Zdeněk Polách: Nova lidem nutí obsah, který nikdo nechce

Redakce 30minut.cz, 19.01.2009, 00:01, 6,451 přečtení

Zdeněk Polách

Projekt: BontonLand.cz – on-line prodej zábavy (2005-dnes)
Projekt: Stream.cz – internetová televize (2006–02/2008)
Projekt: eStores.cz – eshop s herním sortimentem (2004)
Projekt: BonusWeb.cz – herní magazín (1998–2004)
Pozice: Project manager – Bontonland a.s.
Profil: LinkedIn

V roce 1999 založil herní magazín BonusWeb.cz, který cílil proti tehdejším tištěným magazínům. Projekt v roce 2001 úspěšně prodal do rukou Mobil Media a následně MAFRA za nezveřejněnou cenu. Kariéru pokračoval v eStores.cz – online prodejci her v ČR a na Slovensku. Následně nastoupil na pozici project managera do Bontonland.cz. Od roku 2006 do února 2008 se podílel na technickém zajištění fungování video projektu Stream.cz.

Co si myslíš o portálu Novy?

Podle mě měla Nova úplně skvělý potenciál, ale jestli ho úplně nezabila, tak minimálně vůbec nevyužila.

A celkově si myslíš, že by Nova.cz mohla dlouhodobě fungovat?

Fungovat by to určitě mohlo! Nova má ohromné množství vlastního obsahu, ale jednoduše ho neumí prodat. Neumějí využít svou hlavní výhodu oproti konkurenci, naopak konkurence zase umí prodat i to, co nemá.

Existují 3 fáze: Vyrobit obsah, prodat ho lidem, prodat ho klientům. Stream.cz zdaleka nemá takové kvantum obsahu, ale umí ho prodat lidem. To, že ho neumí prodat finančně, je věc jiná, to umí naopak Nova i proto, že peníze na její web obvykle nejdou z internetových, ale televizních rozpočtů, které jsou o řád jinde.

Proč Stream neumí vyrobit dobrý obsah?

Nálada uvnitř Streamu nedovoluje soustředit se na kvalitní tvorbu. Navíc tam od počátku panují velmi ostré souboje, jejichž výsledkem je třeba fakt, že Dan Netušil, člověk, který podle mého názoru přišel s nejúspěšnějšími pořady, dnes pro Stream nic netočí. Přitom v počátcích Streamu stála návštěvnost na jeho pořadech, vymyslel Gynekologii, Peklo s Landou a Ríšu a Míšu, což je nejúspěšnější věc na Streamu.

Co dělá Nova špatně, když mají obsah, diváky a teoreticky i neomezené množství peněz?

Myslím si, že lidi, kteří na Tn.cz pracují, tvorbě webu tak úplně nerozumí. Snaží se lidem nutit obsah, který uživatelé nechtějí, a to je základní kámen úrazu.

A co chtějí uživatelé?

Lidi chodí na Novu a koukají na seriály, takže chtějí např. všechny díly seriálů, aby se na ně mohli kdykoliv podívat.

Seriály ale mají na Nova.cz…

Ale vůbec to nepropagují! Naopak Tn.cz propagují obrovským způsobem a mají na něm velké nic. Snaží se vysvětlit, že jsou televizní zpravodajství, a přitom tam mají normální zprávy z ČTK. Mně by nevadilo, kdybych našel na Tn.cz jen pár zpráv denně, ale chci, aby to byla videa, která jsou dobře zpracovaná. Nepotřebuji si tam přečíst věci, které jsou na většině jiných zpravodajských serverů mnohem dřív.

Tn.cz nikdy nebude portál jako news.bbc.com. Nova na takový projekt nemá kapacity. V Čechách tohle zvládne jedině Česká televize a nikdo jiný. Nezvládla by to ani Z1, která se na zpravodajství přímo specializuje.

Myslíš si, že doba Novy nepřijde?

Na Nově je potřeba vyměnit lidi ve vedení internetové divize – vážně si to myslím.

Upřímně nechápu, jak lidi, kteří nemají prakticky žádné výsledky, dostávají lepší a lepší nabídky práce. Kdyby dostali manažerskou nebo jakoukoliv kancelářskou pozici, tak neřeknu ani popel, ale oni jsou na pozicích kreativních. Problém je, že takovou práci dělat neumí. To není nic proti nim, je spousta jiných lidí, kteří si na podobných věcech vylámali zuby.

Potenciál má Nova výborný. Dávat na Internet vystřižené scény ze seriálů je dobrý nápad, ale někdo tam přemýšlí pořád hrozně pasivně a internetový divák prostě pasivní není.

