Radim Hasalík: Operátoři nemají právo posuzovat závadnost stránek

David Šmehlík, 02.01.2009, 00:01, 9,030 přečtení

Radim Hasalík

Projekty: Brouzdej.cz, xBlog.cz, Marknet.cz, Začínej.cz
Firma: Hasalík.cz
Profil: Facebook, LinkedIN.com, blog

Na českém internetu se pohybuješ již několik let. Jsi autorem jednoho z prvních českých blogovacích systémů – Brouzdej.cz. Jak v tuto chvíli vidíš váhu sociálních sítí jak v ČR, tak i celosvětově?

Sociální sítě jako Lide.cz, LinkedIn, MySpace apod. představují možnost, jak přímo oslovit a zapojit do hry zákazníky. To je zásadní rozdíl oproti klasické reklamě, která se zákazníkem žádný aktivní dialog nenavazuje. Když jsem nedávno spouštěl xBlog.cz, což je systém pro vytvoření a správu vlastního blogovacího systému, upozornil jsem na něj pouze prostřednictvím svého profilu na Facebooku. Hned první den si stránky zobrazilo 254 návštěvníků, ze samotného Facebooku jich přitom přišlo pouhých 11. Přesto se informace z této sítě rozšířila mezi internetové uživatele.

V čem ty sám vidíš největší marketingový přínos sociálních sítí?

Zájem lidí je přímo závislý na tématu, které prostřednictvím sociální sítě podporujete. Když spustíte typicky komerční produkt, nemůžete počítat s velkým zájmem uživatelů v sociálních sítích. Pokud ovšem ke svému produktu „přibalíte“ nějakou společensky zajímavou otázku, vznikne kolem vašeho tématu daleko větší komunita. Příkladem mohou být volby amerického prezidenta Baracka Obamy, do jehož virtuálního „klubu“ se přihlásily tři milony lidí z celého světa.

Známý vydavatel kreditních karet VISA nedávno daroval podnikatelům 100 dolarů na reklamní kampaň vytvořenou v rámci Facebooku a získal tím 2 794 lidí. Bohužel, VISA s uživateli dále nepracuje, takže v diskusi můžeme vidět pouze poděkování zúčastněných za příspěvek na reklamu. Přitom by firma mohla zřídit například zvláštní diskusní fórum, kde by specialisté bezplatně radili zapojeným uživatelům v jejich podnikání. Navíc mnoho lidí se do facebookových „skupin“ (groups) přidává jen proto, aby dali najevo svůj názor, a tím jejich aktivita často končí. Mnoho mých „přátel“ na FB je členem různých skupin, ale nikdy do nich nenapsali ani řádku. Dávají tím najevo, že třeba mají rádi kapelu The Queen, a o tomto faktu už nepotřebují diskutovat ve fórech. S tím je bohužel potřeba při využívání sociálních sítí počítat.

Tvým hlavním pracovním oborem je internetový marketing. Jak dlouho v tomto oboru pracuješ a co tvá práce obnáší?

Internetovým projektům se věnuji od svých patnácti let. Profesně jsem se o internetový marketing začal zajímat v roce 2002, kdy jsem pracoval jako marketingový asistent v české pobočce vydavatelství IDG. Zde jsem ve svých devatenácti zajišťoval třeba účast celého IDG na veletrhu Invex.

„Své projekty považuji za takovou malou laboratoř, kde si zkouším různé nápady a možnosti.“

Během práce v IDG jsem jako koníček vytvářel první webové projekty na vlastní doméně a hostingu. Mým cílem nikdy nebylo vytvořit službu s vysokou návštěvností. Své projekty považuji za takovou malou laboratoř, kde si zkouším různé nápady a možnosti. V laboratoři čas od času dojde k výbuchu, kdy se mi buď něco nepovede, nebo naopak splní svůj účel. Je to výborné poučení. Takto nabyté zkušenosti posléze využívám pro své zákazníky.

Jak vnímáš úspěšnost internetové reklamy při propagaci nové služby či produktu?

