Vassili le Moigne: Ze současné verze Windows Mobile nejsou uživatelé nadšeni

David Šmehlík, 31.07.2009, 18:10, 12,376 přečtení

Vassili le Moigne

Pozice: investor projektu Lokola, dříve 15 let zaměstnanec Microsofu
Profil: LinkedIn, Facebook, Twitter

Investor projektu Lokola v České republice, Francouz, který 15 let svého života strávil prací pro Microsoft. Nyní, jak o sobě sám tvrdí, znovuobjevuje svět.

Rozhovor byl veden v anglickém jazyce, omlouváme se za případné nepřesnosti způsobené překladem do češtiny.

Windows Mobile vs. small business klientela

Co si myslíte o aktuálním postavení Windows Mobile ve světě, hlavně v Evropě a České republice?

Celosvětově se Windows Mobile potýká s jedním problémem. Spolu s Blackberry a několika dalšími má velmi silnou pozici mezi „business“ zákazníky, ale snaží se dostat i mezi širší okruh lidí. Je to trochu problém, protože některé funkce WM telefonů jsou pro běžného člověka stále trochu složité na používání.

V České republice je Windows Mobile relativně silný mezi business a IT, i zde je prioritou rozšíření mezi další klientelu, je to výzva. O ovládnutí trhu „non-business & IT“ zákazníků se zde také snaží např. Samsung s Omnií nebo HTC s Diamondem, ale pro všechny je to relativně dlouhá cesta. V tomto je pro WM velkou konkurencí iPhone, což je jednoznačně zařízení stvořené pro koncové zákazníky.

Myslíte si, že Windows Mobile může dosáhnout na koncového zákazníka?

Ze současné verze a současného designu přístrojů moc nadšení nevládne. Koncoví zákazníci preferují styl „look and share“. Možná, až se to ve WM podaří zlepšit, budou k nim mít trochu lepší vztah.

Spousta lidí si stěžuje, že Windows Mobile je na současných telefonech dost pomalý. V čem myslíte, že je řešení? Dělat lepší telefony s lepšími procesory, nebo lépe optimizovat systém?

Vezměte si počítače. Když dáte Visty na lepší a horší sestavu, budou buď rychlejší, nebo pomalejší. To samé je s telefony. Například si vezměte Samsung. Mají jedny z nejrychlejších procesorů a systém na nich běží velmi rychle. Některé ostatní telefony nemusejí být tak dobré a systém na nich tedy poběží pomalu. Liší se to telefon od telefonu.

Co Blackberry v ČR?

Blackberry naštěstí zabírá v ČR mnohem menší část trhu a není pro WM přímou konkurencí.

Proč je tak málo rozšířené?

Myslím, že je to způsobeno kombinací dvou věcí.

První je, že pokud člověk začíná s Blackberry, bude mít i později tuto značku rád. Je to jako s auty. Každý miluje své první auto. I když bylo špatné, stejně tu značku máte rádi, protože to prostě bylo TO první auto. Ale protože mnoho lidí v České republice nikdy nezačínalo s Blackberry, nemají k němu téměř žádný vztah – na rozdíl od USA.

Za druhé – je drahé. 25 dolarů měsíčně za Blackberry je příliš, pokud se podíváte na nabídky ostatních firem. Myslím si, že čeští zákazníci jsou velmi citliví a nepůjdou si koupit Blackberry, když mohou mít telefon jiné značky levněji.

Blackberry také nejsou vždy nejlepší. Nejsou špatní, ale ne vždy jsou to nejlepší, co můžete sehnat.

Proč si myslíte, že firmy v ČR nepovažují za běžné dávat zaměstnancům PDA jako je Blackberry?

Může v tom hrát roli ekonomika, taková zařízení jsou docela drahá a společnosti nevidí důvod, proč do nich investovat. To je další a asi nejdůležitější faktor: přemýšlení samotných společností a jejich zaměstnanců. Nejsou například zvyklí na mobilní email, manageři ho nepoužívají. Ve společnostech, kde je to pro vedení samozřejmé, tyto telefony svým zaměstnancům dají. Když se podíváte hlouběji do tohoto segmentu, zjistíte, že v malých firmách je téměř nevyužívají.

To je obecně problém České republiky. Jen asi polovina populace má přístup k internetu, například na venkově. Mnoho lidí používá email, ale ne na mobilním telefonu. Další věcí jsou ceny mobilního připojení, je stále dost drahé.

