Tomáš Pětivoký: DSL.cz má k dispozici nejrelevantnější výsledky měření rychlosti internetu

Redakce 30minut.cz, 05.05.2009, 12:00, 13,822 přečtení

Tomáš Pětivoký

Firma: ASPA.cz
Pozice: manažer pro internetové projekty
Provozované projekty: Hotely.cz, DSL.cz, Wifi.aspa.cz, Dárek.cz, Zlato-stříbro.cz

Hotely.cz

Představíte ve zkratce projekt Hotely.cz?

Hotely.cz jsou internetový rezervační systém, jehož základním cílem je pomoci zákazníkům na základě jejich požadavků najít optimální ubytovací zařízení za optimální cenu.

Jakým způsobem získáváte informace o obsazenosti hotelů?

V tuto chvíli jsou tři cesty: Jednou je přístup hotelů přímo do našeho systému, kde tyto údaje mohou zadat online. Druhou cestou pro hotely, které z nějakého důvodu nezvládají údaje pravidelně vyplňovat, je přímý kontakt operátora s konkrétním zařízením. Třetí způsob se připravuje – budeme kooperovat s hotelovým rezervačním systémem Previo, který je nasazen už na desítkách ubytovacích zařízení, kde velmi dobře funguje. Pro uvedená ubytovací zařízení tak budeme mít informace o obsazenosti online a zcela přesně.

Pokud si budu chtít objednat místo v hotelu, který využívá tento systém, (ne)povolí mi rezervaci podle toho, zda je, nebo není místo?

Systém v tuto chvíli ještě takto nefunguje, ale je cílem, aby to během nejbližší doby fungovalo tak, jak zmiňujete.

Kdo je typickým zákazníkem Hotely.cz?

Primárními klienty jsou firemní zákazníci a to čeští rezidenti, ne zahraniční turisté. Ubytování u nás objednávají většinou asistentky svému šéfovi. Obsluhujeme i individuální turisty, ale není to náš core business.

Jak dlouho dopředu před cestou si klienti hotel rezervují?

V průměru jsou to tak tři čtyři dny předem, ale nebývá výjimkou ani objednání pokoje na ten samý den.

Proč se nevěnujete i zahraniční klientele?

Považujeme za nejvýhodnější získávat stálé klienty, kteří budou se službou spokojeni a budou se vracet. Incomingový business funguje trochu jinak, na transakci je potřeba získat řekněme co největší marži a pak už o klientovi pravděpodobně nikdy neuslyším. Je téměř nulová šance, že ten samý cizinec bude vracet do Prahy a opět si jako zprostředkovatele ubytování vybere nás. Pro nás je podstatnější, aby se vraceli spokojení klienti, snažíme se vytvořit si stálého zákazníka. Naším cílem je dlouhodobý business model, který stojí na pevných nohou. Věřím tomu, že hlavní hodnota se buduje na klientech, kteří se vracejí.

Daří se to?

Domnívám se, že ano. Sledujeme poměr objednávek, je to jedna z mnoha sledovaných metrik, vývoj je rozhodně pozitivní.

Když se zeptám na nějaké bližší číslo, třeba 20% nebo 70% stálých klientů…?

Je to rozhodně více než 20%.

Proč vlastně pravidelně využívat zprostředkovacích služeb a nezarezervovat si ubytování sám? Jaký bonus mi oproti tomu poskytnete?

Pokud jezdíte stále do stejného ubytovacího zařízení, rezervační systémy příliš velký význam nemají.

Zkusím přidanou hodnotu služby Hotely.cz ukázat na příkladu: Pokud si budu chtít objednat ubytování ve městě, které má 5–10.000 obyvatel, jsou tam asi jeden dva obecně známé hotely, nemám moc možnost si vybírat a jeden si zvolím. Kdežto když se chcete ubytovat třeba v širším centru Prahy a máte např. tisícovku na noc, jsou stovky možností. V tu chvíli se význam rezervačního systému zvyšuje. Pomáháme zúžit výběr (např. „Chci hotel s Wifi připojením,“) a hlavně pomůžeme získat i příjemnější cenu. Hotely mají podle statistické ročenky obsazenost asi 40%, tedy 60% je neobsazeno. Každý trochu chytřejší manažer hotelu hledá, co s nimi, a pracuje s cenou, nabízí výhodnější ceny agenturám, které přivádějí klienty.

Můžete tedy prodávat i pod ceníkovou cenou?

Jsou případy, kdy toho využíváme. V konečném důsledku je to výhodnější i pro hotel, lidově řečeno je lepší něco než nic.

Proč rezervovat dopředu, když podle Vašeho výpočtu by v hotelech mělo být téměř vždy volno?

