Víťa Válka: S PIXMACem míříme díky síle MITONu do první desítky microstocku celosvětově

Zdeněk Cendra, 20.05.2009, 09:13, 8,342 přečtení

Víťa Válka

Společnost: PIXMAC.com
Pozice: ředitel, 2008 – dnes
Profil: LinkedIN, NaVolneNoze.cz
Blog: blog.nikdo.org 

V minulosti:

2003 – 2007 – Spolumajitel Stickfish, s.r.o.
2000 – 2003 – Creative director, AION CS, s.r.o.
1999 – 2000 – Webdesigner, ClarkNet Project (Computer Press) – hlavní projekt: reklamní systém Mr.Lin(x).

(*1980) Víťa prošel mnoha oblastmi designu. Studoval průmyslový design, výstavnictví, okrajově urbanizmus a grafický design. Začínal jako lepič na výstavišti a webdesignér. Byl spolumajitelem technologické firmy Stickfish, kde 5 let působil. Dnes vede projekt PIXMAC.com – microstock fotobanku.

Odkud pochází nápad založit a provozovat mikrofotobanku PIXMAC.com?

Jednou na kafi mi Ondra Raška (rozhovor) z MITONu řekl, že má v kapse web s fotkama. Chtěl “jen” pomoct s designem. Když jsem poprvé viděl, jaký má zatím design, bylo jasné, že to opravdu potřebuje změnu.

Začal jsem denně pár hodin pomáhat. Za pár týdnů přišel s tím, že potřebuje nové zaměstnance a tak jsme podali inzerát. S příchodem nových lidí do firmy bylo potřeba šéfa. Asi jsem se osvědčil, protože volba padla na mě.

Nápad byl původně jeho nebo ho převzal z nějakého podobného projektu v zahraničí?

Tento styl prodeje existuje asi pět let. Designéři si nejdřív jen tak vyměňovali fotky, uložené někde na serveru. Ale časem zjistili, že provoz serveru něco stojí, tak si začali vzájemně platit. Zbořili tím však trh s fotkami, které stály tisíce korun a vznikl úplně nový formát prodeje: Microstock.

Za jak dlouho jste se dostali od nápadu k prvním prodejům?

Sám jsem přišel do firmy v červnu 2008 a první fotka se prodala hned v září. Předtím proběhl asi rok vývoje, tedy jakési demo poskládané z různých nápadů. Sám jsem tomu vlastně dal jen jednotnou vizuální podobu a sem tam něco přiohnul ve prospěch uživatele.

Jaký máte cíl? Kam se chcete dostat?

První meta je být ziskový subjekt. Další je dostat se do top 10 celosvětově. V současnosti je před námi zhruba řada fotobank, které jsou na tom lépe. To ale není špatné, jsme oproti nim, na trhu teprve rok.

Jsme ve fázi, kdy máme před sebou několik už zaběhlých firem, ale zároveň nám dýchá na záda spoustu těch, které mají třetinový nebo poloviční objem prodejů.

Proč si myslíte, že se Vám podaří dostat se do top 10 globálně? V čem je Vaše největší síla?

Zejména díky jednoduchosti uživatelského rozhraní a tedy úspoře času. Navíc pro fotografy tu máme lidi, která za ně prochází fotky a přiřazuje jim klíčová slova. A to byla dřív pro fotografa noční můra.

Kolik fotek aktuálně denně prodáte?

Až několik desítek nabití kreditu a stovky stažení fotografií každý den.

Jaký je Váš hlavní trh – geograficky?

Největší skupina zákazníků pochází z USA, ale máme prodeje po celém světě.

Když zůstaneme na našem trhu, v čem je Vaše výhoda oproti fotkám z tradičních zdrojů (Profimedia, MediaFAXfoto, Korzo)?

Jednoduchost. Stačí být zaregistrovaný, platební kartou nakoupit kredit a rovnou stahovat fotky. Běžně totiž dostane designér zadání ráno a v poledne jej musí mít hotové. Neptáme se individuálně, na užití fotky, čas či množství. Prostě si ji koupí za cenu, která je jasně daná velikostí a použitím.

V jaké fázi rozvoje PIXMACu se nyní nacházíte?

Do konce minulého roku se jel vývoj systému a nyní mi zvoní v hlavě slovo marketing. Hledáme a domlouváme partnery po světě, kteří budou ladit web na míru dané zemi.

Jak se hledá takový člověk v zahraničí?

Nyní mám rozjednáno partnerství asi v šesti zemích, přičemž z toho jsou dva fotografové, dva lidé kteří schvalovali fotky a další jsou z nakupujících. Dostávám podobné nabídky i od lidí z Čech. On v zásadě stačí jeden člověk na každou zemi, který bude trošku tušit co v dané zemi funguje.

Kolik stojí v průměru fotka?

Nejmenší rozměr stojí dolar a slušná fotka je za tři dolary.

To na první pohled není pro fotografy moc výhodné. Kolik mají z prodané fotky?

Opak může být pravdou. U nás prodají více kusů. Slušně přivydělat si fotograf může, když má portfolio okolo 300 fotek a uživit se dá při tisících kusů dobrých záběrů. Autor má z každé fotky 30–60%, podle toho jestli je fotka jen u nás nebo i jinde a jestli nákup proběhl přímo nebo přes partnera. Obrovská výhoda je v tom, že práci to dá jen na začátku.

Jak řešíte problém, kdy si někdo stáhne fotky z Flickeru, nahraje je k Vám a vydává je za své?

