Tom Krcha: FLEX a Air jsou jasným trendem budoucnosti

David Šmehlík, 11.12.2008, 08:00, 8,799 přečtení

Tom Krcha

Projekty: FlashPlatform.cz, PRO-ZETA
Firma: Adobe Systems s.r.o.
Profil: blog, LinkedIN, Facebook

Z tvého profilu na Linkedin je možno vyčíst, že pracuješ pro Adobe Systems. Zajímavostí pro mě ovšem zůstává název tvé pracovní pozice – Platform Evangelist. Jedná se o oficiální název? Máš představu, kolik lidí na světě tuto činnost vykonává?

Platform Evangelist je skutečně oficiální název pozice, kterou v Adobe zastává přibližně 20 lidí po celém světě.

Jaký je běžný pracovní den evangelisty v podání Adobe?J

Platform Evangelist je v podstatě nutné vnímat jako dvě slova. V první řadě je to platforma, kterou Adobe razí a sestává ze dvou věcí – Coldfusion a Flashplatform. Našim zaměřením je v tuto chvíli právě Flashplatform.

Jak probíhá běžný den?

My nemáme žádnou fixní pracovní dobu. Každý evangelista pracuje tak, jak je v Adobe potřeba a tak, jak jsou pořádány konference. Někdy musíme „máknout“ víc, někdy máme více volna. Je to hodně nárazové. Nenutí nás chodit do práce od 9 do 6. Občas se ale stává, že musíme do kanceláře o víkendu, občas v ní sedět do noci… Na druhou stranu pak můžeš jít druhý den plavat. Do určité míry si čas vytváříš sám. Musíš se přizpůsobovat novým eventům v kanceláři a schůzkám s klienty Adobe.

Já sám jsem nezávislý na českém Adobe. Můj šéf je Španěl. Jsme mezinárodní tým spadající pod EMEA (European, Middle East, Africa). Ve finále je ovšem mou hlavní oblastí působnosti Česká republika, Slovensko, Rakousko, částečně Německo, částečně jižní země a Pobaltí. Na příští rok plánujeme zvýšit aktivity v severských státech, jakými jsou Norsko, Švédsko a Finsko. Na druhou stranu, ačkoliv jsem na českém Adobe nezávislý, snažím se zůstat v kontaktu s lidmi, kteří tady pracují – hlavně s marketingovým oddělením a s oddělením sales. Chodím s account managery na schůzky se zákazníky a snažím se tam tu platformu evangelizovat, mluvím o výhodách, implementaci, strategii a možných výsledcích používání nástrojů.

Evangelizmus je na rozhraní motivace, marketingu, sales a programování. Ke mně v podstatě chodí všichni.

Jako dlouholetý „flashař“ si pracoval například na videochatu Líbímseti.cz. Co za ty léta považuješ za největší krok, který Flash ušel?

Myslím si, že to rozhodně není jedna věc. Flash se v průběhu let vyvíjí celkem zásadním způsobem, a to hned v několika bodech. Je to například neuvěřitelný pokrok v grafice. Funkce pro práci s grafikou se ohromným způsobem zlepšily a hlavně zjednodušily. Dřív se do práce s grafikou muselo investovat mnohem více času a práce než dnes. Přibyla spousta obslužných knihoven umožňujících jednodušší práci s grafikou pomocí Action Scriptu. Přibyl například Pixel Bender, což je v podstatě nový jazyk od Adobe, který umožňuje programovat grafické filtry v C-like jazyku. Pixel Bender je zajímavý i v tom, že filtry se poté dají aplikovat i ve Photoshopu a v After Effects, což znamená, že lidé vyvíjející v Pixel Bender v podstatě tvoří základ pro 3 platformy – pro grafiky, pro lidi pracující s videem a pro celou Flashplatform.

Pak si myslím, že je tu ještě druhá zajímavá věc. Flash ušel hodně zajímavý krok právě v oblasti programování. Můžete si všimnout, že dnes už jsme u Action Script 3. Já sám programuji i v Javě a musím říct, že je jen nepatrný rozdíl v užívání Javy a Action Scriptu. Vývojáři, kteří programují v C# nebo Javě, se naučí v AS velmi rychle. Tohle byl zásadní důvod, protože ve flashi začalo dělat více lidí, a začaly se vytvářet nové knihovny. Je to celé o komunitě – o těch lidech. Čím více lidí s určitou technologií dělá, tím lepších výsledků se dá dosáhnout a tím lépe se například sdílí knihovny atd. O tom je přeci i celý open-source.

Jak ty, jakožto evangelista, vidíš vývoj a budoucnost technologií FLEX a Air? Jak složité je jejich nasazení do ostrého provozu?

FLEX je v dnešní době zajímavý práve pro Enterprise. Je tu takový mýtus o tom, že flash je technologie hlavně na bannery. Myslím, že FLEX tenhle mýtus boří. Aplikace, která se dělá ve FLEXu, je celá založená na nějakém kódu. Dříve ve flashi bylo vše uloženo v nějakém binárním .fla souboru, který není možné sdílet například v rámci Subversion a CVS. V takovém případě je jakákoliv spolupráce v týmu velmi složitá. Naproti tomu FLEX je skutečně určen spíše pro Enterprise development. Ta budoucnost je podle mého názoru jasná. Je to trend, který razí třeba i Microsoft a Sun. Chceme mít vizuální vzhled aplikace oddělený od kódu v Action Scriptu.

