Sara Holoubek: Search je reflexí toho, co lidé zažijí během dne

Marie Grafová, 15.07.2009, 16:13, 11,414 přečtení

Sara Holoubek

prezidentka sdružení SEMPO (duben 2009 – dosud)
publicistka (The Washington Post, WSJ.com, AdWeek, DMNews, ClickZ, Internet Retailer…)
hostující lektorka (SMX – konference Search Marketing Expo, SES – konference Search Engine Strategies)
přednáší také na Harvardské a Newyroské univerzitě

Sara Holoubek má české jméno po prarodičích. V současné době žije v New Yorku.

online: Twitter, Facebook, LinkedIn

Rozhovor proběhl z časových důvodů e-mailem po návštěvě Sary Holoubek v Praze.

V červnu se v Praze sešli evropští členové SEMPO, aby prodiskutovali nové trendy, porovnali své zkušenosti a naplánovali vzdělávání trhu pro další období. Toto setkání a s ním spojenou tiskovou konferenci zorganizovala firma Ataxo, circle member SEMPO v České republice.

Fotografie použité v článku byly pořízeny během pražské konference a jejich autorem je Ataxo.

Jaký je hlavní cíl SEMPO?

SEMPO si vzalo za úkol poskytovat „základnu“ pro růst SEM organizací a podporovat budování silnějších vztahů mezi nimi. Obecně rozšiřujeme povědomí o SEM (search engine marketing, pozn. red.), podílíme se na vzdělávání o oboru vyhledávačů a jeho významu v marketingu, děláme výzkumy a publikujeme jejich výsledky.

Co je hlavní aktivitou SEMPO v České republice?

Naše činnost je vždycky stejná, ať už pracujeme v Praze, nebo v Šanghaji. Samozřejmě, v zemích, kde se trh online marketingu teprve utváří, tráví SEMPO více času budováním povědomí o SEM.

V ČR máme v plánu postavit jakousi „základnu“ pro střední Evropu (Central Eastern Europe, CEE) pro výuku a propagaci SEM.

Kdo patří mezi nejvýznamější členy SEMPO?

Mezi členy SEMPO patří nejrůznější typy společností – od velkých SEM agentur jako icrossing, iProspect, Outrider a Performics, přes inzerenty jako například Lexis-Nexis, Texas Instruments a Intuit až po menší lokální společnosti.

Jsme také hrdí na to, že mezi naše sponzory patří Google, Yahoo!, Microsoft, DoubleClick a SuperPages a také důležité oborové konference (Search Engine Strategie a SMX).

Jediným českým členem je v tuto chvíli Ataxo, proč zrovna tato společnost?

Když bylo v roce 2002 SEMPO založeno, neměli jsme ponětí, jak rychle se bude SEM rozvíjet a kolik členů budeme všude po světě mít. Dnes spolupracujeme se společnostmi ve 40 zemích a jsme rádi, že jsme získali první vlaštovku v České republice – Ataxo. Díky tomu je SEMPO relativním nováčkem v ČR a potažmo střední Evropě.

Pavel Doležal je naší prodlouženou rukou a vede rozvoj aktivit SEMPO v ČR. V brzké době se chystáme přivítat další nové členy.

Ve kterých případech má smysl v rámci propagace aplikovat SEM?

Jednoduše: Pokud se vaši zákazníci pohybují na internetu, SEM se jim vyplatí. :)

Co je nejlepší na použití SEM?

Na SEM je báječná jeho jednoduchost. Pro marketéry je SEM nejvýkonnějším a nejefektivnějším způsobem získání vhodného publika.

Nemusíte aktivně „prodávat“ své produkty a služby, zákazník sám přijde za vámi. (V případě search marketingu toto znamená, že na zvolená klíčová slova se ve vyhledávači objeví daná společnost jak v placených odkazech, tak v organickém vyhledávání. Zákazník pak tedy přichází sám o své vůli, společnost jej nemusí aktivně „lovit“.)

Představte si, že jsem CEO a chci aplikovat SEM jako součást firemní marketingové strategie- Kterou SEM agenturu byste mi doporučila?

Existují stovky, ne-li tisíce kvalifikovaných agentur po celém světě, takže je možné vybrat si přesně takovou, která vám „sedne“ nejlépe.

Například pokud je vaše společnost multilinguální, funguje v několika zemích a její pracovníci hovoří různými jazyky, budete si chtít vybrat agenturu, která má podobnou zkušenost. Pokud jste malá lokální firma, budete chtít menší agenturu „tam od vás“.

Má rada pro CEO vybírající si agenturu je: sestavit si seznam 10 nejschopnějších agentur a vybrat z nich 3, které se pro vás nejlépe odprezentují. Pokud vám všechny tři nabídnou podobné služby za podobné peníze, rozhodněte se jednoduše podle toho, čí firemní kultura se nejvíce podobá té vaší a kdo si nejlépe bude rozumět s vašimi zaměstnanci.

Je vhodné propojit SEM a další formy propagace? Jak?

SEM je nejefektivější, pokud je spojeno se všemi ostatními typy marketingu.

Většina dotazů na vyhledávač je reflexí něčeho, co daný člověk během dne zažil. To je podle naší zkušenosti v USA velmi nápadné při porovnání s televizním vysíláním – vyhledávání daného pojmu (název společnosti, produktu…) roste poté, co o něm diváci shlédnou zmínku v TV, například během Super Bowl.

