Václav Šourek: Asociace.BIZ sdružuje stabilní a silné internetové hráče

David Šmehlík, 15.06.2009, 13:51, 6,844 přečtení

Václav Šourek

Pozice: předseda Asociace.BIZ a pořadatel soutěže Internet Effectiveness Awards
Profil: LinkedIn

Cílem Asociace.BIZ je přinášet zadavatelům – firmám – inspiraci a nápady, jak mohou využít interaktivní média k elektronickému obchodu, marketingovým kampaním, jak zefektivnit práci zaměstnanců díky podnikovým intranetům a systémům postaveným na moderních internetových technologiích.

Kdy vznikla Asociace.BIZ?

Asociace vznikla v létě roku 2002. Z pouhého sdružení firem jsme vyrostli v organizaci, která v současnosti pořádá soutěž Internet Effectiveness Awards, vydává publikace, organizuje semináře a konference.

Jaké byly původní cíle Asociace při jejím vzniku?

Okolo roku 2002 si tvůrci webů, obchodních řešení a strategií všimli, že ustupuje doba, kdy „mít web“ bylo pro zadavatele cílem samo o sobě. Bez ohledu na skutečnou potřebnost, na skutečnou funkčnost i bez ohledu na náklady. Doba, kdy internet vítězil nad ekonomikou, byla v roce 2002 už nenávratně pryč.

Zadavatelé tehdy začali vyhodnocovat své úspěchy na internetu a ekonomické aspekty se dostaly na první místo. Měřit efektivitu internetových řešení ale není jednoduché. Jsou přece jen jednou z částí celého systému fungování podniku – takže jejich efektivita se počítá v celkovém kontextu. V té době zadavatelům scházely kvalitní znalosti, data z trhu, inspirace z konkrétního byznysu. Asociace.BIZ vznikla na myšlence takové informace přinášet. Posun do současnosti proběhl v tom, že jsou zadavatelé dnes čím dál tím znalejší této problematiky. Asociace se k tomu snažila přispět.

Nemyslíte, že je prezentace produktů firem spíše přímo závislá na jejich konkrétním marketingu?

Vezměte si, že v dnešní digitální době je svět plný Facebooku, sociálních sítí, komunitních webů a virálů. Přesto ale internetové agentury nejvíce tvoří klasické weby, obchodní řešení a komunikační strategie. V téhle džungli se zadavatelé snaží orientovat. Pro většinu podniků je stále užitečné vidět případové studie konkrétního online byznysu z praxe. Pokud chcete přes internet prodávat boty, auta nebo letenky v řádech stamiliónů nebo miliard korun, potřebujete na to silné know-how. Klient dnes nepotřebuje jen dodavatele nějaké technologie, ale partnera, který mu v jeho byznyse pomůže, protože dobře zná internet, digitální média a psychologii zákazníků. Navíc vznikají a budou vznikat nové služby na internetu. Asociace je rukou, která ukazuje na zajímavé případové studie a jejich tvůrce.

Firem, které vytvářejí weby a obchodní řešení, je nepřeberné množství. Proč jich Asociace.BIZ sdružuje jen poměrně malou část?

Podmínky členství v Asociaci jsou nastaveny tak, abychom sdružovali firmy, které jsou relativně stabilní, dokáží být dlouhodobými partnery pro online byznys a dodávají komplexní řešení od návrhu business strategie přes kreativní a technologickou část, až po následnou správu a rozvoj dodaného řešení.

Jedním z kritérií je roční obrat členských firem a to je překážkou pro řadu menších firem. Logika je následující. Pokud tvoříte internetová řešení a dosahujete dlouhodobě určitých tržeb, říká to o vás, že nejste společnosti o pár lidech, která je schopna postavit jen menší projekty, ale že jste také dosáhli určité míry stability.

Na základě čeho předpokládáte, že nebudou menší společnosti tuto stabilitu schopny nabídnout?

Méně ambiciozní zadavatelé mají úplně jiné nároky, nepotřebují propojit prodejní nástroje s interními systémy, nepotřebují tak propracované technologie, dlouhodobý rozvoj atp. Pokud ovšem banka nebo letecká společnost potřebuje vyvinout obchodní řešení, předpokládá od svého dodavatele vysokou stabilitu, know-how a technologické zázemí. Pokud máte dodat portál, který má prodat 70 tisíc vstupenek na Madonnu během jediného dne, musí být 100% spolehlivý, bez sebemenšího výpadku nebo zpomalení. Na vývoj takového portálu potřebujete určité zázemí, znalosti a tým odborníků, kteří budou také váš portál dlouhodobě vyhodnocovat a rozvíjet ve správných směrech. Tyto podmínky stability jsme se snažili zakotvit ve stanovách, a ač mohou být pro někoho poměrně náročné, je to záměrně nastaveno tak, abychom řekli, co musí členové Asociace splňovat.