S těmi absolutními čísly bych byl opatrný. Jsou termíny, například veletrhy v Brně, kdy je všude beznadějně plno. Ale i v období okurkové sezony má hotel v okamžiku, kdy přijdete na recepci, jen minimální motivaci nabídnout dobrou cenu. V tu chvíli jste už z 99% jistý klient. Argumentem pro předběžné rezervace je tedy opět cena.

Celosvětově online rezervační systémy stále rostou, jsou to meziročně desítky procent. I nyní, v době krize, to odhaduji na nejhůře 0 až 10% růstu.

Krize se v tomto oboru neprojevuje?

Projevuje, ale ne tak výrazně. Lidé stále cestují a požadují ubytování. Jedinou změnou je požadavek na o něco levnější hotely a/nebo na kratší dobu.

Kolik zadaných objednávek je u vás nakonec plně zrealizováno?

Je to více než polovina. Přesné číslo je velmi citlivý údaj, proto se nezlobte, že jej nezveřejním.

Co mě přesvědčí, abych, když už chci rezervovat online, sáhl zrovna po Hotely.cz?

Jednou z nejpřínosnějších věcí na našem webu jsou recenze zákazníků, kteří se ubytovali v konkrétních zařízeních. Jsou to skutečné informace od lidí, kteří zde byli. Ohodnocují jednotlivé parametry na stupnici 1–10 a navíc se i více než polovina lidí vyjádří nějakou textovou informací. Podle mě je to jedna z nejcennějších informací, které zákazníkům přinášíme.

Tato hodnocení se vkládají přes volně přístupné formuláře, nebo je to klasické „přišlo mailem“?

Jsou volně přístupné každému, kdo se ubytoval. Není možné, aby proběhlo to, na co asi narážíte, a to, že některé portály mají samy možnost ke každému hotelu doplnit „recenzi“.

Bývají příspěvky moderované?

Pokud někdo používá výrazy, které podle mě vůbec nepatří do běžné komunikace, tak s tím pracujeme. Nicméně si nejsem vědom jiného moderování. Troufnu si odhadnout, že příspěvky jsou z 99% takové, jak je lidé zadali.

Hotely.cz je velmi pěkná doména – kolik vás stála?

Doména je jednou z nejdůležitějších součástí internetového businessu. Hotely.cz nás stály půl milionu korun.

Co se týče propagace – na co se spoléháte, krom stálých klientů?

Fulltextové vyhledávače zůstanou ještě nějakou dobu nejdůležitějším zdrojem pro projekty typu Hotely.cz. Pak máme samozřejmě PPC kampaň, která využívá právě vyhledávače. Ta tvoří většinu marketingového rozpočtu. Ale určitě nejpodstatnější jsou spokojení zákazníci, kteří o našich službách řeknou dále.

Kdo je vaší přímou konkurencí s podobným či stejným business modelem?

Ubytovani.cz a MITON Group s Hotel.cz. Jejich výhodou je, že jejich sesterskou společností je dodavatel hotelového rezervačního systému Previo, mohou díky tomu dobře pracovat s cenami.

DSL.cz

Bývali jste „ten známý měřič rychlosti internetu“, fungovali jste jako oficiální zdroj Lupy. Proč se to změnilo?

Možná malinko upřesním – vznikli jsme v roce 2003, kdy se v ČR objevily první nabídky ADSL připojení. Základní cíl byl přinést uživatelům maximálně přehledné nabídky, které byly v té době na trhu k dispozici. A jednou z možností, jak udělat web DSL.cz zajímavým pro uživatele, byl právě zmíněný měřič rychlosti. Nebyli jsme první, v roce 2003 už jich tady pár bylo, ale fakt je, že se nám podařilo získat nejvíce uživatelů. A vlastně díky tomu jsme měli k dispozici nejrelevantnější výsledky a také informace o tom, jak je reálně rychlý internet / internetové přípojky.

Všimla si toho Lupa a oslovila nás s tím, že by rádi, aby informace z měřiče byly pravidelně publikovány na Lupě. Já sám jsem to několik let dělal, každý měsíc jsem tyto výsledky zveřejňoval a nějakým způsobem komentoval.

Časem jsem dostal pocit, že téma měření rychlosti už není tak atraktivní, a tak v tuto chvíli už výsledky nejsou komentovány a jsou zveřejňovány pouze na DSL.cz. Občas tyto informace přebírají další portály a ČTK. Na Lupě už v době, kdy jsem zde vydával články, vznikl jejich vlastní měřič, který funguje dodnes. Je nesporně kvalitní, ale nemá zdaleka tolik uživatelů, jako ten náš, takže naměřené výsledky nejsou natolik přesné.