79 % marketérů ve výzkymu SEMPO odpovědělo, že pečlivě sleduje koordinaci printu, televize, rádia a ostatního marketingu.

Co by se podle vás měly české společnosti naučit o SEM a jeho využití?

Ti, kdo ještě nevyzkoušeli SEM, by měli zkusit vyhradit malý rozpočet na jeho otestování.

Udělejte si dost času na to pochopit, jak médium (search) pracuje, nebo ještě lépe, jak jeho konzumenti, v tomto případě uživatelé, přemýšlejí. Search engine marketing klade mnohem menší důraz na vaši společnost, ale soustředí se primárně na vyřešení zákazníkova problému. Nepropagujte sami sebe, ale něco, co by zákazník mohl chtít.

Těm, kdo už SEM aktivně využívají, doporučuji vytvořit si v marketingovém budgetu pevnou hranici na investice do SEM a nesnižovat ji. A také vůbec nebolí stát se členy SEMPO. :)

Co si myslíte o českém marketingu?

Myslím si, že český marketing má spoustu skvělých agentur, které dělají to nejlepší, co umí, aby vysvětlily CEO, jak mohou využít internet k nárůstu svého businessu.

V roce 2008 jsem se zúčastnila TechCrunch Prague a byla jsem velmi ohromena velkým talentem, kteří čeští marketéři mají.

Jaký je v USA postoj k českému businessu a Čechům obecně?

Běžný Američan pohybující se kolem internetu, netuší, jaké talenty Česká republika má. Samozřejmě, mohu být zaujatá, koneckonců, jsem původem Češka (po babičce, pozn. red.). :)

Kde obvykle firmy shánějí peníze investované do SEM?

Většina společností má kolonku v maketingovém budgetu, obvykle nazvanou „internetový marketing“. Peníze do něj obvykle přicházejí z IT.

Kolik peněz celosvětově proteče v SEM?

Podle nejnovějšího průzkumu SEMPO bylo v roce 2008 za SEM utraceno 13,8 miliard dolarů. Pro zajímavost, v roce 2013 to bude pravděpodobně 26.1 miliard.

Jaké je ROI (Return of investments, tedy návratnost investic, pozn. red.) v SEM?

ROI je velmi vysoké. Z nejnovějšího průzkumu SEMPO respondenti uvedli, že je PPC a SEO nejefektivnější formou reklamy.

Jak odhadujete budoucnost SEM v nejbližších letech?

SEM stále poroste a rozvine se společně s množstvím investovaných zdrojů. Speciálně nás čekají nové možnosti v mobilním marketingu a digitální televizi.

Ve zkratce, kdekoliv může být vyhledávání, tam bude – tedy i v mobilu a digitální TV.

Co si myslíte o inzerci na Facebooku?

Usuzuji, že dnešní Facebook se svým způsobem podobá Google z roku 2000: Velice užitečný produkt s minimální až žádnou inzercí. Myslím si, že doba nejlepšího inzerování na Facebooku nás teprve čeká.

Ovlivnila současná krize marketingový trh? Jak moc?

Krize ovlivnila inzerci – speciálně tiskovou a televizní. Internetová reklama není ke krizi imunní, ale vidíme, že inzerenti stále utrácejí za SEM a v některých případech je to dokonce více, než minulý rok.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 8

Vembl

15.07.2009

Je to moc pěkný rozhovot.

Myslím si, že právě v době krize roste význam internetového marketingu pro firmy a stále existuje prostor pro kvalitní SEM agentury a specialisty. Hodně firem totiž dosud nepochopilo význam internetu pro jejich podnikání, a tak nějak se všechno teprve učí. Pro dost lidí je totiž internetový marketing jenom PPC reklama a vůbec třeba netuší nic o marketingu ve vyhledávání a o tom, že vhodnou optimalizací mohou získávat zákazníky vlastně skoro zadarmo.

Radek Karban

15.07.2009

Zajímavý to rozhovor a jsem rád, že 30minut přinesl článek i z této oblasti a konečně někdo zmínil pro čechy neznámou organizaci pro podporu SEM. Jinak jen doplním, že SEO Expert je také členem SEMPO.

Pavel Linhart

15.07.2009

Opět vynikající článek se zajímavou osobností.

Tomáš Fejfar

15.07.2009

SEMPO link v medailonku nefunguje. Naskočí homepage IGNUM :)

Marie Grafová

15.07.2009

Tomáši, děkuji za upozornění. Změna koncovky z .cz na .org udělala divy ;)

Jan Kareis

19.07.2009

Připadá mi smutné, že SEMPO není v českých vodách aktivnější. Myslím si, že většina českých PPC a SEO agentur netuší co SEMPO je a co by jim mohlo přinést. Nízká komunikace ale není jen problémem SEMPA, ale obecně i dalších významných hráčů na trhu (např. portály a jejich služby)

Článek mi připadá příliš obecný, ale lepší něco nežli nic :-) .

Pepa

21.07.2009

Dobry rozhovor … jen tak dale

Online hry

01.09.2011

Pěkný rozhovor ale chtělo by to nové články!

Vložte svůj komentář