Co si myslíte o způsobu licencování a ceně za provoz Microsoft Exchange? Nepříjemné třeba je, když firma musí přejít na vyšší verzi jen kvůli přidání jednoho dalšího uživatele.

Nechci znít tak, že obhajuji Microsoft, protože to je můj bývalý zaměstnavatel, ale – když máte mobilní telefon, nemusíte nutně používat Exchange. Já používám Google Apps a Exchange nepotřebuji. Pokud chce společnost využívat jeho výhody, musí si koupit licenci. Pokud chce nějaká společnost používat něco jiného, může, je tu Hotmail, Google Apps… Je to věcí volby.

Některé společnosti z nějakého důvodu Exchange používat musí a tím pádem řeší platby za licenci. Ale ostatní, jako já nebo malé společnosti, nechtějí a nemusí platit za licenci proto, aby mohli používat funkce, které akutně nepotřebují.

Lokola

Stojíte za projektem Lokola. Kdy jste o ní začal přemýšlet a proč byla spuštěna právě v ČR?

Každé pondělí chodíme hrát s pár přáteli karty a hledali jsme místo, kde bychom se k tomu mohli scházet. Chtěl jsem najít něco ve svém okolí, ale když použijete vyhledávač, najdete hlavně věci, které jsou daleko, třeba na druhém konci republiky, nebo 10 stránek sponzorovaných odkazů. A tak mě napadlo, že by se nám hodilo něco, co by hledalo „věci kolem dokola“ – kolem vás.

Začali jsme přemýšlet nad tím, jak se prosadit, jak se zviditelnit a takové ty věci, a tak jsme přešli od nápadu k „obchodnímu plánu“ na papíře a poté ke konceptu a řekli jsme si: „Pojďme do toho.“

Jaká je monetizace projektu?

Prvním krokem bylo vytvořit návštěvnost a průběžně budovat povědomí. V tom máme ještě dost práce, ale pracujeme na tom.

Druhým krokem pak bylo něco, co jsem se naučil v Microsoftu. Musíte mít jednoznačný business model. Máme registrovaných spoustu firem a potřebujete, aby některé byly více vidět než ty ostatní. My to nechceme dělat jako například Seznam, kde bude nejvýše ta, která mi nejvíce zaplatí. Ale co děláme je, že body na mapě zviditelníme tak, že je zvýrazníme například změnou barvy ikonky a podkladu, dále mají více možností se zviditelnit v rámci svého záznamu. Za tuto změnu si účtujeme a dnes 50 Kč za měsíc za 1 zvýraznění jedné firmě.

Tohle je velmi nový typ business modelu a věříme, že bude úspěšný.

Jsou samozřejmě i další tradiční možnosti, jako je například sponzoring sekcí, klasická bannerová reklama. V blízké budoucnosti se pak chceme věnovat reklamě založené na lokalitě vyhledávání.

Jak jste našli partnery pro vývoj Lokoly?

To bylo klíčové. Začal s námi hrát karty Honza Řežáb, který se zabývá online aplikacemi, takže jsme mu nápad načrtli a nakonec jsme do toho šli spolu. Honza je projektový manažer a většina našeho businessu je v jeho rukou. Já jsem spíše na vymýšlení business modelů.

Kam s Lokolou míříte?

Nejdříve Česká republika, ovšem ta platforma je velmi šikovná, takže jsme jí chtěli rozšířit i do jiných zemí.

Nemáte strach z toho, že místní vyhledávače, jako např.Seznam, mohou být úspěšnější než Lokola? Protože pozice Seznamu je jiná, silnější, než pozice Lokoly. Slyšel jsem, že plánují udělat podobné lokální vyhledávání.

Myslím, že Seznam má před sebou ještě spoustu práce. To nejmenší je, aby zlepšil svoje indexování, které je velmi pomalé. Lokola má už několik desítek tisíc záznamů, Google už jich 70.000 zaindexoval, ale Seznam jich zaznamenal jen 10.000. V době, kdy internet funguje tak, že co platilo ráno, tak odpoledne už neplatí, bude trvat roky, než Seznam zaindexuje celou databázi Lokoly.

Myslím, že tohle je teď největší problém. Ale věřím tomu, že se do nějaké takové lokalizace pustí, a pokud ano, tak proto, že mají místní vedení. Oni ale mají dobrý základ, velkou databázi firem – Firmy.cz.

