David Špinar: Velké mediálky neumí dělat search reklamu, H1.cz jim může pomoci

Zdeněk Cendra, 12.02.2009, 16:41, 13,873 přečtení

David Špinar

Projekty: H1.cz – poradenství pro podnikání na internetu
Pozice: Spolumajitel, CEO – H1.cz s.r.o. (2005 – dnes)
Profil: Facebook, Twitter, blog, LinkedIN
V minulosti: Project Manager – Internet Info, s. r. o. (2000 – 2005)

Jaká je dnes primární aktivita v H1.cz?

H1 se věnuje inteligentnímu marketingu postavenému na dvou základních pilířích:

První je získávání návštěvníků pro weby našich zákazníků – nejlépe výkonnostním principem, kdy se z návštěvníka stává v brzké době zákazník. Tato činnost je hlavně o optimalizaci pro vyhledávače, ale jsou to třeba i PPC kampaně.

Druhým pilířem je pomáhání našim klientům vytěžovat z jejich webu maximum, aby byl maximálně využit jeho potenciál a služba, kterou nabízí.

David je ředitelem H1.cz a věnuje se převážně obchodní činnosti. David aktivně působí jako konzultant internetového marketingu a obchodní účinnosti webových stránek. Je uznávaným expertem na tématiku přístupného webu, napsal osvětovou knihu Tvoříme přístupné webové stránky. Na VŠE v Praze vyučuje marketing na internetu.
David je aktivní sportovní lukostřelec, milovník německých dog a dobré muziky. Pokud zrovna není u počítače, najdete ho venku na rodinné farmě v Mysleticích, kde chová koně a další zvířátka.

Takže radíte klientům, co zlepšit na jejich webu, ale ty změny pro ně neděláte?

Ano. Vždycky pracujeme v jakémsi trojúhelníku, kde na jedné straně stojí H1, na druhé klient a třetí strana je jeho web developer, kterého již klient má nebo ho vybereme a doporučíme my.

Jsou dnes lidé ochotni platit za rady?

Dnes je to již etablovaný business. Lidé jsou zvyklí platit za daňové poradce, právní poradce apod., takže jsou ochotní platit i za webové konzultanty.

Samozřejmě jde hlavně o výsledky. Kdybychom neměli výsledky a weby našich klientů neměly lepší návštěvnost a využití nabízených služeb, tak jednoduše neseženeme nové zákazníky.

Typickým zákazníkem tedy asi není IT firma, ale firma s webem, který nemá návštěvnost?

Ne. Naši nejtypičtější jsou ti, u nichž Internet tvoří „core business“.

Lidé jsou zvyklí platit za daňové poradce, právní poradce apod., takže jsou ochotní platit i za webové konzultanty.

Člověk by řekl, že takové firmy budou webu rozumět.

Oni umí prodávat např. elektroniku nebo se jedná o online cestovku, ale neumí udělat web natolik kvalitní, jak by si představovali. Takové firmy nás potřebují nejvíc.

Dá se taková spolupráce udržet dlouhodobě? Nestačí zákazníkovi vyslechnout cenné rady, zvýšit si prodej a již dále nevyužívat Vašich služeb?

Někdy to tak bývá, ale většinou ne. Máme klienty, se kterými spolupracujeme od počátku naší existence.

Důvod je takový, že weby mají své životní cykly, během kterých se neustále vylepšují. Dále také nejenom radíme, ale děláme kupříkladu link building a copywriting, což je neustálá práce.

Má dnes smysl zápis do firemních katalogů? 

Když se na to dívám optikou výkonnostního marketingu, musím říct, že zápis v katalogu Firmy.cz se většinou našim zákazníkům vyplácí, ale v ostatních již ne. Samozřejmě to záleží na segmentu trhu, ve kterém se firma pohybuje.

Vybírají si Vás zákazníci, protože jste H1.cz nebo protože jste David Špinar, Marek Prokop, …? 

Obojí je pravda. My jsme firma postavená na konkrétních osobnostech, čímž se velmi lišíme od ostatní konkurence. Na druhou stranu ale uznávám, že v dnešní době tento trend klesá a zákazníci poptávají naše služby spíše kvůli brandu celé H1.cz.

Kdy jste začali vystupovat jako H1.cz?

V prosinci nám byly 3 roky.

„Dobrý web je nyní naše konkurence, kterou ale máme svým způsobem rádi – dělá svou práci dobře.“

Vznikli jste vlastně odštěpením od Dobrého webu.