Proč koupili Jyxo.cz?

Jedním z důvodů byly určitě technologie, které na Nova.cz nepatřily k nejlepším.

Jinak se Nova v současnosti snaží kupovat spoustu projektů, má investiční apetit a nabírá zajímavé lidi, takže je možná otázka času, kdy přijdou s lepšími nápady.

Na které stránky jdeš nejdřív při surfování na Internetu?

Ráno po probuzení zapnu notebook, přečtu e-maily a zapnu icq. Z webů teď navštěvuji Lupu. Příchod Patricka do Lupy byl velmi dobrý tah a pozice mu sedí. Patrick je jeden z lidí, u kterých si myslím, že si na tvorbě webů taky vylámali zuby. A to i přesto, že si ho velmi vážím. Nicméně co se jeho aktuálního angažmá týče, je vidět, že když píše na odborný server z oblasti, která je mu blízká, což Internet je, chová se jako ryba ve vodě. Patrick si nemůže přát lepší práci a Lupa nemůže mít lepšího člověka. Je dobře vidět, že Patricka to baví a úroveň Lupy od doby, co tam nastoupil, šla rapidně nahoru.

Dříve jsem na Lupu zašel jen občas, když mi někdo poslal link, ale dnes je to první web, na který jdu po ranním probuzení.

Čím se Lupa zlepšila?

Přešli od povrchního tématu na … nazval bych to „bulvární formou psaná odborná témata“. Snaží se dávat věci do souvislostí, koukat do pozadí daných témat. Hledají zajímavá témata a nepíší pouze o zdražení nebo zlevnění operátora, ale pokouší se přijít na důvody takového jednání.

Myslím, že se změnila autorská struktura na Lupě a já si teď rád přečtu články např. od Hlavenky a Dočekala. Nepíšou sice články denně jako na běžícím pásu, ale ten jejich občasný příspěvek Lupu velmi oživí, tito autoři mají vždycky co říct. Jsou to osobnosti, takže diskuse bývají velmi bouřlivé, ale vždy platí: nemusíš je mít rád, ale chtě nechtě musíš respektovat jejich práci.

Je dobře, že se Patrikovi povedlo je přesvědčit, aby pro Lupu psali. Oni to nemají zapotřebí, mají vyděláno a nepotřebují rozdávat své know how někomu jinému, takže je paráda, že ty články píšou. I když jsou sebekratší, tak to není „mlácení prázdné slámy“, ale spousta podnětných myšlenek.

V pokračování rozhovoru se Zdeňkem Poláchem se můžete těšit na více zajímavých informací z pozadí Stream.cz, BonusWebu, distribuce her a dalších oblastí, ve kterých se čile angažuje. Další část vyjde 22.1.2009.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 5

mirecekp

19.01.2009

Další zajímavý článek, díky.
Jen bych přidal jednu všeobecnou poznámku. U článků postrádám všeobecnější informace o dotyčných osobnostech, po přečtení si googlím jejich podrobnější životopis, v odkazech na facebook nebo LinkedIn nejsou informace vždy úplné. Uvítal bych úvodní představení osoby, nejen na čem pracuje nebo se podílí. Ale také jeho věk, bydliště a například školu kde studoval… Aby si člověk mohl udělat nějaký náhled…
PS a něco málo o autorovy článků by také nechybělo? Je to jednotlivec nebo tým??

eMan

19.01.2009

Souhlasím. Taky u článků postrádám na začátku stručné představení autora v bodech. Hlavně základní věci jako věk, školu, město, atd…

David Biksadský

19.01.2009

Děkuji za podněty. Do dalších článků to zapracujeme.

Více o autorech si můžete najít na Linkedin i Facebooku. Do budoucna popřemýšlíme nad stránkou kde o sobě něco více rozepíšeme.

Co by vás konkrétně o redakci zajímalo? Napište mi to na mail biksadsky@30minut.cz a rád vám odpovím, popř. z toho uděláme článek ;)

Nepovedený

19.01.2009

Zajímavý výběr osobností, ale informační hodnota článků je daleko za očekáváním toho, co by zpovídané osoby mohli říct.

MK

24.01.2009

Zdenku,
jediny duvod, proc tolik lidi chodi na stream.cz, jsou odkazy z homepage Seznamu.

Pro Seznam je jiste velmi pozitivni zjisteni, ze crosspromotion mezi Internetem a televizi moc nefunguje.

MK

Vložte svůj komentář