Viktor Bezděk: Díky bohu nežijeme před pár lety

David Šmehlík, 14.04.2009, 00:01, 7,953 přečtení

Viktor Bezděk

Projekty: SiteOne, Adobe User Group Česká republika
Pozice: Interactive Architect, vývojář technologií Flex a Flash, předseda Adobe UG Česká republika
Profil: Facebook, LinkedIn, Blog

Jak dlouho SiteOne funguje? Kdy se začalo profilovat jako firma zabývající se vývojem internetových aplikací?

První náznaky se objevily někde kolem roku 1998. Brácha pracoval ve společnosti IGNUM a nebavilo ho pracovat na někoho jiného, jelikož měl spoustu nápadů, které nemohl realizovat. Pořídil si tedy živnosťák a založil si firmu. Začal pracovat doma od stolu na notebooku a vytvářel první weby. Po nějaké době, asi tak po roce, když byli první zákazníci – povedlo se získat například Schneider Electric, si pronajal kočárkárnu v baráku, kde bydleli rodiče.

Po nějaké době, když to přestal stíhat, jsem se k němu připojil já. Zajímal jsem se o grafiku už na základce, bavilo mě to dělat a líbily se mi ty internety, které byly nové. Dal jsem si počítač k němu dolů a říkal jsem si, že mu s něčím pomůžu. Během dalšího roku nastoupil jeho kolega z IGNUMu a přestěhovali jsem se do hotýlku, kde jsme měli kanceláře o 3 místnostech. V té době jsme měli dva větší klienty a začínali jsme se věnovat internetovým aplikacím.

Kdy jste se začali zabývat Rich internet aplikacemi?

To byl asi přirozený vývoj. Brácha začínal jako programátor, dodnes programuje, když na to má trochu času. Ovládá si byt přes internet skrze PHP atd. Kolega, který k nám nastoupil, byl také programátor. Já jsem byl tím elementem, který firmě dával „ksicht“. Čím víc toho oni dva uměli, tím méně je bavilo dělat klasické weby a chtěli zkusit něco složitějšího. Ten největší zlom začal s vydáním Flex 1. Předtím jsme měli spoustu zkušeností s Flashem, který bohužel není úplně vhodný na vytváření aplikací.

Proč vznikla myšlenka k použití právě Flexu?

Já jsem Flash měl vždycky rád, protože mi nabízel víc možností než HTML a Javascript. Flex jako takový mi otevírá stovky možností, které bych s HTML a AJAXem nemohl. Neříkám, že nejsme schopni udělat aplikaci, která není založena na Flexu, ale pokud to má být něco pokrokového s přidanou hodnotou, většinou volíme Flex.

Proč myslíš, že se o Flexu začalo mluvit až velmi nedávno? Je to problém propagace Adobe, nebo nový Flex přinesl něco skutečně revolučního?

Primární problém Flexu 1 byl v tom, že se jednalo o serverovou aplikaci. Bylo to něco jako PHP. Za velice draho se Flex musel koupit, nainstalovat na server a na ten se poté nahrávaly mXML soubory. V tuhle chvíli je k dispozici velice levný Flex Builder a kompiluje se rovnou do SWFka. S příchodem Flexu 2 se vše zefektivnilo a zlevnilo, přestal být vysloveně enterprise záležitostí, vývojáři k němu získali lepší přístup a mohli zjistit, že jim dává možnosti, které jim žádný JS framework nenabídne. V té době Flex neměl konkurenci, neexistoval Silverlight a každý, kdo si k Flexu čuchnul, pochopil, že je to skutečně nástroj na vývoj aplikací, nejen nástroj na animování, kterým byl do té doby Flash.

Jaká je podle tebe konkurenční pozice Silverlightu vůči Flexu?

V Silverlightu jsem nezkoušel dělat, nemám ani v plánu to zkoušet. Poměrně dost jsem si o něm přečetl a jako jeho zásadní nevýhodu vidím to, že nemá žádné rozumné vývojové prostředí. Má určitě spoustu pozitiv, věřím, že se v něm některé věci dělají snadněji než ve Flashi, potažmo Flexu. Bohužel, nemá ani zdaleka tak pevnou základnu developerů, kteří by pro něj vyvíjeli komponenty, psali o něm blogy a vyvíjeli v něm.

V souvislosti s vývojovým prostředím – co Visual Studio?

Visual Studio jsem měl několikrát nainstalované, pokaždé, když mi přišlo od MS e-mailem. Mně osobně se nelíbí, neříkám, že je to špatný nástroj, dají se v tom vyvíjet neskutečné věci. Nicméně, má-li být Silverlight striktně webová záležitost, nepřijde mi Visual Studio jako optimální nástroj. Bylo by lepší mít něco samostatného, ne tak komplikovaného, jako je VS.

Myslíš, že stále ještě platí problém s nutností instalace Flash Playeru? Speciálně u korporátní sféry, která je vaší klientelou.

Pokud se jedná o aplikaci, která je pro danou společnost určena, není problém společně s touto aplikací dodat i instalační package, kterou si uživatele musí nainstalovat k fungování této aplikace. Vzhledem k téměř 95% penetraci Flash Playeru nemusím řešit, jestli ho někdo má nainstalovaný. I kdyby měl nainstalovanou pouze verzi 6, a potřebuje 10ku, můžu to v aplikaci zjistit a ta mu sdělí, aby požádal svého administrátora o instalaci. S tímhle už asi není problém. Díky bohu nežijeme v době „před pár lety“.

