Ferdinand Valent: Jazz, knihy a PPC

David Biksadský, 05.02.2009, 08:33, 7,812 přečtení

fardinad-valent-jazz-knihy-ppc Ferdinand Valent

Projekty: JazzPort.cz, KnizniWeb.cz Profil: Facebook, LinkedIn

Ferdinand Valent jako milovník jazzu a Internet Sales Manager v Euromedia Group, Bertelsmann
Jsi autorem JazzPortu, jak starý je to projekt?

Začínali jsme před pěti lety. Jsou dva JazzPorty. Na doméně EU jako e-shop a na doméně CZ jako portál. přinášející informace z jazzového světa. Zakládali jsme jej kdysi na vysoké škole s pár známými. Teď, když jsem zaměstnaný, nemám čas se mu věnovat. Ale tenhle pocit jsem už měl v předchozím zaměstnání, v Seznamu.

Takže JazzPort stagnuje. To mě jako fandu projektu netěší.

Zrovna včera jsem sehnal člověka, který by se o JazzPort.cz měl starat. Trochu mi připomíná mě, když jsme s JazzPortem začínali.
V Čechách není žádný jazzový muzikant, který by neznal JazzPort.
Kam se tedy bude JazzPort ubírat dále?

Bude to komunikativnější web. Chystáme blogovací systém napojený na JazzPort.cz, kde si jazzoví muzikanti budou moci psát svoje blogy. Myslím si, že spousta z nich to využije. A nejen muzikanti, počítám i s účastí majitelů klubů, organizátorů festivalů apod.

Kolik je celkem článků na JazzPort.cz? Jak hodnotíš jejich kvalitu?

Přesné číslo nevím. Ale je to něco kolem 4 –5 000 článků. Asi 30% z nich je na opravdu dobré úrovni. A zbytek jsou – jak to říct slušně? – prostě PR články, které jsme někde převzali. Jedná se o koncepty nových desek, recenze apod.

Jaký je hlavní focus JazzPortu? Publikační činnost na webu, nebo organizování jazzových akcí a podpora muzikantů?

Ze začátku nám záleželo hlavně na podpoře jazzu v maximální možné šíři. Recenzovali jsme zahraniční desky, dokonce jsme psali i upozornění na zahraniční koncerty.

Po dvou letech fungování jsme si ale řekli, že na to kašleme a radši se zaměříme čistě na českou jazz scénu. Za tu dobu jsme si vybudovali takové jméno, že u nás není žádný jazzový muzikant, který by neznal JazzPort. Podařilo se nám velmi dobře rozšířit povědomí o webu mezi odbornou veřejnost.

Od původního záměru podpory jazzových klubů a muzikantů, stejně tak jako upozorňovat na každou jazzovou událost, jsme ale museli upustit. Dokonce jsme nabízeli tvorbu www stránek pro jazzové muzikanty zdarma na doméně JazzPort.cz/jméno-kapely. To se také moc neosvědčilo. Ze strany muzikantů byl zájem poměrně velký, ale my jsme to pak nestíhali.

Jaká je návštěvnost JazzPortu?

(smích) Okolo 60 UIP/den. Není to nic, no…

Když jsme začínali, byl jsem schopný každý den sledovat statistiky a dívat se, kolik lidí se na náš web podívalo. Zpočátku to bylo pět, pak deset lidí. I za těch deset návštěvníků jsem byl rád.

Ve špičce, když se tvorbě JazzPortu věnovalo 8 lidí, kteří psali recenze na nová CD a koncerty, byla návštěvnost 300 UIP/den. Když vezmu v potaz to, kolik lidí u nás poslouchá jazz, považuji to za dobrou návštěvnost.
Jestli má někdo ze čtenářů zájem o JazzPort.eu, ať mi dá vědět.
Potenciál projektu je ale vyšší než 300 lidí za den.

Co dál s projektem? Tvrdíš, že na něj není dostatek času, ale že potenciál je velký. Není to škoda zabalit?

Nechci to zabalit úplně. E-shop s CD na doméně JazzPort.eu chci předat někomu jinému, aby pokračoval v prodeji. Nevím, jestli to prodat i s doménou, nebo si najít jen provozovatele. Ale pokud má někdo ze čtenářů zájem, ať mi dá vědět. JazzPort.cz samozřejmě bude pokračovat dále, jak už jsem řekl.

Pracuješ ve společnosti Euromedia Group, co máš na starosti?

Prodávám knihy. Konkrétně jsem zodpovědný za veškěrý on-line prodej knih, např. přes KnižníWeb.

Ty věci, které jsem si mohl na JazzPortu vyzkoušet v malém a později v Seznamu ve větším, nyní aplikuji ve své práci.

Kolik knižních titulů nabízíte?

KnížníWeb má 20 000 knih. Nejsme jedničkou na trhu, ale druhé místo patří nám. Máme několik prodejních kanálů. B2C, tedy prodej přímo koncovému zákazníkovi, je tím hlavním. Pak prodáváme knihy i v modelu B2B, tedy do škol a knihkupcům. Rozdíl mezi těmito druhy klientů jsou hlavně v reklamě. Já se zaměřuji převážně na B2C, protože tomu rozumím nejvíc.

Jak se prodávají knížky přes internet?

