bankovní účet
  • Platba začal šest (6) měsíců poté, co dostat peníze do svého

bankovní účet

  • Nízké úrokové sazby 2%
  • Platba dlouhodobém horizontu (1–30 let) Délka
  • Flexibilní podmínky půjčky a měsíční platby

*. Jak dlouho trvá, než se financovat? Po podání žádosti o úvěr,
Můžete očekávat, že počáteční reakce méně než 24 hodin a
financování během 72–96 hodin po obdržení informace, které potřebujeme
od tebe.
Kontaktujte legitimní a licencované oficiální úvěr společnosti
že finanční pomoc do jiných zemí.
Pro více informací a přihlášky úvěru prostřednictvím kontaktního nyní

E-mail: thomascreditfirm@gmail.com
Pan Thomas B. Dawson
THOMAS CREDIT FIRMA
Cell: +447087690157

Vložte svůj komentář