Co je specifikem skupiny klientů, pro kterou SiteOne dodává aplikační řešení?

Nechci, aby to znělo jakkoliv povýšeně, ale myslím si, že jsme s vývojem Flexových aplikací vcelku napřed a máme dlouholeté zkušenosti. Naši klienti to ví a pokud cokoliv potřebují, obracejí se na nás. Mimo jiné pro nás hraje i „šeptanda“. Na spokojených klientech máme založený marketing celé firmy, je pro nás důležité, aby naše produkty klientům vydělávaly peníze. Za 10 let, co existujeme, jsme přestali spolupracovat pouze se 3 klienty. V případě, že se firma, se kterou jsme spolupracovali, rozhodla udělat tender na nového dodavatele, vždy jsme ten tender vyhráli.

Řešíte aktivní marketing a obchod, nebo klienti chodí za vámi?

Klienti chodí za námi, případně se o nás dozví a kontaktují nás. Celý náš „aktivní marketing“ je vlastně o tom, že se někde s někým potkáme a proběhne networking.

Teď trochu otočíme list – vzhledem k tomu, že jsi předsedou Adobe User Group Česká republika, nastává otázka, kde podobný nápad vlastně vznikl?

Tahle idea vznikla na Nyxu, kde jsme se s pár lidmi dohadovali, že uděláme „pivko“ vývojářů ve Flashi a Flexu. Trvalo to asi 2 měsíce a ve finále jsme se nakonec sešli. Tom Krcha z Adobe tam na nás zkusil takový „Herbalife“, abychom založili Adobe User Group a podělili se o své skills a zkušenosti. Úplně zpočátku jsem nebyl pro, jelikož jsem své skills dlouho načerpával a neměl jsem chuť se o ně s nikým dělit. Nakonec jsme se rozhodli, že to zkusíme, založili jsme oficiální group na Adobe, které nám nakonec poskytlo vlastní jednačku, Adobe Connect pro vysílání přes internet a začali jsme se scházet.

Podílí se na tom poměrně veliká skupina lidí, momentálně máme asi 120 členů. Na začátku byli Robin Raszka, Vojta Kopal, Tom Krcha, Nikolaj Rýfr a několik dalších lidí, které si nepamatuji, ale zasloužili by si, aby byli řečeni, jelikož to bylo skutečně dílem všech.

Jaké jsou krátkodobé a dlouhodobé cíle User Group?

Krátkodobým cílem je přivést na „pravou víru“ uživatele, kteří chtějí dělat internety, obrázky a další. Robin s Tomem vymysleli, že se působnost User Group rozšíří, připraví se semináře o Photoshopu, Illustratoru, InDesignu a dalším. Tím dáme lidem možnost přijít k nám a pomoct jim do začátku. Krutá realita je, že na trhu s Flashovými vývojáři je problém sehnat pracovní sílu. Pokud popularita této technologie bude vzrůstat tak jako doteď, dojde během chvíle kapacita na pokrytí poptávky.

Dlouhodobým cílem je vytvářet skupinu zkušených lidí, která bude ty méně zkušené učit, a zároveň vytvořit skupinu „zkušenostních elitářů“ z každého odvětví, která bude sdílet s ostatními své vědomosti. V tuhle chvíli je například Flex natolik složitá technologie, že je velice nepravděpodobné, že by jeden člověk dokázal pokrýt celou technologii.

Co ty sám, kterým směrem se hodláš profilovat dál?

Tohle je dobrá otázka, kterou jsem se vždy poměrně dost zaobíral. Já sám sebe vidím v budoucnu jako konzultanta a člověka, který perfektně rozumí problematice Rich internet applications. To je obor, který mě zajímá a ve kterém vidím budoucnost.

Znamená to, že už nebudeš dále vyvíjet?

Samozřejmě. Aby mohl být člověk dobrým konzultantem, musí perfektně rozumět tomu, co dělá. Flex umí jeden obrovský koláč věcí. Nechci být tím člověkem, který bude umět perfektně 25% z toho, ale bude umět „slušně“ úplně všechno. Pokud budu mít k dispozici tým vývojářů, budu je moci lépe řídit a organizovat – ve finále to bude i lépe fungovat.

Jaké jsou cíle SiteOne na rok 2009?

Přesto, že je krize, tak chceme zvednout obrat o 20%. Zatím to vypadá, že by to mohlo být i víc. Uvidíme, co ukáží následující měsíce.

Prozradíš nám konkrétní finanční cíl?

Co se obratu týče, rádi bychom narazili na hranici 20 miliónů.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Tři komentáře

Pavel Gloss

14.04.2009

Flex mi začal být velmi sympatický, neboť základy se dají naučit velmi rychle (ověřeno na diplomce). Jako plus hodnotím syntaxi podobnou Javě. Výhodou je taky dostupnost profi nástroje Flex Builder 3 pro studenty zdarma (po vyžádání).

mantisa

14.04.2009

Titulek musel dát ale hodně práce. Taková hovadina se jen tak nevidí.

Robin Raszka

17.04.2009

@mantisa asi jako kdyz nekdo pestuje weby… takova hodinka se jen tak nevidi.

Vložte svůj komentář