My jsme se Dobrým webem (IInfo) rozloučili, protože jsme nedokázali najít společnou platformu pro další fungování. Jedinou možností pak bylo odejít a začít dělat stejný business po našem.

Dobrý web je nyní naše konkurence, kterou ale máme svým způsobem rádi – dělá svou práci dobře a neničí trh finančně ani profesně.

Stává se často, že lidé z konzultačních firem odcházejí a zakládají si své vlastní firmy? Bojíte se o své zaměstnance?

Stává se to. Ale náš odchod neměl primární motivaci odejít. Chtěli jsme se domluvit. Bohužel se to ale nepodařilo.

Z Dobrého webu jsme odešli, protože další spolupráce už nebyla možná. Měli jsme úplně jiný názor na fungování a byla by hloupost zůstat na mrtvém bodě.Obchodní případy jsme si s sebou neodnesli, ale pochopitelně se stalo, že k nám někteří klienti sami přešli, když se dozvěděli, že působíme jinde.

Když se na rozdělení podíváte zpětně, byla to dobrá volba? 

Pro mě rozhodně nejlepší, protože jsem člověk, který je zvyklý na možnost svobodného rozhodování a plánování vlastní budoucnosti, což samostatné podnikání pochopitelně umožňuje.

Jediný problém jsou nervy a stres, kdy musím uživit 26 lidí s milionovým mzdovým rozpočtem. Naštěstí se ještě nestalo, že bych řešil reálné riziko, kdy nebudeme mít na mzdy.

V čem vidítě hlavní přínos minoritního investora Centralway v H1.cz?

Paradoxně jsme s nimi byli domluveni ještě dřív, než firma oficiálně vznikla. Původní domluva byla, že za 10% firmy budou oni dělat „business angela“. Neměli přinést žádné velké peníze, ale spíše pomáhat s rozvojem H1.cz na základě občasných schůzek.

Ale bohužel v době, kdy do nás investovali, vzali asi na sebe více, než stačili zvládnou a přestali všechno stíhat. Svou funkci tedy prakticky neplnili a neplní dodnes. Já osobně jsem je viděl naposled asi před 2 lety.

„Velké mediálky neumí dělat „search“ reklamu.“

Jakou máte strategii pro následující roky?

Naší strategií je udržet linii růstu, využít toho, že se etabloval trh našich služeb, kdy dokážeme neztrácet ani v době krize. Snažit se být jedničkou na trhu v PPC kampani, kde se přetahujeme s Ataxem. A možná se taky připravit na možného kupce.

V jakém horizontu počítáte s prodejem?

Myslím si, že v dohledné době existuje varianta našeho odkoupení, protože velké mediálky neumí dělat „search“.

Takže by se z vás stalo oddělení vetší mediálky?

Stává se to i ve světě. Situace je taková, že search reklama je na obrovském vzestupu. Konkrétně v Británii je dvakrát větší než display. Velké mediálky to ze své podstaty nemůžou ovlivnit a jediná možnost pro ně je vybudovat vlastní tým a nebo si ho koupit.

Naše pozice je ale trošku komplikovanější, protože neděláme jen search reklamu, ale jsme hegemon trhu, kterého nelze přehlédnout. Je zde Ataxo, které je větší než my, ale pokud jde o spravované PPC rozpočty, tak my jsme někde na 80 milionech za rok a to je po Ataxu zřejmě největší objem. Nevím to ale přesně, protože toto číslo PPC agentury většinou nezveřejňují.

V Ataxo nedávno prodali minoritní podíl za 200 milionů. Může mít skutečně takovou hodnotu?

Já neznám nikoho, kdo to chápe! Nemyslím si, že jejich minoritní podíl má hodnotu 200 miliónů. Spíše do toho nevidíme a musí tam být něco, co dává tak vysoké cenně logiku.

Kteří další významní hráči s Vámi soupeří o trh? 

Pokud jde o search reklamu, z mého pohledu je trh rozdělen na dvě skupiny. V jedné jsme my nebo Dobrý web a ve druhé firmy jako Ataxo, Sun Marketing nebo MIA2007. Rozdíl mezi těmito skupinami je ve způsobu získávání klientů.

Oni jsou masivní obchodníci se spousty operátorů a my jsme konzultanti, kteří závisí na poptávce. Velmi nás odlišují obchodní modely a účtování práce. My si necháme platit explicitně za práci, ale oni dost často mají peníze např. např. z pevné ceny za proklik nebo podílu z rozpočtu, což ale může být dost často proti zájmu klienta. Proto je u těchto firem značná fluktuace zákazníků.