Navíc Asociace roste, členská základna se rozšiřuje, v současné době jednáme o přístupu s dalších společností. Rozhodně se nejedná o jakkoliv uzavřený spolek, ale sdružení, které chce být značkou s dobrým jménem a partnerem pro klienty, kteří poptávají náročnější řešení. Neříkáme, že pouze naši členové dodávají na trh ta nejlepší řešení. Každý zadavatel má odlišné cíle i potřeby, každý tedy potřebuje odlišné řešení.

Nemyslíte si, že i firma s vyšším obratem může během několika málo let zkolabovat? Nebylo by to poprvé…

Z důvodu, který jste zmínil, máme i další kritéria vstupu, například tradice značky a firmy na trhu. Díváme se také na dobré jméno a kvalitu referencí. Z absolutního pohledu je celý vnější svět pomíjivý. Délka trvání čehokoli připomíná vzduchové bubliny na vodě. Tímto příměrem Asociace.BIZ vybírá zajímavé bubliny, které mají předpoklady vydržet na hladině relativně dlouhou dobu.

Znamená to, že máte přeci jen některá zcela subjektivní kritéria?

Určitě. Subjektivní hledisko nemůžeme opomenout. O vstupu nového člena rozhoduje valná hromada. V momentě, kdy by chtěla přistoupit společnost, o které všichni vědí, že uplácí ve veřejných zakázkách, má špatnou pověst nebo jedná neeticky, nebudeme ji chtít přijmout.

Nemáte pocit, že tvoříte na českém internetovém trhu v podstatě „kartel“?

Neříkám, že v Asociaci jsou všechny společnosti dodávající kvalitní řešení, ale snažíme se právě takové společnosti sdružovat. Pokud firma uzná, že děláme smysluplné věci, sama k nám přistoupí. Asociace.BIZ není uzavřené sdružení.

Osobně jsem se v pozici výkonného ředitele Asociace vždy snažil respektovat ty, kdo v Asociaci.BIZ sdruženi nejsou. Myslím, že ten respekt musí být znát i navenek – podívejme se např. na soutěž Internet Effectiveness Awards, kterou Asociace pořádá. Soutěží i nečlenské firmy. V aktuálním ročníku máme přes 80 nominací a jen necelých 30 je od členů Asociace. Zbývajících 50 svědčí o určité důvěře ostatních. A to nemluvím o neveřejných informacích, které nám v nominačních listech přihlašovatelé předávají pro porotu. Tyto informace se dostanou pouze ke mně a k porotcům, kterým dali přihlašovatelé právo nominaci hodnotit. Organizovat takovou soutěž vyžaduje profesionální přístup a striktní respektování pravidel hry. V případě kartelu by to nefungovalo.

Na jednu stranu, Asociace je sama pořadatelem konference a soutěže, na tu druhou se její členské organizace účastní také s vlastními projekty. Nevidíte v tom problém?

Naopak. U zrodu Internet Effectiveness Awards jsme hledali metodiku, která bude co možná nejobjektivnější, a budou se moci zúčastnit všichni zájemci. Inspirovali jsme se u světových soutěží. Výsledkem je například pravidlo, kdy mohou přihlašovatelé zamezit až dvěma porotcům, o jejichž objektivitě pochybují, aby jejich řešení hodnotili. Tito porotci se nedostanou k důvěrným informacím z nominačního listu a nominovaný projekt vůbec nehodnotí. Tento princip v ČR nemá žádná jiná soutěž, pokud vím. Takové hlasování má sice vysoké nároky na systém hodnocení, ale myslím, že prestižní soutěž se bez takového principu neobejde.

Pokud se dále podíváte na současnou porotu, Asociace v ní má jen jediného porotce, a tím je náš prezident. Sám je navíc majitelem jedné ze členských firem. Samozřejmostí je, že nemůže hodnotit řešení, na kterých se podílela jeho firma nebo u kterých byla jeho firma partnerem. Navíc někteří přihlašovatelé využili svého práva a uvedli, že si nepřejí, aby jejich nominaci hodnotil. Tohoto práva využívají i členové Asociace. Ač jsou to firmy v jedné asociaci, stále zůstávají konkurenty.

Je již v tuto chvíli stanoveno místo konání konference?

Celodenní konferenci a gala večer IEA pořádáme ve Veletržním paláci již 18. června 2009. Jste srdečně zváni.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Vložte svůj komentář