Václav Stoupa: Konference WebExpo jako “uživatelský zážitek”

David Šmehlík, 28.05.2009, 00:01, 7,587 přečtení

Václav Stoupa

Pozice: Business Development Manager, Actum
Profil: LinkedIn, Osobní stránky

Sám sebe nejraději označuje jako „Engineer Web 2.0.“ Přichází s neotřelými nápady, snaží se propojovat lidi a v budoucnu se těší na svůj první vydělaný milion (dolarů) z nějakého web 2.0 startupu. Je také organizátorem konference WebExpo.

Konference WebExpo

Jak tě napadla myšlenka uspořádat WebExpo?

WebExpo navazuje na PHP konference, které jsem pořádal předtím. Ty se konaly vždy na nějaké vysoké škole, jednou v Praze, jednou v Brně a jednou v Pardubicích. Později jsem přemýšlel nad uspořádáním konference se širším záběrem. Žádná taková tu nebyla. Snažil jsem se sehnat partnera, který mi s tím pomůže.

Jak probíhalo shánění těchto partnerů?

Oslovil jsem Katedru informačních technologií (KIT) na PEF ČZU. Nápad se jim zalíbil a rozhodli se risk podstoupit a konferenci podpořit. Tuto spolupráci a odvahu, s kterou do toho šli, velmi ocěnuji. Je těžké sehnat v Praze podobně vhodné prostředí. Co se týče sponzorů, tak některé se podařilo sehnat na osobní bázi, například Microsoft, který byl sponzorem předchozí konference. S některými mi pomohli přednášející, například Borek Bernard mi pomohl sehnat Adobe. Těm ostatním jsem zkusil napsat e-mail.

Jak dlouho trvala organizace konference?

No, asi tak půl roku. V tuhle chvíli už je v plném proudu organizace tohoto ročníku, začal jsem někdy na začátku tohoto roku.

Kdy proběhne letos konference?

Letos bude 16. – 18. října, je to pátek až neděle. Konference se bude znovu konat na Provozně ekonomické fakultě ČZU v Praze. Registrace pro účastníky bude spuštěna už za pár dní.

Spousta lidí komentovala špatnou dopravní dostupnost Suchdola. Nemáš pocit, že by bylo lepší konferenci přemístit do nějaké lukrativnější lokality?

Přesto tam přišlo nějakých 500 lidí. Myslím, že to nakonec nebyl problém. Tím, že se dá přecházet mezi budovami, je to prostředí celkem příjemné a člověk může být i venku – může si zakouřit, pokecat s lidmi atd.

Na základě jakých kritérií jsi vybíral přednášející?

Většinou jsem je vybíral podle témat, která zajímají mě, abych se i já sám něco dozvěděl. (smích) Akorát jsem si konferenci moc neužil, protože jsem ji organizoval. Teprve teď zjišťuji podle videozáznamů, o čem se tam povídalo.

Kolik lidí ti pomáhalo s pořádáním konference?

Pomáhali mi Václav Lohr a Petr Benda z KIT. Letos plánuji, že bude přípravný tým o něco větší.

Na WebExpou se jako největším bottle-neckem akce ukázal oběd. Jak to budete řešit letos?

Jednoduše. V pátek nebude, jelikož konference začíná až odpoledne. (smích) Na sobotu se budeme snažit, aby výdej probíhal rychleji ve dvou proudech. Kromě toho bude na oběd víc času. S jídlem je na konferencích vždycky problém. Jak zařídit, aby se velké množství lidí najedlo rychle na malém prostoru, nemá skoro řešení. Nesnáším mini talířky na stojáka, ze kterých mi na rautech všechno padá. (smích). Myslím si, že pokud budou mít lidé odvahu se do fronty postavit, budou do 10 minut obslouženi.

Vím, že na poslední konferenci byli pozváni i někteří velice konfrontovaní lidé, například Radek Hulán. Jaké byly ohlasy na jeho přednášku?

Radek působí na svém blogu hodně extrovertním dojmem, v reálu je to ovšem vcelku slušný hoch ve středních letech. Jeho přednášku jsem zatím neviděl, ale co jsem slyšel komentáře, někteří lidé byli zklamaní, že byla jeho přednáška málo „drsná“ nebo kontroverzní, jak by si představovali.

Máš už v tuhle chvíli přehled přednášejících, kteří by se měli na letošní konferenci objevit?

Jistě, dělám si takový vlastní interní seznam. Zatím řeším ta největší esa ze zahraničí, která bych rád sehnal.

Prozradíš nám nějaká jména?

