Robert Haas: SYMBIO je znovu tou pravou garážovkou

David Šmehlík, 08.04.2009, 01:54, 9,354 přečtení

Robert Haas

Projekty: Bavse.cz , Revoluce v ruce
Pozice: spoluzakladatel SYMBIO Digital
Profil: Facebook, LinkedIn, Twitter

Článek je první částí rozhovoru s Robertem Haasem.

Kdy se začala tvořit komunita lidí kolem Symbia?

Letos slavíme deset let. Ještě jsme těsně stihli mít na začátku devatenáctku – bylo to v roce 1999.

Na začátku to bylo hodně divoké. Začínali jsme ve třech lidech. Chodili jsme tehdy všichni na VŠ, žádné kanceláře nám nehrozily, seděli jsme v obýváku a naše počítače byly šílené plečky. Za naši první zakázku, design homepage nějakého realitního webu, jsme si řekli cenu, která se přesně rovnala hodnotě nové RAMky, díky tomu jsme mohli nainstalovat novou verzi Photoshopu (směje se).

Kdo to zpočátku skládal?

Myslíš ty lidi? Žádná jedna „vedoucí osoba“ neexistovala. Byli jsme tři kamarádi, kteří se na VŠE na hodině statistiky dohodli, že se dají dohromady. Statistika nás nezajímala, takže jsme měli spoustu času vymýšlet business.

Co tě přivedlo k webdesignu?

Tou dobou jsem pracoval jako grafik v DTP studiu. Byl jsem tam nejmladší z teamu a s přicházející vlnou internetu se na mě začaly valit věci typu: „Hele, tady ta firma, co pro ni děláme tiskoviny, by chtěla web,“ a já si na to říkal jenom super, tohle jsem v životě nedělal. Takže jsem se to začal učit. Jeden kamarád mi dal tip, ať to dělám v editoru HomeSite. Nikdy jsem proto nepracoval ve WYSIWYGu. Většina lidí se tehdy naopak učila tím způsobem, že vytvořila něco například ve FrontPage a pak se podívala do kódu, co to udělalo.

Každopádně vím, že moje tehdejší weby byly opravdu hrůzy (směje se).

Jaké jste na svém začátku měli cíle?

Dneska už se to zdá úsměvné, ale tehdy jsme se chtěli odlišovat tím, že budeme dělat weby, které budou HEZKÉ. Neřešili jsme cíle zákazníka, neřešili jsme pojmy jako použitelnost, přístupnost a optimalizace pro vyhledávače, takové pojmy se tehdy snad ani nepoužívaly.

Našim cílem bylo zkusit si vybudovat firmu na něčem, co nás baví. Mě bavila grafika, jeden kamarád měl rád Flash apod.

S dneškem se to opravdu nedá srovnat. Naše cíle nebyly příliš ambiciózní.

Vzpomeneš si na největší problém, na jaký jste v té době naráželi?

Určitě byl problém v tom, že jsme neměli kanceláře a tedy nemohli pracovat a tvořit projekty spolu. Neměli jsme ani vybavení a software, to byl druhý problém, takže na začátku jsme dlouhou dobu vydělávali jen na zařízení.

Už od počátku naopak vůbec nebyl problém shánět zakázky. Přes naše známé jsme se dostávali k docela dobrým věcem – to byl obrovský benefit, nemuseli jsme dlouhou dobu čekat, než přijde zajímavý klient.

Ve kterém okamžiku jste museli začít vyvíjet i obchodní činnost?

Záleží na tom, jak to myslíš. Pokud se jedná o shánění zakázek, tak nikdy. Naopak pokud máš na mysli péči o klienty, tak to naopak vždycky.

Kdo byl váš první „větší“ zákazník?

Rozhodně Baťa. To pro nás byla první velká zakázka. Vrhli jsme se do toho totálně po hlavě, dneska si říkám, že to bylo obrovské riziko, ale nakonec jsme to ustáli. Nechápu, jak jsme v tom tempu vydrželi. Neměli jsme víkendy, neměli jsme svátky, domů jsme se vraceli pozdě. To je u začínajících společností obvyklé a určitě jsme tím nebyli výjimeční, ale když si na to vzpomenu, říkám si, že už bych znovu firmu zakládat nechtěl.

Kdy jste se dostali do situace, že jste museli do firmy začít přijímat další lidi?

Zhruba někdy ve druhém roce existence, kdy se zakázky začaly množit tempem, které jsme přestali stíhat. Rozšiřování týmu bylo hodně „opatrné“, nikdy jsme nezažili dramatický personální růst. Rozšiřujeme se organicky, nemáme žádnou strategii, že toho a toho roku nás bude tolik a tolik.

Největším skokem byl přerod z nadšenecké party do klasické společnosti. Vždycky nás všichni varovali, že tohle hrozně bolí a že v okamžiku, kdy začneme řešit leasingy aut, bychom se měli zastavit a začít přemýšlet nad tím, jestli jsme nepřepálili, protože když se rozjedeš rychle z kopce, špatně se brzdí. Proto jsme jeli hodně opatrně a k tomuhle nedošlo.

Kolik v tuto chvíli máte inhouse zaměstnanců a jak je to s externisty?

Inhouse je nás 25, externisty počítáme na desítky.

Co vás přimělo k relativně nedávnému stěhování?