Jak hledáte lidi do týmu?

Jedním směrem je zaplatit osobnosti, které jsou ale mimořádně drahé, a druhý je vychovat si své vlastní hvězdy. Schopným lidem nabízíme zajímavé peníze a příjemné, neformální pracovní prostředí. Když u nás byli lidi z Googlu, tak říkali, že to u nás vypadá skoro jako u nich. Takové prostředí funguje skvěle.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 29

Pavel Horalík

12.02.2009

Zajímavý a hodnotný rozhovor! H1 i panu Špinarovi fandím :-) Jen tak dál!

Plaváček

12.02.2009

Hezký rozhovor, ale pár věcí mi nejde pod fousy. Pro nepoučené čtenáře se možná mohlo zajistit vysvětlení několika odborných termínů. Třeba:

„search“ reklama
„business angel“
„display reklama“

Prospělo by to možná lepšímu pochopení celého textu, protože ne každý podobným technickým termínům správně rozumí. Hlavně staří páprdové mohou mít trošku problém :)

Plaváček

12.02.2009

A jedna drobnos pro majitele serveru 30minut.cz. Proč tlačítko pro přidání komentáře nese název „Leave comment“ ?

David Špinar

12.02.2009

Search reklama – reklama ve vyhledávání (ve vyhledávačích)
Business angel – typ investora, který přináší místo peněz spíše podnikatelské know-how
Display reklama – reklama bannerového typu použitelná na budování zančky.

Jiří Tvrdek

12.02.2009

Díky za rozhovor. Pamatuju si, jak jsem před 3 roky, když jsem začínal, obdivoval web H1 jako vrchol webdesignerského umění. :)

Z 30minut se stal můj oblíbený web. Jen tak dál.

Arar

12.02.2009

David Špinar mi přijde jako správný muž na správném místě. Má mé uznání.

Ed Brand

12.02.2009

Dobrý rozhovor, škoda že nebyl delší. Po přečtení poslední otázky jsem měl pocit, jakoby tam kus chyběl…

Jinak vsázím boty, že do roka a do dne bude mít H1 nového majitele a jiný název (a vlastně to možná ani ten rok nepotrvá ;-).

Vembl

12.02.2009

Moc pěkný rozhovor, H1 je skutečně jedna z mála SEO agentur, které svou práci dělají dobře. Ať se Vám vede i nadále.

Pavel Linhart

12.02.2009

Další skvělý rozhovor. Fandím 30minut.cz i H1. At se Vám daří.
PL

Redhattrick

12.02.2009

CEO at H1.cz s.r.o. – tak to je ovšem lingvistická lahůdka :o), to si musím pamatovat …

Komár Jiří

12.02.2009

Rozhovor je to opravdu kvalitní. Zajímalo by mě jestli se David Špinar nebojí toho, že pokud by došlo na prodej H1, zda li by tím neztratila H1 svou prestiž a možná až mentorský přístup k internetu. Přeci jenom pokud se dnes podívám na H1 vidím ji jako firmu, která dbá určitého kodexu a prestiže, namísto nekotrolované touhy po co největším zisku.

Ostatní agentury se liší hlavně v přístupu k zákazníkovi, což z H1 dělá špičku. Jen tak dál.

Catch

13.02.2009

Take diky za fajn rozhovor.
Mel bych ale jeden dotaz na pana Spinaru. :-) Jak vnimate v dnesni dobe male seo firmy a ruzne rado by SEO Experty kteri slibuji zakaznikum hory doly a pouzivaji nekale praktiky v SEO a ve vetsine pripadu zakaznika pouze oberou o penize a naslibovane cile ani nesplni ani negarantuji? Osobne uz jsem totiz na zkratku SEO lehce alergickej, jelikoz mam pocit ze SEO uz musi ovladat i nase mala Julinka protoze je to takovej pojem ze o tom urcite bezi i pohadka v Kouzelne skolce :-D
Dekuji za pripadnou odpoved a preji hodne uspechu i nadale. :-)

Michala

13.02.2009

H1 sleduju už dlouho, líbí se mi způsob, jak si firma dlouhodobě buduje pověst. Už jsem rozhovor doporučila jednomu ze svých klientů, který zrovna PPC zkouší.