Ve vytváření desktopových aplikací v AIR vidím velkou budoucnost. Měl jsem o tom přednášku na Adobe Max v Miláně. Díky AIRu můžete vytvářet brand jakékoliv společnosti a určitým způsobem ho „tlačit“ na desktop. Uživatel má neustále v počítači aplikaci, která může vypadat absolutně jakkoliv. Zajímavou myšlenkou je i to, že kolem Adobe je velká báze grafiků a designerů díky Photoshopu a Illustratoru. To jsou  lidé, kteří jsou kreativní a roky dělají grafické práce. „Vezměte tu vaší kreativitu a posuňte ji na desktop.“ Když se tihle lidé naučí alespoň trochu dělat v CS4, který umožňuje export do AIR, tak mohou tvořit vlastní desktopové aplikace, což je podle mě super. Je to pro ně poprvé v životě možnost vytvořit aplikaci, která poběží na všech 3 platformách – Linux, Windows i Mac.

Před chvílí jsi říkal, že ses na začátku prosince zúčastnil Adobe Max v Miláně. Slyšel jsem, že si měl možnost se na akci dopravovat tzv. Max Busem. Co nám o téhle akci řekneš?

Max Bus byla opravdu experience a challenge v jednom. Byl to autobus, který jel z Hamburku přes Hannover, Kolín, Frankfurt, Stuttgart, Mnichov až do Milána. Byl připojený na internet, polepený Adobe grafikou … Na té grafice pracovalo několik lidí velmi dlouho a jen její lepení na autobus trvalo 4 dny. Autobusová společnost nás následně požádala o to, zda mohou mít tu reklamu na buse ještě o 6 měsíců déle. Sami si řekli o naši reklamu. V autobuse byl internet a wi-fi, na obrazovkách běželo Nintendo Wii, byl tam minibar a různé snacky k pojezení. Byla tam uvolněná atmosféra, protože bus nebyl zdaleka plný a každý měl dost prostoru. Většina lidí nastupovala až v Mnichově, do té doby v buse jelo jen něco kolem 15–20 lidí. Každý měl prostor na to si lehnout, rozvalit se a dát si pivko. Byli tam novináři, vývojáři z Německa…

Ve finále měl autobus 7 hodin zpoždění, protože jsme překonávali Brennerský průsmyk, kde probíhala sněhová bouře. Po příjezdu byla spousta lidí velmi unavených. Byly tam pro i proti. Na druhou stranu, to byl perfektní networking – s lidmi, které jsem do té doby nikdy neznal, jsme si podle mého názoru vytvořili velmi pevné vztahy.

Před nedávnem jste spustili server Flashplatform.cz, což je v podstatě RSS agregátor článků týkajících se Adobe technologií. Co od projektu očekáváš?

Flashplatform.cz vytvořilo sdružení Flashplatform user group Czech Republic, které vede Viktor Bezděk. Jedná se o nezávislé spojení vývojářů, ke kterému se může kdokoliv přidat. Adobe se snaží tento projekt podporovat, a to hlavně z důvodu sdílení informací a konzultací novinek. Je to cesta, jak sdílet informace, jak si říct něco málo o novinkách, čas od času se sejít, jak outsourcovat síly mezi firmami, které jsou do projektu zapojeny. V dnešní době je v České republice problém v tom, že vznikají poptávky na projekty, které přesahují možnosti firem. Ve většině firem se nenacházejí více než 3–4 vývojáři. Když se objeví firma typu SAP, může nastat problém v tom, že nikdo v ČR není schopen tento projekt pojmout a tím pádem ztratí zajímavé zakázky. Flashplatform má lidi sdružovat a nabízet možnost sáhnout po work force i k jiným firmám.

Slyšel jsem, že momentálně připravuješ nějakou technologickou novinku, na kterou se mohou uživatelé těšit. Co nám o ní prozradíš?

P2P ve FMSJe tu spousta věcí, o kterých samozřejmě z hlediska Adobe nemohu mluvit. Znám spoustu věcí, které vyjdou třeba za rok až dva. Pár z nich bylo ukázáno v Miláně, například multicasting ve Flash Playeru týkající se streamování videa, různé testovací technologie, které popisoval například Radek Hulán na svém blogu.

Já se poslední dobou věnuji hlavně P2P, což je feature ve Flash Playeru 10, v podstatě vytváření P2P aplikací, které mezi sebou komunikují a předávají si informace. Hlavně síťování nezávislé na server-side technologiích. Veškerá inteligence je v rámci té aplikace. Vytvářím VOIP aplikaci kombinující Pixel Bender, P2P a Air.

Když Tě tak poslouchám, je vidět, že práce máš asi hodně. Co tvůj volný čas? Čím se bavíš?

Já se poslední dobou snažím hlavně sportovat. Musím říct, že práce je vcelku náročná a na to, aby ji člověk mohl vykonávat naplno, musí tu kondici někde získávat. Jezdím hodně na longboardu, snažím se občas chodit plavat, do sauny a tak. Jinak jsem s lidmi furt někde venku, chodíme do hospod a na různé „kalby“. Občas nějaké koncerty, akce atd.

Díky za rozhovor.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Dva komentáře

Michal Tuláček

15.12.2008

The machine translation is here http://translate.google.com/translate?…

Emo

02.02.2009

Moc pekny rozhovor. Nechci byt rypal, ale chtel bych upozornit na jeden pravopisny nesvar, ktery se na tomto webu docela casto objevuje. V tomto rozhovoru je dokonce nekolikrat v otazce „si“ misto „jsi“.

Vložte svůj komentář