Důvodů bylo víc. Tím prvním bylo, že jsme se do starých kanceláří nevešli. Druhý byl, že jsme chtěli více světla, předtím jsme sídlili v suterénu. Říkali jsme si: „Hm, garážovka v suterénu, to se k sobě nehodí.“ Přestěhovali jsme se proto do domu, který dřív fungoval jako taxikářské garáže (sídlila tu reklamka Grey v dobách své největší slávy). Takže teď jsme znovu pravá garážovka (směje se).

Jakým způsobem jste se dostali k práci pro T-Mobile, který je v tuto chvíli vaším asi nejvýraznějším zákazníkem?

Začalo to pozvolna, poptali nás na nějaký menší projekt, ve kterém jsme se osvědčili. To bylo někdy v roce 2003. Přinesli jsme něco, co se tehdy na trhu internetových agentur dalo jen těžko sehnat – netradiční nápady a vyhýbání se konvencím. Intenzivní spolupráce začala poté, co jsme vyhráli tender na hlavní online agenturu T-Mobile.

Jakou si pamatuješ nejkreativnější a nejzábavnější práci pro T-Mobile?

Funguje mezi námi skvělá souhra, takže máme možnost dělat „ulítlé“ věci, jako byla třeba vánoční microsite s pusou, palcem a hiphopovými koledami. Nemůžu říct, že by bylo cokoliv, co by nás v naší spolupráci bavilo méně než ostatní projekty.

Ze zábavných projektů pro T-Mobile si vzpomínám ještě na microsite „Necháš se svést“, kde se svlékala jedna sympatická paní… Bavilo nás i Bavse.cz, u kterého jsme si mohli vyhrát se sprejováním graffiti a vytvářením stripů ala RedMeat apod. To byl také projekt, při kterém jsme poprvé začali vnímat, jak je SYMBIO uvnitř trochu jiné. Bylo fantastické, jak se ti, kdo na projektu dělali, jakoby semkli a v podstatě ani nepotřebovali výraznější projektové řízení. Na výsledku to pak bylo hodně znát.

Z toho vychází naše idea silných stránek a hledání talentů. Člověk k nám nastoupí jako grafik a klidně může skončit jako specalista na Flash, nebo nastoupí jako kodér a stane se z něj projekťák – to je u nás vcelku obvyklé.

Říkal jsi, že vnímáš SYMBIO jako velmi specifickou firmu. Koho v tom případě bereš jako konkurenci?

Vzhledem k tomu, že slovo konkurence pochází původně z latinského výrazu, který znamená „běžet spolu“, tak asi všechny, kteří běží s námi (směje se). Ne, dělám si legraci. Spíš chci říct, že si příliš nevymezujeme něco jako: „Tihle jsou naše konkurence, jdeme proti nim." Raději se díváme na lidi, se kterými můžeme spolupracovat. To jsou dnes studia, agentury a firmy, které jsou např. sdružené v Asociaci.BIZ. Na trhu jsou i mladé subjekty, které se nám líbí svým myšlením a energií, kterou mají. Poměrně dost teď spolupracujeme s produkčními a postprodukčními studii a s reklamními agenturami, v poslední době např. s Kaspenem.

Celé české „konkurenční prostředí“ je spíše místem, kde hledáme partnery, než abychom se vůči některým agenturám stavěli. Pokud bychom měli k někomu vzhlížet nebo se s ním porovnávat, tak, abych pravdu řekl, spíše koukáme ven. Například nás inspirují švédská webová studia. Jejich trh je velmi podobný našemu, ať už co do počtu lidí, nebo proto, že angličtina není jejich rodným jazykem.

Ve druhé části rozhovoru se seznámíme s rybičkou.

Přidej článek do své sociální sítě:
  • Facebook
  • TwitThis

Zaujal vás rozhovor? Přidejte si RSS 30minut.cz do své čtečky.

Komentářů: 7

Marek Prchal

08.04.2009

Dost fajn, dik! I kdyz jsem tuhle storku slysel hodnekrat, je fajn, ze ji konecne nekdo zpracoval!

Marta Vesela

08.04.2009

Ten kluk je kanec!.

Prvni ajtak, ktery se mi na 30minut libi.

Je svobodny?

Nehleda zenu k zivotu, ktera umi varit a prat?

Anonym

08.04.2009

Firmě SYMBIO fandím.

zaachi

08.04.2009

Rozhovor opravdu zajimavy.
Je videt ze podchytili spravny cas pro zalozeni firmy a kdyz se k tomu prida trochu stesti v podobe ziskani zajimavych zakazniku, tak to jde.
Takze taky fandim a preji hodne uspechu.

vembl

08.04.2009

Taky Vám hoši moc fandím. Myslím si, že T-Mobile jste hodně pozvedli. Hlavně nezapomenout na to co říkáte v rozhovoru a zůstat nohama na zemi. To je bolest většiny IT a webdesignerských firem, že v určitou dobu začnou dělat kraviny a práce jde stranou. Tak ať se vám tohle nestane.

Robin Raszka

08.04.2009

@Marta, presne tu hledam! :-)

SYMBIO je spicka.

Ba(r)ča

08.04.2009

Proč jste už jen dva společníci – proč jste se Devátého zbavili za dva miliony? Nějaký nesoudal, kam směřovat společnost? Tříčlověčí sročka jsou občas problém…

Vložte svůj komentář