Adam

13.02.2009

2 Catch: „Jak se díváte na fimy, které oberou zákazníka o peníze?“ To je velmi sugestivní otázka :-)

kamil

13.02.2009

zdravim, CEO me take trochu placlo pres oci… mate nejak podlozeno ze se vasim klientum vyplaci zapis v katalogu firmy.cz ?

Catch

13.02.2009

Adam: Mozna ano ale me by to zajimalo. Protoze si myslim, ze na ceskem truhu se tech seo firem nejak moc rozrostlo a jsem presvedceny ze jen malo ktery zakaznik dostane to co mu tyto ruzne firmy se zkratkou SEO v nazvu nabizi. A jestli pak pocinani techto firem ma nejaky spatny dopad na fungovani profesionalu jako je napriklad H1, jako ze asi ma podle me. :-)

David Špinar

13.02.2009

Pěkný den, díky všem za milé komentáře. Pokusím se odpovědět na některé Vaše otázky:

„Zajímalo by mě jestli se David Špinar nebojí toho, že pokud by došlo na prodej H1, zda li by tím neztratila H1 svou prestiž a možná až mentorský přístup k internetu.“

To samozřejmě záleží na způsobu prodeje. Pokud by se například stalo, že by se firma prodala, ale zůstali by v ní stejní lidé, nedovedu si představit, že by se základní premisy a firemní hodnoty nějak radikálně změnily. Stoprocentní kontrolu však pochopitelně umožňuje jen majetkový podíl, čili v případě existu se samozřejmě majitelé takové kontroly vzdávají.

„Jak vnimate v dnesni dobe male seo firmy a ruzne rado by SEO Experty kteri slibuji zakaznikum hory doly a pouzivaji nekale praktiky v SEO a ve vetsine pripadu zakaznika pouze oberou o penize a naslibovane cile ani nesplni ani negarantuji?“

To je těžké. Každý si může podnikat, v čem chce, a nabízet, co chce. Tohle musí vyřešit trh, kdy vydrží jen ti schopní. Když to nedokáže nějaká rozumná sebereflexe, že. :-)

„mate nejak podlozeno ze se vasim klientum vyplaci zapis v katalogu firmy.cz ?“

Ano, říkal jsem, že se na to díváme optikou výkonnostního marketingu. Čili samozřejmě počítáme návratnost investice do takového marketingového nástroje.Většinou se nám pak u klientů stává, že výnosy z konverzí pocházející z katalogu Firmy.cz jsou větší, než náklady. Ale pochopitelně dost záleží na segmentu podnikání.

nishkam

13.02.2009

Mam pro 30minut takovy navrh. Co takhle anoncovat dopredu s kym budete delat rozhovor a umoznit ctenarum polozit otazky?

Catch

13.02.2009

David Špinar: Dekuji za odpoved a vidim to podobne. :-) Doufam, ze do budoucna bude techto rado by expertu co nejmene a vice bude kvalitnich profesionalu jako je H1 :-)

Imagir

14.02.2009

Zajimave. Hodne zajimave.

Ondrej

17.02.2009

Díky 30 minut za za další dobrý rozhovor. Tohle tu prostě chybělo!

Martin Kopta

18.02.2009

Jsem rád, že odchod z DW a založení vlastní firmy David hodnotí jako dobrou volbu, a to nejen proto, že jsem díky tomu pak mohl v DW pracovat. ;-) Myslím, že to období pro něj bylo z celého čtyřlístku podílníků nejtěžší a nejvíc riskoval: Marek měl v oboru silné renomé, byl zvyklý živit se sám a příjmy z DW byly příjemné peníze a servis navíc; Vašek s Michalem se mohli spoléhat na podporu rodičů a nízké osobní náklady (Vašek navíc na příjmy z copywritingu). Naopak David se ženou čekali potomka, David po mnoha letech opouštěl z pozice nejvýše postaveného manažera Internet Info, které pomáhal vybudovat. Obdivoval jsem vervu, s jakou se David do budování firmy od začátku pustil, a dodnes si myslím, že na úspěchu H1 má největší podíl.