Takže by mohli Lokolu „převálcovat“.

Nepřipadá mi smysluplné, aby ten, kdo zaplatí nejvíc, byl napsán nejvýše. Tohle dělat nechceme, chceme ukazovat nejbližší firmy, ne ty, co zaplatily nejvíce. To je úplně jiný business model a myslím, že Seznam se stává obětí tohoto vlastního modelu, protože potřebuje generovat peníze.

Druhou věcí je kvalita databáze. Mají asi dvakrát větší databázi než my, což je pro ně skvělé. Ale když chcete najít firmy ve vašem okolí, nejsou tam věci, které zákazníkovi přinesou podstatnou informaci. Mají tam stále z dob „katalogu odkazů“ spoustu jednotlivých osob, webů, atd. – což nemá informační hodnotu pro zákazníka „kolem dokola“.

Bojíte se konkurence Seznamu?

Jsme naprosto připraveni v tomto Seznamu konkurovat.

Jaké máte s Lokolou vaše nejbližší plány?

Děláme několik věcí najednou. Pokračujeme v rozšiřování databáze a stále obnovujeme obsah, mohli jste si všimnout, že jsme spustili novou část, a to Lokola Akce, která vám dovoluje hledat různé události kolem vás, tedy nejen obchody a služby, ale i co se ve vašem okolí bude dít. Na tuto část se teď chceme zaměřit a půjdeme více do hloubky. Další novinky spouštíme v září.

Jste s Lokolou spokojený?

Lokola má tisíce problémů, ale snažíme se s tím něco udělat, hodně věcí už jsme zlepšili a opravili, spousta práce nás ještě čeká, vždycky je spousta práce, vždycky můžete být ještě lepší. Asi před měsícem a půl jsme představili nový design, vylepšili jsme použitelnost. Víme o pár dalších problémech, ale celkově jsem s tím, jak Lokola vypadá, spokojen.

Ptal jsem se kvůli svému pohledu na věc…

Věděl jsem, že za vaší otázkou něco je.

Lokolu nepoužívám proto, že nemám rád její web engine, nelíbí se mi vzhled.

Nelíbí se vám, jak vypadá?

Není pro mě použitelná. Ty kategorie pod mapou. Myslím, že to, jak jsou prezentovány, není moc dobré.

Lidé tyto kategorie příliš nepoužívají. Tedy, oni je používají, ale vlastně se přes ně dostávají k mapě. Časem chceme, aby lidé nejvíce využívali právě tuto část, protože přes ni dostávají nejvíce údajů o poloze.

Ale tyto kategorie jsou součástí webu.

Ano, to jsou. Protože ČR je země velice orientovaná na kategorie a složky.

Ale lidé, kteří hledají například přes Seznam, přes jeho katalog, občas něco hledají a nevědí přesně co. Pak prohlížejí kategorie a snaží se to něco najít. V Lokole snad vím, co hledám, ne?

Nemůžeme vyhovět úplně každému. Zaměřujeme se primárně na tři skupiny zákazníků, které právě často využijí kategorie, ty je směrují k tomu, co hledají.

Jaké to jsou skupiny?

První skupinu nazýváme „busy mothers“. Ty něco specifického potřebují, zadají to do vyhledávání a najdou odpověď.

Druhou skupinou jsou „the socialites“, pro které jsou velmi důležití jejich přátelé, chtějí třeba vědět, jaké restaurace jsou dobré. Proto jsme také umožnili používat Facebookovou aplikaci, aby mohli sdělit svým přátelům, co mají rádi.

Třetí skupinou jsou „mladí profesionálové“, lidé, kteří právě vystudovali a mají své první zaměstnání, chtějí najít to své místo ve světě businessu. Zajímají je místa, kde mohou pořádat pracovní schůzky, místa, kde mohou najít zákazníky.

Má to smysl?

Je to pro nás nové, ale je to součást našeho businessu a musíme pracovat s tím, jak lidé přemýšlejí. Vím o vaší reakci a zapracujeme ji. Budeme se snažit hledání v těchto složkách zjednodušit.

Můžete prozradit objem investic, který jde do Lokoly v České republice?

Bohužel, ve firmě je nás více partnerů. Nemůžu mluvit za ně.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 17

Alles Gute

31.07.2009

Jsem sám, komu připadne, že na některé otázky jsou odpovědi na něco úplně jiného? Lokolu považuji za naprosto zbytečný projekt. Co se týče počtu záznamů, nemám iluze o tom, jak byly tyto záznamy získány.