Mnoho firem se s internetem setká nejčastěji v podobě nabídky na placený zápis v některém z firemních katalogů českých portálů, nebo pocítí nutnost pořídit si vlastní doménu a webovou prezentaci. Oba tyto přístupy nejsou úplně nejvhodnější, protože tím společnost přichází o řadu bezplatných nebo relativně levných výhod a možností, které web a obecně obor marketingu nabízí.

Co je tedy tvým pracovním cílem?

Firmám pomáhám zlepšit jejich webovou prezentaci, zaměřuji se na používanou značku a důraz kladu na srozumitelnost. Například poskytovatelům připojení JHMNet jsem poradil změnu názvu na Brouzdal a doporučil jsem jiný způsob prezentace jejich výhod. Výsledek? Počet zákazníků se z 50 zvýšil na 300, firma pohltila svého největšího konkurenta a z původní živnosti vzniklo s. r. o. Přitom jejich oblast je poměrně konkurenčně dravá.

Jak si již řekl, před nedávnou dobou si anoncoval spuštění systému xBlog.cz, řešení pro správu firemních a VIP blogů. V čem je tato služba unikátní a na co se mohou její uživatelé těšit?

Původně byl xBlog.cz jedním z mnoha blogovacích systémů, ale původní zakladatel Tomáš Hodboď naštěstí souhlasil s myšlenkou zásadně se odlišit od konkurence a přijít s něčím úplně novým. xBlog.cz proto nabízí možnost vytvoření a správy vlastního blogovacího systému. Je určen pro magazíny a weby, které již mají vlastní doménu a na ní chtějí čtenářům poskytnout možnost vlastního blogu, ale nemají čas nebo peníze vyvíjet vlastní řešení. Není to tedy další blogovací systém, jakých už je na českém internetu asi šestnáct. Pokud by si u nás chtěl někdo založit vlastní blog a neměl internetovou doménu, rádi mu doporučíme třeba výborný systém Bloguje.cz. Nechceme tím v budoucnu konkurovat našim vlastním uživatelům. Velké možnosti vidím také ve firemních weblozích. Firmám poskytujeme zdarma nástroje pro vytvoření vlastního blogu na firemní doméně. Do budoucna nevylučuji, že bychom mohli poskytovat i poradenství, protože mnoho firem si například blogy stále ještě plete se sekcí pro tiskové zprávy.

„Poskytovatel připojení by z principu neměl posuzovat, co je a co není závadné.“

Posledních několik dní se na komunitním portálu Facebook a v mnoha internetových médiích objevila Tvá aktivita zaměřená proti mobilním operátorům, kteří údajné cenzurují internetový obsah. Povíš nám o tom něco více? Jak jsem se dočetl, je blokován i náš server 30minut.cz.

Ze všech mých aktivit se tomuto problému věnuji asi nejméně, spíše okrajově. Nelíbí se mi, že Vodafone zakazuje přístup k internetovým stránkám, jejichž navštěvování a prohlížení nezakazuje žádný český zákon. Firma tím omezuje nejen vlastní zákazníky, ale také samotné provozovatele webů. Zaznamenal jsem i případ, kdy byly stránky bezdůvodně zablokovány déle než tři týdny. Pokud chce firma tímto způsobem omezovat jinak svobodný přístup k internetu, měla by na to zákazníky výslovně upozornit. Když jsem si připojení objednával, operátor mi o této funkci nic neřekl. Upozornění chybí i v reklamách, kde je naopak propagován „neomezený“ přístup k internetu. Samotná „služba“ nejde vypnout, ale naštěstí ji lze velmi jednoduše obejít. Je tedy v podstatě k ničemu, nefunguje a obtěžuje zákazníky.

Poskytovatel připojení by z principu neměl posuzovat, co je a co není závadné. To je úlohou legislativy. Jestliže se necháme tímto způsobem omezovat, můžeme se dočkat situace, kdy Vodafone začne blokovat webové stránky své konkurence nebo jiné služby. Nikdo mu bohužel takový postup nezakazuje.

Nemohl jsem si nevšimnout toho, že Facebook skupina „Zastavme cenzuru internetu!" má v tuto chvíli přes 280 členů. Cítíš v této iniciativě sílu změnit přístup operátorů k blokování obsahu?