Vizuálně jsou si dost podobné…

Motiv „budíků“ evokuje rychlost na tachometru v autě a je tedy nejatraktivnější. Je takto vytvořeno i mnoho dalších měřičů.

Jak spolu souvisí zmiňovaný počet „uživatelů“ měřiče a relevance jeho výsledků?

Čím větší statistický vzorek máte k dispozici, tím jsou výsledky přesnější. Počty měření rychlosti internetu na DSL.cz jsou zhruba o řád vyšší než počty měření u konkurentů.

Má v dnešní době vůbec ještě smysl se něčím takovým zabývat?

Dnes lze na internetu získat například videoobsah v HD kvalitě, pro něj je extrémně důležité mít kvalitní a rychlou přípojku. Proto se klienti stále snaží dosáhnout maximální možné rychlosti.

Také je vhodné změřit si rychlost pro „kontrolu“ služby poskytovatele. Pokud si například pořídím přípojku, která má v názvu uvedenu konkrétní rychlost, chci vědět, jak to ve skutečnosti běhá. Běžně se stává, že můžete mít službu s názvem 20 Mb, ale nikdy vám to nepoběží přes 10 Mb. Měření rychlosti je stále aktuální téma a lidí, kteří se o něj zajímají, je hrozně moc.

Představte si, že si objednáte ADSL s nějakou uváděnou rychlostí – pro příklad vezměme 16Mb. Poskytovatel potvrdí, že je všechno ok a že Vaše lokace je v přiměřeném dosahu. Pak ale zjistíte, že k vám z centrály dostane asi tak 3Mb (download). Po Vaší stížnosti sníží tarif na uváděných 8Mb, ale vy stále dostáváte jen 3 Mb. Je nějaká možnost službu reklamovat?

Na obranu poskytovatele služby – občas to opravdu lépe a rychleji z technických důvodů prostě nejde.

Nicméně operátor na lince Vám při objednání potvrdí, že k Vám rychlou linku dostanou. Není to jen hezký příklad, ale reálná zkušenost.

Samozřejmě se stává, že na zákaznických linkách nejsou operátoři vždy schopni podat kompletní informace. Nicméně zde je důležitá smlouva a to, co je v ní uvedeno. Rychlost obvykle nebývá garantovaná, právně s tím tedy nemůžete také udělat vůbec nic. Ze své zkušenosti mohu říci, že pokud jsou rozdíly opravdu veliké, lze se s operátory domluvit na snížení ceny nebo na výpovědi smlouvy.

Jaké připojení tedy využít, pokud jsme příliš daleko od centrály poskytovatele?

Tam, kde je připojované místo příliš vzdáleno od ústředny, je často nejvýhodnější připojení vzduchem. (Více o wifi.aspa.cz v příštím článku, pozn. red.)

Jaký je Váš osobní názor na stahování nelegálního obsahu z internetu?

Sám nelegální obsah nestahuji a tento jev neschvaluji, na druhou stranu se tomu lze těžko vyhnout. Nelegálního obsahu je dnes již tolik, že jakákoliv regulace prostě nebude fungovat dobře. Je spíše otázkou na majitele autorských práv, zda budou ochotni nabízet svůj obsah na internetu za přijatelné ceny. Nikdy se to takto nevyřeší úplně, ale majitelé autorských práv mají velikou možnost situaci výrazně zlepšit.

DSL.cz jako takové je ziskový projekt?

Ano, prakticky od začátku své činnosti.

Pak se tedy nabízí otázka, čím vydělává?

Provozovatel DSL.cz má smlouvy se všemi významnějšími poskytovateli internetového připojení a za každou realizovanou přípojku objednanou přes DSL.cz získává provizi. Druhá věc je, že prostor na DSL.cz je mediálně zajímavý, návštěvnost rozhodně není nízká, z toho důvodu máme i nezanedbatelný příjem z reklamy.

Funguje to tak, že zákazník přijde na web, změří si rychlost, zjistí, že má pomalou linku a klikne si na reklamu, že chce připojení od společnosti Nejrychlejší Internet s.r.o.?

Je to velmi zjednodušený model, ale vlastně ano, může to fungovat takto. S tímto plánem jsme do projektu v roce 2003 šli, nicméně pravděpodobnost postupu „změřím a objednám“ je velmi malá. Spousta projektů, která si svůj business založila jen na tomto, zkrachovala.

V jakých řádech je dnes poskytovatel ochoten zaplatit za nového zákazníka?