Lokola

31.07.2009

Alles Gute: Nech si tohle do Seznamu, seznamáku :)

Medvidek

31.07.2009

Problem je, ze vyhledavani v okoli vasi pozice ci v okoli mista kde jste zrovna v mape umi u mobilni mapy.cz od Seznamu. Viz: http://seznam.sblog.cz/2009/06/26/96

Lukáš Pulda

31.07.2009

Lokální vyhledávání fungovalo na mapách již od verze 2 spuštěné v roce 2006 viz http://ilblog.sblog.cz/2006/05/19/302 … tedy funkce kdy si najdete jakékoliv místo v ČR či v Evropě a kliknete na „Najdi v okolí“ vpravo nahoře. Výsledky hledání map jsou následně kombinovány s firemní databází a řazeny dle nejbližšího místa na mapě.

S nástupem našich mobilncíh aplikací je tato funkce stále více vidět a budeme ji stále více zdůrazňovat, protože práce v mobilním telefonu s přesnou polohou získává na důležitosti.

Hodnocení rychlosti fulltextu je věcí úplně samostatnou a dokud Lokola nebude vytvářet vlastní fulltext nemá smysl toto srovnávat.

Na druhou stranu Lokola nemusí řešit technologický background a může se soustředit na hedání firem či webdesign – otázkou je, zda v Lokola tým o desítce lidí může důstojně bojovat se společností o stovkách zaměstanců. Čas ukáže. Držím palce.

Pavel

31.07.2009

Souhlasím s Alles Gute. Lokola je projekt, který měl smysl před 10 lety. Myšlenka, že postavím v podstatě ´starý´ projekt postavený na hledání ve firmách ´nově´ na tom, že budeme hledat v okruhu mi nepřipadá nosná do té míry, aby se projekt dostatečně zajímavě monetizoval.

Koho dnes v době hledání ve fulltextu a reklamních modelů platby za efekt zajímá si zaplatit jinou barvu ikonky za 50 Kč v Lokole?!? Kalkulujete s tím, že je to tak málo, že to firma nebude řešit? Jak to chcete prodat bez ´lidského´ prodeje? Sám se takovýto produkt neprodá a na přímý prodej jsou to nízké částky pro potřebnou provizní motivaci obchodníků..

Promiňte, ale přijde mi to nereálné. Pokud to dokážete prodat ten produkt – pak klobouk dolů, ale já tomu nevěřím. A pokus o srovnání s produkty Firmy.cz, nebo Seznam jsou mimo realitu – probuďte se proboha :-)

Yuhů

01.08.2009

Mňo, já to vidím tak, že pan le Moigne docela dobře oboru rozumí. Nevím, jak na něm chce vlastně vydělat, ale dělat aplikaci typu Lokola může být i docela zábavné, prachy vem čert. Navíc ten obchodní model není úplně hovězí, protože cílí na určitou cílovku.

Co se týká našeho seznamího fulltextu, tak my musíme jít hlavně po unikátním obsahu. Indexování má nějaké nenulové náklady, takže je potřeba si vybírat. To, že má web 100 tisíc stránek, ještě není důvod, abychom je všechny indexovali. Leckdo třeba za 15 minut dokáže vygenerovat web, který má desítky miliónů stránek. Kdybychom je všechny indexovali, kam bychom přišli? Lokola naneštěstí vykazuje spíše rysy toho narychlo vygenerovaného webu než webu s kvalitním obsahem. To je samé „Otvírací hodiny: Pondělí: neupřesněno Úterý: neupřesněno“ atd. Navíc i další text (zejména adresy) se už jinde na webu v přesně stejném tvaru vyskytují. Proč to tedy indexovat?

Narozdíl od pana le Moigne se nedomnívám, že by ČR byla země orientovaná na kategorie a složky.

Martin

01.08.2009

Podle mě je to celé jen vějička na investory, jejichž peníze se utratí a zase se půjde o dům dál. Protože ty jejich stránky, které na desítky sekund kousnou prohlížeč jsou kvůli své pomalosti naprosto nepoužitelné. Někteří lidé v tom holt umí chodit a zkušenosti Honzy Řežába o tahání peněz investorů se hodí.

