Robert Haas: Chtěli jsme, aby rybička byla trochu pankáč

David Šmehlík, 09.04.2009, 00:01, 7,407 přečtení

Robert Haas

Projekty: Bavse.cz , Revoluce v ruce
Pozice: spoluzakladatel SYMBIO Digital
Profil: Facebook, LinkedIn, Twitter

Článek navazuje na první část rozhovoru: SYMBIO je znovu tou pravou garážovkou.

Jak firma uvnitř funguje, kdy vám třeba začíná pracovní den?

Nemáme žádný „píchačkový“ systém ani určení, že budeme pracovat do tehdy a tehdy. Kdysi dávno jsme to zkoušeli, ale je to nesmysl. Vždycky záleží na zodpovědnosti daného člověka, dospělí lidé nejsou děti. Očekávaný čas začátku práce je plus minus v devět, ale nehlídáme, kdy kdo přesně dorazí.

Náš model funguje trochu jinak, jsme méně postavení na přesné hierarchii a interních titulech. Pokud někdo má na vizitce třeba „account manager“, je to spíše zpráva směrem ven ke klientům, ale daný člověk může být klidně také členem kreativního týmu a účastnit se spousty interních aktivit atd. Vnímám to tak, že u nás hodně věcí funguje svobodně a tak nás to baví. Jde to, ale není to pro každého – někdo potřebuje mít mantinely, ty my ale nechceme a když, tak jen nějaké základní. Z toho plyne, že u nás pracují také trochu jiné typy lidí.

Kladete u přijímání zaměstnanců důraz třeba na to, jakou školou uchazeč prošel apod.? Mají pro vás tyto parametry nějakou výpovědní hodnotu?

Abych pravdu řekl, vědomě to nehodnotíme, ale nikdy nemůžeš říct, nakolik tě to ovlivní podvědomě. Několik desítek let jsme všichni vyrůstali v systému: „Když budeš mít vysokou školu, tak … budeš mít třeba větší hodnotu na pracovním trhu.“

Jdeme tou cestou, že jsme si na webu i v mailech ve všech patičkách vyškrtali jakékoliv tituly. Tím chceme světu říct, že tohle pro nás není důležité.

Jakým způsobem vůbec probíhá přijímací proces, čím u vás člověk musí projít?

Asi jak kdo. Je to spíše v tom, že když se potkáme, tak místo velkého vyzvídání člověku vyprávíme o tom, jak to chceme dělat, co nás baví, jakou máme vizi a firemní kulturu. Hledáme průnik a styčné plochy. Stává se nám, že uchazeč žádá o nějaké místo a nakonec se domluvíme na něčem úplně jiném.

Hodně často jej třeba požádáme, aby něco vysvětlil. Např. account dostane brief a nahrubo nastřelí, jak by se k tomu stavěl. My pak vidíme, jestli přemýšlí odvážně a nám blízkým způsobem – jestli je jeho myšlení tvůrčí, zajímavé a jiné.

Kterými kanály zaměstnance hledáte? Jdete cestou pracovních serverů, nebo napřímo přes vlastní inzeráty?

Nevím, jestli ještě inzeráty běží, ale v minulosti jsme je využívali.

Hodně lidí se hlásí také přes náš web, ale popravdě řečeno, nejúspěšnější jsou vždy doporučení, klasicky: „Hele, mám kámoše, je někde, kde se mu nelíbí, zajímalo by ho, jaké by to bylo v SYMBIU.“

V souvislosti s vaší vnější propagací: Jak vznikla rybička?

To už je hodně dávno. V podstatě ještě dříve, než jsme měli nový web, jsme se bavili o tom, co by dobře vystihovalo SYMBIO a jestli může existovat nějaký symbol. Přišli jsme na to, že se nám líbí svébytná ryba, která není moc Mirek Dušín, spíš takový pankáč. Proto má na hlavě to malinké číro, které bylo mimochodem původně výraznější, ale museli jsme jej zmírnit, protože asi ne každý by ho zkousnul.

Pak jsme přemýšleli nad tím, jak maskota vytvoříme. Chtěli jsme udělat kontrast ke skutečnosti, že pracujeme v digitálním oboru, takže jsme ji uplácali z plastelíny. Všechny její podoby, co jsou na webu, jsou proto dělané takto ručně.

Máš pocit, že členství v Asociaci.BIZ pro vás má nějaký dlouhodobý význam? Ať už z hlediska získávání nových zakázek, nebo prestiže, propagace atd.

Rozhodně. Musím říct, že jsem velkým příznivcem současného fungování Asociace.BIZ. Myslím si, že svoji funkci plní velmi dobře. V jejích stanovách jsou určeny priority, jako např. kultivace trhu či jeho vzdělávání. Tuto roli naplňuje Asociace.BIZ prostřednictvím nejrůznějších seminářů, publikací či soutěže Internet Effectivness Awards velmi dobře.

Přínos pro členy všeobecně nedokážu přesně specifikovat, protože nemůžu mluvit za všechny. Pro nás konkrétně je přínos kromě těchto obecných cílů určitě PR. Je-li totiž zviditelňována Asociace.BIZ, jsme s ní společně jako členové více vidět i my. Druhá věc, která se s tím pojí, je určitá prestiž. Na druhou stranu si nemyslím, že by Asociace.BIZ byla nějaká elitářská partička, každé přihlášce se pečlivě věnujeme a hledáme možnosti, jak se rozumně rozšiřovat.

Chystáte se vy sami s nějakým projektem účastnit IEA?

To jo, máme jich tam hodně.

Hodně je kolik?

Myslím, že asi 10.

Nikde jsem si na webu nevšiml publikování vašich obratů. Jste této praxi otevřeni a nakloněni?