Operátor nezmění přístup jen na základě nějaké nevýznamné skupiny na Facebooku, kde je přihlášeno pár stovek lidí. Tlak musí přijít ze strany širší veřejnosti a médií a posléze i politiků a státních organizací, jako jsou Česká obchodní inspekce a Český telekomunikační úřad. O podobném přístupu jako Vodafone údajně uvažuje například i T-Mobile. Když budeme mlčet, získáme nakonec omezený a přitom stále drahý přístup k internetu. Možná se časem dočkáme podobných úvah ze strany politiků a začnou vznikat zákony omezující přístup k webu. Stačí se podívat do Velké Británie, kde tamější Vodafone a další poskytovatelé připojení jednají přesně v souladu se zákonem.

Díky za rozhovor.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 24

Ailyn

02.01.2009

vcera v noci bylo 30m ze strany Vodafone opravdu blokovano, dnes rano se sem jiz dostanu. Nekdo pracuje rychle :)

Ondra

02.01.2009

Pekny clanek! Ten kluk ma zajimave napady.

Kdy udelate rozhovor s Radovanem?

Cyberdyne

02.01.2009

Též se přimlouvám za rozhovor s Radovanem :)

Martin

02.01.2009

A s Jirkou Macichem. A s tím chlápkem, co prodává Nový Prostor na Národní

Petr

02.01.2009

A Věrou Pohlovou

ja

02.01.2009

Existuje ještě někdo zbytečnější na rozhovor?

krupka

02.01.2009

Jeste Henryk Lahola.

CzechTek

05.01.2009

Jasně – určitě Herink Lahoda! ;*D

Adam

06.01.2009

Já prosím Ivo Aštara Šerana Bendu!

Golem

06.01.2009

Pan Hasalík byl právě na Facebooku zablokován.
Spamoval a otravoval ostatní uživatele svojí reklamou, všiml si toho i pan Dočekal.
Proč s takovým „marketérem“ (neboli spamerem) děláte rozhovor?

Radim Hasalík

06.01.2009

Golem: Facebook dosud oficiálně nezveřejnil důvod mého zablokování a ani mi ho nijak nevysvětlil. Web jsem využíval pro placenou inzerci, kterou Facebook běžně nabízí.

V minulosti byli uživatelé blokováni například za používání přezdívky nebo v případě, kdy se provozovatel domníval, že se jedná o neexistující osobu. Podobně došlo k zakázání uživatelů v případě, kdy překročili nějaké limity v počtu zpráv (dokonce se počítají zprávy přátelům). Firma se jim později po prozkoumání jejich případu omluvila a účet obnovila. Viz třeba tyto odkazy:

http://getsatisfaction.com/…_be_disabled

http://jonswift.blogspot.com/…osphere.html

http://advice.cio.com/…or_no_reason

kraja

07.01.2009

Radime, je pro mne nesmírně zajímavé, že pokud jde o nějakou blokaci (facebook, blog, web, …), nestane se, abyste při tom nebyl. Připadá mi, že se snažíte svým postojem spasit svět (zachránit před doménovými spekulanty s doménami googlu, necenzurováním netu), ale na rovinu řeknu, že mi vaše „běžné“ názory a pohledy vadí snad ještě více než kritika čehokoli panem Dočekalem.
Neznám nikoho, komu FB zablokoval účet, jste opět první. Samo od sebe asi ne.

Golem

07.01.2009

Vaše údajné „tiskové zprávy“ na Facebooku které byly klasickým a velmi otravným spamem označujete za cituji „placenou inzerci kterou Facebook běžně nabízí“ ?
Jak to myslíte? Jako že jste si zaplatil připojení k Internetu a to legalizuje vaše spamy jakožto placenou inzerci?

Radim Hasalík

07.01.2009

kraja, Golem: Oficiální stanovisko Facebooku zní, že jsem byl blokován z důvodu založení více než jednoho uživatelského účtu. Skutečně jsem založil dva oddělené účty, abych mohl spravovat placené reklamní kampaně pro své dva zákazníky. To je běžná praxe v mém oboru. Bohužel Facebook v tuto chvíli nenabízel žádnou jinou možnost, jak to vyřešit. Upřímně jsem nečekal, že se takto postaví k inzerentům.

Facebook nejprve kampaně na těchto dvou účtech schválil a nechal běžet. O několik dní později oba účty zablokoval. Následně zablokoval i můj hlavní osobní účet.