Kniha je dobrý artikl pro prodej přes internet, jen to chce vědět, jak na to. Co o knize prezentovat a jak ji představit.
Plánoval jsem zasílat jako dárek k objednávce knih balíček kávy nabo nějakého dobrého čaje. Něco ve stylu: Vypijte si svůj šálek čaje s knihou v ruce.
Když to porovnáš s knihkupectvím, tedy klasickým kamenným obchodem, zjistíš, že knihkupectví má před online prodejem pořád navrch. Už kvůli tomu, že si knížku můžeš osahat, což je důležité. Je skoro nereálné na internetu prezentovat knihy stejně jako v knihkupectví.

Příjde doba kdy se budou knihy prodávat už jen na internetu?

Asi ne, tomu moc nevěřím. Lidé potřebují s danou knihou navázat určitý vztah. Osahat si ji, prolistovat ji. Je to podobné jako s parfémy. Do parfumerie si jde hodně lidí parfém vyzkoušet, přičichnout si k němu, a pak na internetu hledají lepší cenu. To samé může platit u knih.

Každopádně hodně knihkupectví má své kavárny, kde si sedneš, dáš si kávu nebo čaj a výběr dané knihy si užiješ. Nemusíš si ji ani koupit, třeba když tě zajímá jen jedna pasáž z knihy. Pohoda a káva nebo čaj totiž patří ke knížkám.

Plánoval jsem zasílat jako dárek k objednávce knih balíček kávy nabo nějakého dobrého čaje. Něco ve stylu: Vypijte si svůj šálek čaje s knihou v ruce.

Konkrétně tedy k tomu, jak prodat knihu na internetu…

Můžeš použít mp3 zvukovou ukázku, ve které ti nějaký příjemný hlas předčítá vybrané pasáže z knihy. Klasika je taky listování knihou, kdy si můžeš prohlídnout pár stránek… A to je asi tak všechno, co pro to můžeš udělat.

Zajímavý produkt je ale třeba Google Book Search. Zahájili jsme spolupráci s Googlem na tomto projektu. Chystáme se ho totiž využít pro knihy z našeho vydavatelství.

Na čem je spolupráce postavená?

Pošleš do Googlu balík knih a oni je rozeberou. Stránku po stránce. A pak je následně zdigitalizují do PDF. Ty, jako partner, si můžeš vybrat, jak velkou část z dané knihy chceš zveřejnit. Následně ti nabízejí hezký nástroj, který ti umožňuje jejich databázi s knihami synchronizovat s tvým webem.

V ČR to ještě chvilku potrvá, než se to rozšíří, ale věřím tomu, že to bude fungovat.

Kdy to chcete spouštět?

No, knihy jsou odeslané. Google je teď postupně šrotuje, takže míč je na jejich straně.

Ale pro zajímavost… Když jsem se ptal, jestli nám knihy vrátí, tak řekli, že to můžou zkusit, ale knihy přijdou stránku po stránce.

Kolik se denně prodá knížek přes váš web?

Nemůžu říct přesné číslo.

Tak jenom nastiň. Jedná se o stovky nebo tisíce kusů?

(smích) Tisíce kusů, to by bylo krásné. A jak! Realita je taková, že se prodává mnohem méně. Pohybujeme se kolem několika desítek až stovek prodaných titulů za den.

Jak velká část tvého marketingového budgetu v Euromedia jde na PPC?

80% budgetu jde na PPC. Otázkou je jak velký budget mám k dispozici (směje se).

Do jakého druhu propagace bys peníze znovu neinvestoval?

Investovali jsme peníze do podpory vánočního prodeje knih. Jednalo se o spolupráci s jedním rádiem, kdy jsme na jejich stránky dali reklamu a očekávali nějakou efektivitu, která nepřišla. Nebylo to moc peněz, které jsme do dané kampaně dali, ale ani tak bych do tohoto druhu propagace znovu nešel.

Od roku 2007 jsi pracoval v Skliku. Bylo to v době, kdy PPC reklama na Seznamu začínala.

Byl jsem druhý zaměstnanec v Skliku. Tehdy Sklik ještě řídil Dušan Janovský, který mě i přijímal do Seznamu. Jsem rád za tu zkušenost.

Nejprve jsem dělal administrátora a po roce jsem přešel v rámci Skliku na pozici, kde jsem se staral o klíčové zákazníky. Pro ty jsem plánoval a připravoval kampaně.

Jak vnímáš PPC teď, když jsi na druhé straně, jakožto zadavatel reklamy?

Pořád stejně. Vždy jsme měl jasno, že PPC reklama je maximálně výkonostní kanál. Toho jsem využil, jakmile jsem přišel do Euromedia. Pro nás je to nejdůležitější reklamní kanál.

Umíš si představit PPC systém, který by byl ještě efektivnější než Sklik nebo AdWords?

Zkoušel jsem si vytvořit nějaké kampaně na Facebooku. Trochu mě to až zarazilo, jaké možnosti máš, když vytváříš cílení na jednotlivé skupiny. PPC na Facebooku jde o hodně dál než PPC v podání Skliku nebo AdWords.

Zadal jsem do kampaně na Facebooku jméno autora a název knihy. Nastavil si kampaň podle sebe a výsledek byla cílová skupina o velikosti 10 lidí, což mi příjde jako maximální cílení. Skoro až podbízení.

Ale dobrou web-based aplikací je i např. MailChimp – je to aplikace pro marketing mailing. Velmi zajímavě řešené, doporučuji k prozkoumání.

Tématická otázka na konec: Jak si představuješ ideálně prožitých 30 minut?

Protože hledám byt, tak bych chtěl prožít prohlídku bytu, která bude trvat 30 minut, dozvím se vše podstatné, stihnu usmlouvat cenu a rovnou podepsat rezervační smlouvu.
Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Vložte svůj komentář