Na náš web jej nedáváme, ale publikujeme svůj obrat na stránkách Asociace.BIZ. Nemyslím si, že je to důležitý parametr, ale pokud to někoho zajímá … Udáváme jej také v nabídkách, které dostávají klienti.

Na jakou částku jste se dostali za minulý rok (2008)?

Za minulý rok jsme na třiceti milionech.

Máš představu, jak na tom budete letos? Myslíš si, že v rámci globální krize obrat klesne, nebo stoupne?

Budeme dělat vše proto, abychom jej minimálně udrželi. Rádi bychom jej zvedli – ne proto, že bychom byli otesánci, kteří chtějí víc, víc, víc (fenomén nenažraného růstu je podle mne zhoubný), ale chceme jednak udržet určitý standard pro lidi v SYMBIU a jednak bychom rádi šli do dalších kreativních projektů a ty samozřejmě musíme nějak financovat. Než abychom čekali na klienta, který přijde se zajímavým záměrem a zároveň ho kompletně zafinancuje, spíše počítáme s tím, že do skvělé myšlenky klient určité peníze vloží a my, abychom dokázali, že jsme schopní dělat opravdu unikátní věci, tomu dáme něco navíc. To samozřejmě vyžaduje určité rezervy.

Jak velký růst bys tedy ty sám rád viděl?

Chtěli bychom se přiblížit 35 mil. obratu.

Kam bys chtěl Symbio dostat?

Máme jasnou vizi, chceme být kreativní internetová agentura srovnatelná se světovou špičkou. Mluvili jsme o švédských agenturách a moje představa do budoucna je taková, že když se člověk podívá třeba na práce od North Kingdom a na SYMBIO, tak bude schopen říct: „Tyhle dvě party dělají srovnatelné věci.“

Přemýšleli jste i o expanzi do zahraničí?

Určitě ano. Není to ani tak dáno tou dřívější módou, kdy všichni mluvili o expanzi ven, ale spíše proto, že pokud se nám tady nepodaří vytvořit trh pro kreativní řešení, která klientům dokáží něco přinést zpátky, je logické podívat se, jestli by takový trh byl někde v zahraničí. Mimochodem, je sice skvělé být kreativní, ale pokud z toho na konci nevypadávají konkrétní čísla, je to dost na pytel.

Když se podívám na váš obrat, napadá mě otázka, zda stále fungujete jako s.r.o., nebo už je z vás a.s.?

Stále jsme s.r.o., ještě jsme nepřišli na rozumný důvod, proč se stát akciovkou.

Kde vidíš sám sebe za dva tři roky? Hodláš zůstat v Symbiu na obdobné pozici, v jaké jsi dnes, nebo se staneš spíše ghostem v pozadí?

Nejsem moc typ člověka, který by si dokázal představit sám sebe, jak sedí v obýváku a přes hodně tlustou internetovou linku sleduje, jak se SYMBIU někde v dálce daří a občas tam přijede na zdvořilostní návštěvu poptat se, jak to jde (směje se).

Chci být s lidmi, to mě na práci baví. Chci také být blíž samotnému vytváření projektů – a to více, než jsem teď. To, jak se vidím v budoucnu, mám hodně společné s Liborem, což je kamarád, se kterým SYMBIO vlastníme. Je to vize zbavení se takových těch, řekněme, operativních manažerských rolí (i když teda „manažerské“ zní fakt pekelně) a přesunout se trochu blíže tvůrčí práci. Baví nás být u procesu vymýšlení a paradoxně by nás ponoření do realizace projektů vyneslo k většímu nadhledu a možnosti říct si třeba: „SYMBIO, pojďme na jih!“ Také bychom získali možnost si říct, jak to vidíme strategicky za delší dobu – což dneska v každodenním vleku operativních úkolů není jednoduché.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 5

Martin

09.04.2009

Roberte, máte to pěkně namyšlené.
Tak, jako vy máte inspiraci „venku“, tak mnozí mají inspiraci ve vás ;-).
Držím palce.

Martin Lendo

09.04.2009

Teda pánové, teď jsem měl tu čest po vás předělávat jeden nejmenovaný web (nejmenovaného zákazníka štvalo, jak je to zprasené) a nemám slov. Takhle hnusný kód jsem fakt dlouho neviděl. Každá stránka byla vážný aspirant na thedailywtf.

Hlídejte víc kvalitu práce externistů! Někdy je to fakt hrůza.

Luděk Černocký

14.04.2009

Konečně fajn článek. Díky.

Jsem rád, že to je i jinde jako u nás (už jsem měl strach, že jsme až moc free:D).

Ať se Symbiu daří.

Pavel Horalík

16.04.2009

Tóhle jsem hledal http://web.archive.org/…irme_cz.html

Symbio znám už od svých prvních krůčků na internetu a vždy jsem k němu vzhlížel! Respekt a klobouk dolů…

tonn82

28.05.2009

Vždycky jsem k Symbiu vzhlížel a dělám to i teď, i když už se webdesignem nezabývám. Ale jak tady psal Martin Lendo, hodím podobnou zkušenost – pamatuju si na web od Symbia (web nějakého junáctva či co) a tam jsem byl schopný podrobit to taky velké kritice (přístuponost, atd.). Kamarád to komentoval slovy a co bys chtěl, když to dělali zadarmo :-) Nechci pomlouvat Symbio, naopak, asi každý by tam chtěl pracovat :-)

Taková pod čarou – nechápu, jak taková „volnomyšlenkářská“ firma může mít ISO 9001:2000. Moc o tom nevím, ale ISO chápu jako soubor nařízení. Nějak mi to nejde dohromady, ale třeba jsem jen neinformovaný.

Vložte svůj komentář