> Vaše údajné „tiskové zprávy“ na Facebooku které byly klasickým a velmi otravným spamem

Na Facebooku jsem žádné tiskové zprávy nerozesílal. K Vašemu druhému dotazu: využíval jsem pro propagaci svého vlastního webu možnost placené reklamní kampaně, kterou Facebook inzerentům běžně nabízí.

David Rath

07.01.2009

Když jsem připravoval články o kauze dětské pornografie, docela se mi zamlouvaly zákony USA. Nelze se čemu divit, když tato známá demokratická země existuje několik let.

Golem

07.01.2009

Radime, přečtěte si červeně označenou část následujícího textu „User conduct“ z Facebooku:

http://sklad.obrazku.cz/obr65628_FB.jpg

Už víte co jste porušil?

Radim Hasalík

07.01.2009

Golem: samozřejmě jsem si porušení pravidel vědom, přestože jsem tuto skutečnost zjistil až dodatečně. Facebook oba účty zablokoval v souladu se svými pravidly a s tímto postupem souhlasím.

Účty byly registrovány z důvodu zpřístupnění statistik a samotných placených kampaní pro inzerenty Facebooku. Například na Google AdWords je to běžný postup. Zákazník získá přístup do svého vlastního účtu a může sám sledovat celý průběh placené kampaně. Zeptejte se na to firem jako je H1, Dobrý web nebo Symbio a věřím, že vám to potvrdí.

Nesouhlasím se zablokováním mého osobního účtu, který žádná pravidla přímo neporušil. Tento sporný bod nyní řeším s obchodním oddělením firmy.

mortis

07.01.2009

Takže říkáš, že Facebook má právo odstranit následky tvého porušení pravidel, ale už ne tě za něj potrestat? Typická hasalíkovská logika :-)

Radim Hasalík

07.01.2009

Golem: dohledal jsem pro Vás přímo na blogu H1 zmíněný bod, který se týká právě zpřístupnění účtů pro zákazníky.

„Trvejte na tom, aby vám agentura pro vaše PPC kampaně zřídila v PPC systémech samostatný účet, ke kterému budete mít přístup. PPC systémy jsou pro agenturní přístup běžně připraveny.“

Zdroj: http://blog.h1.cz/…ppc-agentur/

Facebook nabízí PPC reklamu (reklamu placenou za kliknutí). Do správy reklamní kampaně máte přístup v rámci vlastního účtu. Už ovšem není možnost, jak část kampaně zpřístupnit zákazníkovi. Proto jsem vytvořil pro každého zákazníka zvláštní úživatelský účet, nezapojoval jsem tento účet do facebookového dění a nastavil u každého účtu placené reklamy.

Radim Hasalík

07.01.2009

mortis: viz předchozí odpověď pro Golema. Je potřeba brát v úvahu, že zde šlo o obchodní využití Facebooku a nástrojů, které FB nabízí inzerentům.

Radim Hasalík

07.01.2009

Můj hlavní účet byl odblokován. Společnost Facebook prošetřila mnou poskytnuté údaje a za zablokování účtu se omluvila e-mailem. Můj osobní účet tedy nebyl zablokován z důvodu porušení podmínek služby.

mortis

08.01.2009

Tady mizí Radimovy příspěvky!

David Biksadský

08.01.2009

Radimovi komentáře odchytil náš spam filtr. Radim holt neměl lucky day na technologie. :)

WuShin

14.02.2009

Krásná ukázka toho, jak je jednoduché budovat negativní PR, když jsi Don Quijote:-) Radime, zamysli se nad tím co děláš, skutečně si myslíš, že si trh nakloníš tím, že budeš všude jen hájit svou pravdu a omlouvat své přehmaty? Docela mě šokuje, že máš tu odvahu ze svého webu, který má klienty přesvědčit o tom aby si tě zvolili za poradce odkazovat na své články. V každém jsi podroben ostré kritice a v každém se dětsky vymlouváš. Ať máš jakkoliv široké profesionální zkušenosti jako osobnost si nevyzrálý a tudíž pro práci konzultanta nevhodný. Přeji pěkné podnikání.

Radek

Vložte svůj komentář