Co se týče hodnocení možnosti, že by nějaká mediální skupina odkoupila podíly v H1, tady si nejsem úplně jistý, o co David opírá svůj optimismus. Étos H1 je postavený především na vnitřní firemní kultuře a typu zákazníků. Mediálky budou chtít H1 nejen pro rozšíření svého portfolia (získat přístup k novým klientům), ale především pro obsluhu stávajících klientů. Klienti z korporátní sféry vyžadují zcela odlišný typ servisu, než jaký H1 umí a chce poskytovat. Také si myslím, že lidé v H1 by těžce nesli zrušení Basecampu, Google Docs, Gmailu a stávající management už jednou v případě Internet Infa ukázal, že není s to se podřizovat vyššímu vedení. Takže jak to vidím, moc by po převzetí z H1, jak ho známe, nezbylo. V tomhle ohledu si myslím, že zmíněné firmy Ataxo, Sun Marketing a MIA2007 by v holdingové struktuře mediálních agentur dávaly větší smysl. Každopádně pochybuju, že mediálky o převzetí těchto firem po zkušenostech GroupM s projektem Outrider nyní uvažují.

Pokud někde dávají akvizice smysl, budou na řadě nejdřív webdesignerské firmy a jejich začlenění do sítí reklamních agentur po vzoru Mather Advertures.

Pachollini

04.03.2009

Ahoj Martine,

Outrider bylo převzetí firmy?
Myslím, že teď skutečně není správný čas na nějaká převzetí, ale ten čas přijde. Pro sítě myslím není jiná cesta, než někoho koupit, nebo služby outsourcovat, nebo si vychovat vlastní lidi. To poslední je extrémně těžké, pokud nemáš výborného manažera, který zároveň rozumí tomu, co dělá. Kolik takových je na trhu? Outsourcing se asi nebude tak moc líbit, má spoustu nevýhod. Takže v horizontu pár let to vidím na ty koupě.
V rozvinutém světě ;-) je to ostatně celkem běžné, viz např. Global Strategies International nebo iProspect.

mex

11.03.2009

jezis ten je vypaseny, asi snedl hodne H1 tagu…

Tomáš

12.03.2009

S H1 mam nejake zkusenosti (predesilam ze s nimi nemam nic spolecneho) a muzu je doporucit, jsou to slusni lide a odvadeji profesionalni pra­ci.

Sandra Gligičová

21.03.2009

Pěkný den všem,

fajn rozhovor, nicméně si Davide myslím, že nás vidíte ne úplně komplexně. Ano, máme aktivní politiku, ale zároveň posouváme naše služby k vyšší kvalitě. Ale za stejnou cenu, jako doposud.

Víte, s tou kvantitou je to tak, že umožňuje snižovat cenu pro koncového zákazníka. To je také asi důvod, proč se nám tu a tam stane, zejména u služeb charakteru konzultací, že klient, který původně využíval vašich služeb je překvapen naší nižší cenou a neřídka to jsou i násobné rozdíly… Přitom kvalita služeb tak dramaticky rozdílná jistě není – co si pamatuji, ještě jsme netratili jediného klienta, kterého jsme získali po vás.Klienti opravdu dobře hodnotí vaše odborné schopnosti, stejně jako i já, méně už ale vaše ceny.

Pokdu se nebudete bát, můžeme poměřit síli v jakékoliv odborné oblasti, vaši vs. naši lidé ;-) No a můj osobní úkol je povýšit naše PR alespoň na úroveň vaší firmy… :-)

Mimochodem, co že máte v poslední době tolik státních zakázek namísto původní orientace na soukromý sektor?

David Špinar

24.03.2009

Dobrý den, Sandro, samozřejmě mě těší, že je pro Vás naše PR takovým vzorem. Však na něm také pilně pracujeme. :-)

Pokud se týká cenové politiky, otázka je, co poměřujete. Pokud poměřujete pouze hodinovou sazbu u konzultací, možná jsme skutečně dražší než Vy. Pokud však poměřujete naší hodinovou sazbu a Váš cenový model pevné ceny za proklik u správy PPC kamapní, vsadil bych se, že by Vám často vyšla přepočtená hodinovka (tj. podíl Vaší marže z pevné ceny za proklik vůči strávenému času na kampani) mnohonásobně větší než ta naše. :-)

Pokud jde o státní zakázky, nepozoruji nějaký nárůst. Byli jsme v nich díky auditům přístupnosti, konzultacím a analýzám použitelnosti vždy velice silní.

Michal Blahut

25.03.2009

Dobrý den, Sandro,

i když jsem se opravdu snažil, nemůžu si odpustit otázku:

Vy považujete za efektivní budovat vlastní PR na základě – nezlobte se – blábolícíh komentářů u poměrně pečlivě vybudovaného PR konkurenční společnosti :-) ?

Nebylo by pro Vás přínosnější a důvěryhodnější své know-how dokazovat jinak a jinde?

Michal Janík

10.04.2009

Děkuji za pěkný rozhovor.

Vložte svůj komentář