Vůbec nejde o princip hledání, ale především o kvalitní a úplnou databázi. A to je věc, kterou zatím žádný český subjekt nemá. Například Seznam najde v Praze a okolí celých 30 papírnictví! Což je tedy v praxi naprosto nepoužitelné. O Lokole ani nemluvit a to si prý na Seznam troufají. Cha chááá. Opět věta, která má sloužit ke zmatení investorů, kteří už se vidí jak vydělávají miliardy a tak sypou ochotně miliony.

Alles Gute

02.08.2009

To Lokola: Ale Honzo Řežábe nebo skejtisi, já v seznamu nedělám ;) Pravda je bolestivá, vím.

Souhlasím s Yuhů: proč proboha indexovat něco typu neuvěřejněno apod. Proč vůbec indexovat vyhledávač, pokud se lokola za vyhledávač považuje?

Lukáš Stibor

02.08.2009

Yuhů: Vy už opět na fulltextu pracujete? Super, tak snad to bude lepší než je to ted'. Rychlost toho bota je stále velice pomalá.

Viz. třeba lunchtime.cz, který má hodně kvalitní obsah:

http://search.seznam.cz/searchScreen?…

http://www.google.cz/search?…

Od lokálního fulltextu bych čekal mnohem více, ale chápu že je to težké konkurovat google.

Jinak můj názor je, že je tu x seznamek, x aukčních serverů atp. Od každehé segmentu je několik alternativ. Firmy.cz a seznam jsou jedna a lokola je druhá. Nemyslím si, že LOKOLA ohrozí pozici seznamu, ale zas nadruhou stranu si pomalu ukrajuje podíl a to se jí daří. Necht' si sami uživatelé vyberou.

PS: Tohle je můj první příspěvek tady ja nechodím jako anonym :-).

rossini

03.08.2009

Při prvním přístupu na lokolu se dozvím hlavně „neupřesněno“, prostě zatím jsem nenašel téměř nic… ten web je stále prázdný. My (www.poi.cz) máme několik stovek tisíc záznamů, ale že bych někdy probůh řekl, že se Seznamu nebojím resp. jej neřeším, to NIKDY.
Seznam ví, jak monetizovat, a generuje prachy. Je to efekt sněhové koule… Kéž bychom (někdo) byli taky tak dobří…

Michal

04.08.2009

Lolokola pouziva automaticky generovany obsah (viz dole Enhanced by google napr. na http://www.lokola.cz/…780/Abertamy), aby se dostal do vyhledavacu. Kdysi jsem to take delal a dostal jsem ban od googlu. Na miste seznamu a googlu bych je prestal indexovat uplne.

Ondra

04.08.2009

Lokola generuje poměrně úsměvné url, příklad: http://www.lokola.cz/…r----Matejka

Jinak používám Google maps a jeho „hledávní v okolí“ je to přece jen trochu jiné kafe.. :)

Jakub

05.08.2009

Taky si myslím, že je lokola naprosto nerentabilní projekt, který měl šanci na úspěch tak před 5 lety. Ne, že bych ti to úplně přál ale myslím, že si budeš muset přiznat další neúspěch Honzíku..

Jan Kareis

05.08.2009

Myslím si, a) že pokud bude seznam chtít, tak lokolu zaindexuje celou za 1 den.
b) že je přáním autorů webu, aby je Seznam zaindexoval, protože, kde by jinak vzali návštěvnost.
c) počet firem v databázi Seznamu je cca 250 –300.000 ks
d) firmu lze zadat zdarma i do Googlu, který veškeré funkce lokoly, Seznamu časem taky udělá a bude namleto

Josef Stříbný

05.08.2009

Yuhů +1

Jinak myslím, že Lokola to nebude mít jednoduché. Ale na druhou stranu jsem rád, že služby mají konkurenci, když nic, navzájem se ženou dopředu :).

Jan Suchomel

06.08.2009

Připadá mi, že Lokola JE konkurencí pro Mapy Google. Vzhledem k tomu, že pan le Moigne je manželem ředitelky české pobočky Google, jde takto o konflikt zájmů. Jak se na to díváte?

anonym

16.12.2011

Vassili le Moigne je mimo jiné i společnost BigBrands.cz. Velmi špatné zkušenosti s touto formou spočívající v podvodech s nedodáváním zboží, případně nevracením zaplacených peněz. I takhle se dá „podnikat“ !!

Varuji proto před objednáváním zboží z webu firmy BigBrands.

Vložte svůj komentář