Vypadá to, že by mohla dorazit Molly Holzschlag z Opery, autor mockupovacího nástroje Balsamiq a Marco Zehe z Mozilly. Kromě zahraničních samozřejmě nebudou chybět osvědčení čeští přednášející jako Karel Minařík nebo David Grudl.

Očekáváš, že se konference rozšíří i za hranice České republiky?

Letos bych chtěl konferenci koncipovat jako více mezinárodní. Rád bych, aby přijeli i návštěvníci z okolních zemí a vyslechli si přednášky českých přednášejících, které by byly simultánně překládány do angličtiny.

Spoustu lidí by mohlo zajímat, jaký je rozpočet podobné akce…

Letos se to bude asi pohybovat v řádu několika stovek tisíc. Člověk si musí dávat pozor, aby to s náklady nepřešvihl.

Projeví se to i na ceně vstupného?

Vstupné bude o něco dražší, stejně by ovšem mělo být nižší než na většině konferencí pořádaných v Čechách.

Jak to bude letos se soutěží „Start up show“ na WebExpo?

Vzhledem k tomu, že se zabývám startupy a web 2.0 komunitou, snažím se je podporovat i v rámci konference WebExpo. Soutěž je určena pro webové projekty, které vznikly letos či minulý rok v Čechách nebo na Slovensku, případně v zahraničí, ale díky českým vývojářům. Na konferenci budou mít 4 nejlepší projekty 15 minutové demo přímo na pódiu před porotou, do které bych rád angažoval zajímavé lidi z podnikatelského či investičního trhu.

Minulý rok soutěž některé z projektů, které se dostaly do finále, celkem zajímavě nastartovala. V několika médiích se uveřejnily články a některé z těchto projektů díky tomu získaly i platící zákazníky. Myslím si, že je to dobrá příležitost pro zviditelnění – vítězný projekt dostane reklamu u našeho mediálního partnera Lupa.cz.

Máš představu, na co se mohou účastnící letošního ročníku těšit?

Chtěl bych přinést aktuální témata, která se momentálně probírají. Letos by to měla být sekce, která se bude zabývat user-interface a user-experience na webu. To je jedna z oblastí, která v Čechách není tak diskutována jak by měla. Sun, který je hlavním partnerem WebExpo, se zabývá použitelností a můžeme očekávat na toto téma zajímavé přednášky. Určitě se objeví i přednášky pro vývojáře a webdesignéry. Zatím jsou přednášející v jednání, ale rozhodně chci pozvat lidi, kteří mají co říct.

Svět agilních metodik

Zaměřím se trochu na agilní metody: Co tě přimělo začít se jimi zabývat?

Určitě to byly články na internetu, ve kterých jsem si četl o nových metodikách řízení projektů. Byla v nich popsána největší bolístka toho, proč klasický vodopádový model řízení softwarových projektů nepřináší výsledky, které by od nich klienti a vedoucí vývojářů očekávali. Problém je, že se původní požadavky na projekt v průběhu jeho vývoje mění.

V klasických metodách to nejde pořádně řešit. Tohle řeší agilní metody postupným interaktivním vývojem. Vždy se pracuje jen na konkrétních specifikacích pro daný sprint. Vyvine se část softwaru, která se dá klientovi ukázat a je funkční. Na základě jeho připomínek se pokračuje v dalších sprintech. Je to podle mě velice efektivní metoda, která může ve firmě přinést výrazné zvýšení efektivity práce. U nás na to bohužel klienti ani vývojáři nejsou zvyklí. Je to taková trochu evangelizační cesta v těchto firmách.

Jak dlouho myslíš, že může trvat efektivní nasazení agilních metod řízení do společnosti?

Určitě to trvá několik sprintů, než se zajede tým a všichni si vyjasní způsob práce. Uvádí se, že by to mělo být funkční tak během čtvrt roku.

Nemáš pocit, že si lidé v Čechách potrpí na své uvedené funkce a budou se jich těžko vzdávat?

Je to možné. Ono celé fungování korporátního managementu je trochu zastaralé. V těch firmách jsou hierarchie manažerů a každý má tu svou pozici. Většinou jsou to pouze předavači úkolů zespoda nahoru a většinou stejně nerozhodují o tom, co má dělat oddělení pod nimi. Dochází k tomu, že lidé nevědí, proč dělají to, co rozhodl někdo nahoře. Ti dole se poté ptají manažerů a takhle to jede dokola.

V agilních metodách je snaha o to, aby byli lidé v týmu s manažerem na jedné úrovni a rozhodovali o věcech společně. Manažeři poté mohou vytvářet týmy, v terminologii Scrum tzv. Scrum of scrums, kde se rozhodují o směřování svých týmů.