Hodně se to liší od poskytovatele, objednané služby i od typu partnera.Výše částek zhruba odpovídá tomu, abychom mohli pokrýt naše náklady spojené se získáním klienta a přípravou smlouvy.

Kdo využívá služeb DSL.cz?

Určitě je zajímavé sledovat vývoj trendu, jací klienti se na nás obracejí. Zpočátku to byli hlavně IT odborníci. Každý, kdo si chtěl v té době pořídit domů internet a příliš nerozuměl počítačům, hledal ve svém okolí „profíka“, který mu pomůže s objednávkou, s instalací atd. Komunikovali jsme spíše s lidmi, kteří počítačům rozumí.

V poslední době vidím téměř raketový nárůst objednávek klientů starších 60 let, výjimkou není objednávka 80 letého důchodce a to mi dělá radost. Ještě větší radost to asi bude dělat mediálním agenturám, pro které bylo vždycky těžké oslovit tuto cílovou skupinu přes internet.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 6

Adam

05.05.2009

Nikde jsem na webu dsl.cz nenasel absolutni pocet testu za casove obdobi, rekneme mesice. Z toho hlediska se da pochybovat o tom ze mate o rad vyssi pocet testu.

Tomáš Pětivoký

05.05.2009

Dobrý den, v tomto roce máme na http://www.dsl.cz průměrně měsíčně 1,6 mil. měření. Uznávám, že pro vámi provozovaný server tvrzení o počtech měření DSL.cz „zhruba o řád vyšší bež počty měření u konkurentů“ neplatí přesně, a proto upřesňuji: Na DSL.cz máme zhruna 5× více testů rychlostí než u nejbližšího konkurenta, v porovnání s ostatními servery jsou počty testů více než desetkrát vyšší. Za nepřesnost se omlouvám.

Hannes

05.05.2009

skoda ze nepadla otazka na hardware a pripojeni dsl.cz, myslim ze v soucasne dobe 20 mbitovych pripojek v domacnosti jiz podobny server jaksi nestiha a ztraci tak trochu smysl…

Robert

06.05.2009

Mozna by nebylo zle zjistit, proc na nekterych strojich mereni na dsl.cz nefunguje. Mam tri pocitace, dva pevne a jeden notebook, ani na jednom test nedobehne. Po spusteni jen dole ve statusbaru probehne par testu /nevim jak to jinak nazvat, dole vpravo se nacitaji kosticky az do konce a zase znova, nekolikrat/. Pak to prestane a nedeje se nic, porad je ale zobrazeno „čekejte prosím, prave probiha test vaseho pripojeni“. Ta hlaska tam zustane viset prave tolik minut, jak dlouho mi trva, nez to okno zavru.
Nemusim samozrejme ani rikat, ze na jinach testerech se mi testy dokonci, cili predpokladam nejakou chybu ve skriptech na dsl.cz

Uplne jina vec je pomalost mericu rychlosti, ted uz mineno vseobecne. Clovek ma stovkovou lajnu, pri realnych prenosech pres FTP do netu taha a upuje okolo 97 mbit. Merice rychlosti ale ukazuji max okolo 40 mbit a to jsou ty nejlepsi, s nejlepsim vysledkem. A to jen u downloadu, up je na tom jeste hůř. Predpokladam, ze to uz bude slabym hw testovacich stroju, pripadne povesenim na slabou linku. Nemuzou byt prece vytizene pri testovani v prubehu noci, dejme tomu mezi 2–4 hodinou rano, to na nich nikdo netestuje, nebo urcite ne vic lidi naraz.

dd

22.05.2009

Ze své zkušenosti mohu říci, že pokud jsou rozdíly opravdu veliké, lze se s operátory domluvit na snížení ceny nebo na výpovědi smlouvy.


asi takto – radiokomunikace nastavi synchro na max, ale mnohdy jejich ustredna, datova kapacita, neni dostatecna

O2 nastavi synchro na velmi pesimisticke hodnoty, mnohdy (asi skoro vzdy) jsem dosahnul DVOUNASONKU sync jejich predikce! Coz malokdo si s tim da praci.

Od Volnehpo se drzet radsi dale, jejich smluvni podminky jsou ponekud velmi neferove a jednani jeste horsid.

dd

22.05.2009

pochybuju ze s nekym jinym mimo O2 se dohodnete na predcasnem vypovezeni a O2 vam na 99% nebude slibovat predem rychlost, ktera tam nepujde dosahnout, jsou to jeho draty a on to dobre vi, spise vam rekne predem jen 50% a kdyz se budete smekat a vite jak na to tak viz vyse – dosahnul jsem i vic jak 140% zvyseni (a furt je to stabilni!)

Vložte svůj komentář