Fotografové jsou tak aktivní, že tu práci dělají za nás. Zhruba jednou týdně přijde stížnost, že používáme fotky někoho neoprávněně. Zkontrolujeme to a uživateli, který fotky nahrál, většinou rušíme účet.

Jak se určuje autorství sportných fotek?

Podle metadat, které jsou uloženy v každém originálu. Někdy se to ale zjišťuje velmi těžce.

Chystáte nějaké novinky – například prodej videa?

Novinky chystáme, ale chceme zůstat u statických věcí a ty dělat dobře. Rozšíříme brzy nabídku o .psd ve vrstvách, ikony, různé vektorové formáty, 3D modely apod. Při zakoupení nejdražší verze fotky budou zdarma tyto doplňkové formáty.

Jak se stavíte k erotickému obsahu?

Erotiku u nás nenajdete. Jdeme jinou cestou.

Proč lidé nakupují fotky od Vás a nenajdou si je zdarma např. na Google Images?

U nás se člověk nemusí prokousávat hromadou nekvalitních fotek. Většina fotek u nás, je focená pro účel prodeje. A fotografy, kteří ví jak má vypadat prodejná fotka. Ve free galeriích se občas najde pár použitelných fotek, ale ty pak najdete na každém druhém webu. Od nás jsou fotografie přebrané někým z týmu, tedy dostatečně kvalitní. Přesto za cenu u které člověk neřeší jestli se to vyplatí.

Jakou konkurenci máte v ČR?

V Čechách existuje, pokud vím, pouze jedna konkurenční firma. Ta ale pouze přeprodává fotky od dodavatele ze zahraničí.

Proč podobných subjetků nevzniká více?

Nové vznikají, ale my už jsme naštěstí dál. Blíží se doba, kdy bude trh nasycen.

Jaký typ fotografa k Vám dává své fotky? Amatér či profesionál?

Jsou lidé, kteří se fotkou baví a rádi si občas něco přivydělají. Pak ale existují jedinci jako Yuri Arcurs z Dánska, který si zve domů spousty modelek a sám pouze fotí. Zaměstnává lidi co mu fotky upraví v grafickém editoru a nahrají do fotobank. On vlastně jen cvaká spoušť. Bez mikrofotobank by byl jinde.

Když někdo prodává fotky přes klasické agentury, tak je přece prodá za mnohem vyšší ceny…

Jenže jich většinou prodá jen několik za rok a musí mít smlouvu s agenturou. My mu jich prodáme bez problémů stovky a smlouvu u nás představuje jedno kliknutí. Má to i nevýhody, nemůžeme si na PIXMAC dovolit exkluzivní komunikaci s klienty, ale klíčem je pro nás rychlost a dostupnost.

Sponzor článku


Vytváříte weby pro své zákazníky? Opusťte loď webhostingu, odvažte se – vyzkoušejte kouzlo dedikovaného serveru.

SuperHosting.cz nabízí dedikované servery na týden zdarma.

Dedikovaný server = server + konektivita + HW servis

Existuje ve fotkách trh promo fotek – nesoucí firemní logo PIXMACu – tzv. dotované fotky?

Tuto možnost zvažujeme a v budoucnu ji pravděpodobně nabídneme. Již teď máme k dispozici i fotky zdarma. Stačí se zaregistrovat a stahujete. Smyslem je ukázat uživateli jak je celý proces “nákupu” jednoduchý.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 8

Martin Talavášek

20.05.2009

Pěkně Víťo, pěkně ;-)

Asi to je rozhovor z doby nedávno minulé, že? Nově máme pro české zákazníky (na pixmac.cz) spoustu dalších výhod – česká faktura, platba na český bankovní účet a v neposlední řadě i česká podpora ;-)

Ondra Valka

20.05.2009

Hehe, co dodat :-)

M.

20.05.2009

„V Čechách existuje, pokud vím, pouze jedna konkurenční firma. Ta ale pouze přeprodává fotky od dodavatele ze zahraničí.“ (v rozhovoru)

vs.

„Pixmac je partnerem Fotolia, takže nenahrávejte sem fota, která již vystavujete u nich.“ (pixmac.cz)

?

Petr Vaclavek

20.05.2009

Pokud by zdejší čtenáře-fotografy, případně čtenáře-grafiky zajímaly informace o prodejích fotek a grafiky na microstock fotobankách, pak doporučuji prostudovat články na mém blogu: http://petr.vaclavek.com/fotobanky

Vitezslav Valka

20.05.2009

Re: M.

Jde o predchazeni duplicitam. Prodavame jine fotobanky, nicmene prijimame i vlastni obsah, tj. nas zaber je sirsi a nabidka pestrejsi.

Vembl

21.05.2009

Pixmac je moc pěkný a nadějný projekt. Hlavně v té jednoduchosti je síla. Lidé dnes nechtějí složitě čekat na ověření a schválení platby, ale potřebují všechno hned. Podobný trend je patrný ve službách vůbec. Třeba v překladatelství máme v poslední době hrozně moc požadavků na super rychlé překlady (což je ale zde boužel nutně na úkor kvality). Prostě uspěchaná doba si vyžaduje rychlá a jednoduchá řešení. Ať se Vám vede dobře.

Robert

21.05.2009

Ja jen jestli se to tu s tou propagací Mitonu trochu neprehani… To uz nebyl lepsi nazev clanku? :(

Michal Tuschl

22.05.2009

Díky za článek. Projekt je to dobrý a hlavně fakt super přehledný, fotky taky slušný (bráno letmo), takže nejspíš časem prubnu. :) Držím palce, ať se vám podaří vtěsnat jednoho českého zástupce mezi světové top microstocky.

Vložte svůj komentář