Kde si narazil na školitele, se kterými momentálně spolupracuješ?

Na Petra Olmera jsem narazil na BuzzMeetu, což je setkání pro lidi, které baví webové aplikace, web 2.0 a svět startupů. Petr Olmer je zaměstnancem jednoho podobného startupu, a to je GoodData Romana Staňka, kterého jistě všichni znají jako úspěšného podnikatele. Zuzana Šochová ja zase jedním z mála, kdo se v Čechách zabývá školeními a vedením týmů dle agilních metod ve firmách. Našel jsem ji díky jejímu blogu, na kterém občas píše články o agilních metodách. Mimo jiné přednášela i na loňskémWebExpo.

Vím, že připravujete dvoudenní školení metodiky Scrum. Jak by si přesvědčil čtenáře, aby se ho zúčastnili?

Je to právě ta část evangelizace. Snažil jsem se, aby se v Čechách konal nějaký větší kurz, který pořádají po celém světě trenéři, kteří jsou certifikováni Scrum aliancí. Podařilo se mi pozvat Borise Glogera, což je jeden z asi nejprestižnějších evropských trenérů Scrumu, aby přijel do Čech a připravil dvoudenní školení. Bude se konat v červnu a vybral jsem pro něj tak trochu zvláštní místo, aby lidé vyjeli z práce, a to v příjemném prostředí apartmánů na Lipně. Pokud chcete získat informace přímo od jednoho z žáků Kena Schwabera, který založil a utřídil Scrum, je to skutečně jedinečná příležitost.

Projekt DvaNula

Čím se zabývá projekt DvaNula?

Nejvíce mě baví webové aplikace, zabývám se návrhem webů, pronájmem programátorů a organizací školení.Mám také nějaké vlastní projekty, na které se momentálně snažím sehnat peníze od investorů.

Kromě toho pracuji v internetové marketingové agentuře Actum. Připravujeme marketingové kampaně a také tvoříme weby pro různé klienty. Momentálně běží kampaň pro Electronic Arts v jedné sociální síti.

Jak se dá skloubit organizace konference, práce na vlastních projektech a stálé zaměstnání?

Když člověk pracuje 16 hodin denně a o víkendech, tak to jde. (smích) Plánuji omezení části své práce v agentuře, abych se mohl věnovat přípravě konference. Bude toho v nejbližších měsících hodně.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 9

David Grudl

28.05.2009

Vašek je prostě „těžkej frajer“ a na WebExpo se moc těším!

Trošku mě překvapilo to lákání návštěvníků z okolních zemí, protože jsem měl za to, že registrace budou hned rozebrané a bude problém se na konferenci vůbec dostat.

Pavel Linhart

28.05.2009

Suchdol je skvělá volba pro konání podobné akce a minulý ročník byl vynikající. Těším se a děkuji za článek.

Super rozhovor…

Trochu OT: A kde jsou ty videa z loňského očníku k nahlédnutí?

LuKo

28.05.2009

Škoda, že nebyla uzavřena spolupráce s ČVUT. Na FELu je spousta kvalitně vybavených poslucháren a dostupnost metrem je o dost lepší. Na WebExpo se těším, ikdyž to pro mě bude obnášet sezení na schodech, protože se do těch pidilavic nevejdu :-[

pV: http://www.avc-cvut.cz/avc.php?…

Keff

28.05.2009

Mě se v Suchdole taky líbilo, a 13m z Dejvické / 25m od Muzea mi nepřijde jako něco kvůli čemu by bylo nutné konferenci přesouvat…

Gianluca

28.05.2009

Uz se moc tesim na novy WebExpo! Minuly rok bylo uzasny :)

Pavel

28.05.2009

> Vím, že na poslední konferenci byli pozváni i někteří velice konfrontovaní lidé, například Radek Hulán.
Rika se kontroverzni.

Matěj Černý

28.05.2009

Minulý ročník jsem vynechal, tento si ale už nenechám ujít!

mexxican

25.08.2010

K těm agilním metodikám a sprintům… neodpustím si poznámku, že všichni v IT sprintujeme už dávno, bez ohledu na metodiky :)
Myslím, že by spíše bylo na místě zvolnit tempo a zamyslet se celkově nad smyslem, směřováním a celkovou koncepcí. Tyhle zásadní stavební kameny každého lidského jednání jsou naší informatickou a zrychlenou společností čímdál více stavěny mimo hru a výsledky podle toho bohužel vypadají. Konec prudění :)

Vložte svůj komentář